[/quote]Raamattu opettaa kuitenkin tähän tapaan:
1.Tim.5:23. "Älä enää juo pelkkää vettä, vaan käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin".
Raamattu opettaa alkoholista varsin yksiselitteisesti, 1.Tes.5:
"5 Te olette kaikki valkeuden lapset ja päivän lapset: emme ole yön emmekä pimeyden.
6 Niin älkäämme siis maatko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
7 Sillä jotka makaavat, ne yöllä makaavat, ja ne, jotka juopuvat, ne yöllä juovuksissa ovat.
8 Mutta me, jotka päivän lapset olemme, olkaamme raittiit, puetut uskon ja rakkauden rintaraudalla ja autuuden toivon rautalakilla."
O.M kirjoitti:Sitten kun heikoimmat ovat oppineet käyttämään alkoholia vain kohtuudella ja heikoinkaan ei pahennu (ja pahentumisensa seurauksena tuomitse), voivat kaikki sitten käyttää alkoholia kohtuudella hyvällä omallatunnolla. Eli ei ajan rajan tällä puolen.
weha kirjoitti:Raamatussa sanotaan, että kaikki on luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi, ja minkään ei saa antaa hallita itseään. Jotenkin tähän tapaan se meni. katsotaampas:
toimii näin: Vahva veli juo mielestään kohtuullisesti alkoholia. -> Heikko veli pahentuu, vaikka ei haluakaan tuomita. -> Heikko veli kertoo arasti pahentumisestaan. -> Vahva veli puhuttelee heikkoa, mutta riippumatta siitä, ymmärtääkö heikko hänen perustelunsa vai ei, vahva jättää viinilasillensa heikon tähden. -> Pahennusta ja tuomiohenkeä herättävä käytös on poissa ja rauha siionissa.weha kirjoitti:Tässähän menettelytavat onkin sanottu:
27. Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. 28. Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.
1.kor.6:12. "Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita".
weha kirjoitti:Viinilasin juonti uskossa ei taitane olla syntiä. Kun opetetaan kaikkien asioiden pahentavan, niin tottakai ne silloin pahentaa ja heikkoja veljiä siten löytyy runsaasti--- Jokainen valitkoon siis itse tiensä.
Tiedän mm. sen, että joitakin pahentaa, kun mennään tupakille puheen aikana. Tällaistäkin on. Itse en moisesta pahennut, kun ei oo kuulijalta pois...
O.M kirjoitti:Jos olemme rehellisiä, niin tiedämme molemmat, että viinilasillisen nauttiminen ruokajuomana ei ole sellaista, mikä sopii rauhaan, mikä rakentaa ja missä siedetään heikkojen voimattomuutta. Ei, sen viinilasillisen saattaa nähdä se veljesi, josta tulee esimerkistäsi kokeiluun rohkaistuneena alkoholisti. Maitoisissa puhuja totesi tilastofaktan, että joka kahdeksannesta ensiryypyn ottajasta tulee alkoholisti.
quuzzonen kirjoitti:Meillä on todellisesta kristittyjen yhteydestä vielä paljon oppimista, kuten Jeesuksen tuntemisessakin.(Maarimi)
Ymmärränkö väärin vai kirjoitatko Maarimi yleisen ekumenian puolesta.Tuossa tuli mieleen Raamatusta mieleen paikka,jossa vertauskuvallisesti puhutaan hengellisyyksistä jotka pyytävät itse itsensä vaatettaa ja pyytävät vain että saisivat "nimellänsä" kutsuttaa...
Rontsa kirjoitti:Ihmisillä voi olla erilaisia työympäristöjä, osa joutuu työn puolesta väkisinkin joskus tilanteisiin, joissa tarjotaan alkoholia. Sellaisessa tilanteessa moni kokee itsensä kiusatuksi, keskellä pimeyttä voi tuntua että se pieni liekki kynttilässä loistaa aivan liian kirkkaasti, olisi mukavampi laittaa se kynttilä vakan alle ja ottaa "seuran vuoksi edes yksi lasillinen". Perkele on tuolloin myös jälleen kyselemässä että onko Jumala todella noin sanonut.
nuusku kirjoitti:Miksi uskovainen joisi lasillisen? Jos ehdottomasti haluaa viiniä, niin kaupassa on laaja valikoima alkoholittomia viinejä tarjolla. Entä jos haluaa ehdottomasti juoda alkoholipitoista viiniä. Miksi? Voiko sillä olla jokin muu tarkoitus kuin että haluaa edes vähän tulla humalaan? Muistan omasta menneisyydestä, että lasillisestakin tulee jo sellainen kiva, hilpeä olo. Ja alkaa kovasti tehdä mieli toista lasillista, jotta tulisi vieläkin hilpeämpi olo. Sitä on äärimmäisen vaikea lopettaa, koska jokaisen lasillisen jälkeen tuntuu tulevan aina vaan entistäkin kivempi ja hauskempi olo. Mutta se hauskuus on petosta, se ei ole aitoa, ja loppuu pian, sitten tulee itku ja murhe tilalle, ennemmin tai myöhemmin.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa