Perinnäissäännöt

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Elo 2007, 09:41

kieronymos kirjoitti:En tässä puutu siihen, onko ehkäisy syntiä aina, useimmiten, joskus vai ei koskaan.

Pitäisin kuitenkin reiluna, jos kertoisit avoimesti oman kantasi, niin tietäisi millaista kielipeliä tällä kertaa pelataan (tosin on minulla vahva aavistukseni, että kenen kanssa keskustelen ;) ).

Sinänsä argumentti "ehkäisy ei voi olla väärin, jos se jossain tilanteessa onkin oikein", ei ole hirmu pitkälle mietitty. Onhan tappaminenkin synti, mutta esivallan käskystä voi kuitenkin hyvällä omallatunnolla tappaa sotatilanteessa tai joskus poliisina. Kyse on siitä, että tällöin puolustetaan Jumalan säätämää yhteiskuntajärjestystä ja sen ikävänä sivuvaikutuksena kuolee ihmisiä. Tappaminen ei ole siinä tarkoitus. Liekö kristillinen etiikka ylipäätään enemmän tarkoitus- kuin seurausetiikkaa, mutta en jatka sen pohdiskelua tällä kertaa tämän pitemmälle.

Sairaudenhoitoon liittyvistä ehkäisevistä sivuvaikutuksista voisin mainita esim. kohdun sairauksien hoidon ja psyyken sairauksien hoidon. Korostan, että en ole lääkäri, joten suokaa kaikki anteeksi mahdolliset väärinymmärtämiset niiltä osin. Jos esim. psyykelääkkeet (tai jotkut muut lääkkeet) aiheuttavat haluttomuutta, kyvyttömyyttä (molemmat sukupuolet) tai kuukautisrytmin häiriöitä/loppumisen (naiset), on sairaudenhoidolla tällöin ehkäisevä sivuvaikutus. Samoin kohdun sairauden hoitamiseksi kohtu saatetaan joutua poistamaan, jolloin sairaudenhoidolla on syntyvyyttä ehkäisevä sivuvaikutus.

Nuo ylläolevat tapaukset ovat vielä melko selviä, mutta sitten on paljon vaikeampiakin tapauksia. Kuvitellaan nyt kaikki (ehkäisyn kannattajatkin), että pidetään kiinni ehkäisyn synnillisyydestä sinänsä (tiedän, että ehkäisyn hyväksyville se on vaikeaa ja ehkäisyähän ei yleensä hyväksytä vain osittain).

Nainen synnyttää 10. lapsensa ja synnytys on vaikea. Hän selviää, mutta kohtuun tulee repeämiä. Erittäin luotettavan lääkärin arvion mukaan naisen kohtu ei kestä enää yhtään raskautta. Lääkärin mukaan kohtu ei aiheuta mitään vaaraa naisen terveydelle, jos nainen ei ole raskaana, mutta raskaus tulee olemaan todella kriittinen riskitekijä. Vaihtoehdot ovat lääkärin mukaan kohdunpoisto, sterilisaatio, kuolema tai hyvä onni. Kohdunpoistoa hän ei pidä järkevänä hoitotoimenpiteenä, koska se on vain kriittisiin tilanteisiin liittyvä toimenpide :?: , jos verenvuotoa ei saada tyrehtymään tai on kohtusyöpä tms., ja tässä tapauksessa sama lopputulos sairaudenhoidon näkökulmasta saavutetaan sterilisaatiolla. Verrattuna kohdunpoistoon sterilisaatiolla on myös se etu, ettei se vaikuta persoonaan eikä naiseuteen samalla tavalla. Kysymys kuuluu: Onko sterilisaatio siinä tilanteessa a) kohdun sairauteen liittyvää hoitoa? vai b) syntyvyyden ehkäisyä?

Otan vertailun vuoksi sydänsairauden hoidon. Kuvitellaan, että avantouintia harrastava vanhus on juuri saanut sydänkohtauksen. Lääkärin mukaan tulee välttää tilanteita, joissa sydän joutuu lujille. Avantouinti on hänen mukaansa tällainen tilanne :?: . Onko avantouinnin välttäminen tällöin osa sydämen sairauteen liittyvää hoitoa?

Kun mennään eettisissä kysymyksissä ns. rajatapauksiin, mielestäni ehdottoman rajan vetäminen johonkin asiaan, että se on näin, vaikka se toisaalta onkin noin, on täysin mahdotonta, kun tapaukset eivät koskaan ole täysin identtisiä keskenään. Uskon, että uskovaiset pariskunnat, joilla on kotiopettajanaan Pyhä Henki, osaavat yhdessä tehdä oikean ratkaisun tuontyyppisissä asioissa. Asioista saa keskustella myös uskovaisten ystävien kanssa.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ankka » 31 Elo 2007, 09:59

O.M:

Olen kyllä sanonu muutamalle heidän tiukkapipo-tyylistään ja kuivakinttu-tyylistään, mutta jos oikein sillä mielellä luen heidän viestejään et meneekö he henkilökohtaisuuksiin ni mun mielest kyllä ei mene. He saattavat kyllä tyrmätä esim minunki mielipiteeni napakastikki, mut ei siin tule sellainen tunne et ne mun kimppuun kävis. Siis käyvät asioitten kimppuun...eivät mene henkilökohtaisuuksiin. Olen käynyt heidän kanssaan myös yksäriviesteilyä kys asian tiimoilta. Toivon et osapuolet voisivat sopia keskenään asiansa. Toivon todella. Mun mielestä näitten palstojen väliset ristiriidat pohjautuu paljolti väärinkäsityksiin ja vääriin asenteisiin. Mä en ainakaan haluu asennoituu kumpiinkaan palstalaisiin tietyl taval, molemmis on mukavii immeisii, peilistä löytyy raadollisin hyypiö!

Must on tuntunu kivalta et on voitu jutella...O.M:ki, ihmeesti oot kestäny mua...ja Maarimi, tuntuu siltä ku et enää niin vierastais mua...Taavetin kaa on aina synkannu, ainaki mun puolelta...Hannu, säki oot mukava...puhumattakaan Nuuskusta...Annella oli hyviä kommentteja...apuaa, kaikki nii ihanii :lol: jatketaan...
Ankka

ihan hyvää keskustelua

ViestiKirjoittaja anne » 31 Elo 2007, 10:18

Ihan sivujuonteena naisena puutun seuraavaan:
OM: "Verrattuna kohdunpoistoon sterilisaatiolla on myös se etu, ettei se vaikuta persoonaan eikä naiseuteen samalla tavalla."

Käsittäääkseni (en ole lääkäri) kohdunpoisto ei vaikuta mitenkään naisen persoonaan. Kohdunpoistohan on Suomessa yleistä, usein turhaan tehty, ainakin yli 40 v naisilla myoomien, liian voimakkaan verenvuoron jne takia. Sterilisaatio on naisilla myös paljon raskaampi toimenpide kuin miehillä, mitä en itse kannata.

No, tämä nyt hieman topicin ulkopuolelta.
anne
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Ankka » 31 Elo 2007, 10:29

Anne:

Ei se persoonaan varmaan vaikutakkaa...mut käsittääkseni naiseuteen, näin ainakin olen jostain lukenut...eli se vaikuttaa seksuaalisiin mielihyvän kokemuksiin...korjatkaa asiantuntijat, jos oon väärässä... :?

Ps...unohin mainita edellisessä viestissäni monta kivaa immeistä...mm Lukka rin ja Emkan...Saunanaama...Vekkuli...Kehakukkanen, ja ketäkaikkee muit...muisti pätkii... :cry:
Ankka

ViestiKirjoittaja kieronymos » 31 Elo 2007, 11:53

O.M kirjoitti:
kieronymos kirjoitti:En tässä puutu siihen, onko ehkäisy syntiä aina, useimmiten, joskus vai ei koskaan.

Pitäisin kuitenkin reiluna, jos kertoisit avoimesti oman kantasi, niin tietäisi millaista kielipeliä tällä kertaa pelataan (tosin on minulla vahva aavistukseni, että kenen kanssa keskustelen ;) ).

Vahva aavistuksesi on 99,99% todennäköisyydellä täysin pieleen. :) Reilu kysymys, ei minulla ole tarvetta minkäännäköisiin peleihin. Todellisuus on se, että minulla ei ole minkäänlaista varsinaista "ehkäisykantaa". Lähimmäksi sellaista voisi tulla toteamus, ettei minulle ole koskaan kunnolla kirkastunut ainakaan tiukimman tulkinnan mukainen vl-kanta, enkä ole myöskään saanut ehkäisykielteisyydelle vakuuttavia perusteluita. Kelpaako vastaukseksi?

O.M kirjoitti:Sinänsä argumentti "ehkäisy ei voi olla väärin, jos se jossain tilanteessa onkin oikein", ei ole hirmu pitkälle mietitty.

Kappas vain, olen täysin samaa mieltä. :)
kieronymos
tutustunut

ViestiKirjoittaja Emka » 31 Elo 2007, 12:31

Ankalle kiitos terveisistä :D Vieläkö tarkenee Ankka porskutta Porvoon joes?

Vaikka seuraava asia ei liity ehkäisy,ym sen kaltaisiin asioihin, nii tällä hetkellä mulla on hyvin kivuliasta elämä. Kolme kylkiluuta murteessa kun koira on niin innokas kissojen perään :evil: ja minulle tuli lankeemus. Kaaduin kylkeni päälle, siinä sitten vanhan luut ei kestänykkään:(

Nyt on kylki teipattu ja liikkuminen hyvin työlästä :x

Terveisiä kaikille palstalaisille toivottelee kovanonnenihminen :oops: :roll:
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Elo 2007, 13:32

Pitääkin olla huonoa tuuria joskus. :( Voimia Emkalle.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 31 Elo 2007, 13:56

kieronymos kirjoitti:Vahva aavistuksesi on 99,99% todennäköisyydellä täysin pieleen. :)

Samapa tuo minulle periaatteessa. ;)

Reilu kysymys, ei minulla ole tarvetta minkäännäköisiin peleihin. Todellisuus on se, että minulla ei ole minkäänlaista varsinaista "ehkäisykantaa". Lähimmäksi sellaista voisi tulla toteamus, ettei minulle ole koskaan kunnolla kirkastunut ainakaan tiukimman tulkinnan mukainen vl-kanta, enkä ole myöskään saanut ehkäisykielteisyydelle vakuuttavia perusteluita. Kelpaako vastaukseksi?

Kelpaa. Toivottavasti ajatuksia herättävä kanta (ainakin itsessäni herätti) löytyy täältä:
Linkki ei enää johtanut mainittuun keskusteluun, joten poistin sen, Taavetti

Jumala on luonut seksuaalisuuden ja avioliiton toteuttaakseen omaa jatkuvaa luomistyötään miehen ja naisen yhteiselämän kautta. Jumala tekee luomistyötään antamalla aviopareille lahjaksi lapsia hyväksi katsomansa määrän. Seksuaalisuudella voi katsoa olevan kaksi tehtävää,
1. lisääntyminen (jatkuva luominen) ja
2. puolisoiden yhteenliittäminen
a) läheisyyden ja
b) nautinnon kautta.
Kuitenkaan noita seksuaalisuuden tehtäviä ei tule erottaa toisistaan, vaan molempien/kaikkien tulee olla yhtä erottamattomina osina seksuaalisuuden toteuttamisen kokonaisuutta. Vähän niin kuin mieli ja ruumis ovat yksi psykofyysinen kokonaisuus.

Raamatun perusteella Jumala näyttää suhtautuvan torjuvasti sellaisiin seksuaalisuuden toteuttamisen muotoihin, joissa on keinotekoisesti pilkottu nämä oikeanlaisen seksuaalisuuden toteuttamisen tehtävät osiin. Raamattu torjuu avioliiton ulkopuolisen seksin, homohaureuden ja eläimiin sekaantumisen ihan nimellisesti huoruutena. Ehkäisy ja itsetyydytys ilmenevät vääräksi mielestäni selvimmin Onanin tapauksessa. Kaikissa noissa jää pois Jumalan tarkoitus luoda uutta elämää avioliitossa. Uuden elämän luomisessa on naiselle ja miehelle annettu työnjako, jossa nainen synnyttää ja mies hankkii elannon (karkea, mutta ei lainomainen jako). Siksi jatkuvassa luomistyössä on perheellä kokonaisvaltainen tehtävä.

Jos Jumala olisi tarkoittanut, että lisääntymis- ja yhteenliittämistarkoitusta käytetäisiin erillään toisistaan, tällöin hän olisi epäilemättä sallinut myös muut seksuaalisuuden toteuttamisen muodot. Näin ei kuitenkaan Raamatun perusteella ole.

Olisi myös outoa, jos kirkkoisät, Luther ja monet muut jumaluusoppineet olisivat kautta linjan olleet väärässä ja sitten simsalabim, vuonna 1952 ehkäisy muuttuikin luterilaisen kirkon päätöksellä ei-synniksi. Raamatun mukaan ihmiskunta ei ajan kuluessa moraalin suhteen mene parempaan suuntaan, vaan päinvastoin.

Ehkäisyn kannattaminen ei koskaan perustu Raamattuun. Joissain tapauksissa sitä voisi luonnehtia vaikkapa luterilaistaustaiseksi humanismiksi.
O.M
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Uskonvanhurskaus