Pyhistä

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2006, 17:44

Muokkasin viestiäni ja larsmolaien kirjoitti samaan aikaan. Siksi viestissäni on jotakin enemmän, mitä larsmolainen ehti lukea. Vuoden 1776 käännöksessä on varmasti kieliheikkouksia, mutta se on ainoa käännös, joka on laadittu Lutherin saksannoksen periaatteiden mukaisesti.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 29 Loka 2006, 17:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2006, 17:54

Tässä vielä mainitsemani jakeet Apostolien teoista.

1 (Mutta kaikki Atenalaiset ja muukalaiset vieraat ei olleet mihinkään muuhun soveliaat kuin jotakin uutta sanomaan ja kuultelemaan.)

21 Ateenalaiset samoin kuin kaupungissa asuvat muukalaisetkin olivat näet tavattoman kiinnostuneita kaikista uusista asioista ja puheenaiheista.

21 Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

22 Niin Paavali seisoi keskellä oikeuspaikkaa, ja sanoi: Atenan miehet! minä näen teidät kaikissa kappaleissa epäjumalisiksi;

22 Paavali astui keskelle Areiopagia ja alkoi puhua: "Ateenalaiset! Kaikesta näkee, että te tarkoin pidätte huolta jumalien palvonnasta.

22 Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<
23 Sillä minä kävelin tässä ympäri ja katselin teidän jumalanpalvelustanne, ja löysin alttarin, jossa oli kirjoitettu: tuntemattomalle Jumalalle. Jota te siis tietämättä palvelette, sen minä teille ilmoitan.

23 Kun kiertelin kaupungilla ja katselin teidän pyhiä paikkojanne, löysin sellaisenkin alttarin, jossa oli kirjoitus: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Juuri sitä, mitä te tuntemattanne palvotte, minä teille julistan.

23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
24 Jumala, joka maailman teki ja kaikki mitä siinä on, joka on taivaan ja maan Herra, ei hän asu käsillä rakennetuissa templeissä,

24 "Jumala, joka on luonut maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä. [Ap. t. 4:24, 14:15 | Ap. t. 7:48,49]

24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25 Eikä häntä ihmisten käsillä palvella, niinkuin hän jotakin tarvitsis; sillä hän itse antaa jokaiselle elämän ja hengen sekä kaikki.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
25 Häntä ei myöskään palvella ihmiskäsin, ikään kuin hän tarvitsisi jotakin -- itse hän antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken muun. [Ps. 50:12]

25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 29 Loka 2006, 21:19

Totta kai Jumala haluaa kaikkien kääntyvän kristityiksi ja pelastuvan. Kaikilla ei vain jostain syystä ole ollut mahdollisuutta siihen. Siitä huolimatta heilläkin on mahdollisuus pelastua vain Kristuksen sovitustyön vuoksi - Kristushan tuli alas taivaasta kaikkia kutsumaan ja pelastamaan.
Larsmolainen

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2006, 22:04

Larsmolainen kirjoitti:Äh, kun täällä ei voi editoida, on pakko korjata edellistä viestiä ja sanoa, että kaikilla ei jostain syystä ole ollut mahdollisuutta kristityksi kääntymiseen.

Se editointi mahdollisus oli pakko poistaa, kun ilmeni sen väärinkäytöksiä. Opillisella ja Yleisellä osiolla se on vieläkin estetty. Muissa osissa on palautettu, katsotaan nyt vähän aikaa, mitennäissä kahdessa on viisasta menetellä.

Mutta Jumala, kaikkivaltias ja kaikkitietävä kyllä tietä ja näkee, missä on vastaanottavaa uskoa ja lähettä evankeliuminsa sinne. Sitä on ihmisen järjellä vaikea ymmärtä ja uskoa, mutta monet ihmeelliset tepahtumat ja evankeliumin kulku kaukaisiinkin maihin sen todistavat. Kukapa olisi vielä 20 vuotta sitten arvannut, että näinä päivinä julistetaan hyvää sanomaa silloisen Neuvostoliiton alueella, (Julistettiin jo silloin, mutta emme sitä tienneet) intiaaniheimojen keskuudessa tai Afrikan mustille ihmisille.

Tähän larsmolainen tietysti vastaa jotenkin aliarvioiden, mutta vastatkoon jos haluaa.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 29 Loka 2006, 22:29

Taavetti kirjoitti:Mutta Jumala, kaikkivaltias ja kaikkitietävä kyllä tietä ja näkee, missä on vastaanottavaa uskoa ja lähettä evankeliuminsa sinne. Sitä on ihmisen järjellä vaikea ymmärtä ja uskoa, mutta monet ihmeelliset tepahtumat ja evankeliumin kulku kaukaisiinkin maihin sen todistavat.

On tietenkin todella hienoa, että kristinusko on kulkeutunut kaukaisiinkin mainin - ja tänne, kristinuskohan on itse asiassa Lähi-Idässä syntynyt uskonto.

Joka tapauksessa on syytä kysyä, mitä on tapahtunut ennen kuin kristinusko on ihmeen tavoin kulkeutunut kaukaisiin maihin? Eikö noilla alueilla olekaan ollut yhtään uskoa?
Larsmolainen

??

ViestiKirjoittaja anne » 29 Loka 2006, 22:56

"On hyvä, jos pystymme hyväksymään eri tavalla uskovat ja olemaan heidän kanssaan tekemisissä. Emme saisi kuitenkaan unohtaa uskomme historiallista perustaa ja vanhurskauttamisoppia, josta meidän tulisi pitää kiinni. "

On täältä ymmärtänyt että pidätte uskovina ja pelastuneina vain itseänne ja tavallanne uskomassa olevia, ettäkä pidä uskovina tai kristittyinä muita luterilaisia tai kristill. kirkoja?
anne
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2006, 22:56

4 Minä annan saarnata Rahabin ja Babelin edessä, että he minun tuntevat: katso, Philistealaiset, Tyrolaiset ja Etiopialaiset syntyvät siellä.

4 Kuulkaa, Egypti* ja Babylon, Filistea, Tyros ja Nubia, kuulkaa, naapurit, mitä kerron teille: "Hän on syntynyt siellä!" [Alkutekstissä oleva »Rahab» tarkoittaa tässä Egyptiä, vrt. Jes. 30:7.] [Job 9:13+]

4 "Minä mainitsen tunnustajikseni Rahabin ja Baabelin; katso, Filisteasta, Tyyrosta ja Etiopiasta minä mainitsen: Sekin on syntynyt siellä."
----------------------------------------------------------------------------------------
5 Zionille pitää sanottaman, että kaikkinaiset kansat siellä syntyvät, ja että Korkein sitä rakentaa.

5 Ja Siionille ilmoitetaan: "Se mies on syntynyt täällä!" Korkein pitää Siionin lujana. [Ps. 48:9]

5 Mutta Siionista sanotaan: "Joka-ainoa on syntynyt siellä". Sitä Korkein itse vahvana pitää.
-------------------------------------------------------------------------------
6 Herra antaa saarnata kirjoituksessa kaikkinaisilla kielillä, että myös muutamat heistä siellä syntyvät, Sela!

6 Herra kirjoittaa kansojen kirjaan: "Hän on syntynyt Siionissa." (sela)

6 Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: "Tämäkin on syntynyt siellä". Sela.

Näistä psalmin sanoista pitäisi selvitä, että jokainen ihmislapsi syntyy uskovaisena. On turhaa järkeilyöäpohtia sitä enempää, kuin Jumala on siitä sanassaan ilmoittanut. Voimme vapaasti Lutherin tavoin nostaa hattua sillä kohtaa, mihin turmeltunut järkemme ei ulotu.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Weha » 29 Loka 2006, 23:36

Larsmolainen, siis tämä koskee nähdäkseni niitä, jotka eivät ole ikinä evankeliumia kuulletkaan:

Room.10:14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?... 17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

18. Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu;

Ensimmäinen käsky
Minä olen Herra sinun Jumalasi. Ei sinun pidä muita Jumalia pitää minun edessäni.
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 29 Loka 2006, 23:47

Anne, uskomme mukaan on olemassa Pyhän Hengen virka ja, joka tätä ei tunnusta, vaan opettaa monia teitä vanhurskauttamiseen, eivät ole yhtä silloin. "Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef.4).

Raamatussa on vain yhdenlainen oikea usko ja oppi. Ei Pyhä Henki opeta monella tavalla, vaan yhdellä tavalla, eikä Jumala on sekaseuran Jumala. Tämä on ihan Raamatun omaa opetusta.

1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

Luuk.10:16.

"Joka teitä kuulee, se minua kuulee ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun,
mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti."

Room.16:17. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, että te kavahtaisitte eripuraisuuden ja pahennuksen matkaan saattajia sitä oppia vastaan, jonka te oppineet olette: ja välttäkäät niitä.
18. Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet.

1.joh.1: 10. Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 29 Loka 2006, 23:59

Teillä on lupa ja velvollisuus arvostella väärää oppia? Kyllä kaikilla on lupa siihen. Te itse olette tainneet syyllistyä ns. seurakuntaheresiaan ja sakramenttien halveksimiseen.[/quote]

V:Mitä? Millä lailla halveksimme sakramentteja? Niitä ei tule ylikorostaa. Sakramentit vastaanotetaan vain uskolla ja ne vahvistavat uskoa.

Seurakuntaheresia?

V: On vain yhdenlainen oikea usko ja oppi. Tässä on kohta Joh.10:nestä:

Yksi Lauma

1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.

Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

- Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Tässä viitataan myös juutalaisiin ja pakanoihin, jotka ovat myös yksi lauma.

Raamattu kuitenkin opettaa vain yhden uskon ja opin tietä. Seurakunnassakin on kaikki tiedon ja taidon aarteet.

... Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 30 Loka 2006, 00:10

Tämä on aika mielenkiintoinen aihe. Onko koko maailma sovitettu? Näin se Raamatussa ilmoitetaan:

2.kor.5:19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

1.Joh.2:2. Ja hän on sovinto meidän synteimme edestä, ei ainoastaan meidän, vaan myös kaiken maailman edestä.

Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

-- Tämän mukaan olisi siis Aadamin rikkomus/perisynti sovitettu ja siitä tuli elämä ja vanhurskaus, eli myös usko.

Parannusta tehtäisiin uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä. Perisynti ei kadota, sillä meidät tuomitaan epäuskoisena omien tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13).

. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,

MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.

Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.

Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.
Weha

ViestiKirjoittaja Nepheg » 30 Loka 2006, 00:12

Larsmolainen kirjoitti:Raamatussa ei kuitenkaan ole mitään ilmoitusta siitä, mitä tapahtuu niille, jotka ovat olleet kristinuskon tietämättömissä. Luuletko anonyymi, että esimerkiksi kivikaudella eläneet ummikot tuomitaan siksi helvettiin, että he nyt vain sattuivat syntymään väärään maailmanaikaan?

Kukaan ei ainakaan Uuden testamentin mukaan pelastu omilla töillään.
Syynähän on se, että kukaan ei voi kerskata omilla teoillaan vaan ainoastaan Kristusta saamme kiittää.

Jumala on ollut ensimmäisestä ihmisparista lähtien ihmisten tiedossa, mutta he ovat sen hyljänneet ja ottaneet muita jumalia.

Ihmettelen mainintaasi "väärään maailmanaikaan". Enemmistö tuntuu olevan aina väärässä maailmanajassa eläviä. :wink:
Totuushan on, että uskoa ei haluta ottaa vastaan missään maailmanajassa.

Suurin osa yksistään suomalaisista palvelee mammonaa, juopottelee ja harrastaa muita lihaa miellyttäviä asioita... Näin on ollut ennen ja jälkeen...

Ei ihme, että Jumalan Poika sanoi: huokeampi on kamelin mennä neulansilmän läpi...
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Loka 2006, 00:42

Sellaisten kohtalosta, jotka eivät koskaan kuulleetkaan evankeliumin saarnaa tässä muutama sana, laitan uudelleen vain keskeisen jakeen, ettei jä väärinkäsityksiä:

15 Totisesti sanon minä teille: huokeampi pitää oleman Sodoman ja Gomorran maalle tuomiopäivänä kuin sille kaupungille.

15 Totisesti: Sodoman ja Gomorran maa pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin se kaupunki. [Matt. 11:24; Luuk. 10:12]

15 Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin. tämä kohta Matteuksen 10 luvusta tuli jae kerrallaan komesta eri käännöksestä, koettakaa saada selväksi. Tarkoittamani vastaus löytyy keskimmäisestä eli 15 jakeesta. On vertausmateriaalia kun on kolme eri käännöstä, eiköhän niissä suunnilleen sama ilmene.

Vastaus on siis, että on huokeampi heillä, jotka eivät kuulleet. Mutta larsmolaien pohdinta asettaa kysymyksen, miksi lähetystyötä lainkaan tarvitaan, jos pelastus on pakanain osana heidän uskontonsa tai tietämättömyytensä perusteella. Julistihan Paavali muistaakseni Ateenassa, että Jumala on tietämättömyyden aikoja kärsinyt, mutta Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

Siis sisäinen tuska on vähäisempi heillä, jotka eivät ole kuulleet. Tieto asettaa kuitenkin joskus sanomaa kuulleet raskaaseen vastuuseen, sillä kerran he muistavat kuulleensa ja joutuvat huokaamaan: Me hullut, nämäkö ne olivat ja me pidimme heidän menonsa häpeällisenä. Viisauden kirjasta, Bibliasta ovat nämä sanat.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 30 Loka 2006, 17:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 30 Loka 2006, 13:30

Larsmolainen kirjoitti:Totta kai Jumala haluaa kaikkien kääntyvän kristityiksi ja pelastuvan. Kaikilla ei vain jostain syystä ole ollut mahdollisuutta siihen. Siitä huolimatta heilläkin on mahdollisuus pelastua vain Kristuksen sovitustyön vuoksi - Kristushan tuli alas taivaasta kaikkia kutsumaan ja pelastamaan.

Ainut keino päästä Kristuksen sovitustyön osallisuuteen on usko. Ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle. Sovituksen voi omistaa vain uskolla.

Jumala on jo ennalta nähnyt, missä on todella vastaanottavaista mieltä ja siellä hän saarnauttaa evankeliuminsa. Kaikkia Hän kutsuu luonnossa, ihmiskohtaloissa, kansojen vaiheessa, pyhässä Raamatussa. Silti on hätkähdyttävä raamatullinen tosiasia, että usko ei ole joka miehen. Monet ovat kutsutut, vaan harvat ovat valitut.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 30 Loka 2006, 17:32

Tuli sekin mieleen, että miksi evankeliumia käskettiin saarnata kaikkeen maailmaan jos sellaisetkin pelastuvat jotka eivät sitä kuule?
Siksihän sitä pitää saarnata kaikkialle, että he pelastuvat.

Vaikuttaa ehkä rajulta päätelmältä, mutta Jumalahan tekisi tyhjäksi raamatun kaikki pyhät kirjoitukset ja uskon oman Poikansa, Kristuksen kuolemaan syntiemme puolesta, jos jotain muuta jumalaa palvelevat pääsisivät teoillaan samaan lopputulokseen.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 30 Loka 2006, 18:07

O.M kirjoitti:Ainut keino päästä Kristuksen sovitustyön osallisuuteen on usko. Ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle. Sovituksen voi omistaa vain uskolla.

Kyllä. Jos siis kyse on ihmisestä, joka on päässyt kosketuksiin kristinuskon kanssa.

Miten on esimerkiksi niiden laita, jotka syntyvät niin vammaisina, etteivät ymmärrä mitään ympäristöstään? Entä tosiaan ne, jotka eivät kristinuskostra mitään koskaan kuule, koska ovat eläneet ties missä sademetsässä?

vekkuli kirjoitti:Tuli sekin mieleen, että miksi evankeliumia käskettiin saarnata kaikkeen maailmaan jos sellaisetkin pelastuvat jotka eivät sitä kuule?
Siksihän sitä pitää saarnata kaikkialle, että he pelastuvat.

Tottahan toki. Mutta kuten varmaan tajuat, kaikki eivät ole olleet lähetystyön kohteena eläessään. Siitä huolimatta Kristuksen sovitustyö koskee myös heitä. Meille ihmisille ei vain ole ilmoitettu, miten ja miksi nämä ihmiset voivat pelastua, jos Jumala niin haluaa. Sellaisissa päätöksissä ei ole ihmisillä sananvaltaa.

Em. aihepiiristä on julkaistu lukemisen arvoinen konstituutio Lumen Gentium, suomeksi Kansojen valo. En ole samoilla linjoilla Katolisen kirkon kanssa, mutta olen yhtä kaikki sitä mieltä, että LG:ssä on hyviä pointteja.
Larsmolainen

ViestiKirjoittaja O.M » 30 Loka 2006, 18:30

Larsmolainen kirjoitti:Miten on esimerkiksi niiden laita, jotka syntyvät niin vammaisina, etteivät ymmärrä mitään ympäristöstään?

Pienten lasten tasolle jäävät kehitysvammaiset elävät lapsenuskossa ja vanhurskautetaan uskonsa tähden. Onhan ihmisen voidakseen tehdä syntiä sentään ymmärrettävä edes jollain tavalla, mikä on oikeaa ja mikä väärää, ja tekojensa mukaan jokainen tuomitaan (Ilm.20:12). Jeesus otti lapsen uskon esikuvaksi. Kaikki ihmiset syntyvät uskovaisina. He ovat uskovaisia jo hedelmöityksensä ensihetkistä alkaen, kuten Jeremiasta sanotaan: "Minä tunsin sinun jo ennenkuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun ennenkuin sinä äidistäs synnyitkään" (Jer.1:5). Lapset uskovat Kristukseen tavalla, jossa usko edeltää ymmärrystä. Sama on tilanne myös meillä aikuisilla uskovaisilla: me ymmärrämme uskon kautta emmekä usko ymmärryksen kautta. Lapsissa on perisynti, mutta Kristuksen sovitustyön tähden perisyntiä ei lueta kadotukseksi niille, jotka uskovat. Uskovaiset - niin lapset kuin aikuiset, terveet kuin vammaiset - pelastuvat kaksiosaisina, syntisinä mutta vanhurskaina.

Entä tosiaan ne, jotka eivät kristinuskostra mitään koskaan kuule, koska ovat eläneet ties missä sademetsässä?

Jumalalla on voima lähettää sanansaattajansa vaikka Amazonin sademetsien keskelle, jos siellä on todella vastaanottavaista mieltä. Raamattu puhuu myös kansakuntien etsikonajasta. Uskovaiset ovat piskuinen lauma ja ajan illassa uskovaisten määrä on kansojen paljoudessa häviävän pieni. "Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk.18:8.)

Kaikista kansoista kaikkina aikoina pieninä kuolleet lapset pelastuvat: "Sen jälkeen näin minä, ja katso, suuri joukko, jota ei yksikään lukea taitanut, kaikista pakanoista, ja sukukunnista, ja kansoista ja kielistä, seisovan istuimen edessä ja Karitsan edessä, valkeilla vaatteilla puetetut, ja palmut heidän käsissänsä" (Ilm.7:9). Ennen loppua evankeliumi Kristuksesta tosin tullaan saarnaamaan kaikissa kansoissa myös aikuisten keskuudessa, mutta pienten lasten uskon tähden käy toteen Raamatun sana myös niistä kansoista, jotka ovat jo ennen Kristusta hävinneet maan päältä.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Weha » 30 Loka 2006, 20:30

Larsmolainen: ...Meille ihmisille ei vain ole ilmoitettu, miten ja miksi nämä ihmiset voivat pelastua, jos Jumala niin haluaa. Sellaisissa päätöksissä ei ole ihmisillä sananvaltaa.

Vastaus: Sinulla näyttää olevan kaikenlaista saman toistoa ja järjen päätelmiä.
Sinulle on marssitettu Raamatusta liuta kohtia, kuinka Jumala omansa, uskon kautta, pelastaa tässä maailmanajassa ja vain tässä armonajassa.

Room.10:14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?... 17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Myös pienten kastamattomein lasten kaksiosisuudesta ja uskosta sinulle on annettu Raamatusta:

Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.

Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).

”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).

Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.

Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.

Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 31 Loka 2006, 13:32

Sinulta tuntuu Larsmolainen, olevan vielä Raamatullinen ja myöskin luterilainen vanhurskauttamisoppi hukassa. Oletko tosiaan ns. ortodoksi?
ortodoksisuus kyllä opettaa synergismiä, eli ihmisen myötävaikutusta pelastukseen.

Raamattu kuitenkin sanoo:

Matt.22:14. "Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja."

Joh.6:29. "Jesus vastasi ja sanoi heille: se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti".
Weha

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Loka 2006, 14:42

Larsmolainen kirjoitti:Mutta ei ole valtaa pelastaa niitä ihmisiä, joita haluaa - olivatpa nämä krisityitä tahi eivät? Sinun päättelyketjusi torjuu Jumalan kaikkivaltiuden.

Martti Luther opettaa Sidotussa ratkaisuvallassa, että Jumala kyllä voisi vanhurskauttaa ihmisen ilman sanaa, mutta ei tahdo. Ja miksi? Koska Jumalalle on otollista vanhurskauttaa ihminen sanassaan eikä ilman sanaa. Jumala voisi ruokkia ihmiset ilman leipää, mutta tahtoo kuitenkin ruokkia meidät leivällä eikä ilman leipää. Tuo argumentti ei siis vähäisimmässäkään määrin tee tyhjäksi Jumalan kaikkivaltiutta.

Jumalallisen tahdon perustetta meidän on jokseenkin hyödytyntä tutkia. Tiedämme vain, että kaikki ovat pois poikenneet, tyynni kelvottomiksi tulleet ja teoillaan ansainneet kadotuksen. Ei ole yhtään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään. Silti Jumala pitkämielisyydessään lahjoittaa uskon jokaiselle ihmiselle jo äitinsä kohdussa, mutta niin monet repivät itsensä irti uskolla omistamansa Kristuksen sovitustyön osallisuudesta. Jumala on ennalta nähnyt, missä löytyy tuhlaajapoikia, joilla on yhä palava ikävä Isän kotiin. Heidän luokseen Hän lähettää valtakuntansa sanansaattajan. Viime aikoina on kuulunut monesta suunnasta maailmaa, miten rauhan evankeliumia on saarnattu sellaisten kansojen keskuudessa, joissa on tieto ollut kadoksissa pitkän aikaa.
O.M
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Uskonvanhurskaus