Talvi tuli

Sana on vapaa.

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 17 Joulu 2008, 20:38

Pottu kirjoitti:
Munkki kirjoitti:Onkohan tämä sitä ilmaston lämpiämistä, sitä kasvihuoneilmiötä? :lol:

Se on just sitä, ikävä kyllä :(

Sen verran tähän on välttämätöntä kommentoida, kun nimittäin olen tähän asiaan omakohtaisesti törmännyt, ettei saa sekoittaa kahta ilmiötä keskenään: kasvihuoneilmiö ja ilmaston lämpeneminen (eli kasvihuoneilmiön voimistuminen).

Itse tein tämän virheen 1996, kun ylioppilaskirjoitusten reaalin jokerikysymyksestä jäivät täydet 9 pistettä saamatta tämän kömmähdyksen takia. Siksi muistan sen aina, kun jäi sen puuttuneen pisteen myötä laudatur saamatta.

Sehän menee niin, että kasvihuoneilmiö on aina ollut olemassa ja se on välttämätön elinehto maapallolle. Ilman kasvihuoneilmiötä maapallo olisi elinkelvoton planeetta. Lisäinformaatiota tästä aina ajankohtaisesta ilmiöstä saa vaikka tuolta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvihuoneilmi%C3%B6

Sen sijaan ilmiön voimistumisen syistä kiistellään ja valtaosa tiedemiehistä uskoo voimistumisen johtuvan kasvihuonekaasupäästöistä, joita aiheuttavat etupäässä teollisuus ja liikenne. Sanottakoon tähän sekin, että itse kuulun vahvasti skeptisten ryhmään tässä aiheessa.

En oikein jaksa uskoa, että ihminen sittenkään olisi vaarassa tuhota planeettaamme, tai edes itseään ilmakehän saastutuksella. Jumala on maailman luonut ja Hän sen myös aikanaan lopettaa, mutta ei ihminen.

Samoin olen lopen kyllästynyt tähän hiilidioksidivouhotukseen, joka on meneillään tässä maailmanajassa. Asialla metelöidään, jotta voitaisiin säätää haittaveroja vähän sille ja tälle, mutta loppujen lopuksi päättäjiä ei kiinnosta nämä hiilitaseet tuon taivaallista - tärkeintä on laatia uusia veroja. Tämä menee jo vähän politiikkaan, mutta minua ei lakkaa huvittamasta, ja välillä itkettämästä, tämä soutu- ja huopaamistaktiikka, jossa mm. ensin kehoitetaan uusimaan lämmitysjärjestelmä käyttämään uusiutuvia polttoaineita, mutta heti seuraavassa käänteessä ehdotetaan haittaveroa tulisijoille... Eivät pysy viheriäisillä puurot ja vellit omissa astioissaan.

Lopuksi vielä lainaan Fingerpori-sarjakuvan osuvaa toteamusta liittyen alkuperäiseen aiheeseen:
"Tähtäsin laudaturiin, mutta sainkin ekseeman".
Saunanaama
puuhakas

ViestiKirjoittaja Pottu » 17 Joulu 2008, 23:32

No en jaksa saivarrella jostain nimityksistä. Ja Luoja yksin tietää, koska maailmanloppu tulee.

Tosiasiaa on kuitenkin maapallon saastuminen ja ilman huonontuminen. Sen huomaa ihan tavallinen maajussi hengittämällä syvään ilmaa ja muistelemalla, miten paljon puhtaampaa ilma oli silloin joskus ihanassa lapsuudessa, tai kuka tahansa kaduntallaaja astumalla kadulle, hengittämällä syvään ja köhimään sen jälkeen seuraavat puoli tuntia.

Senkin huomaa kuka tahansa, että ilmasto on lämmennyt, lumiraja on siirtynyt yhä pohjoisemmaksi. Niitä optimisteja löytyy, jotka muistavat, että "tällaisia talvia on ollut ennenkin, sillon vuonna ...... tammikuussa istutettiin ensimmäiset perunat..." No minäkin muistan kyllä, että tällaisia talvia on ollut kohta viimeiset 10 vuotta. Koska viimeksi pääsi hiihtämään järven jäällä?

No mitään ei oikein voi tehdä. Nykymaailma on rakennettu autoilua ja kerskakulutusta varten. Voin yrittää lajitella jätteitä, kävellä kauppaan, käyttää bussia. Kuitenkin se on vain pisara saastemeressä, joka ei auta yhtään mitään. Valitettavasti.

Tahtoo sanoa, että vaikka nyt ei ihan maailmanloppua vielä tulisikaan, niin luonnonystävänä suren joka tapauksessa luonnon tuhoutumista. Ja kaipaan myös talvia!

Ja miksi en uskoisi asiaan perehtyneiden tiedemiesten mielipiteitä?
...peruna on ruoka ihan oikea
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja nuusku » 17 Joulu 2008, 23:45

Mää oon miettinyt, että mihin se kaikki energia oikein kuluu, kun esim. itse en koe, että elämäntyylini kuluttaisi enemmän energiaa kuin esim. 70-luvulla (jos olisin ollut silloin aikuinen) tai vaikka 10 vuotta sitten tai... Saman verran menee sähköö, ja samanlaista ruokaa syön, ja vaatteetkin on samantyylisiä.. Liikkumisen määräni autoilla (km) on sama kuin silloin. Mut silti energiankulutuskin nousee ja nousee täällä Suomessa. Et kuka sen energian sit oikein kuluttaa ja mihin??
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pottu » 17 Joulu 2008, 23:58

Mää kulutan kyllä enemmän ku 70-luvulla. Meillä ei ollu sillon autoo enkä liikkunu koskaan missää. Nykyään käytän autoa joka päivä esim. työmatkoihin. ja ohan näitä kaikenmaailman sähkövempeleitäki tullu lisää. Sillo ei ollu tämmösiäkää tietokoneita eikä kännyköitä, joita vaihellaan melkein ku kertakäyttöastioita. Tääki mun kone on mun mielestä uus, mutta kuulemma onkin oikeesti jo aataminaikunen ja pitäs vaihtaa (en takuulla vaihda vielä!!) :shock: Ja kännykät, mikä bisnes!! Lankapuhelimien aikaan 70-luvulla ois naurettu, jos ois yritetty väittää, että puhelimen pitää olla aina uusinta mallia ja vaihtaa muutaman vuoden välein! :o Että kyllä met ihmiset kulutamma enemmän ku ennen.

Tää yksityisten kulutus on kuitenki pientä siihen verrattuna, miten kaupoista kärrätään rekkalastillisia hyvää, käyttökelposta tavaraa kaatopaikalle. Siks koska pitää saada tilalle aina uutta ja uutta myytävää. Suurtalouskeittiöistä heitetään ruokaa menemään...

Ja tää kehitys on tapahtunu nopeesti. Ei oo kovin pitkä aika siitä, kun tälläkin kulmalla oli puhelin vain muutamassa rikkaimmassa talossa. Ja sillä puhelimella soitettiin eräästä isosta talosta toiseen, että " Tulkaa äkkiä pihalle katsomaan tiellä menee AUTO!" (Tää on itsekuulemani tosijuttu!)
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 18 Joulu 2008, 00:01

Taidan vielä lyhyesti perustella ilmastoskeptisyyttäni, etten saisi mitään citymaasturimiehen mainetta:

Perustan epäilykseni vain kahteen seikkaan, joista toinen on se, että maapallon lämpötilaa on luotettavasti mitattu ja tilastoitu vain alle kahdensadan vuoden ajan. Se on miljardien vuosien ikäisen planeetan ollessa kyseessä aivan liian lyhyt ajanjakso todellisten johtopäätösten tekemiseen. Vähän sama kuin lehti julkaisisi presidenttigallupin tuloksen, jossa toimittaja oli kysynyt mielipidettä vain itseltään.

Tähän voi väittää vastaan sanomalla, että onhan jäätiköitä kairaamalla saatu tuloksia jopa tuhannen vuoden takaa vallinneista sääolosuhteista. En tiedä kuinka luotettavia tällaiset kairaustulokset ovat, mutta niissäkin tutkimuksen kohteena olevan ajanjakson pituus on mielestäni liian suppea. Vähän kuin gallupissa olisi haastateltu neljää ihmistä.

Toinen seikka skeptisyyteni tueksi on se, mitä nämä napajäätiköiltä veistellyt jäänäytteetkin ovat aukottomasti todistaneet: eli maapallolla on ollut syklisesti lämpimiä ja kylmiä jaksoja. Kaikkihan me tiedämme jääkauden, mutta tiedetään myös sen jälkeen olleen lämpimiä jaksoja, jolloin Suomessakin kasvoi pyökkiä sun muita eteläisempiä puita ja kasveja. Toisaalta on ollut nk. pieni jääkausi, jonka eräänä kylmimmistä jaksoista historia tuntee 1850-luvun katovuodet, jolta ajalta on mm. peräisin suuri osa USA:n irlantilais- ja skandinaaviväestöstä, kun nämä joutuivat muuttamaan asuinseuduiltaan kylmyyden vuoksi.

Eiväthän nämä pohdinnat mitään todista, mutta jotenkin minusta tuntuu, että tässä kaikessa on sellaisen "hypen" makua - siis media rummuttaa ilmastonmuutosta ja kaikki ihmiset perässä. On siis vain yksi totuus ja erimieliset helposti tuomitaan kerettiläisiksi. Luulenpa, että tässä kaikessa jopa eräällä tavalla kiteytyy länsimainen luopumus kristillisistä arvoista ja näkyy siten myös ihmisjärjen suhteeton korostaminen tässä ajassa. Ihminen kuvitellaan kaikkivoipaiseksi ja kun Jumalaakaan ei nykyihmisen mielestä ole, niin päädytään helposti tällaisiin suhteettomiin katastrofi- ja maailmanloppuskenaarioihin.

Vanhaan hyvään aikaan olisi ajateltu ehkä pikemminkin, että Herra tietää nämäkin asiat paremmin ja säätää säät haluamallaan tavalla ja siihen on ihmisen tyytyminen.

No juu, ja myönnettäköön vielä, että kyllä minäkin olen luonnonsuojelemisen ja saasteiden vähentämisen kannattaja, kuitenkin eri syistä kuin tämän päivän apokalypsiafantasioissa annetaan ymmärtää.
Saunanaama
puuhakas

ViestiKirjoittaja kesis » 18 Joulu 2008, 00:11

mutta jos ne puhelimet tehtäis ees sellaiseksi että ne kestäis sen 10-20v mutta ku käytöstä riippuen niitä saa melkein 2 vuoden välein vaihtaa. mulla hajos nyt molemmat pu

helimet yhtäaikaa ni oli pakko saada uus puhelin. ja ainaki mulla tahtoo olla tää kone päällä koko päivän siitä ku eka kerran sen auklaisen.

miten me päädyttiin talven tulosta keskustelemaan sähkönkulutuksesta
kesis
Valvoja

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Joulu 2008, 00:15

hedelmä kirjoitti:miten me päädyttiin talven tulosta keskustelemaan sähkönkulutuksesta

Kylmä kuluttaa energiaa ja sähkökin on yksi energian muoto, monipuolisesti käyttökelpoinen energian muoto.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Pottu » 18 Joulu 2008, 00:20

Saunanaama kirjoitti: Ihminen kuvitellaan kaikkivoipaiseksi ja kun Jumalaakaan ei nykyihmisen mielestä ole, niin päädytään helposti tällaisiin suhteettomiin katastrofi- ja maailmanloppuskenaarioihin.

Vanhaan hyvään aikaan olisi ajateltu ehkä pikemminkin, että Herra tietää nämäkin asiat paremmin ja säätää säät haluamallaan tavalla ja siihen on ihmisen tyytyminen.

Mä ajattelen tän vähän niin, että ihminen kaikkivoipaisuuden kuvittelussaan on yrittänyt kehittää maapalloa, mutta onnistunut toimillaan vain pilaamaan Luojan luoman kauniin maapallon ja saanut aikaan täydellisen katastroofin.

Virren 602 sanoin :

"hämmennys valtaa usein tajuntamme, niin nopeaa on muutos maailmamme, kun luonnonaarteet voimavarat sen, haltuunsa ottanut on ihminen.

hedelmät itekkyyden karvaat jaamme, kun tuho uhkaa koko maailmaamme, ja vaatimusten kierre suunnaton, maan, veden, ilman saastuttanut on"
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Pottu » 18 Joulu 2008, 00:24

Mutta en oo ajatellu Saunanaamaa miksikään citymaastorimieheksi ja aika huono olisin sellasta ajattelemaankaan, koska itse käytän autoa tosi paljon. Ja muutenkaan en osaa tehdä luonnonsuojelun hyväksi muuta kuin valittaa. Se just turhauttaakin, kun ei oikein mitään pysty tekemään.
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja O.M » 18 Joulu 2008, 10:54

Saunanaama kirjoitti:Sen sijaan ilmiön voimistumisen syistä kiistellään ja valtaosa tiedemiehistä uskoo voimistumisen johtuvan kasvihuonekaasupäästöistä, joita aiheuttavat etupäässä teollisuus ja liikenne. Sanottakoon tähän sekin, että itse kuulun vahvasti skeptisten ryhmään tässä aiheessa.

Itse kuulun ryhmään, joka uskoo kasvihuonekaasupäästöjen lämmittävän maapalloa. Eri juttu on sitten se, onko se niin haitallista maapallon ekosysteemille kuin "maailmanlopun ekoprofeetat" antavat ymmärtää. Edelleen elämme maailmanhistoriallisesti "jääkautta".
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Emka » 18 Joulu 2008, 19:16

:-D Minulle on tämä talvi ollut todella vaikea :( Surkea suorastaan. :( :(
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja ToBe » 19 Joulu 2008, 10:59

Täällä keli on juuri nyt plussalla mutta maisema on silti huomattavasti talvisempi kuin moneen vuoteen ja hyvä niin :)

Itse uskon O.M:n tavoin ilmastonmuutokseen mutta en näihin eräisiin vouhottajiin jotka povaavat itseaiheutettua maailmanloppua milloin millekin vuosikymmenelle. Mielestäni ilmaston lämpeneminen on tosiasia ja on ehdottomasti hyvää ja tarpeellista tutkia mistä se johtuu, millaisia muutoksia se aiheuttaa ja olemmeko jotenkin osallisia tähän muutokseen/voimmeko vaikuttaa sen kehittymiseen etc.
ToBe
vakiintunut

ViestiKirjoittaja kesis » 23 Tammi 2009, 10:05

täälläkin on ihanan talvinen maisema, hyvä aloittaa viikonloppu kunha käy viel tän päivän töissä.
kesis
Valvoja

Edellinen

Paluu Vapaata Keskustelua