Helluntailiikkeen väärät? opit

Sana on vapaa.

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 08 Huhti 2013, 11:18

Juuri raamattu todistaa lasten olemassaolevasta uskosta. Tuo kohta jota jtm lainasit, on siitä yksi todiste. Alkukielen merkityksessä Jeesuksen sana tuossa lainaamassasi lauseessa tarkoittaa vastasyntynyttä lasta. Itse en uskaltaisi sanoa että Jeesus ei tarkoittanut sitä mitä hän sanoi..
Hannes69
Valvoja

ViestiKirjoittaja hepa » 08 Huhti 2013, 11:50

jtm kirjoitti:
hepa kirjoitti:Ihminen joka kannattaa homoliittoja , ei usko raamatun mukaisesti ja hänen uskonsa on turha jos ei tee parannusta. Näin myös avioerojen suhteen. Ilmestyskirjan mukaan Jeesus kehotti seurakunnan sananpalvelijoita parannukseen joiden keskellä oli hyväksytty tällaisia opetuksia.

Ehkäpä lapsikaste on peräisin apostoliselta ajalta peräisin koska kaikki vanhat kirkkokunnat opettavat niin. Ja Jeesushan sanoi että lapset uskovat. Tässä(kin) asiassa helluntailaiset uskovat raamatun vastaisesti.

Lapsikasteesta ei ole yhtään viitettä apostoliselta ajalta. Se tuli käyttöön siinä vaiheessa, kun kristinusko haluttiin liittoon maallisen vallan kanssa ja toisaalta kirkon valtaa pönkittää. Sopisi lukea Raamattua. Missään kohtaa siellä ei puhuta vauvakasteesta. Meitä on ankarasti kielletty lisäämästä mitään Jumalan Sanaan, samoin ottamasta pois.

Puhuessaan "näistä pienistä, jotka uskovat", Jeesus ei varmasti puhunut vauvasta. Eihän vauva voi suullaan tunnustaa Jeesusta Herraksi. Vauvat ja ei-tiedostavassa iässä olevat lapset ovat taivaskelpoisia sellaisinaan, mutta eivät kastekelpoisia, ennenkuin on omakohtaisesti taivastie valittu (tai teidän kielellänne parannuksen armo saatu, samasta tässä on kyse.)

Imeväiset vauvat eivät osaa puhua aikuisten kielellä, mutta salatulla tavalla Jumalalle

Matt. 21:15 Mutta kuin pappein päämiehet ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, jotka hän teki, ja lapset templissä huutavan ja sanovan: hosianna Davidin Pojalle! närkästyivät he,
16 Ja sanoivat hänelle: kuuletkos, mitä nämät sanovat? Niin Jesus sanoi heille: kuulen kyllä. Ettekö te koskaan ole lukeneet: lasten ja imeväisten suusta olet sinä kiitoksen valmistanut?
hepa
tähtiahkera

ViestiKirjoittaja O.M » 08 Huhti 2013, 14:54

jtm kirjoitti:Lapsikasteesta ei ole yhtään viitettä apostoliselta ajalta.

Tuo on suosittu väite aikuiskastajien keskuudessa, mutta kristillinen perinne ja historiantutkimus osoittavat käsittääkseni ihan muuta.

"Perheeseen laskettiin kuuluvaksi isä, äiti, lapset, kodissa asuvat sukulaiset ja palveluskunta (Ignatiuksen kirje smyrnalaisille 13:1)
Sanojen ”koko” tai ”kaikki” käyttäminen merkitsi, ettei ketään perhekuntaan kuuluvaa jätetty kasteen ulkopuolelle. Luukas ja Paavali eivät olisi puhuneet perheiden kastamisesta, jos kysymys olisi ollut ainoastaan aikuisten kastamisesta. Kirkkoisä Irenaeus (k. n. 200) lausui lähes kaksi vuosituhatta sitten raamatulliset sanat:

”Kristus tuli pelastamaan kaikkia, sanon minä, jotka hänen kauttaan uudesti synnytetään Jumalalle, imeväisiä, lapsia. pieniä lapsia, nuorukaisia ja vanhuksia.

Imeväiskastetta on pidetty kristittyjen lasten ainoana oikeana muotona jo ennen neljättä vuosisataa.
Noin vuodesta 365 lähtien kaikissa kristillisissä kirkoissa vastasyntyneiden kastaminen on ollut kiinteä käytäntö, jota on perusteltu apostolisena tapana.
Augustinus (354-430) kirjoitti, että lapsikaste on apostoleilta peritty ja kirkon käytäntö. Kirkkoisä Origenes, joka oli syntynyt vuonna 185, todisti silloisessa kristikunnassa laajasti matkustaneena, että kirkko oli saanut apostoleilta tavan kastaa lapset. Hänet itsensä oli kastettu kohta hänen syntymänsä jälkeen. Hänen isänsä, isoisänsä ja isoisän isä olivat kristittyjä. Viimeksi mainitun on laskettu eläneen noin kaksikymmentä vuotta samanaikaisesti kuin apostoli Johannes.

Todettakoon vielä, että Italiasta ja Galliasta vuosilta 200-300 peräisin olevat kristittyjen hautakirjoitukset kertovat kastettujen lasten kuolemasta. Kauniina esimerkkinä tällaisesta otettakoon hautakirjoitus noin vuodelta 200: ”Eutychianukselle, suloiselle pojalle omisti (tämän haudan ja muistokiven) isä Eutychus. Hän eli 1v2kk4pv Jumalan palvelija (hän oli).”
Jumalan palvelija tarkoitti kastettua."

jtm kirjoitti:Puhuessaan "näistä pienistä, jotka uskovat", Jeesus ei varmasti puhunut vauvasta.

Asiayhteyden vuoksi väitettäsi on vaikeaa uskoa todeksi, Matt. 18:

"1 Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2 Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3 Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
4 Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
5 Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
6 Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen."
:-x
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Huhti 2013, 10:40

jtm kirjoitti:Nimi SRK:n tai jonkun srk:n rekisterissä ei taivaspaikkaa tuo, vaan usko Jeesukseen Kristukseen lihaksitulleena Jumalan Poikana ja henkilökohtaisena vapahtajana.

SRK:lla on vain yhteisöjäseniä, joten SRK:n jäsenrekisteristä et löydä kenenkään vl:n nimeä. :) Useiden yli 15-vuotiaiden vl:ten nimi löytyy kyllä jonkin SRK:n jäsenyhdistyksen jäsenrekisteristä, mutta ei läheskään kaikkien. Toisaalta, on rauhanyhdistysten jäseninä varmasti sellaisiakin, jotka eivät sydämestään usko.

jtm kirjoitti:Kiinassakin tällä hetkellä 100 - 150 miljoonaa elävää uskovaa, jotka eivät ole tosiaankaan käyneen vl:ien synninpäästöavainten kautta, kas kun sellaisia ei Raamatussa ole.

Vl:ten "synninpäästöavaimet" kyllä löytyvät Raamatusta: "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt." (Joh. 20:23.) "Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa." (Matt. 16:19.) "Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa." (Matt. 18:18.) Me uskomme, että elävä evankeliumi on aina saarnattu "uskosta uskoon" eli uskovaiselta ihmiseltä epäuskoiselle ihmiselle: "Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta." (Room. 1:16-17.)
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.

O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 09 Huhti 2013, 12:24

jtm kirjoitti:Nimi SRK:n tai jonkun srk:n rekisterissä ei taivaspaikkaa tuo, vaan usko Jeesukseen Kristukseen lihaksitulleena Jumalan Poikana ja henkilökohtaisena vapahtajana.

Ei näistä kumpikaan pelasta. Ilolla totean kuitenkin, että jtm:llä on sen verran uskonymmärrystä, ettei hän luota pelkkään ulkoiseen merkkiin uskosta, mitä hän merkinnällä "SRK:n tai jonkun srk:n rekisterissä" tarkoittaa.

Pelastava usko on edellisestä huolimatta muuta kuin pelkkää uskomista Jeesukseen lihaksi tulleena vapahtajana. On paljon hengellisiä, jotka elävät täysin maailmallisesti, tosin törkeitä syntejä ainakin julkisuudessa vältellen, ja jotka perustavat pelastuksensa juuri siihen että he uskovat Jeesukseen. Heiltä on jäänyt kuitenkin oppimatta se, mitä Jeesus itse sanoo: "Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt." (Matt 28:20) He eivät ole saaneet elävää uskoa, koska eivät ole kuunnelleet Jumalan valtakunnan saarnaa, eivät käyneet parannuksen ahtaasta portista sisälle Jumalan valtakuntaan eivätkä saaneet Pyhää Henkeä ohjaamaan omantunnon puhtaudessa. Tämä on sitä "paljasta uskoa", jota tällä palstalla on ennenkin mainostettu, mutta joka ei pelasta ketään.

Jumalan lapset ovat kuitenkin valmiita ja halukkaita lohduttamaan evankeliumilla jokaista, joka tuskailee epäuskoaan ja näkee ettei pelkkä tietoisuus Jeesuksesta pelasta. On Jumalan suurta armoa, että hän Pyhän Henkensä kautta vielä herättelee synnissä eläviä ja osoittaa, missä tie tunnon rauhaan ja iankaikkiseen elämään kulkee. Se kulkee siellä, missä Jeesus Kristuskin kulkee, eli hänen omiensa keskellä, Jumalan valtakunnassa. Sieltä käsin saarnataan yhä ainoaa pelastavaa uskoa ja ainoaa autuaaksi tekevää evankeliumia Jeesuksen nimessä ja veressä.
Jani_S
tosi ahkera

ViestiKirjoittaja mies » 09 Huhti 2013, 12:35

Jani_S kirjoitti:On paljon hengellisiä, jotka elävät täysin maailmallisesti, tosin törkeitä syntejä ainakin julkisuudessa vältellen, ja jotka perustavat pelastuksensa juuri siihen että he uskovat Jeesukseen.

Martti Luther: Huonepostilla, s.332 (Pääsiäispäivä) kirjoitti:Ei siis muuta puutu kuin että laskemme levolle päämme ja pääsemme hautaan, sitten ruumiimmekin on nouseva iankaikkiseen elämään, sekin synnittömänä, puhtaana ja pyhänä, vaikka me nyt vielä olemme yhtä heikot ja syntiset kuin muutkin ihmiset, sillä erotuksella kuitenkin, että me Pyhän Hengen avulla kartamme lihallisia himoja ja vältämme törkeitä syntejä. Vaikka näet kristitykin joskus lankeavat syntiin, he eivät jää synneissänsä olemaan, vaan totisen parannuksen kautta nousevat jälleen ja saavat uskolla kaikki syntinsä anteeksi.
mies
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja jtm » 11 Huhti 2013, 00:13

O.M kirjoitti:
jtm kirjoitti:Lapsikasteesta ei ole yhtään viitettä apostoliselta ajalta.

Tuo on suosittu väite aikuiskastajien keskuudessa, mutta kristillinen perinne ja historiantutkimus osoittavat käsittääkseni ihan muuta.

"Perheeseen laskettiin kuuluvaksi isä, äiti, lapset, kodissa asuvat sukulaiset ja palveluskunta (Ignatiuksen kirje smyrnalaisille 13:1)
Sanojen ”koko” tai ”kaikki” käyttäminen merkitsi, ettei ketään perhekuntaan kuuluvaa jätetty kasteen ulkopuolelle. Luukas ja Paavali eivät olisi puhuneet perheiden kastamisesta, jos kysymys olisi ollut ainoastaan aikuisten kastamisesta. Kirkkoisä Irenaeus (k. n. 200) lausui lähes kaksi vuosituhatta sitten raamatulliset sanat:

”Kristus tuli pelastamaan kaikkia, sanon minä, jotka hänen kauttaan uudesti synnytetään Jumalalle, imeväisiä, lapsia. pieniä lapsia, nuorukaisia ja vanhuksia.

Imeväiskastetta on pidetty kristittyjen lasten ainoana oikeana muotona jo ennen neljättä vuosisataa.
Noin vuodesta 365 lähtien kaikissa kristillisissä kirkoissa vastasyntyneiden kastaminen on ollut kiinteä käytäntö, jota on perusteltu apostolisena tapana.
Augustinus (354-430) kirjoitti, että lapsikaste on apostoleilta peritty ja kirkon käytäntö. Kirkkoisä Origenes, joka oli syntynyt vuonna 185, todisti silloisessa kristikunnassa laajasti matkustaneena, että kirkko oli saanut apostoleilta tavan kastaa lapset. Hänet itsensä oli kastettu kohta hänen syntymänsä jälkeen. Hänen isänsä, isoisänsä ja isoisän isä olivat kristittyjä. Viimeksi mainitun on laskettu eläneen noin kaksikymmentä vuotta samanaikaisesti kuin apostoli Johannes.

Todettakoon vielä, että Italiasta ja Galliasta vuosilta 200-300 peräisin olevat kristittyjen hautakirjoitukset kertovat kastettujen lasten kuolemasta. Kauniina esimerkkinä tällaisesta otettakoon hautakirjoitus noin vuodelta 200: ”Eutychianukselle, suloiselle pojalle omisti (tämän haudan ja muistokiven) isä Eutychus. Hän eli 1v2kk4pv Jumalan palvelija (hän oli).”
Jumalan palvelija tarkoitti kastettua."

jtm kirjoitti:Puhuessaan "näistä pienistä, jotka uskovat", Jeesus ei varmasti puhunut vauvasta.

Asiayhteyden vuoksi väitettäsi on vaikeaa uskoa todeksi, Matt. 18:

"1 Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2 Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3 Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
4 Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
5 Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
6 Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen."
:-x

Joiltain osin on kirkkohistorian ja oppi-isien tuntemuksesi kyllä kunnioitettavaa. Edelleenkään vain noista kirkkoisien todistuksista sen enempää kuin Raamatun siteeraukestakaan ei tule esiin mitenkään se, että olisi kastettu vauveleita. Kirkkohistorian osalta vain se, että tämä harhaoppi lasten kastamisesta tuli varhain käyttöön. Raamatun osalta vain perustuu pelkkiin olettamuksiin, kun on jo pohjana ajatus lapsikasteesta. Turha on tunkea Raamattuun sellaista, mitä siellä ei ole. On toki hyvä, etteivät vl:t opeta virallisen kirkon tavoin lapsen uudestisyntymistä kasteessa, vaan ymmärtävät oman uskon olevan avainasemassa (vaikka avaimiin heillä ei olekaan mitään yksinoikeutta).
jtm
perehtynyt

ViestiKirjoittaja jtm » 11 Huhti 2013, 00:19

Jani_S kirjoitti:
jtm kirjoitti:Sylivauvan uskoa vain nyt ei ole kukaan päässyt todistamaan. Eikä Raamatussa sellaista sanota.

Järkyttävää harhaopetusta, josta ilmenee täydellinen Jumalasta erossa oleminen ja hänen luomistyönsä kiroaminen. Tämän käsityksen mukaan Jumala luo ihmisiä suoraan kadotukseen. Näin opettaa sielunvihollinen palvelijoidensa suulla.

Järkyttävää harhaopetusta on se, että Raamattuun tungetaan sellaista, mitä ei ole siellä sanottu. Kuten myös se, että pealstus suljetaan jonkin tietyn yhteisön taikka tiettyä sitomus- ja päästökaavaa noudattavien sisäpuolelle.

Niin paksua on veljeni puhe, että pistää ihan henkeä haukkomaan. Mutta jos on johonkin perinnäisoppiin fiksoitutunut eikä Jumalan Sanaan, niin tuommoisiakin voi puhua. Olen ollut uskossa reippaasti yli 20 vuotta, saanut saman parannuksen armon kuin Sinä (Jeesuksen nimessä ja veressä ja tulen taivaassa olemaan yhdessä kanssasi, veli rakas! Varaudu siihen, että siellä yhdessä kanssasi Herraa ylistämme, kun maallisten uskonsuuntien rajat siellä täydellisyydessä on poistettu.
jtm
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Jay » 11 Huhti 2013, 00:53

jtm kirjoitti:tulen taivaassa olemaan yhdessä kanssasi, veli rakas! Varaudu siihen, että siellä yhdessä kanssasi Herraa ylistämme, kun maallisten uskonsuuntien rajat siellä täydellisyydessä on poistettu.

Mitä sitten haet täältä? Hyväksyntäämmekö? Mihin sitä tarvisit. Vai oletko täällä käännyttämässä meitä? Mihin, jos mielestäsi kaikki pääsevät taivaaseen.
Jay
puuhakas

ViestiKirjoittaja Jay » 11 Huhti 2013, 01:36

jtm kirjoitti:Niin paksua on veljeni puhe, että pistää ihan henkeä haukkomaan.

Seurakunnan keskinäisestä rakkaudesta ja yksimielisyydestä Raamattu kertoo monessakin kohtaa.

Joh. 13
34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.
35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

Room. 15
5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
7 Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.
Jay
puuhakas

ViestiKirjoittaja jtm » 11 Huhti 2013, 23:42

MItäkö hain täältä? En tiedä, kannattaako täältä hakea mitään. Minusta on mielenkiintoista keskustella veljien ja sisarten kanssa, mutta minua harmittaa se, että rikotaan niin selkeästi Jumalan käskyä tai oikeastaan kieltoa "Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi". Siksi puutuin tähän keskusteluun, koska arvasin, että taas kerran ruvetaan väittämään muista uskonsuunnista, että
- ne muka suvaitsevat syntiä teitä enemmän
- ne muka opettaisivat teoista vanhurskaaksi tulemista
- ne muka olisivat hurmahenkisiä
- ne muka tekisivät väärin kastaessaan uskovia (huom. ei aikuisia) upottamalla (kreikan sana baptizoo on upottamista kokonaan veden alle)
- ja pahimmillaan vielä ollaan lausumassa kadotustuomiota, mikä ei ole kenenkään uskovan vallassa; on valta sanoa vain Sanan perusteella, että se joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, mutta joka ei usko, joutuu kadotukseen; kenenkään itseään ainoana Jumalan valtakuntana pitävien prosedyyrien mukaan ei todellakaan tämän uskoontulon tarvitse tapahtua (maailmassa on kuitenkin eri protestanttisissa suunnissa useita satoja miljoonia uudestisyntyneitä Jumalan lapsia, vaikka tyylejä ja tapoja on monenlaisia, eikä kaikísta tarvitse pitää); teidän oma oppi-isänne Lars Laevi ei opettanut koskaan Jumalan valtakunnan rajoittumista niihin, jotka kåyttävät lestadiolaisten sitomis- ja päästöavaimia
- nämä vain ovat tosiasioita, eikä näille voi mitään; toivon vain, että edes joku vaivautuisi rukoilemaan Jumalaa avaamaan Sanasta totuuden sen suhteen, että suurin osa taivastien kulkijoista on aivan muita kuin vl-iä (niin paljon kuin heitä/teitä arvostankin joissain asioissa); tiedän, että yksilöitä teikäläisissäkin on, jotka ovat tämän ymmärtäneet (vaikka hekin toisten äkkiväärempien läsnäollessa eivät sitä ehkä näytä)
- kummallista on, jos pelätään keskustelua asioista!
jtm
perehtynyt

ViestiKirjoittaja jtm » 11 Huhti 2013, 23:46

Jay kirjoitti:
jtm kirjoitti:Niin paksua on veljeni puhe, että pistää ihan henkeä haukkomaan.

Seurakunnan keskinäisestä rakkaudesta ja yksimielisyydestä Raamattu kertoo monessakin kohtaa.

Joh. 13
34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.
35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

Room. 15
5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
7 Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

Niin, mihinkähän tällä viittasit? Tähän yksimielisyyteen ja toisten taakkojen kantamiseen pääsee Pyhän Hengen antaman yhteyden kautta, heittäen pois ennakkoluulot, joilla ei ole tekemistä Jumalan Sanan kanssa. Se, että maailmassa on kirkkohistorian aikana ollut niin paljon eri herätyksiä eri taustatilanteista lähtien, on vain tuonut sen tilanteen, että joissain asioissa kristityt voivat olla eri mieltä, kun ei mennä kumoamaan ydinasioita (eli Raamatun auktoriteettiia ja pelastumista yksin uskosta ja armosta). Me olemme vajavaisia, mutta kohta vajavaisuus lakkaa, kun Jeesus tulee noutamaan seurakuntansa. Rakastakaamme siis toisiamme, valvokaamme ja olkaamme raittiit!
jtm
perehtynyt

ViestiKirjoittaja mies » 12 Huhti 2013, 09:27

jtm kirjoitti: (maailmassa on kuitenkin eri protestanttisissa suunnissa useita satoja miljoonia uudestisyntyneitä Jumalan lapsia, vaikka tyylejä ja tapoja on monenlaisia, eikä kaikísta tarvitse pitää);

Näin ilmoitti Elihu Jobille:

1992: Job.33 kirjoitti:23 Ehkä hänen vierellään on silloin enkeli,
puolestapuhuja, yksi tuhansista,
niistä, jotka ilmoittavat ihmisille,
mikä on oikein.
24 Ehkä Jumala armahtaa häntä ja sanoo enkelille:
"Vapauta hänet vaipumasta hautaan,
olen saanut hänestä lunnaat!"

Jos pyöristän maailman väkiluvun 8 miljardiin, niin tällöin "yksi tuhansista":

8 000 000 000 / 1000 = 8 miljoonaa, ja kun kuitenkin tuo on monikossa, eli maksimissaan
8 000 000 000 / 1000*2 = 4 miljoonaa.

Jos luvun 2 sijalla on luku 55,5555, luvuksi tulee 144000.

1992: 1.Kun.19 kirjoitti:18 Vain seitsemäntuhatta minä jätän jäljelle Israeliin, kaikki ne, joiden polvet eivät ole notkistuneet Baalin edessä ja joiden suu ei ole Baalia suudellut."

55 * 1000 * 7000 = 385 miljoonaa ihmistä / maapallolla elian aikaan.
(2 * 1000 * 7000 = 14 miljoonaa ihmistä maapallolla elian aikaan.)

Nyt jos katsomme:
McEvedy & Jones (1978):
http://en.wikipedia.org/wiki/World_population_estimates

Niin esim. 500 eKR estimaatti on 100 miljoonassa ihmisessä. Tällöin kerroin olisi 14, ja sillä nykyinen luku 0,57 miljoonaa. Toki kukaan ei ole sanonut kerrointa tarkasti, eikä sitä, että se olisi vakio, ja Elian aikaisten ihmisten määrää on hankala arvioida.

Älkää toki ihmiset ottako näitä laskelmiani kovin vakavasti :D
Ihan vaan mielenkiinnosta aiheeseen, toki Herra itse tietää ne, joiden polvet eivät ole notkistuneet Baalin edessä.
Viimeksi muokannut mies päivämäärä 12 Huhti 2013, 09:36, muokattu yhteensä 1 kerran
mies
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Ilpo » 12 Huhti 2013, 09:32

Uskoppa huvikses jtm, että tuo kysymys "mitä täältä haet" ei tarkoittanut, että sinut haluttaisiin ajaa pois täältä. Helluntailaiset jättävät Lutherin ja Lutherin opetukset omaan arvoonsa, minä en jätä. Luther oli uskovainen mies, jolla oli Pyhän Hengen avaama ymmärrys uskon asioihin. Helluntai-liike ei vastaa ollenkaan sitä kuvaa, jonka Luther antaa Jumalan valtakunnasta.

Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä;

Helluntailaisuuden sisällä on monenlaista oppia ja opetusta, eikä haittaa yhtään vaikka uskotaan ja ymmärretään asiat eri tavalla. He uskovat, että monenlaisella uskolla pääsee taivaaseen. Eilen viimeksi juttelin helluntailaisen kanssa ja hän hyvin hyväksyi sen, että minä olen omalla uskollani menossa taivaaseen ja hän omallaan. Kysyn niinkuin Paavali Korintolaisilta, kun Korintossa alkoi olla monenlaisia ryhmittymiä ja monenlaista uskoa: "Lieneekö Kristus jaettu?"
Ja vastaan itse: Ei ole Kristuksen ruumis, Jumalan valtakunta jakaantunut moneen osaan. On vain yksi pää ja yksi ruumis. Siksi Jeesus opetti aivan ensimmäiseksi asiaksi autuuden asiassa Jumalan valtakunnan etsimisen.
Mitä tulee hurmahenkisyyteen, jos Helluntailaiset eivät ole hurmahenkisiä kielillä puhumisineen, "ihmeineen", hurmostiloineen, kun kodeissa järjestettävissä rukouskokouksissa väki höpisee käsittämättömiä, huutaa, kaatuilee, tärisee ja kulkee pitkin seiniä, (näin kertoi helluntailainen ystäväni) niin mitä sana hurmahenkinen oikein tarkoittaa?
Ilpo
Ilpo
ahertaja

ViestiKirjoittaja hepa » 12 Huhti 2013, 11:26

jtm kirjoitti:MItäkö hain täältä? En tiedä, kannattaako täältä hakea mitään. Minusta on mielenkiintoista keskustella veljien ja sisarten kanssa, mutta minua harmittaa se, että rikotaan niin selkeästi Jumalan käskyä tai oikeastaan kieltoa "Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi". Siksi puutuin tähän keskusteluun, koska arvasin, että taas kerran ruvetaan väittämään muista uskonsuunnista, että
- ne muka opettaisivat teoista vanhurskaaksi tulemista
- ne muka olisivat hurmahenkisiä
- ne muka tekisivät väärin kastaessaan uskovia (huom. ei aikuisia) upottamalla (kreikan sana baptizoo on upottamista kokonaan veden alle)
- ja pahimmillaan vielä ollaan lausumassa kadotustuomiota, mikä ei ole kenenkään uskovan vallassa; on valta sanoa vain Sanan perusteella, että se joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, mutta joka ei usko, joutuu kadotukseen; kenenkään itseään ainoana Jumalan valtakuntana pitävien prosedyyrien mukaan ei todellakaan tämän uskoontulon tarvitse tapahtua (maailmassa on kuitenkin eri protestanttisissa suunnissa useita satoja miljoonia uudestisyntyneitä Jumalan lapsia, vaikka tyylejä ja tapoja on monenlaisia, eikä kaikísta tarvitse pitää); teidän oma oppi-isänne Lars Laevi ei opettanut koskaan Jumalan valtakunnan rajoittumista niihin, jotka kåyttävät lestadiolaisten sitomis- ja päästöavaimia
- nämä vain ovat tosiasioita, eikä näille voi mitään; toivon vain, että edes joku vaivautuisi rukoilemaan Jumalaa avaamaan Sanasta totuuden sen suhteen, että suurin osa taivastien kulkijoista on aivan muita kuin vl-iä (niin paljon kuin heitä/teitä arvostankin joissain asioissa); tiedän, että yksilöitä teikäläisissäkin on, jotka ovat tämän ymmärtäneet (vaikka hekin toisten äkkiväärempien läsnäollessa eivät sitä ehkä näytä)
- kummallista on, jos pelätään keskustelua asioista!

1. Kor. 6:2
Ettekö te tiedä, että pyhät pitää maailmaa tuomitseman? Ja jos maailma pitää teidän kauttanne tuomittaman, ettekö siis te kelpaa pienempiä asioita tuomitsemaan?
3 Ettekö te tiedä, että meidän pitää enkeleitäkin tuomitseman? kuinka siis ei ajallisia asioita?

Lasetadius opetti:
Koska niin monen laista kristinuskoa on mailmassa ollut ja vielä nytkin on, niin päättävät suruttomat, ettei ole tietoa, mikä usko olisi oikea. Mutta ne, jotka ovat jotakin koetelleet siitä autuaaksi tekeväisestä uskosta, täytyvät tunnustaa, ettei pakanan usko ole oikea. Ja meidän täytyy myös tunnustaa, että yksi Jumala on oikea Jumala, yksi Vapahtaja on oikea Vapahtaja, niin myös täytyy yksi usko olla oikea ja autuaaksi tekeväinen.

Koska moni tällä ajalla uskon tunnustaa ja kuitenkin uskon voiman kieltää elämällänsä, niin tulee monelle yksinkertaiselle kristitylle mieleen, mikä usko viimein on oikea, koska muutamat uskovat ja huoraavat, muutamat uskovat ja varastavat, muutamat uskovat ja ovat mailmassa kiinni. Emme nyt puhu niistä, joita kristityt eivät ole koskaan saattaneet tunnustaa kristityiksi, semmoisilla ei ole oikeat kristittyin koettelemukset olleet, vaan me puhumme niistä, joita oikeat kristityt ovat kristityksi ottaneet, mutta jotka eivät pysyväiset olleet heidän uskossansa.

Niistä on jo ensimmäisessä kristillisyydessä ollut paljon epäilystä, pitääkökristittyin ottaman semmoisia langenneita seurakunnan yhteyteen ja tunnustaman kristityiksi. Muutamat kristityt sanoivat jo silloin, että langenneita ei tarvitse ottaa seurakunnan yhteyteen, vaikka kummoisen katumuksen tekisivät. Mutta toiset kristityt ovat langenneita ottaneet seurakunnan yhteyteen, koska he ovat oikein katuvaiset olleet. Eikä ole ne langenneet muutoin jaksaneet uskoa, että Jumala on heidän syntinsä anteeksi antanut, ennen kuin kristityt ovat anteeksi antaneet. Kuitenkin ovat ensimmäiset kristityt oikean katumuksen langenneilta vaatineet. Koska nyt Jumala on antanut niin suuren vallan kristityille, että heillä on valta synnit anteeksi antaa ja pidättää, niin on jäänyt suurin epäilys niistä, joita muutamat kristityt ovat kristityksi ottaneet ja muutamat ovat kaataneet.
..........
Mutta sen, joka uskoo, että tämän jälkeen on elämä, sen täytyy myös uskoa, ettei ole samantekevää, kuinka elää ja kuinka uskoo, vaan sen täytyy olla vain yksi usko, joka on oikea.
.........
Jos Tuomas oleskelee yksin ja hakee Kristusta yksinäisyydessä, jokohan Kristus tulee häntä hakemaan sieltä? Minä luulen, Tuomas, että sinun täytyy ensin tulla kristittyin kokoukseen, ennen kuin Kristus tulee näyttämään haavojansa.

Et suinkaan tule osalliseksi ylösnousemisen armosta, ennen kuin sinä tulet seurakuntaan. Vaikka kuinka lukisit kirjaa yksinäisyydessä, ja pitäisit rukouksia kotona, et suinkaan siellä tule kristityksi. Mutta tule ensin kristittyin kokoukseen, ja hae ensin seurakunta, ennen kuin sinä löydät Kristuksen.
hepa
tähtiahkera

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Huhti 2013, 18:04

jtm kirjoitti:MItäkö hain täältä?

Kuten Ile.kookin kirjoitti, en usko Jayn haluavan kysymyksellään ajaa sinua pois täältä. Uskon Jayn halunneen saada sinut pohtimaan, mikä tarve on johtanut sinut keskustelemaan Vl-foorumille. Keskusteluntarve ei ole mielestäni varsinainen tarve. Vrt. Vaikka tykkään keskustella, minulla ei ole tarvetta mennä keskustelemaan esim. helluntailaisten tai Jehovan todistajien palstalle.

Olen havainnut, että usein erilaista vakaumusta edustavat ihmiset hakevat vl:ilta tunnustusta heidän oman uskonsa oikeellisuudesta. Tunnistatko, että haluaisit tällaisen tunnustuksen vl:ilta? Miltä sinusta tuntuu, jos et saa sellaista tunnustusta? Tuntuuko sinusta, että vl:t pitäisivät sinua huonompana ihmisenä kuin itseään? Tuntuuko sinusta, että vl:t ovat ylpeitä ihmisiä? Vai tuntuuko sinusta siltä, että vl:t tuntevat saaneensa armon omassa uskossaan eivätkä koe todellista Jumalan armoa voivan saada muuta kautta, mutta eivät pidä itseään muita parempina ihmisinä?

jtm kirjoitti:En tiedä, kannattaako täältä hakea mitään. Minusta on mielenkiintoista keskustella veljien ja sisarten kanssa, mutta minua harmittaa se, että rikotaan niin selkeästi Jumalan käskyä tai oikeastaan kieltoa "Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi". Siksi puutuin tähän keskusteluun, koska arvasin, että taas kerran ruvetaan väittämään muista uskonsuunnista, että

Eri kristinuskon suuntien välillä on sekä syntikäsityksissä että suhtautumisessa syntiin kiistattomasti eroja.

Monissa kristillisissä uskonsuunnissa on tapahtunut syntikäsityksissä merkittävää "evoluutiota". Esim. syntyvyyden säännöstelyä pidettiin koko kristikunnassa syntinä 1930 - 1960-luvulle saakka. Kun vl:t ovat pysyttäytyneet kristinuskon perinteisessä käsityksessä, voivat vl:t vaikuttaa muiden silmissä "ahdasmielisiltä".

Vaikka vl-liike on syntikäsityksissään pysynyt perinteisissä näkemyksissä, se ei tarkoita, että vl:t suhtautuisivat syntiä tehneisiin erityisen ankarasti. Päinvastoin, katuvalle syntiselle vakuutetaan aina: poikani ja tyttäreni, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Ilman katumusta ei tietenkään mitään syntiä voida antaa anteeksi.

jtm kirjoitti:- ne muka opettaisivat teoista vanhurskaaksi tulemista

Katolisessa opissa hyvät teot myötävaikuttavat ihmisen autuaaksitulemista. Lutherin mukaan hyvät teot ovat uskon seuraus.

jtm kirjoitti:- ne muka olisivat hurmahenkisiä

Luther kutsui Schmalkaldenin opinkohdissa hurmahengiksi sellaisia opettajia, joiden mielestä Pyhä Henki voisi tulla ihmiseen ilman suullista sanaa. "Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. Siten suojaudumme hurmahengiltä, jotka kerskuvat saaneensa Hengen ilman sanaa ja ennen sanaa ja jotka siksi mielensä mukaan arvostelevat, tulkitsevat ja venyttävät Raamattua ja suullista sanaa." Teoksessaan Avaimista hän toteaa, ettei Jumala mitenkään muutoin annakaan syntejä anteeksi: "Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."

jtm kirjoitti:- ne muka tekisivät väärin kastaessaan uskovia (huom. ei aikuisia) upottamalla (kreikan sana baptizoo on upottamista kokonaan veden alle)

Kastaminen sinällään ei ole väärin. Väärää on uudelleenkastaminen ja lasten kasteen laiminlyönti. Kastetavalla ei ole merkitystä. Tuosta kreikan sanan merkityksestä olen lukenut paljon keskustelua. Vapailla suunnilla on omat väitteensä. Vaikka esim. katolilaiset käsittääkseni yleensä kastavat lapset upottamalla, he eivät pidä sitä ainoana oikeana kastetapana. Myös valelukaste hyväksytään.

jtm kirjoitti:- ja pahimmillaan vielä ollaan lausumassa kadotustuomiota, mikä ei ole kenenkään uskovan vallassa;

Saarnaamme parannusta ja syntien anteeksiantamusta. En voi mitään, jos kuulet parannuskehotuksessa tuomion. Sana tuomitsee eikä Jumalan sana tyhjänä palaa.

jtm kirjoitti:teidän oma oppi-isänne Lars Laevi ei opettanut koskaan Jumalan valtakunnan rajoittumista niihin, jotka kåyttävät lestadiolaisten sitomis- ja päästöavaimia

Hepa lainasikin jo Laestadiusta aiheesta. Laestadius saarnasi: "Jos Tuomas oleskelee yksin ja hakee Kristusta yksinäisyydessä, jokohan Kristus tulee häntä hakemaan sieltä? Minä luulen, Tuomas, että sinun täytyy ensin tulla kristittyin kokoukseen, ennen kuin Kristus tulee näyttämään haavojansa. Et suinkaan tule osalliseksi ylösnousemisen armosta, ennen kuin sinä tulet seurakuntaan. Vaikka kuinka lukisit kirjaa yksinäisyydessä, ja pitäisit rukouksia kotona, et suinkaan siellä tule kristityksi. Mutta tule ensin kristittyin kokoukseen, ja hae ensin seurakunta, ennen kuin sinä löydät Kristuksen."

Todettakoon samalla, että Laestadius ei hyväksynyt lasten kasteen laiminlyöntiä mistään syystä. Hän laati kastekäsityksestään seuraavan yhteenvedon:

"1. Kaikki lapset ovat luonnostaan vihan lapsia.
2. Lapsilla on usko Kristukseen.
3. Kastetta ei voida siis heiltä kieltää.
4. Jos lapset kuolevat kastamattomina heidän vanhempiensa laiminlyönnin vuoksi, ei lapsia sen takia tuomita. Mutta vastuu kohtaa vanhempia, kun he halveksivat armovälineitä, johtuipa tämä halveksunta sitten armovälineiden oikean käyttämisen tietämättömyydestä tai vihasta kastajaa kohtaan.
5. Sillä, että papit tai valtiokirkko eivät salli lukijain kastavan lapsiaan vanhan käsikirjan mukaan, ei ole mitään pätevää perustetta Jumalan sanassa eikä järjessä.
6. Kaste sen paremmin kuin ehtoollinenkaan ei ole opus operatum, autuaaksi tekevä, ilman kastettavan uskoa."
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.

O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja jtm » 13 Huhti 2013, 00:24

En ehdi nyt vastata kaikille minulle vastanneille erikseen, joten yritän tehdä sen kootusti.

En minä tullut tänne hakemaan kenenkään hyväksyntää. Tiedän ennestäänkin, ettei puhdasoppinen vl ole tottunut ajattelemaan, että pelastuneita olisi heidän ulkopuolellaan (tai ainakaan ulkopuolella liikkeiden, joissa noudatetaan tiettyä synninpäästökäytäntöä).

Toistin jo, että halusin vain oikoa väärinkäsityksiä. Monikohan teistä on edes koskaan käynyt vapaiden suuntien tilaisuuksissa ja tutustunut niihin mediassa? MInä omalta puoleltani olen seuroissanne käynyt ja niitä radiosta kuunnellut ja saanut niistä paljon hyvää. Ainoa miinuspuoli on ollut, kun on rivien välistä annettu ymmärtää, että olen väärästä joukosta.

Täällähän on tavan takaa toistettu Jeesuksen tahtoa, että me kaikki yhtä olisimme. Teille se vain tuntuu tarkoittavan, että kaikkien pitäisi ajatella asioista kuten vl:t, koska muilla ei ole muka Jumalan Henkeä. Tällainen ajatustapa viittaa lahkolaisuuteen, eikä löydä Raamatusta tukea.

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä (Joh 1:12).

Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään... (Ilm. 7:9)

Perille pääsee siis suuri joukko, vaikka me kristityt edustamme täällä piskuista osaa. Eri aikoina eri puolilla maailmaa on kuitenkin suuri joukko ihmisiä ehtinyt tulla uskoon. Muuallakin kuin pohjan perillä, vl-opin levinnäisyysalueella. Tämä on suurin mysteeri minulle teidän opissanne, että edes uskallatte väittää, että esim. yli 100 miljoonaan Kiinan uskovaa, jotka Jeesuksen tähden ovat valmiita kidutukseen, vankilaan, kuolemaan, ja joiden työn kautta jatkuvasti tulee uusia uskoon ihmeiden ja merkkien seuratessa, olisi nyt sitten jotain vääräoppisten pelastumattomien joukkoa. Oppi onnahtaa todella pahasti.

Minusta on todella surullista, että tällä foorumilla tahallaan levitellään perättömiä puheita välittämättä tarkistaa informaation todenpitävyyttä. Kykenemättömyys asialliseen keskusteluun kertonee joidenkin herkkänahkaisuudesta. Minua murehduttaa se, että useimmat täällä eivät voi avautua sille, että Jumalan Henki voi toimia kaikkialla siellä, missä Hänen Sanaansa luetaan ja siihen luotetaan ja sen mukaan toimitaan. Yhtäkaikki olette veljiänne ja samaan taivaaseen kanssani menossa, paitsi tietysti niitä siipeilijöitä, jotka eivät ole koskaan itse uskoon tulleet eli omakohtaisesti elämäänsä Jeesukselle antaneet (tai teidän kielellänne parannuksen armoa saamattomat).

Kyllä minusta olisi ihan virkistävää nähdä teikäläisiä esim. Netmissionissa. Voipa joku ollakin nimimerkin takana. Saahan sitä kylässä käydä, kun motiivi ei ole ärsyttää vaan keskustella sivistyneesti. On paljon sellaista, mitä kunnioitan teikäläisissä (esim. perhearvot ja yleinen maailmaan mukautumattomuus), ja on paljon sellaista, mistä en itse pidä vapaassa kristillisyydessä (mm. nuorisokulttuurin eräiden ilmiöiden hiipiminen sisään, yhteyden ja sitoutumisen puute, kurittomuus, muutamia mainitakseni). Silti olen näin kokenut, että Jumala on minut ohjannut omaan hengelliseen kotiini, enkä lähde kyseenalaistamaan Hänen johdatustaan vl:ien kohdalla.

Jos lähtee etsimään vikoja ja ääri-ilmiöitä jostain liikkeestä, niitä etsivä kyllä löytää. Ihmisen oma sielukin tuottaa kaikenlaista omituista käytöstä. Antamanne esimerkit eivät vastaa todellista tilannetta. Oman seurakuntani tilaisuuksisa ei kukaan ole seinille kiipeillyt. Pyhän Hengen kosketus on väkevä kokemus, mutta ihmisen sielu reagoi myös omalla tavallaan kunkin kohdalla. Psyyken häiriöt taas ovat oma lukunsa, sellaisista ei voi ketään syyllistää.

Näissä vastauksissa toistuvat jatkuvasti oppi-isien selitykset (Luther ja Laestadius), aivan kuin niillä olisi Raamatun auktoriteetti. Kukaan vapaissa suunnissa ei taatusti kiistä heidän ansioitaan Jumalan miehinä, vaikka molemmilla oli inhimilliset vajavaisuutensa ja sokeat pisteensä, kuten kaikilla meillä. Luther oli uskovien kasteen kannalla alun alkuaan, mutta tarvitsi maallisen vallan tukea uskonpuhdistukselleen, joten myöntyi kompromissiin paavilaisten kanssa tässä asiassa, ja tästä sitten epäraamatulliset regimentti- ja kansankirkkonäkemykset. Eikä siinä vielä kaikki, Luther jopa hyväksyi "uudestikastajien" tapattamiset. Paha virhe häneltä oli myös sokeus sen suhteen, että juutalaiset ovat yhä Jumalan valittu kansa, vaikkakin osittain paatumuksessa, mutta viimeisinä aikoina on sen jäännös pelastuva, ja jokaisen uskovan tehtävä on siunata Israelia. Tätä hän ei ymmärtänyt. Vl:ien Israel-kannasta en ole perillä, kun olen kuullut yksiltä yhtä ja toisilta toista, mutta se kuuluu jo eri otsakkeen alle.

Lestadiushan taas ei rajannut pelastusta minkään liikkeen sisäpuolelle, kuten vl:t nyt tekevät. Hän hyväksyi jopa baptistit. Nuo edellä esitetyt siteeraukset taas, jos ei niitä ole asiayhteydestään irrotettu (en ole ehtinyt lukea hänen teoksiaan, pahoittelen), todistavat vain hänenkin inhimillisestä vajavaisesta ymmärryksestään, koska Raamatusta ei löydy tukea sille, etteikö ihminen voisi tulla uskoon ilman mitään seurakuntaa tai sananjulistajaa. Useimmiten ihminen toki kuulee evankeliumin joltain, mutta paljonhan näitä tapauksia on, että uskoon on tultu hengellisen radio- tai tv-ohjelman äärellä, kirjaa tai lehteä lukiessa, Raamattua lukiessa tai suoraan jopa Jumalan ilmestyessä. Esim. muslimimaissa pääosa tulee uskoon tällä tavalla, kun ei siellä juurikaan voi saarnailla eikä perustaa seurakuntia. Miksiköhän muuten vl:t eivät lähetä sinne lähetyssaarnaajiaan?! Ja miksiköhän ette ylipäätään evankelioi seurojenne ulkopuolella, kaduilla, toreilla, radiossa, tv:ssä, jne.? Jos todella uskotte, ettei voi tulla uskoon muutoin kuin jonkun "valtakunnan" edustajan kautta, niin miksi ette sitten aktiivisemmin tee evankelioimistyötä ja todista uskostanne siitä osattomille? Paljon parjaamanen vapaat suunnat ovat yleismaailmallisesti moninverroin suurempi kristittyjen ryhmä kuin esim. luterilaiset juuri Jumalan antaman evankelioimisnäyn ja Pyhän Hengen voiman ansiosta (eivät tosiaankaan omista ansioistaan.

Näin ajatuksin siunattua yötä, Jeesus myötä, eikä unohdeta lähetystyötä!
jtm
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 13 Huhti 2013, 00:52

Miten perustelet väitteesi ettei raamatusta löydy perusteita tuolle uskoontulolle vain äänellisen saarnan kautta? Kun vain sille löytyy perusteet. Lue apostolien teot. Siinä kerrotaan usean ihmisen uskoontulo, ja kaikki saavat uskon lahjan juuri ja vain saarnan kautta. Kornelius oli jumalaa pelkäävä, rukoili ja antoi almuja jne. Ei tullut niiden kautta ja avulla uskoon, tarvitsi pietaria saarnaamaan. Etiopian hoviherra kävi jerusalemissa asti, luki raamattua jne. Tarvitsi filippusta saarnaamaan. Ei tarvinne jatkaa. Paavali kirjoittaa samasta asiasta useassa paikassa. Roomalaiskirjeessä: kuinka he uskovat ellei heille saarnata? Sillä usko tulee kuulosta. Se vanhurskaus, joka jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon. Taitaa riittää perusteluksi osoittamaan väitteesi vääräksi? Jatkan toiste muista kohdista ellei joku muu kerkeä jatkaa.
Hannes69
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jesaja » 13 Huhti 2013, 18:25

jtm kirjoitti:
Sylivauvan uskoa vain nyt ei ole kukaan päässyt todistamaan. Eikä Raamatussa sellaista sanota.

Ei taideta sanoa alla olevaa lainaustakaan...

Jtm : ”Alaikärajaa ei siellä sanota, mutta ainakin niin vanha tulee olla, että osaa itse tuntea synnintuntoa, tehdä parannuksen ja ottaa kasteen sen merkkinä, että haluaa seurata Jeesusta.”

Mihin JTM mielestäsi lapset sitten joutuvat, jos kuolevat, ennen ymmärrystä ja tahtomisen ratkaisua?

Miten perisynnin kadottavuus pois pyyhitään?

Moninaisia selitysrakennelmia olen nähnyt, kun lapsen uskon kieltäjät joutuvat ongelmiin perisynnin kadottavuuden kanssa. On ajateltu ,että ”Jumala on hyvä, siksi Hän ei kadota…”, ”oikeuden mukainen, tämän vuoksi ei kadota..”, ”lapsi ei ole vielä tehnyt pahaa, siksi ei ole vastuussa…”, ”jumala ei halua tuomita kadotukseen, koska kuka voisi tuomita pienen kärsimään…”… jotkut hurjimmat väittävät lapsen menevän johonkin ”välitilaan” , jossa kasvaessaan saa sitten päättää minkälaisen ratkaisun kohdallaan tahtoo tehdä.

Jumalan Sana kuitenkin kertoo meille, että usko on ainoa keino omistaa kohdalleen syntien sovitus. Kun tämä on voimassa kaikkien kohdalla vauvasta-variin, on totta silloin se, että Jumala on hyvä ja oikeuden mukainen tuomari.

Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, juurikin sen täydellisen sovitus työn tähden. Sovitti synnin aivan siemenestä asti. Lapsi uskoo ja saa näin omistaa Jeesuksen sovitustyön aivan sinne siemeneen asti. Näin uskomalla meidän ei tarvitse rakennella mitään teorioita heidän kohdalleen.

Lapsi siis uskoo ja on näin kelvollinen myös kasteelle.

Samaa kertoo meille myös Jeesuksen vaatimus uudesti syntymästä. Voimme kysyä, miten voi syntyä uudesti, jos ei ole aiemmin kuollut ja miten voi kuolla ,jos ei ole elänyt?

Lapsi uskoo (elää). Syntien ja ylitsekäymisten kautta, voi lapsen uskonsa menettää, (kuolla). Ja tullessan saarnatun sanan kautta murheelliseksi, uskomalla evankeliumin omalle kohdalleen, saada jälleen elämän lahjan (uudesti syntyä).
Jesaja
kiinnostunut

ViestiKirjoittaja hepa » 13 Huhti 2013, 18:33

Miten on mahdollista seuraava:
Ilm. 7:9
Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut, ja palmut heidän käsissänsä.

Unicef: Joka päivä kuolee 22 000 alle viisivuotiasta lasta.

Näistä pienistä enkeleistä on kertynyt/kertyy maailman loppuun mennessä todella paljon uskossa nukkuneita
hepa
tähtiahkera

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaata Keskustelua