Todella vapaasti tulkittu. Eikö siis huumeet ja viina ole syntiä kun ne menee suusta sisään Wink ? Tupakka on voimakas huume joka tekee sen käyttäjästä siitä riippuvaisen. Tupakka on erittäin vaarallista terveydelle. Tupakoitsijan ensimmäinen ja viimeinen ajatus päivän aikana on tupakan sytyttäminen. Ei suinkaan Herra Jeesus ja ristintyö. Ei ole minkäänlaista perustetta väittää että tupakan poltto ei olisi syntiä. Varmasti on olemassa isompia syntejä mutta itsensä pettämistä on kuvitella että tupakointi on vain vähän huono tapa.
Huumeet ja viina johtavat syntiin, sopii muistaa, mitä Vapahtajamme sanoi jatkoksi, kun Hän oli sanonut tunnetut sanansa fariseuksille: Matt. 15:17-20. (Lisäsin muokkaamalla tämän merkinnän Raamatun paikasta, tämä vain selityksenä, sillä kone näyttä tekstiä muokatuksi.)
17 Ettekö te vielä ymmärrä, että kaikki, mitä suuhun sisälle menee, se menee vatsaan, ja sillä on luonnollinen uloskäyminen.
18 Mutta jotka suusta tulevat ulos, ne lähtevät sydämestä ulos, ja saastuttavat ihmisen.
19 Sillä sydämestä tulevat ulos pahat ajatukset, murhat, salavuoteudet, huoruudet, varkaudet, väärät todistukset, pilkat:
20 Nämät ovat ne, jotka saastuttavat ihmisen; mutta pesemättömillä käsillä syödä, ei saastuta ihmistä.
Viina ja muut huumeet vievät ihmisen ymmärryksen niin alas, ettei hän niiden vaikutuksen alaisena edes ymmärrä, mitä puhuu ja tekee, vaan niiden vaikutuksen alaisena tekee kaikkea sitä, mistä Jesus varotti lainaamassani tekstissä.
Itsekin inhoan tupakkaa, mutta syntinä en sitä pidä, sillä sen vaikutus ei ole sen kaltainen suusta tuleviin paheisiin johtava, kuin vakavampien huumeiden. Olen neljä vuotta tehnyt vapaaehtoista työtäkin tupakkaa vastustaen, mutta aivan eri syistä. Olin ne vuodet raittiuslautakunnan jäsen ja tehtäviini kuului muun ohessa seurata tupakan ja oluen myyjien toiminnan tasoa.
Mitä tulee päällimmäisiin mielessä oleviin asioihin, niin uskon ja omistan kohdalleni Jeesuksen sovintotyötä silloinkin, kun mietin ja ajattelen muutakin. Kun aamulla ensimmäisenä ajattelen aamukahvia, rukoilee sisimmässäni oleva Jumalan Henki puolestani sanomattomin huokauksin, vaikka en itse muuta mietikään, kuin kahvia ja päivän töihin lähtöä. Niin tiedän toistenkin kanssani samaa uskon sanomaa omistavien ymmärtävän, korjatkaa jos olen väärässä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4