Weha kirjoitti:Kyselet paljon kasteen sisällöstä, josta laitoin Lutherin opetuksia. mutta tärkein asia on ensin löytää Jumalan valtakunta. Sanotaanhan sanassakin, että etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki tämä teille annetaan. Jumalan valtakunnan asiat avautuvat täältä sisältäpäin.
Weha kirjoitti:Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? Tiedän jotain lehtiä, joissa puhutaan pääasiassa kasteesta. Mutta onko sillä hyvät hedelmät? Ei, sille se näyttäisi luterilaisten keskuudessa. kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.
kehakukkanen kirjoitti:Esitän nyt sinulle vastakysymyksen: Jos usko tulee kuulemisesta (niin kuin Raamattu opettaa), niin millä perusteella se tulisi lapsiin jollakin muulla tavoin?
Selvennän vähän, mitä tarkoitan. Lapsi syntyy perisynnin alaisena. Kuinka hän voisi uskoa, ilman Jumalan vaikuttamaa uskoa?
Jumala vaikuttaa uskon sanansa kautta, näinhän Raamattu opettaa. Lapsi saa uskon/Jumala synnyttää uskon, kun lapsi kuulee sanan saarnaa (siksihän kasteen yhteydessä luetaan evankeliumia). Kasteessa lapsi tarttuu sanan synnyttämällä uskolla niihin lupauksiin, jotka kasteessa lahjoitetaan - ja lapsi uudestisyntyy, hänessä syntyy pelastetun usko.
Jos kaste ei ole lapselle uskon syntymisen paikka ja uudestisyntymisen pesu, niin mikä sisältö sille jää?
O.M kirjoitti:Rohkaisisin menemään rauhanyhdistukselle seurohin. Eihän siinä ainakaan mitään menetä?
Menisitkö sinä johonkin, mitä pidät eriseurana? Jos et, niin miksi et? Jos menisit, niin miksi?
Minä luulin, että minulla on oikea usko, mutta parannusken armon saatuani huomasin, ettei se ollutkaan oikeaa.
Weha kirjoitti:kehakukkanen, mielestäni kirjoituksesi on saivartelua ja vääryyttä täynnä. Monin kohdin sinulle tuotiin Raamatusta kohtia missä ja miten ihminen vanhurskautetaan ja Väisänen opettaa näistä toisin. Sivuutit nämä kohdat vaieten.
Weha kirjoitti:Siis Jumalan valtakuntaanhan aina synnytään, parannuksen armon kautta.
Taavetti kirjoitti:Tätä taustaa vasten ymmärrän kehäkukkasen "vastenmielisyyden" käydä Rauhanyhdistyksen seuroissa

kehakukkanen kirjoitti:Menisitkö sinä johonkin, mitä pidät eriseurana? Jos et, niin miksi et? Jos menisit, niin miksi?
, "harhat" eivät kuitenkaan olisi nykyisen vakaumuksesi mukaan kadottavaa
ua. Koska Raamatun mukaan ihmisellä on iankaikkisuudessa vain kaksi vaihtoehtoa, vl-"harhat" ovat ekumeenisen vakaumuksen mukaan itse asiassa täysin harmittomia.Weha kirjoitti:Mitä alkuteksti sanoo esim. tästä Joelin kohdasta ?
28. Ja sitte pitää tapahtuman, että minä tahdon vuodattaa minun Henkeni kaiken lihan päälle;
Tarkoittaako Jumala "kaiken lihan päälle", vaan tarkoittaako Jumala kastettujen päälle ?
Kuinka iso on Jumalan Siioni ?
O.M kirjoitti:Sanot ajattelevasi, että vl:t "harhoistamme" huolimatta olemme Jumalan lapsia. Vaikka kävisikin niin, että joutuisit "harhoihimme", "harhat" eivät kuitenkaan olisi nykyisen vakaumuksesi mukaan kadottavaa
ua. Koska Raamatun mukaan ihmisellä on iankaikkisuudessa vain kaksi vaihtoehtoa, vl-"harhat" ovat ekumeenisen vakaumuksen mukaan itse asiassa täysin harmittomia.
ua oleva harha, sen arvioikoon Jumala. Ekumeeniseksi en itseäni laskisi (en kannata mitään yhteiskristillistä toimintaa seurakuntatasolla tms., minusta se on keinotekoista ja jopa valheellista, kun opilliset erot ovat olemassa kuitenkin). Silti olen löytänyt uskovia sisaria ja veljiä monista eri suuntauksista. En massoina, vaan yksilöinä.
. "Minun kirkko-oppini" löytyy Tunnustuskirjoista:Augsburgin tunnustuksesta,Augsburgin tunnustuksen puolustuksesta,Schmalkaldenin opinkohdista ja Isosta katekismuksesta (sekä jos muualla tunnustuskirjoissa kirkosta jotain opetetaan).(Sinänsä hauska yhteensattuma, luin juuri huomiseen syst.teol. tenttiin kirkko-oppia, sitä miten kirkkoa on eri aikoina ja eri suunnilla määritelty.)Weha kirjoitti:Tästä esimerkkinä onkin kehakukkasen kehoitus minulle kuunnella "Luthersäätiön puhetta". Hän kysyi kuuluiko siitä hyvän Paimenen ääni.
Pyhän hengen mukaan aito usko herraan Jeesukseen tarkoittaa myös Jeesuksen sanojen uskomista. Eli jos et usko sitä mitä, Jeesus sanoi, et usko Jeesukseenkaan. Monet jättävät uskomasta juuri tämän: " Minä annan teille taivaan valtakunnan avaimet, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annettu..."
kehakukkanen, muistaakseni kehoitit minua kuuntelemaan se Pohjolan puheen.
. Lainaan keskustelua vähän sieltä toiselta foorumilta:Weha kirjoitti:Kirkko-oppi ei todellakaan ole sitä, että opetetaan toisin ja oltaisiin saman Isän lapsia.

Weha kirjoitti:Käsitykseni mukaan uskot eritavalla tuosta ylläolevasta kohdasta. Se on tullut esiin monissa kohdin. Opetat monia eri teitä vanhurskauttamiseen

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa