Rakasta isääsi ja äitiäsi

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

Rakasta isääsi ja äitiäsi

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 14 Helmi 2009, 16:23

Luuk. 14:26

Jos joku tulee minun tyköni, ja ei vihaa isäänsä ja äitiänsä, ja emäntäänsä ja lapsiansa, ja veljiänsä ja sisariansa, ja päälliseksi omaa henkeänsä, ei se taida olla minun opetuslapseni.

Englannin King Jamesin version mukaan vielä

26 If any man come to me, and hate not his father, and mother, and wife, and children, and brethren, and sisters, yea, and his own life also, he cannot be my disciple.
Viimeksi muokannut Tero A.A. päivämäärä 17 Joulu 2009, 20:20, muokattu yhteensä 4 kertaa
Tero A.A.
vakiintunut

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 15 Helmi 2009, 00:23

Hoh hoh, aika radikaali suomennos. eikös tuo ole uudessa käännöksessä miedommin ilmaistu?
pikkupoika
puuhakas

ViestiKirjoittaja Maarimi » 15 Helmi 2009, 00:40

Kyse on tulkinnasta, ei käännöksestä!
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 15 Helmi 2009, 00:49

Tässä vertailun vuoksi -92 ja svenska bibeln 1917:

"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

»Om någon kommer till mig, och han därvid ej hatar sin fader och sin moder, och sin hustru och sina barn, och sina bröder och systrar, därtill ock sitt eget liv, så kan han icke vara min lärjunge.
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja nuusku » 15 Helmi 2009, 01:45

Jakeessa näyttää olevan viittaus tähän:

Matt. 10:37-38
Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle.
Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
nuusku
Ylläpitäjä

Paluu Uskonvanhurskaus