Rikas vai köyhä?

Sana on vapaa.

Oletko rikas vai köyhä?

Olen rikas.
10
50%
Olen köyhä.
10
50%

Ääniä yhteensä : 20

Rikas vai köyhä?

ViestiKirjoittaja nuusku » 10 Helmi 2008, 13:15

Miten vastaisit, jos sinulta kysyttäisiin yllättäen: "Oletko rikas vai köyhä?"

Rikkaus/köyhyys on hyvin monitasoinen asia, mutta oletetaan, että kysymyksen esittäjä ei täsmennä, minkä laatuista rikkautta/köyhyyttä hän tarkoittaa, vaan kysyy yleisellä tasolla: Oletko rikas vai köyhä?
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pottu » 10 Helmi 2008, 15:04

Siltä väliltä. On riittävä toimeentulo, mutta joutuu silti välillä penniä venyttämään. Harvemmin on rahaa matkusteluun tms ylimääräiseen ylellisyyteen, mutta jos alkaisin ajoissa säästää jotakin tiettyä asiaa varten, saisin sen melko varmasti toteutettua. Riippuu aina kehen itseään vertaa. :)
...peruna on ruoka ihan oikea
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 10 Helmi 2008, 16:51

Ajallisesti keskituloinen, mutta hengellisesti todellisen aarteen omistaja!
Saunanaama
puuhakas

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Helmi 2008, 17:31

Suomalaisittain olen keskituloinen, mutta maailmanlaajuisesti melko suurituloinen, kuten lähes kaikki työssäkäyvät suomalaiset. Varallisuutta ei ole ehtinyt kertyä, koska valmistumisesta ei vielä kovin kauan ole aikaa. Perintöäkään ei liene hirveitä luvassa: vl-vanhemmilla saisi olla melkoinen kakku jaettavana, että siitä toistakymmentä henkeä saisi euromääräisesti kovin suurta osuutta. Perinnön suhteen tyypillisen vl-perheen lapsi häviää keskiverrolle 1 - 3-lapsisessa perheessä kasvaneelle, mutta saatu henkinen pääoma voi kuitenkin vastaavasti olla vl-perheen kasvateilla suurempi. Tiedä siitä sitten. Usko voi olla ajallisestikin merkittävä tuki monelle ihmiselle.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja nuusku » 10 Helmi 2008, 23:27

Gallupia laatiessani tuli itselleni mieleen ainakin neljää erilaista rikkauden muotoa. Materiaalinen rikkaus (raha, omaisuus, yms), henkinen rikkaus (viisaus, ymmärrys, yms), sosiaalinen rikkaus (ystävät, perhe, yms), hengellinen rikkaus. Ja jos oikein tarkaksi mennään niin hengellisestä rikkaudesta voi vielä erottaa sen, että rikkaus Jeesuksessa Kristuksessa, ja omavanhurskauden rikkaus (kuten ilmestyskirjan enkeli oli rikastunut). Hengellisestä rikkaudesta tuli vielä mieleen, että Jumalan lapsi on ehkäpä yhtäaikaa köyhä ja rikas; omalta puoleltaan köyhä, mutta kuitenkin uskon kautta rikas.

Ja varmaankin on vielä monia muitakin rikkauden muotoja. Mammonastakin tuli mielen se, että käsitys rikkaudesta riippuu paljolti myös vertailukohdasta: Itseäni rikkaampaan verrattuna olen köyhä, mutta itseäni köyhempään verrattuna rikas. Suurin osa maailman ihmisistä on köyhempiä kuin minä, mutta kuitenkin arvelisin, että on lupa suhteuttaa köyhyyden/rikkauden määritelmä omaan elinympäristöön, eli jos tuntee olevansa köyhä verrattuna muihin, niin kyllä silloin voi hyvinkin olla köyhä, siitä huolimatta että jossain muualla maailmassa on vielä huomattavasti köyhempiä - mutta suhteutettuna toisiin suomalaisiin voi suomalainenkin olla köyhä.

No, näitä rikkauden osa-alueita ja määritelmiä lienevät monet viisaat ihmiset joskus pohtineet ja luetelleet, joten tuskin meikäläisen kannattaa alkaa kilpailla heidän kanssaan. Mutta galluppiin oli vaikea vasta itse, arvioin että olen joillain osa-alueilla köyhä, mutta kuitenkin monilla osa-alueilla rikas, ja laitoin kokonaisvaltaisen köyhyyteni ja rikkauteni vaakakuppiin, niin kallistuin määrittelemään itseni rikkaaksi.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 11 Helmi 2008, 00:40

Ilman muuta rikas. :) Hengellisesti...

Muuten varmaan keskituloinen. Ei tarvi aina laskea joka senttiä, mutta toisaalta ei mitään isompaa pystyisi ostamaankaan tuosta vain.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Helmi 2008, 10:33

nuusku kirjoitti:Gallupia laatiessani tuli itselleni mieleen ainakin neljää erilaista rikkauden muotoa. Materiaalinen rikkaus (raha, omaisuus, yms), henkinen rikkaus (viisaus, ymmärrys, yms), sosiaalinen rikkaus (ystävät, perhe, yms), hengellinen rikkaus. Ja jos oikein tarkaksi mennään niin hengellisestä rikkaudesta voi vielä erottaa sen, että rikkaus Jeesuksessa Kristuksessa, ja omavanhurskauden rikkaus (kuten ilmestyskirjan enkeli oli rikastunut). Hengellisestä rikkaudesta tuli vielä mieleen, että Jumalan lapsi on ehkäpä yhtäaikaa köyhä ja rikas; omalta puoleltaan köyhä, mutta kuitenkin uskon kautta rikas.

Hyviä määritelmiä. Meinasin kirjoittaa jo eilen tuosta hengellisestä rikkaudesta, mutta sitten tuli mieleeni juuri tuo omavanhurskaus eikä tullut mieleeni, miten asian voisi ilmaista sekaannusta aiheuttamatta. Tuossahan se on määritelty: omalta puoleltaan hengellisesti köyhä, mutta uskon kautta hengellisesti rikas. Tässä puhutaan myös aiheesta.

Matt. 5:
"3 Autuaat ovat hengellisesti vaivaiset; sillä heidän on taivaan valtakunta.
4 Autuaat ovat murheelliset; sillä he saavat lohdutuksen."

nuusku kirjoitti:Suurin osa maailman ihmisistä on köyhempiä kuin minä, mutta kuitenkin arvelisin, että on lupa suhteuttaa köyhyyden/rikkauden määritelmä omaan elinympäristöön, eli jos tuntee olevansa köyhä verrattuna muihin, niin kyllä silloin voi hyvinkin olla köyhä, siitä huolimatta että jossain muualla maailmassa on vielä huomattavasti köyhempiä - mutta suhteutettuna toisiin suomalaisiin voi suomalainenkin olla köyhä.

Yhteiskuntatieteissä puhutaankin suhteellisesta köyhyydestä. Suhteellinen köyhyys ei ole yhtä vakavaa kuin absoluuttinen köyhyys (puute ruuasta, juomasta, vaatteista, lämmöstä, lääkkeistä, koulutuksesta jne.), mutta aiheuttaa sosiaalisia ongelmia.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja christian » 11 Helmi 2008, 11:44

Viikko sitten sain kuulla, että on mennyt työmarkkinatuki poikki :? Kuukausi sitten ilmoitettiin, että hakemukseni oli vain hylätty. No, tähän asti onkin pelkästään punaisella valolla selvitty.

En silti pidä itseäni köyhänä. Sydämessä on kuitenkin elämän kallein Aarre.

Muuten ei koskaan tiedä mitä huominen tuo tullessaan, ainakaan tylsyyteen ei tällä menolla kuole 8)
Kun menee hyvin, ei Jeesus hylkää, kun menee huonosti, Jeesus ei hylkää. Kun olen elämäni huipulla Jeesus pitää minusta kiinni ja mullan allakin Hän elää kanssani.
christian
tutustunut

ViestiKirjoittaja sisarmaaria » 11 Helmi 2008, 11:58

Kun ei ole liikaa maailmallista omaisuutta, on sydämessä tilaa enemmän hengelliselle ja henkiselle pääomalle.

On kuitenkin mukava, että on ruokaa ja lämmin koti :wink:
sisarmaaria

ViestiKirjoittaja Pottu » 11 Helmi 2008, 14:31

Kauppoja kierrellessä tuntee itsensä köyhäksi. Kaikki maksaa niin paljon, ettei ole varaa ostaa oikein mitään. Kuluneissa farkuissa ja halvassa takissa kulkiessaan vertaa itseään moniin tyylikkäissä asuissaan kulkeviin shoppailuharrastelijoihin, kunnes...

vastaan tulee ulkomaailainen kerjäläinen ojentaen lappua, jossa lukee, että "minulla on 3 lasta eikä rahaa ruokaan.." Yhtäkkiä havahdun kaiken sen ympärillä olevan tavaranpaljouden keskeltä toteamaan, että kaikilla ei ole edes ruokaa..Kerjäläismies edessäni parkuu ja voivottelee. Kauheaa, Suomessa tällaista, järkytyn ja ojennan miehelle kympin kukkarostani. Sen viimeisen jolla piti ostaa itselle jotain kivaa. Olen minä sentään kuitenkin rikas..

Pian vastaani rynnii kerjäläisiä joka kulmassa. Joudun parkaisemaan, ettei minulla ole enempää rahaa. Yhtäkkiä olenkin taas köyhä. En pysty auttamaan kaikkia tarvitsevia. Järkyttynein mielin poistun kaupungilta.
Kotona alan miettiä, oliko kerjäläisten hätä todellinen? Ei kai sentään hyvinvointi-Suomessa kenenkään tarvitse kadulla kerjätä??
Pottu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 11 Helmi 2008, 19:02

Pottu kirjoitti:vastaan tulee ulkomaailainen kerjäläinen ojentaen lappua, jossa lukee, että "minulla on 3 lasta eikä rahaa ruokaan.." Yhtäkkiä havahdun kaiken sen ympärillä olevan tavaranpaljouden keskeltä toteamaan, että kaikilla ei ole edes ruokaa..Kerjäläismies edessäni parkuu ja voivottelee. Kauheaa, Suomessa tällaista, järkytyn ja ojennan miehelle kympin kukkarostani. Sen viimeisen jolla piti ostaa itselle jotain kivaa. Olen minä sentään kuitenkin rikas..

Älä nyt järkyty, mutta sinua on huijattu. :o
Ne ovat romanialaisia rikollisliigoja jotka vie rahaa hyväuskoisilta suomalaisilta.
Täyttä bisnestä se on. Oikea kerjäläinen ei olisi ikinä saanut niin paljon rahaa että olisi voinut matkustaa suomeen, vain jatkaakseen kerjäämistä täällä.
Näen niitä toisinaan kun ovat ostoksilla ja seteleitä on taskussa mukava "rulla".
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja näre » 14 Helmi 2008, 20:55

Kerjäläisistä ja köyhyydestä keskusteltiin Tuomas Enbusken ohjelmassa tänä aamuna. Ohjelma on kuultavissa Yle Areenassa kuukauden ajan.

http://www.yle.fi/java/areena/dispatche ... te=1000000
"Suomeen on ilmestynyt kerjäläisiä, jotka ovat romaneja Romaniasta ja Bulgariasta. Pitääkö kerjäläiselle antaa rahaa? Kekustelemassa tutkija Meri Larivaara, Espoon kaupunginvaltuutettu ja Kelan erikoistutkija Mikko Niemelä. Toimittajana Tuomas Enbuske."
näre

ViestiKirjoittaja Nepheg » 15 Helmi 2008, 00:49

näre kirjoitti:Kerjäläisistä ja köyhyydestä keskusteltiin Tuomas Enbusken ohjelmassa tänä aamuna.

Lehdissä on siitä aiheesta kirjoiteltu jo kauan.
Suomessa on omasta takaa köyhiä, että kannattaa viedä rahat tai vanhat vaatteet vaikka pelastusarmeijaan.

Juuri näitä romanialaisia tuli kerjäämään eräältä tuttavaltani.
Hän oli juuri tulossa kaupasta ostoskasseineen ja kaivoi ruokakassiaan ja käsi osui leipään.
Hän ojensi ranskanleivän rahan sijasta. Leipä ei kelvannut vaan kerjäläiset alkoivat kovemmalla äänellä vaatimaan rahaa.
No, kerjäläiset jäivät tyhjin käsin kun ruoka ei kelvannut. Tuttu häipyi hyvin pian heidän keskeltään.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja kesis » 15 Helmi 2008, 12:30

sit nää mustalaiset joihin mä törmännyt ojentavat ruusun ja sit pitäis antaa rahaa ite en periaatteestakaan anna rahaa kerjäläisille ku täällä niitä joka nurkalla. ja toisekseen äidin työn kautta olen tietoinen että esim. maahanmuuttajat jotka tulevat pakolaisena tänne ensimmäisen 3 vuoden aikana on melkein paremmat edut ku suomalaisilla
kesis
Valvoja

ViestiKirjoittaja presto » 05 Maalis 2008, 01:08

Köyhä.Mutta haluan uskoa.
presto

ViestiKirjoittaja teejn » 05 Maalis 2008, 02:17

Ossaisko sitä ihtiään rikkaammaksi kuvitellakaan? Rahaa on jokapäiväiseen leipään kaikkine päällysteineen, sosiaalisia suhteita tarpeen mukaan. Henkisestä rikkaudesta en ole niin varma, sen saavat muut arvostella. Uskomassa on saanut olla lapsesta asti. Jos jostakin on puutetta, niin motivaatiosta tehdä jokapäiväisiä askareita. Se jaksaminen on vaan kaivettava jostakin. Omastavanhurskaudestakin luulen olevan puutetta.
Hajamielisyys on elämän suola!
teejn
perehtynyt

ViestiKirjoittaja Nepheg » 05 Maalis 2008, 17:42

teejn kirjoitti:Omastavanhurskaudestakin luulen olevan puutetta.

No sehän on hyvä vain.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja Emka » 05 Maalis 2008, 17:57

Rahallisesti köyhä :shock: mutta muuten rikas :)
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Pottu » 05 Maalis 2008, 18:42

ai niin, mun pitikin mennä verkkopankkiin tarkistamaan, oonko rikas vai köyhä.. :grin:
Pottu
tosi pirteä

Paluu Vapaata Keskustelua