Kirjoittaja O.M » 27 Elo 2007, 09:53
Raamatun tutkiskeluni perusteella uudestisyntyminen tapahtuu aina Pyhän Hengen valtuuksin saarnatusta Jumalan sanasta. Termiä '(uudesti)syntyminen' käytetään havaintojeni mukaan useissa raamatunkohdissa, joissa yhdessäkään ei puhuta muista vaihtoehdoista kuin Jumalan sanasta. 'Vesi' tarkoittaa noissa kohdissa 'elävää vettä' eli elävää evankeliumia, ei kastevettä.
1. "Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy" (1.Piet.1:23).
2. "Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5).
3. "Miehet, rakastakaat teidän vaimojanne, niinkuin myös Kristus seurakuntaa rakasti ja antoi ulos itsensä hänen edestänsä, että hän sen pyhittäis, ja on sen jo puhdistanut veden pesossa sanan kautta" (Ef.5:25-26.)
4. "Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka hän meidän päällemme, Jesuksen Kristuksen meidän Vapahtajamme kautta, runsaasti vuodattanut on:" (Tit.3:5-6.)
5. "Sillä ehkä teillä olis kymmenentuhatta opettajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä olen teitä Kristuksessa Jesuksessa siittänyt evankeliumin kautta" (1.Kor.4:15).
6. "Hän on meidät synnyttänyt tahtonsa jälkeen totuuden sanalla, että me uutiset hänen luontokappaleistansa olisimme" (Jaak.1:18).
Raamattu kertoo tapauksia, joissa ihminen saa parannuksen armon eli syntyy uudesti ylhäältä. Joka kerta parannus ja kaste tapahtuvat eri aikaan. Tämä johtuu siitä, että Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hänen jälkeensä tuli hän, joka kastaa Pyhällä Hengellä.
"Vastasi Johannes, sanoen kaikille: minä tosin kastan teitä vedellä; mutta minua väkevämpi tulee, jonka kengän nauhoja en minä ole kelvollinen päästämään: hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella" (Luuk.3:16).
Elävän veden uudestisynnyttävästä voimasta Jeesus sanoo selvästi:
"Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään" (Joh.4:14).
Kyse ei voi olla kastevedestä, koska kastevettähän ei juoda. Elämän vettä eli elävää evankeliumia sen sijaan juodaan hengellisesti.
Jumalan armojärjestykseen kuuluu, että kun hän on syntisen ensin lain kautta saattanut synnintuntoon ja sen jälkeen evankeliumilla armahtanut, tulee entisestä syntisestä avoin lähde, josta voi ammentaa vettä syntiä ja saastaisuutta vastaan:
"Mutta viimeisenä suurena juhlapäivänä seisoi Jesus ja huusi, sanoen: joka janoo, se tulkaan minun tyköni ja juokaan. Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa (=sisimmästään) pitää vuotaman elämän veden virrat." (Joh.7:37-38.)
Syntisen ruumiinsa antaminen Pyhän Hengen asumasijaksi, elämän veden lähteeksi, tarkoittaa samalla Pyhän Hengen viran vastaan ottamista. Jeesus toteaa siitä:
"Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt." (Joh.20:22-23.)
Paavali toteaa virastaan evankeliumin saarnaajana:
"Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu" (2.Kor.4:1).
Monesti näkee Raamatun vastaisesti väitettävän, että uudestisyntyminen tapahtuisi kasteessa. Kaste on toki tärkeä liiton merkki, jonka halveksuminen kadottaa. Kuitenkin Jumalalle kelpaa kuitenkin vain usko, jonka hän lahjoittaa evankeliumin saarnassa. Varmana vakuutena siitä on apostoli Paavalin sanat, 1.Kor.1:
"14 Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15 Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16 Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17 Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi."
Sama Paavali, joka ei korinttilaisista ollut kastanut kuin Krispuksen, Gajuksen ja Stephanaan perheen, oli synnyttänyt (vanha käännös: siittänyt) korinttilaiset evankeliumia julistamalla uskomaan Kristukseen:
"Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi" (1.Kor.4:15, 1992 käännös).
Tästä kohdasta en päässyt selkoon:
"Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais!" (Gal.4:19.)
Pitäisi ilmeisesti tutkia tarkemmin, onko tuossa kyse varsinaisesta hengellisesti kuolleen ihmisen uudestisynnyttämisestä/-syntymisestä vai vain lain töihin langenneiden uskovaisten nuhtelusta.
Joka tapauksessa voidaan todeta, että väitteet, joiden mukaan uudestisyntyminen tapahtuisi kasteessa, ovat Raamatun sanan valossa kestämättömiä. Kaste on toki tärkeä liiton merkki ja aineellinen armovakuutus, mutta ilman uskoa se ei hyödytä vähääkään. Kastevesi saattaa myös symboloida elämän vettä, minkä vuoksi monet sekoittavat itsensä näiden kahden eri veden välillä.