Kristillisyytemme seurakuntaopista

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

ViestiKirjoittaja lukkari » 15 Maalis 2007, 23:57

Lisää Lutheria yllä mainitusta teoksesta.

Sana ja sakramentit

Ihmistä ei ole kuitenkaan jätetty aivan avutta. Hän voi avautua avoimuuden kanaville, jotka Jumala on säätänyt. Ne kaikki sisältyvät Sanaan. Sitä ei pidä samastaa Raamattuun eikä sakramentteihin, ja kuitenkin se vaikuttaa niiden kautta eikä niistä erillään. Sana ei ole Raamattu kirjoitettuna kirjana, sillä "evankeliumi ei ole varsinaisesti se mikä on koottu kirjoiksi ja merkitty kirjaimin, vaan se on pikemminkin suullinen saarna ja elävä sana, ääni, joka kaikuu kautta koko maailman ja julistaa avoimesti". Tämä sana on kuultava. Tätä sanaa on tutkisteltava. "Ei ajattelumme, viisautemme eikä tahtomme synnytä meissä uskoa Kristukseen, vaan sen tekee käsittämätön ja salattu Hengen vaikutus. Hengen antaa meille usko Kristukseen yksin sanan kuulossa, ilman omaa myötävaikutustamme." Tarvitaan vielä muutakin kuin pelkkää lukemista. "Kukaan ei tule oppineeksi paljolla lukemisella ja pohtimisella. Tarvitaan paljon korkeampi koulu, missä Jumalan sanaa opitaan. Ihmisen täytyy joutua autiomaahan. Silloin tulee Kristus, ja ihminen oppii arvostelemaan koko maailmaa."
lukkari
Valvoja

ViestiKirjoittaja mira » 15 Maalis 2007, 23:59

Voi ei! O.M. olen todella pahoillani :oops: Niinhän tuossa tosiaan lukee että Raattamaasta oli kysymys.

Mikä tuon Raattamaan osuus on ollut silloin hajaannuksen aikaan 1930-luvulla?
mira

ViestiKirjoittaja nuusku » 16 Maalis 2007, 00:31

Luin tätä viestiketjua, ja piti varsinkin Miralle sanoa, että musta tuntuu että tämän maailman ihmiset haluaa yleensä tehdä negatiivisen sävyn siihen seurakuntaoppiin. Ei siitä esim. seuroissa puhuta tuomitsevasti, vaan rakkaasti kerrotaan kuinka Jeesuksella on vain yksi lauma. Ja että Jumalalla on vain yksi siunaus ja yksi tapa vanhurskauttaa ihminen, eli ei ole montaa laumaa, eikä montaa tapaa. Aivan niin kuin ennen vedenpaisumustakin oli vain yksi arkki, jossa Nooa ja hänen perheensä oli. Oliko heitä 8 vai 12 (?), mutta kaikki muut joutui kadotukseen ja vain tuommoinen pikku joukko pelastui. Ei ollut edes kahta arkkia vaan vain yksi. Olisiko sitä millään voinut silloin tai tänä päivänäkään uskoa järjellä sieltä arkin ulkopuolelta katsottuna? Että ainoa pelastus olisi jonkun Nooa-typeryksen arkki, vaikka mitään vedenpaisumusta ei edes missään näy, niin että sinne olisi pitänyt mennä sisälle. Siihen aikaan maailmassa tais olla jo hyvin paljon ihmisiä yhteensä.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Maalis 2007, 05:31

mira kirjoitti:Mikä tuon Raattamaan osuus on ollut silloin hajaannuksen aikaan 1930-luvulla?

Raattamaa ei suosinut hajaannuksia, vaan pyrki estämään niitä. Hän piti eläessään seurakunnan kokouksia, joista voi lukea joistakin kirjoista. Minä olen niistä, lähinnä niissä pidetyistä Raattamaan saarnojen muistiin kirjoituksista lukenut vanhasta kirjekokoelmasta.

Hajaannusten merkkejä oli varmasti näkyvissä Raattamaan eläessä, niitä oli ollut jo ennen Raattamaata. Julkisesti ne alkoivat toimia vasta Raattamaan kuoltua, kun pääsivät Raattamaan nimissä opettamaan sellaista, jota mainittu Juhani Raattamaa ei ollut eläessän hyväksynytkään. Olen enemmän niistä kirjoittanut palstalle otsikolla: Millainen on lakihenki? (Tai sen suuntainen se otsikko on Opillisessa kategoriassa)

Korjasin kaksi hankalaa lyöntivírhettä.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 16 Maalis 2007, 09:40, muokattu yhteensä 2 kertaa
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Maalis 2007, 09:32

mira kirjoitti:Mikä tuon Raattamaan osuus on ollut silloin hajaannuksen aikaan 1930-luvulla?

Taavetti vastasi jo vähän, mutta jatkan hiukan. Juhani Raattamaa nukkui vanhurskasten lepoon jo 1899, joten hänellä ei ollut 1930-luvun hajaannuksessa (pikkuesikoisuus) osaa eikä arpaa. Myöskään uudenheräyksen ja isoesikoisuuden ero ei kärjistynyt lopulliseksi välirikoksi Raattamaan eläessä, vaan lestadiolaisuuden ns. suuri hajaannus 1900-luvun alussa tapahtui vasta hänen kuolemansa jälkeen. Hengellisesti ajatellen hajaannus oli täydessä käynnissä jo Raattamaan eläessä.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mira » 16 Maalis 2007, 19:15

Nuusku, vertasit seurakuntaa Nooan arkkiin. Itse näen nämä kaikki seurakuntaoppi-asiat hieman suuremmassa mittakaavassa. Tuomitsematta ketään muiden uskontojen tai uskontokuntien edustajia (minähän en voi heidän sielunsa tilaa tietää, varsinkaan kuolinhetkellä), minä uskon pyhään, yhteiseen seurakuntaan, joka koostuu pääasiassa kristityistä. Sanon pääasiassa siksi, että kuten edellä mainitsin, minä en voi tietää esimerkiksi muslimin tai hindun OIKEAA sieluntilaa, enkä siksi häntäkään tuomitse. En kuitenkaan usko ns. sekaseuraisesti, että kaikki pääsisivät taivaaseen, kukin omaansa, vaan ennemminkin ajattelen, että meidän kristittyjen tehtävä täällä maan päällä on viedä evankeliumia sinne hinduille ja muslimeillekin. Jumala Pyhässä Hengessään hoitaa loput. Ei kristinuskoon kääntynyt hindu jossain Intiassa tarvitse vanhoillislestadiolaista päästämään häntä synneistään. Myös muilla kristityillä on se sama virka.

Minä ymmärrän Raamatun perusteella niin, että se yksi lauma on tämän Telluksen kolmiyhteiseen Jumalaan uskovat ihmiset.
mira

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Maalis 2007, 19:29

Syntien anteeksi antamisen virka ja valta on vain Pyhän Hengen saaneella seurakunnalla, myös sen seurakunnan jäsenillä yksityisesti. Se voidaan havaita esimerkiksi Vapahtajan samoista Pietarille, samoin ylösnousemisensa jälkeen sen vallan antoi Jeesus lukittujen ovien takana vain opetuslapsilleen. Jeesus sitoi sen Pyhän Hengen lahjaan sanoen: Ottakaa Pyhä Henki, joille te synnit anteeksi annatte...

Valta ja virka on vain yhdessä joukossa, muissa joukoissa sitä ei ole, koska he ovat sen vallan katsoneet halvaksi jättäessään aikanaan Jumalan valtakunnan, katsoessaan sen sopimattomaksi itselleen. Meidänkin etsikkoajallamme on siitä puhutelevia esimerkkejä.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Weha » 17 Maalis 2007, 00:43

mira, en usko, että Pyhän Hengen virkaa on niillä, jotka eivät sitä edes tunnusta. Olen huomannut,ettei sitä virkaa tunnusteta tämän uskon ulkopuolella.

On myös niin, että jo Raamatussa ulkopuoliset kutsuivat Paavalin tietä "Nasaretilaiseksi lahkoksi". Ei siis ollut kovin isot kuviot siinäkään nimessä.

Jumalan valtakunnan raja on hyvin selvä (Tiit.3:10-11).
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 18 Maalis 2007, 10:49

Aina puhutaan, ettei saa tuomita. On totta, ettei saa lausua kenellekkään kadotustuomiota, sillä meillä ei ole valtaa siihen. Vain Jumalalla on valta tuomita ja omansa pelastaa.

Mitä sitten tarkoittaa kohta Joh.7:24?

"Älkäät tuomitko näkemisen jälkeen, vaan sanokaat oikia tuomio".

Onhan meillä lupa ja velvollisuus varoittaa väärästä opista ja sen opettajista. Tämä ei ole sama kuin kadotustuomion lausuminen.

Matt.7:15. "Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista", on Jeesuksen sana.
Weha

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Maalis 2007, 11:27

Tuomitsemisesta vähän

Monet erilaiset hengelliset ja julki jumalattomat saattavat sanoa toisilleen kiivastuksissaan: Mene helvettiin siitä.
Eikä tavallisesti kukaan heistä pidä sitä edes pahana. Mutta jos joku kanssaveljemme tai sisaremme joskuskaan rohkenee sanoa varotuksen sanan: Tee parannus, usko evankelimi Jumalan Valtakunnan sovintosaarnasta.

Niin mikä on yleisin vastaus sellaiseen todellisesta rakkaudesta ja terveestä huolestumisesta lähtevään varotukseen?

-
Mikä sinä olet minua tuomitsemaan?
Taavetti
Aurinkotuuli

Seurakunta ei erehdy

ViestiKirjoittaja lukkari » 21 Maalis 2007, 23:02

Lutherin kirjasta sidottu ratkaisuvalta

Tällä minä annan vastauksen siihen selitykseesi, jonka mukaan »on uskomatonta, että Jumala näin monen vuosisadan varrella olisi sallinut harhan olla kirkoltaan salassa, eikä yhdenyhdelläkään pyhällensä ilmaissut sitä, mitä me väitämme evankelisen opin pääkohdaksi» (I b 8 ).

Ensiksikään me emme väitä, että Jumala on suvainnut tätä harhaa seurakunnassaan ja yhden yhdessäkään pyhässään. Hallitseehan seurakuntaa Jumalan Henki, kuljettaahan Jumalan Henki pyhiä — Roomalaiskirjeen 8. luku (14. jae) (Room. 8:14), ja Kristus on seurakuntansa kanssa aina maailman loppuun asti (Matt. 28:20). Ja edelleen seurakunta on totuuden perustus ja pylväs (1. Tim. 3:15). Tämän, minä sanon, me tiedämme, sillä kaikkien meidän uskontunnustuksessamme sanotaan näin: Minä uskon pyhän, yleisen seurakunnan. Mahdotonta siis on seurakunnan erehtyä vähäisimmässäkään uskonkohdassa. Ja vaikka me voimmekin myöntää, että muutamat valitut ovat harhan vallassa koko elämänsä ajan, niin on kuitenkin välttämätöntä, että he ennen kuolemaansa palaavat tielle, koskapa Kristus sanoo Johanneksen evankeliumin 8. luvussa (Joh. 10:28 ): »Kukaan ei ryöstä heitä minun kädestäni». Mutta tuskan ja vaivan takana on varmuus siitä, ovatko todella ne seurakunta, joita sinä seurakunnaksi sanot, vai ovatko ne paremminkin koko elämänajan kestäneiden harhojen jälkeen vihdoin ennen kuolemaansa tulleet palautetuiksi. Ei näet sovi tehdä tällaista hätäistä johtopäätöstä: jos Jumala on antanut noiden kaikkien esittämiesi mitä oppineimpien miesten vaikkakin kuinka monen peräkkäisen vuosisadan kuluessa mennä harhaan, on hän siis antanut seurakuntansa mennä harhaan.
lukkari
Valvoja

Edelleen seurakunnasta

ViestiKirjoittaja lukkari » 07 Touko 2007, 11:22

Efesolaiskirjeessä puhutaan paljon avioliitosta. Avioliitto on Pyhä ja se on vertauskuvallista Kristuksesta ja hänen seurakunnastaan. Se on suuri salaisuus, joka avautuu uskon kautta.

Ef 5.

29 Sillä ei yksikään ole omaa lihaansa koskaan vihannut, vaan elättää ja holhoo sitä, niinkuin myös Herra seurakuntaa.
30 Sillä me olemme hänen ruumiinsa jäsenet, hänen lihastansa ja luistansa.
31 Sentähden pitää ihmisen antaman ylön isänsä ja äitinsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.
32 Tämä salaisuus on suuri; mutta minä puhun Kristuksesta ja seurakunnasta.
33 Kuitenkin rakastakaan myös kukin teistä vaimoansa niinkuin itsiänsä; mutta peljätköön vaimo miestänsä.

Kristus on Raamatun herra ja kuningas. Martti Lutherin Raamatun esipuheita ja reunaselityksiä. (SRK:n julkaisema kirja toim. Pekka Kinnunen)

Kristuksen seurakunnan perustus

Kaikki kristityt ovat Pietareita sen tunnustuksen kautta, jonka Pietari tässä tekee, joka tunnustus on se kallio, jonka päälle Pietari ja kaikki Pietarit ovat rakentaneet. Yhteistä on tunnustus, siis myös nimi. Helvetin portit ovat kaikki ne voimat, jotka ovat kristittyjä vastaan, kuten kuolema, helvetti, maallinen viisaus ja voima.

Efesolaiskirjeen 5. luvussa (Ef. 5), apostoli selittää Kristuksen ja seurakunnan yhteyttä miehen ja vaimon suhteella avioliitossa. Luther on liittänyt siihen selityksen, josta ilmenee myös se, että tämä salaisuus avautuu vain uskon kautta.

Salaisuus: (Ef. 5:32)

Sakramentti eli mysteerio on salaisuus eli salainen asia, jolla kuitenkin on ulkonainen merkityksensä. Kristus ja hänen seurakuntansa siis on salaisuus, suuri, pyhä, salainen asia, joka voidaan uskoa, ei nähdä. Mutta se selitetään miehen ja vaimon kautta kuin ulkonaisen merkin kautta. Kuten mies ja vaimo ovat yksi ruumis ja kaikki heidän tavaransa ovat yhteisiä, niin seurakunnalla on myös kaikki, mitä Kristus on ja omistaa.
lukkari
Valvoja

ViestiKirjoittaja Weha » 12 Touko 2007, 23:11

Lueskelin tätä ketjua yhä uudelleen ja yhä uudelleen... Yhä haluan kehakukalle ja miralle sanoa, että onko uskottava teitä vai Raamattua tässä? Väitätte seuraavanne Jeesusta, ettekä mitään porukoita?

Kuitenkin yhä uudelleen tarkattava Raamatun opetuksia ja käsitteitä, tästä yhdestä oikeasta porukasta:

Kun kerran Raamattu kehoittaa Herraa ja meitä seuraamaan, niin eikö se tarkoita juuri tätä yhtä laumaa ja yhtä huonetta? Eikos juuri sieltä yhdestä laumasta kuulu hyvän Paimenen ääni? Eikö kaikki muut ole vääriä, jotka opettavat ja uskovat toisin, eivätkä seuraa meitä opissa, elämässä ja ahdistuksessa? Mihinkä laitatte kyseiset Raamatun kohdat, joita lueskelin tässäkin keskustelussa?
Weha

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 12 Touko 2007, 23:51

Weha kirjoitti:Kun kerran Raamattu kehoittaa Herraa ja meitä seuraamaan, niin eikö se tarkoita juuri tätä yhtä laumaa ja yhtä huonetta? Eikos juuri sieltä yhdestä laumasta kuulu hyvän Paimenen ääni?

Raamattu kehottaa seuraamaan Herraa ja apostolien opetusta. Hyvän Paimenen ääni kuuluu kirkkaana siellä, missä oikein ja puhtaasti Raamattua opetetaan, siellä missä evankeliumin oppi on puhtaana ja kirkkaana - ja sitä se ei, anteeksi vain, teillä ole. :? (Vähemmän kirkkaana se kuuluu siellä, missä turvataan Jeesukseen, ei omiin töihin, mutta muita asioita on ymmärretty väärin. )

Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Joh.10:16

Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Room.10:11-13

Weha kirjoitti:Mihinkä laitatte kyseiset Raamatun kohdat, joita lueskelin tässäkin keskustelussa?

Haluaisitko lyhyesti (vaikka vain paikat luetellen) kerrata, mitä paikkoja erityisesti tarkoitat? Lueskelin kyllä ketjun läpi, mutta en ole varma, mitä niistä lukuisista ketjussa vilahtaneista paikoista tarkoitat. Voin ihan mielelläni yrittää sitten vastata ja kertoa käsitykseni, parhaan taitoni mukaan :).
kehakukkanen
touhukas

ViestiKirjoittaja Weha » 13 Touko 2007, 00:20

kehakukkanen, saat joitain paikkoja joita vain Raamattu ja me opetamme. Kyllä minä tämän tiedän, kun olen ulkopuolisena tähän uskoon tullut...ihan vain joitain kohtia lyhyesti:

2.tes.3:6. "Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"

Joh.10:4. "Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä". =

16. "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen".

1.Joh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".

Joh.20:21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 13 Touko 2007, 00:32

Kommentoin sinulle lyhyesti antamiasi Raamatun kohtia.

16. "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen".
Joh.10:16

Miten ymmärrän tuon kohdan?

Asianyhteyksien mukaan, vain tästä yhdestä laumasta ja huoneesta kuuluu hyvän Paimenen ääni. Se ei neuvo opettamaan ja uskomaan monellatavalla. Tähän yhteen laumaan kuuluu myös juutalaisia...

Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Room.10:11-13

Vastaus: Room. 10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16.
Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
Weha

ViestiKirjoittaja kehakukkanen » 13 Touko 2007, 01:06

Weha kirjoitti:...saat joitain paikkoja joita vain Raamattu ja me opetamme.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Älä nyt naurata.

2.tes.3:6. "Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"

1.Joh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".

Kuten jo edellisessä viestissä sanoin, apostolit puhuvat opistaan, jonka ovat Herralta saaneet. Opista, joka heidän toimestaan on Raamattuun tallennettu. (Ja joka on oikein tulkittu Luterilaisissa tunnustuskirjoissa!) He puhuvat Jeesuksen asettamasta saarnavirasta (samasta johon viittaa myös tuo antamasi Joh.20:21-23). Samoin tähän liittyy myös Jeesuksen sana opetuslapsilleen Luukkaan evankeliumissa: Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt. Luuk.10:16

Taidanpa nyt mennä nukkumaan, jatkan keskustelua paremmalla ajalla :). Hyvää yötä.
kehakukkanen
touhukas

ViestiKirjoittaja Weha » 13 Touko 2007, 02:02

Alatko ilkkumaan? Se ei oo mitään keskustelua! Edelleenkään et siis kuuntele...siis ulkopuolelta, en kuullut tuota opetusta, mitä Raamattu ja me opetamme...

Ei sinun tarvitse laittaa JOh.10, mitään opetusta, vaan kyllä se kuuluu, niinkuin Raamatussa lukeekin...Mainitset minulle vieraiden opettajien nimiä: He edustavat ja ovat suuntaukseltaan korkeakirkollista jumaluusoppineisuutta. He eivät ole paimeniani, enkä kuule heitä, enkä myöskään seuraa heitä....7. "Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli".

Yksi Lauma

JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.

Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

- Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Tässä viitataan myös juutalaisiin ja pakanoihin, jotka ovat myös yksi lauma.

Raamattu kuitenkin opettaa vain yhden uskon ja opin tietä. Seurakunnassakin on kaikki tiedon ja taidon aarteet.

... Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).

Luuk.10:16.

"Joka teitä kuulee, se minua kuulee ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun,
mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti."
Weha

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Touko 2007, 02:47

Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

Tässä kohdassa Jesus puhui Isrelin kansan keskuudessa silloin olleesta Jumalan valtakunnasta omana lammaslaumanaan. Hänellä on myös muita lampaita, (pakanoista parannukseen suostuvat) jotka eivät ole tästä lammashuoneesta. (Israelin kansa) Silloin vielä pakanuudessa eläneet Jeesus tunsi omiksi lampaikseen, vaikka eivät vielä olleet parannuksen armoa saaneet. Kuitenkin on vain yksi Paimen ja yksi lauma, siksi Jeesus saattaa (ja on jo saattanut) myös pakanoista parannuksen armon vastaanottavat samaan laumaan, Jumalan valtakuntaan eli hengellisen Israelin kansan jäseniksi.

Vaikka me pakanakansoihin kuuluneet emme ole luonnollisen Isrelin kansan jäseniä, olemme kuitenkin Jumalan armosta hengellisen Isrelin kansalaisia. Ellei niin olisi, kulkisimme vieläkin pakanuuden pimeydessä.

Tekemättä mitenkään väkivaltaa Jeesuksen sanoille, voimme sen ymmätää myös niin, että Vapahtajamme tuntee ja tietää ne sielut, jotka ovat valmiit jossakin vaiheessa ottamaan vastaan armahduksen. Siinä vaiheessa Jeesus saattaa heitäkin samaan lammashuoneeseen ja samaan laumaan. Muuten ei voi näitä kohtia ymmärtää tekemättä väkivaltaa Raamatun kokonaisuuden opetukselle.

Sen sijaan tulee väkivaltaa Jeesuksen opetuksille, jos ymmärretään tämä kohta niin, että Jeesus kulkisi monien eri lammaslaumojen mukana armahtavana Vapahtajana. Huipentaahan Hän lauseensa sanoihin: On oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Weha » 13 Touko 2007, 16:08

Aivan noin se on tarkalleen kuin Taavetti kirjoitti...mutta sitä helposti ajattelee asiaa tämän ajan kannalta, siten, että kun lihalliset juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen, niin Jumala antoi armonsa myös muille kansoille ja nyt on tilanne ikäänkuin vaihtunut.

Room.8:8. "Se on: ei ne ole Jumalan lapset, jotka lihan puolesta lapset ovat; mutta ne, jotka lupauksen lapset ovat, ne siemeneksi luetaan".

Room.9:4. "Sillä Kristus on lain loppu, jokaiselle uskovaiselle vanhurskaudeksi".
Weha

EdellinenSeuraava

Paluu Uskonvanhurskaus