Hulluinhuonelainen kirjoitti:Tämän ketjun lukeminen rohkaisi minua rekisteröitymään myös VL-foorumille. Se, että VL-foorumin kirjoittajakaarti ja Bono kykenevät näinkin asialliseen keskusteluun, vaikka te nähdäkseni edustatte siionissamme tietyllä tavalla ääripäitä, oli jotenkin hyvin lohdullista... Ehkä me kaikesta huolimatta olemme vielä samaa seurakuntaa.
Minä en ole kokenut, että tämä foorumi edustaisi jonkinlaista ääripäätä, vaan puheenparsi on ollut samaa kuin Jumalan seurakunnassa, ja olen sillain ymmärtänyt, että elävässä uskossa ei ääripäitä olekaan, on vain yksi pää, joka on Jeesus Kristus, ja tämän pään alaisuudessa tämäkin foorumi on turvallisesti seisomassa.
Olin löytävinäni tässä keskustelussa teidän VL-foorumin usein niin kovasanaisten kirjoittajien rivien väleistä rehellisyyttä, lähimmäisenrakkautta ja nöyryyttä Jumalan sanan edessä, mitä en ollut uskonut siellä olevan.
Osaatko sanoa, missä kohdin olet foorumilla havainnut kovasanaisuutta? En ole itse juurikaan sitä huomannut. Tottakai joskus jokainen sanoo jotain minkä myöhemmin haluaisi sanoa toisin, mutta en ole huomannut että vl-foorumin kirjoittajat olisivat 'usein kovasanaisia'.
Raapustan tähän samaan tekstiin nyt pienimuotoisen esittäytymisenkin... Olen sama Hulluinhuonelainen kuin Hakomajassa ja Mopin palstallakin. Reaalimaailmassa olen nuori uskovainen, joka on viime kuukaudet ollut syvästi huolestunut uskomme tilasta.
Ehkäpä jossain vaiheessa selviää, mitä asioita ne huolen aiheet käsittävät.
Minulla on se käsitys, että meidän velvollisuutemme on rakkaudessa nuhdella Jumalan sanasta poikkeavaa matkaystävää, mutta että hänen sielun tilaansa meidän ei tule lähteä arvioimaan mikäli hän tunnustaa uskonsa evankeliumiin. Eli että meidän tulee puhutella lähimmäistämme noista teoista käsin ja osoittaa niiden Jumalan sanan vastaisuus, eikä sen sijaan hyökätä suoraan kyseenalaistamaan hänen uskoaan nähdessämme hänen toimivan moraalittomasta - tai tavalla, mikä meistä vaikuttaa moraalittomalta. Meidän sydämemmehän kykenee punnitsemaan vain Jumala.
Minun tietääkseni sielujen tilaa sopii arvioida, ei liian herkästi, mutta aivan mahdollista se on. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka sanovat uskovansa Kristukseen ja elävät ulkonaisesti aivan hyvää elämää, mutta me tiedämme, että he eivät ole uskovaisia. Emme siis joudu sitä arpomaan, vaan Raamatun ja Pyhän Hengen ilmoituksen kautta tiedämme sen. Vääristä hengistä on keskusteltu toisaalla täällä palstalla, Raamatun mukaan Jumala antaa uskovaisille mm. henkien erottamisen lahjoja, joilla eroitamme väärät henget oikeista.
"Mitä olisi maa ilman auringon siunausta? Mutta mitä olisi maailma ilman evankeliumia? Niinkuin kaikki luodut on Jumalan sanalla valmistettu ja Jumalan viisaus on ne tyhjästä tehtäväänsä järjestänyt, niin on hänen evankeliuminsa ihmetyöt, 'taivaalliset menot', joita maailma ei tunne, todella Jumalan viisauden korkein huippu. Iankaikkinen evankeliumi, jossa itse sen Herra järjestää valtakuntansa menot, on taivaasta laskettu niin matalalle, ettei viisas maailma sitä käsitä, vaan pitää sen hulluuttena.
Raamattu kertoo meille, että Aatamin huoneessa nousi esikoinen ensin evankeliumia mestaroitsemaan. Hän ei ollut kuuliainen evankeliumille eikä ojentunut, kun Jumala neuvoi häntä. Hän hylkäsi Karitsan armon ja taivaan lahjan. Ja hän kantoi oman vanhurskauden työt uhrialttarille. Hän, suuri pyhä, sai katkeran vihanh Herran kunniallista evankeliumia ja sen julistusta vastaan. Yhtä katkera oli juutalaisten kiukku Kristuksen julistusta vastaan. Kuta kirkkaammin evankeliumin päivä valaisee etsikkopäivän sitä vihaisempi on sitä vastaan pimeyden lasten kiukku.
Mutta iankaikkisen evankeliumin julistuksen Herra virassa on käyttänyt sen työn, jonka Isä oli antanut hänen tehtäväksensä (Joh. 17:6). Hän on näyttänyt evankeliumin kynttilää keskitaivaalla kaikkein parhailla lahjoiulla., Mutta korkeinneuvosto sulki häneltä Jerusalemin portit silmäin edestä. Ja he vuodattivat hänen viattoman verensä ulkona kaupungista. Iankaikkinen evankeliumi korotetaan ristille ja ihmisoppi kruunataan. Sellainen on vaino vaimon siemenen ja käärmeen siemenen välillä maailman loppuun asti. Ja totuuden suu on sanonut iankaikkisen evankeliumin virkaan kutsutuille: "Voi teitä, jos maailma kiittää teitä! Sillä niin he tekivät väärille profeetoille."
Kirjasta Iankaikkinen evankeliumi (Heikki Jussila, 1945)
Miltä tämä tulkinta näyttää teistä, jotka tunnette Raamatun paremmin kuin minä?
Näitä tulkintoja jäämme vielä odottamaan, mutta yksinäistä iltaa viettäessäni tuli mieli kirjoitella jotain.