Henki lepää pohjoisessa maassa

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

Henki lepää pohjoisessa maassa

ViestiKirjoittaja Gerson » 12 Syys 2006, 19:54

Jumala näytti Sakarjalle paljon erilaisia ennustuksia ja näkyjä. Tässä yksi hänen näkemänsä näky. Näyssä on neljät vaunut joita vetävät eriväriset hevoset. Hevosia on neljää väriä: punaruskeat, mustat, valkoiset ja täplikkäät. Sakarja kysyy enkeliltä mitä vaunut ja hevoset ovat. Enkeli vastaa näin: "ne ovat neljä tuulta taivaan alla, jotka tulevat ulos, astumaan kaiken maan hallitsian eteen".

Vaunut lähtevät eri suuntiin. Mustat ja valkoiset hevoset lähtevät pohjoiseen ja täplikkäät etelään. Vaunut vaelsivat pitkin maata.

Lopuksi enkeli sanoo Sakarjalle: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."

Vanhassa käännöksessä lukee näin: "katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla" :wink:

Ilmeisesti tuo ennustuksen tuuli tarkoittaa samaa mistä Jeesus puhuu myöhemmin näin: "Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt" (Joh. 3:8 ). Tuuli lienee eräänlaisen etsikonajan ja Herran hengen vertauskuva.

Herran henki näyttää tosiaan lepäävän pohjoisessa maassa. Pohjoiset maat ovat luterilaisia: Suomi, Ruotsi, Norja ja Islanti. Kansankirkkojen sisältä löytyy Raamatun mukaisesti uskova Pyhäin yhteinen seurakunta, vaikka suuri osa kirkon jäsenistä on maallistunut. Raamatun mukaista uskoa ei löydy hirveästi Pohjoismaiden ulkopuolelta. Idässä vaikuttaa Ortodoksinen kirkko, etelässä Katolinen kirkko, Afrikassa on luonnonuskonnot ja islam, Aasiassa on omat idän uskonnot ja Amerikassa paljon uudestikastajia ja karismaattisia liikkeitä.

Mitä ajattelette tuosta näystä? Opetinko asian oikein? Mitä ajattelette tuulen olevan? Tuo näky löytyy kokonaisuudessaan Sakarja 6:1-8.

Sakarjan kirjan esipuheessa tuosta ennustuksesta on kirjoitettu näin: "...ennustaa hän Kristuksen evankeliumista ja hengellisen templin rakentamisesta, että juudalaiset myös hänen kielsivät ja hylkäsivät...".
Gerson

ViestiKirjoittaja Weha » 12 Syys 2006, 22:09

Kysyin asiaa kerran uskovaiselta papilta.

Pohjoisen yllä

Näin uskon: Sakarian kirjan ko. kohdan sijoittaminen Suomeen ja Pohjanmaalle on enemmän
kuin kyseenalaista. Raamatun kirjoittajat olivat omaan aikaansa sidoksissa
ja sillä tarkoitettiin yksinkertaisesti Israelin pohjoisia alueita.

Pyhä Henki ”lepää” kaikkien uskovaisten sydämissä kaikkialla, missä he
ovatkin. Ja Pyhä Henki voi toimia missä, milloin ja miten Hän haluaa
kysymättä meiltä.

Vanhurskauttamiseen tarvitaan Pyhän Hengen eläväksitekemää evankeliumia,
jota Kristuksen lähettiläät julistavat Herransa käskystä. Näin Kristuksen
työ jatkuu maan päällä ”Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan”, kuten vanhassa kristinopissa sanottiin.
Weha

Re: Henki lepää pohjoisessa maassa

ViestiKirjoittaja nuusku » 12 Syys 2006, 22:54

Jossain seuroissa muuten sanottiin, että Raamatussa on ennustettu, että Israelin kansa palaa kotimaahansa "lentäen kuin linnut". Ja puhuja sitten rinnasti sen II maailmansodan jälkeiseen tapahtumaan, kun he lentokoneella palasivat heille annettuun maahan. Mistäpäin Raamattua tuo kohta löytyy?? Todella ihmeellinen ennustus, ei voinut profeetta aikanaan tietää mitä ylös kirjoitti, mutta laittoi ylös sen mitä Henki hänelle ilmoitti. On se ihmeellistä, kuinka Jumala avaa noita ennustuksia valtakunnassaan.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 13 Syys 2006, 00:15

kyllä siellä raamatussa pitäis niin lukea että Israel nousee taas valtioksi.. ja sehän nousin toisen maailmansodan jälkeen. :)
pikkupoika
puuhakas

ViestiKirjoittaja Jaakko » 13 Syys 2006, 08:08

Näin olen itsekin asiaa ymmärtänyt kuin ELIHU edellä valotti.

Minulle on tullut mieleen näissä sellainenkin ajatus, että vaikka ihminen olisi sidottu omaan aikaansa ja käsityksiinsä, eikö Jumalalle, joka maailmankin 6 päivässä loi, ole mahdollista antaa esim.profeetallisia näkyjä, jotka eivät ole sidoksissa siihen, mitä me luonnollisin silmin näemme, luonnollisin korvin kuulemme ja järjellä mietimme. Sakarjan näystä on siis rohkeaa mennä väittämään, että ne olisivat vain aikansa maailmankuvaan sidoksissa. Kuten ELIHU sanoi, Jumala avaa sanaansa tarpeiden mukaan ja juuri sen jälkeen kuin Hän tahtoo. Ihmisinä me mielellämme olisimme ymmärtämässä koko Raamattua, vaikka Raamattu selkeästi opettaa, että vaikka luulisimme, että meillä on tieto niin emme kuitenkaan tiedä. Vajavaisen tiedon kulkijana saammekin armosta omistaa täydellistä tietoa ja vanhurskautta Kristuksen veren voiman kautta. Tieto siitä, että juuri tällä uskolla pääsen kerran perille taivaan kunniaan, se riittää. Eikö se tieto nouse Pyhästä Hengestä, josta on sanottu, että se yhdessä meidän henkemme kanssamme todistaa, että olemme Jumalan lapset (Room. 8:16).
Jaakko
Valvoja

ViestiKirjoittaja Weha » 13 Syys 2006, 09:12

Biblia: Sak.6:7. "Ja ne väkevät läksivät ja menivät ympärinsä, niin että he kaikki maat vaelsivat. Ja hän sanoi: menkäät ja vaeltakaat maata ympäri; ja he vaelsivat maan lävitse. Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla"

Uusikäänös: 7. Kaikki nämä vahvat hevoset odottivat innokkaina käskyä lähteäkseen liikkeelle. Herra sanoi: "Menkää kiertelemään maata!" Niin ne lähtivät kaikkiin suuntiin.
8. Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."

33/38 käännös: 7. Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata." Ja ne kuljeksivat maata.
8. Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."

Jumalan kansan Raamattu: 7. Nämä vahvat hevoset olivat innokkaita lähtemään liikkeelle kiertelemään maassa." Hän sanoi: "Menkää kiertelemään maata". Niin ne kiertelivät maata.
8. Sitten hän huusi minulle: "Ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, tyydyttävät minun Henkeni pohjoisessa maassa*."
Weha

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Syys 2006, 10:27

Mielenkiintoinen on myös 6. jae. 1776 ja 1933 käännöksissä valkeat seuraavat mustia, kun taas 1992 käännöksessä valkeat lähtevät länteen mustien suunnatessa pohjoiseen. Kristinuskoahan levitettiin miekkalähetyksinä ja sillä tavoin ei takuulla syntynyt kuin kuollutta uskoa. Silti elävä usko (valkeat) seurasi vähitellen paavin ristiretkeläisiä (mustat).

Olen kuullut ko. kohdasta saarnapuheen, joka oli nauhoitettu 1960-luvun alussa. Siinä Sak.6:1-8 selitettiin melko yksityiskohtaisesti, ehkä Lutheriin tukeutuen (en tiedä). Kristillisyyden saarnaperinteessä Hengen lepäämisen pohjoisessa on laajasti katsottu tarkoittavan elävän uskon vaikutusaikaa pohjoisessa maassamme. Monet luulevat siinä lukevan myös "viimeisinä aikoina", mutta sitä en ole sitkeälläkään etsimisellä löytänyt muualtakaan Raamatusta.

Itse katson, että ko. kohta vahvistaa uskoa kenelle aukenee, muttei ehkä vakuuta kovin monia Jumalan valtakunnan etsijöitä. Yhteen kohtaan ei kenenkään tarvitse takertua. Vl-oppi ei tosiaankaan ole yhden kohdan varassa.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jaakko » 13 Syys 2006, 11:57

O.M kirjoitti:Monet luulevat siinä lukevan myös "viimeisinä aikoina", mutta sitä en ole sitkeälläkään etsimisellä löytänyt muualtakaan Raamatusta.

Asiasta tuli mieleen eräs toinen asia. Suomi24:lla tuntui joskus näkyvän oikein tilastotieteilijöitä näiden Raamatun oppien ilmentymisien suhteen. Eli jos kerran oli sanottu, sitä tuskin tarvitsi noteerata ja jos taas oli useasti puhetta, silloin se olisi hyvinkin vakuuttavaa. Ei ollut mieltä ylentävää tällainen lähestymistapa.

Eräs vanha puhujaveli kerran saarnasikin tästä ja korosti, että vaikka se on vain kerran sanottu, se ei tee Jumalan sanaa yhtään sen vähempiarvoiseksi. Inhimillisessä mielessä meidän on aina helpompi vakuutella jotakuta asiaa, jos löydämme kuin eräiden väärähenkisten tapaan sellaisen pitkän luettelon Raamatun paikoista, että näin se on. Onhan se niinkin, mutta pohjimmiltaan on kyse kuitenkin juuri siitä, mistä tuo puhujaveli sanoi ja tällaisen ymmärryksen yksin Jumala voi kirkastaa. Voi kuinka tämä näkyy niin ihanasti esim.lapsissa, jotka sen elävän evankeliumin yksinkertaisuudessa ja uskolla omistavat ja eivät epäile.
Jaakko
Valvoja

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Syys 2006, 13:48

Väärinkäsitysten välttämiseksi täsmennän vielä edellistä viestiäni:

Vaikka ko. kohdassa ei luekaan "viimeisinä aikoina", voimme hyvin lukea ajan merkkejä muualta Raamatusta. Epäilemättä elämme viimeisiä aikoja. Maailmassa on kovin vähän uskovaisia, jos pieniä lapsia ei lasketa mukaan. Suomessakin olemme vähemmistö, mutta täällä meitä on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin muualla. Suviseuroissa tuntuu jopa, että meitä on paljon. Jotenkin tulee vaikutelma, että Henki lepää täällä. Mutta vaikka ko. kohta ei olisikaan profetia meidän ajoistamme, ei vl-oppi siihen kaadu.

Itse kyllä uskon, että se on väkevä ennustus elävän uskon liikkumisesta kohti pohjoista todella pitkän ajan (=vuosisatojen) kuluessa. Uskovaisiahan on eri aikakausina kutsuttu eri nimillä. Ko. äänitteessä 1960-luvulta mainittiin husilaiset 1300-1400-luvun Böömissä. Jostain nettikeskustelusta luin valdolaisista 1100-luvun Ranskassa. Heitä on kuulemma vaikeaa tutkia paavillisen propagandan läpi, mutta yhteistä meidän kanssamme oli ainakin avainten "omiminen".
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gerson » 13 Syys 2006, 18:55

Tuo pohjan maa vain huvitti, mutta se onkin eri asia kuin Pohjanmaa. Jos nuo Raamatun esipuheet ovat Lutherin kirjoittamia, niin hänen mukaansa ennustuksessa ennustetaan "hengellisen temppelin rakentamisesta", eli siis tavallaan ajasta Jeesuksen jälkeen kun hengellinen temppeli lähti liikkeelle Israelista.

Vaikka uskoa ei rakenna ennustusten ja näkyjen varaan, niin silti niitä löytyy Raamatusta. Mielestäni asia on kuten täällä on kirjoitettu. Jumalalla on kyky antaa näkyjä myös tulevaisuudesta ja aina niiden vastaanottaja ei niitä täysin ymmärrä. Ovathan Raamatun ennustukset esim. Jeesuksen syntymästä ja Jerusalemin hävittämisestä toteutuneet jälkikäteen. Ja onhan Jeesus esimerkiksi antanut lopun ajan ennustuksia, mutta ne ovat sen verran tulkinnallisia, että viisainta uskoa "Herran päivän tulevan kuin varas yöllä". Tulee myös mieleen ennustus "seitsemän vaimon seurakunnasta", eli ekumeniasta. Siitä onkin jo ollut puhetta.

Jostain kirjasta tuo Sakarjaan kohta vain pompahti mieleen ja tarkistin asian myös Raamatusta. Eikä se tosiaan haittaa yhtään vaikka ennustus ei koskisikaan Pohjoismaita, mutta se on vain niin osuva kohta, koska nimenomaan Pohjoismaissa on esiintynyt Raamatun mukaista uskoa ja esiintyy vieläkin. Tuli mieleen, että löytyisikö Ilmestyskirjasta jotain ennustuksia hevosten vetämistä vaunuista, jos ne kohdat on joku yhdistänyt tuohon Sakarjan ennustukseen.

Mutta eipä pohdita liikoja. :idea:
Gerson

ViestiKirjoittaja O.M » 15 Syys 2006, 08:37

Gerson kirjoitti:Tuli mieleen, että löytyisikö Ilmestyskirjasta jotain ennustuksia hevosten vetämistä vaunuista, jos ne kohdat on joku yhdistänyt tuohon Sakarjan ennustukseen.

Hmm, pikku vinkkinäkö? :-) Löysin uuden raamatunkäännöksen Sakarjan hevosnäystä viittauksen Ilmestyskirjaan (Bibliassa sitä ei ole). Liekö tämä numerokikkailua, mitä Ilmestyskirjassa esiintyy muutenkin, kun sekä Sakarjassa että Ilmestyskirjassa saman luvun samat jakeet käsittelevät neljää eriväristä hevosta.

Sak.6:1-8:
"1 Ja minä taas nostin silmäni ja näin: ja katso, siellä olivat neljät rattaat, jotka lähtivät kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskiset vuoret.
2 Ensimäisten ratasten edessä olivat ruskiat orhiit, ja toisten ratasten edessä mustat orhiit;
3 Mutta kolmanten ratasten edessä valkiat orhiit, ja neljänten ratasten edessä kirjavat, väkevät orhiit.
4 Ja minä vastasin ja sanoin enkelille, joka minun kanssani puhui: minun herrani, mitä nämät ovat?
5 Ja enkeli vastasi ja sanoi minulle: ne ovat neljä tuulta taivaan alla, jotka tulevat ulos, astumaan kaiken maan hallitsian eteen.
6 Jossa ne mustat orhiit, ne menivät pohjaa päin, ja valkiat noudattivat niitä; mutta kirjavat menivät etelää päin.
7 Ja ne väkevät läksivät ja menivät ympärinsä, niin että he kaikki maat vaelsivat. Ja hän sanoi: menkäät ja vaeltakaat maata ympäri; ja he vaelsivat maan lävitse.
8 Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla."

Ilm.6:1-8:
"1 Ja minä näin, kuin Karitsa ensimäisen sinetin avasi, ja minä kuulin yhden neljästä eläimestä sanovan, niinkuin pitkäisen jylinän: tule ja katso!
2 Ja minä näin, ja katso, valkia orhi; ja se, joka sen päällä istui, piti joutsea, ja hänelle annettiin kruunu, ja hän läksi voittamaan ja saamaan voittoa.
3 Ja kuin hän toisen sinetin avasi, kuulin minä toisen eläimen sanovan: tule ja katso!
4 Ja ruskia orhi meni ulos; ja sille, joka sen päällä istui, annettiin rauha maasta ottaa pois, että heidän piti keskenänsä toinen toisensa tappaman; ja hänelle oli suuri miekka annettu.
5 Ja kuin hän kolmannen sinetin avasi, kuulin minä kolmannen eläimen sanovan: tule ja katso! Ja minä näin, ja katso, musta orhi; ja sillä, joka sen päällä istui, oli vaaka kädessä.
6 Ja minä kuulin äänen neljän eläimen keskeltä sanovan: mitta nisuja yhteen penninkiin ja kolme mittaa ohria yhteen penninkiin, ja älä viinaa eikä öljyä vahingoita.
7 Ja kuin hän avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen eläimen äänen sanovan: tule ja katso!
8 Ja minä näin, ja katso, hiirenkarvainen orhi, ja joka sen päällä istui, sen nimi oli kuolema; ja helvetti noudatti häntä. Ja hänelle annettiin voima tappaa neljättä osaa maan päältä miekalla ja nälällä, ja surmalla ja pedoilla maan päällä."

Ilm.6:ssa oli viittaus tänne, Ilm.19:11-16:
"11 Ja minä näin taivaan avatuksi, ja katso, valkia orhi, ja se, joka sen päällä istui, kutsuttiin uskolliseksi ja totiseksi, ja vanhurskaudella hän tuomitsee ja sotii.
12 Ja hänen silmänsä ovat niinkuin tulen liekki, ja hänen päässänsä on monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettu nimi, jota ei kenkään tietänyt, vaan hän itse.
13 Ja hän oli vaatetettu vereen kastetulla vaatteella. Ja sen nimi kutsutaan Jumalan sanaksi.
14 Ja sotajoukko, joka taivaassa on, seurasi häntä valkeilla hevosilla, vaatetetut valkialla puhtaalla kalliilla liinalla.
15 Ja hänen suustansa kävi ulos terävä miekka, jolla hänen pitää pakanoita lyömän, joita hän on hallitseva rautaisella vitsalla. Ja hän on sotkuva kaikkivaltiaan Jumalan närkästyksen ja vihan viinakuurnan.
16 Ja hänellä on vaatteessansa ja reidessänsä nimi kirjoitettu: kuningasten Kuningas ja herrain Herra."

Selitystä nuo vähän kaipaisivat. Sen verran noista voi nähdä, että valkeat hevoset näyttävät joka kohdassa olevan hyvän palvelijoita, kun taas muun väriset hevoset ovat pahan palveluksessa.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gerson » 15 Syys 2006, 16:55

Tosiaan vanhassa Raamatussa (Biblia?) oli viittaukset jakeesta viisi vain tuonne; (Ps. 103:20, 104:4, 135:6 ja Hebr. 1:14). Ei viittauksia Ilmestyskirjaan. Ajattelin vain että jos sieltä Ilmestyskirjasta olisi löytynyt jotain kohtaa jossa valkoinen hevonen ratsastaisi pohjoiseen "viimeisinä aikoina" tms. Mutta jos palataan ennustukseen niin mielestäni se tarkoittaa Pohjoismaita tai Suomea. Jos se tarkoittaisi Pohjois-Israelia, niin ennustus ei ole vielä toteutunut, koska siellä valtaosa on uskonnoltaan juutalaisia ja muslimeja. Pohjoismaissa kristinuskon osuus on korkea. Tosin suurin osa maallistuneita, mutta kuitenkin väestö on kansankirkon tavoitettavissa. Tuossa ennustuksessa puhutaan yhdestä pohjoisesta maasta. Rajat ovat vuosien varrella liikkuneet täällä edestakaisin, mutta ennustuksen voi epämääräisesti rajata Pohjoismaihin. Vai mikä muu pohjoinen alue voisi olla kyseessä? Mieleeni ei tule muita ennustukseen sopivia paikkoja.

"...sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." (2 Piet. 1:21) Enkä tarkoita tässä itseäni vaan Sakarjaa, joka näyn näki.
Gerson

ViestiKirjoittaja Juli » 15 Syys 2006, 19:08

Vähän vaikeaa kirjoittaa semmosista asioista suomeksi, mut vois ainaki yrittää :)

Kerran seuroissa puhuja selitti miten usko on menny israelistä pohjoiseen. Hän kertoi, että Lutherin aikana oli paljon uskovaisia saksassa (ne tervehti myös Grüß Gott:lla, eli Jumalan tervellä) ja nyt on suomessa paljon uskovaisia.

Mutta kyllä Pyhä Henki tekee työtä missä vaan : Afrikassa, USA: ssa, Venäjällä, Euroopassa (esm. saksassa, italiassa, englannissa, itävallassa, sveitsissä...). Kaikille kansoille se on tarkoitettu! Olemme uskovaisina samassa valtakunnassa, vaikka emme asu samassa maassa.
Juli

ViestiKirjoittaja Gerson » 15 Syys 2006, 22:11

Tuo oli hyvä muistutus. Ei usko ole rajattu mihinkään maahan tai alueeseen. Jeesus kehoitti aikoinaan näin: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"
Gerson

ViestiKirjoittaja O.M » 15 Syys 2006, 23:58

Grüss Gott, Juli!

Kirjoituksesi vastaa aamenta kaikin puolin. Raamatun mukaan evankeliumi tullaan saarnaamaan kaikissa kansoissa ennen loppua.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Syys 2006, 00:22

Gerson kirjoitti:Ajattelin vain että jos sieltä Ilmestyskirjasta olisi löytynyt jotain kohtaa jossa valkoinen hevonen ratsastaisi pohjoiseen "viimeisinä aikoina" tms.

Luultavasti siinä on jostain yhdistelystä kysymys.

Olen nähnyt maailman ihmisten väittävän, että Herran Hengen lepääminen tarkoittaisi vihan lepäämistä. Uusi raamatunkäännös näyttääkin ottaneen asiakseen tukea sitä tulkintaa väittämällä, että pohjoiseen menevät vain mustat valkeiden suunnatessa länteen. Tällöin voitaisiin ajatella, että mustat vievät Herran Hengen vaikuttamaan vihan muodossa pohjoiseen maahan. Tutkin raamattu.uskonkirjat.net:ssä eri käännöksiä ja kirkkoraamattu 1992 on tulkintansa kanssa ainutlaatuinen maailmassa. Esim. King James kääntää kohdan: "The black horses which are therein go forth into the north country; and the white go forth after them; and the grisled go forth toward the south country." Eli valkeat seuraavat selvästi mustia. Alkutekstin sana näyttää olevan akh-ar, joka on King Jamesissa käännetty sanoiksi after, follow, afterward(s), behind, misc eli ihmettelenpä suuresti, mistä on 1992 käännökseen saatu sanat "länttä kohti". Tulee mieleen, että liekö 1992 kääntäjissä on käynyt toteen Raamatun sanat "vääryys saa vallan" (Matt.24:12).
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Weha » 17 Syys 2006, 13:41

Lainaus: Pyhä Henki ”lepää” kaikkien uskovaisten sydämissä kaikkialla, missä he
ovatkin. Ja Pyhä Henki voi toimia missä, milloin ja miten Hän haluaa
kysymättä meiltä.

Vanhurskauttamiseen tarvitaan Pyhän Hengen eläväksitekemää evankeliumia,
jota Kristuksen lähettiläät julistavat Herransa käskystä. Näin Kristuksen
työ jatkuu maan päällä ”Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan”, kuten vanhassa kristinopissa sanottiin.
Weha

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Syys 2006, 09:26

Weha kirjoitti:Lainaus: Pyhä Henki ”lepää” kaikkien uskovaisten sydämissä kaikkialla, missä he
ovatkin.

Näin on, sanoohan Jeesus: "Ja heidän pitää tuleman idästä ja lännestä, pohjoisesta ja etelästä, ja Jumalan valtakunnassa istuman" (Luuk.13:29). Sakarja-tulkinnoissa on muistettava, että vaikka uskovaisia näyttää olevan aikuisissa eniten pohjoismaissa (lähinnä Suomessa), Jumala kuitenkin kokoaa omansa kaikkialta maailmasta. Togo on hyvä esimerkki, että Jumalan Henki voi levätä eteläisenkin maan päällä. Toivotaan ja rukoillaan evankeliumin työlle menestystä siellä ja täällä ja kaikkialla. Ennen loppua evankeliumi saarnataan kaikissa kansoissa.

Se ei kuitenkaan tarkoita, että elävää uskoa olisi aikuisissa joka kansassa jokaisena aikakautena, vaan yksityisten ihmisten ohella myös kansakunnilla on etsikonaikansa. Pitkään elävää uskoa oli pääasiassa vain Jumalan omaisuuskansan keskuudessa (pieniä lapsia lukuunottamatta), mutta jo VT kertoo saarnan uskoneista pakanoista. Paavalin aikaan kävi toteen Jesajan ennustus Kristuksen evankeliumin leviämisestä: "Minä olen niiltä löydetty, jotka ei minua etsineet, ja olen niille ilmaantunut, jotka ei minua kysyneet" (Room.10:20). Monilla Välimeren ympäryskansoilla oli etsikonaikansa ja monet myös uskoivat. Sitten tuli synti ja ylitsekäymiset, niiden tähden tuli luopumus ja tieto katosi. Elävä usko ei kuitenkaan hävinnyt maan päältä, vaan kynttilänjalka siirrettiin synnin tähden muualle. Henki jatkoi matkaansa pohjoiseen, mahdollisesti reittiä Ranska-Tshekki-Saksa-Ruotsi-Suomi.

On mahdollista, että elävää uskoa kulkeutui muuallekin. Siksi on mahdollista, että Hengen eläväksi tekemää evankeliumia saarnataan ja terveellistä oppia opetetaan meidän tietämättämme jossain kaukaisessa maassa.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jaakko » 19 Syys 2006, 09:57

Juli kirjoitti:Vähän vaikeaa kirjoittaa semmosista asioista suomeksi, mut vois ainaki yrittää :)

Kerran seuroissa puhuja selitti miten usko on menny israelistä pohjoiseen. Hän kertoi, että Lutherin aikana oli paljon uskovaisia saksassa (ne tervehti myös Grüß Gott:lla, eli Jumalan tervellä) ja nyt on suomessa paljon uskovaisia.

Mutta kyllä Pyhä Henki tekee työtä missä vaan : Afrikassa, USA: ssa, Venäjällä, Euroopassa (esm. saksassa, italiassa, englannissa, itävallassa, sveitsissä...). Kaikille kansoille se on tarkoitettu! Olemme uskovaisina samassa valtakunnassa, vaikka emme asu samassa maassa.

Saksassa on edelleen tapana tervehtiä Jumalan terveellä tietyillä alueilla. Keskustelin asiasta erään saksalaissyntyisen seurakuntapastorin kanssa. On kuulemma meidän "hyvää päivää" tervehtimistä vastaava eli tervehdys tulee sellaistenkin suusta, joille Jumala saattaa olla hyvinkin vieras asia.
Jaakko
Valvoja

Re: Henki lepää pohjoisessa maassa

ViestiKirjoittaja Maa-aines » 28 Syys 2006, 00:00

nuusku kirjoitti:Jossain seuroissa muuten sanottiin, että Raamatussa on ennustettu, että Israelin kansa palaa kotimaahansa "lentäen kuin linnut".

Itse muistan pienenä lapsena kuulleeni äidiltä, että juutalaiset saavat lopun ajoilla parannuksen armon. Jostakin ihmeen syystä tuli tällainen muistikuva mieleen tämän lukiessani. Liekö kyse vertauksesta ja siten samasta asiasta? Minäkin olisin kiinnostunut, missä tämä paluujuttu lukee Raamatussa (mikäli sitä edes löytyy, mikä on kuitenkin hyvin todennäköistä kun kerran on seuroissakin käsitelty).

Vähän valuu aiheesta sivuun, mutta näen suht vapaa-alueisen keskustelun hyväksi tällä foorumilla.
Maa-aines

Seuraava

Paluu Uskonvanhurskaus