pikkupoika kirjoitti:Kyllä Vanhanliiton aikana se oli kielletty, tuskin se turhaan oli kielletty?

lukkari kirjoitti:Inhottava tauti, suolakinkkua en enää syö

Hynde kirjoitti:Saattoi trikinit liittyä osin saastaisuuteen, mutta se ei missään nimessä ole syy miksi ei syöty.
Asialla oli hengellinen merkitys.
Sanotaanko vaikka näin.
Sianliha oli saastaista ja kun Kristus oli puhdasta kuin karitsanlihaa niin siksi sikaa ei saanut syödä.
Tai kun sika syö kaikkea, lammas ei ja märehtii syömänsä.
Lunastustyön jälkeen tuollaiset kuvannolliset asiat menettivät merkityksensä.
Saunanaama kirjoitti:Tästä keskustelusta muistui mieleeni eräs Raamatun kohta:
Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka on uskossaan heikko, älkääkä ruvetko kiistelemään mielipiteistä. Joku katsoo voivansa syödä kaikkea, mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia. Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin. (Room. 14:1-3)
Sikäli niin kovin omakohtaiset jakeet, kun itse olen näet kasvissyöjä. Lienenköhän sitten uskossani heikko?
Taavetti kirjoitti:Vielä nuuskulle, voit vapaasti jatkaa kasvisten syöjänä. Uuden liiton vapaudessa sillä ei ole edes sitä symbolista merkitystä, joka oli vanhan liiton aikana.
En minä ole alkuunkaan kasvissyöjä, eikä minusta saisikaan kasvissyöjää millään, vaan jotain lihapitoista pitää aina saada. Mutta eipä minua sekään haittaa, jos joku ei syö lihaa, syököön mitä tahtoo, löytyyhän sitä valinnanvaraa tämän maan päältä. Vaikken varsinaisesti ymmärräkään, että miksei joku syö ollenkaan lihaa, edes pieniä määriä, niin eihän minun tarvitsekaan ymmärtää. En minä sitäkään ymmärrä, kuinka joku voi tykätä leipäjuustosta, mutta ei minun tarvitsekaan.lukkari kirjoitti:VOI EI... Näköjään poistin nuuskun viestin, kun piti sitä kommentoida.Eli piti vain lainata viestiä, mutta editoin vahingossa sitä ja Nuuskun viesti poistui. En löytänyt sitä enää välimuististakaan.
Nuusku vastasi siinä taavetille ja kommentoi olevansa lihansyöjä. Hän ei ymmärtänyt miten jotkut tykkäävät leipäjuustosta ja minun piti vastata siihen, että se on minun suurinta herkkua, varsinkin lakkahillon kera;)
ua, joten sallin muille erilaisen elämäntavan.
uaan. Nimittäin Raamatun maailma oli kovin erilainen lihansyöjänkin näkökulmasta. Ruoka oli takuulla lähiruokaa ja teurastaminen erilaista kuin nykyään. Nykyään possuja sun muita teuraaksi aiottavia eläimiä kuskataan umpikopeissa autonlavalla usein satoja kilometrejä ja kohdellaan jo eläessään täysin vastuuttomasti. Tehokanalat ja sikalat ovat eläimille monesti aika kamalia paikkoja. Raamatun ajan Palestiinassa sellaisia ei onneksi tunnettu.nuusku kirjoitti:Kanat ovat semmosia, että niihin ei varmaan kiintyisi yhtä paljoa, ja possuihinkaan ei välttämättä kovin suuressa määrin kiinny, mutta lehmät näyttää niin inhimillisiltä, että niitten kanssa olisi itellä kovempi ongelma, jos olisin maataloustyöntekijä. Ehkä siihen tottuisi vuosien mittaan.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa