Taavilta:
>>>Ei hänelle ole tarvinnut luetella hänen syntejään, vaan aivan itse, Jumalan Hengen ohjaamana hän on niitä itsessään nähnyt ja syntisyydestään kipuillut. Sellaista köyhää, jolla synti ja synnin vaikutus on elävänä mielessä, on ilo lohduttaa syntisten Ystävän, Herran Jeesuksen lupauksilla. Kun tällainen köyhä nyt vielä kertoi löytäneensä ystävän, jolle kuormaansa keventää, ja jonka kautta syntisten ystävä häntä sai lohduttaa, niin tulipa minullekin iloinen mieli. Sitä syntisten Ystävän lohdutusta haluaisin olla jakamassa jokaiselle, jota oma syntisyys vaivaa ja murehduttaa. Olisinpa lähempänä, niin kysyisin että saako tulla juttusille. On kuitenkin tämä satojen kilometrien välimatka esteenä, mutta olen vakuuttunut sitä, että sieltäkin löytyy sellaisia avoimia lähteitä, joista voi ammentaa elävää vettä, ja suljettuja kaivoja, joihin voi upottaa elämänsä murheita. Kysymys on nyt vain siitä, että onko sinulla synnintuntoa, vai onko sellainen mieli, että kaikki toimet olet suorittanut oikein, Jumalan tahdon mukaisesti ja Jumalan seurakunnan rakennukseksi ilman vilpistelyä uskostaan luopuneiden kanssa. >>>
Minäkin voin kertoa, että miulla on ystäviä, joille voin puhua asioista, jotka mua murehduttaa. Vast'ikään juttelin erään puhujan kanssa. Hän on seurannut myös palstailuani. Pitkän keskustelun lopuksi hän toivotti mulle rauhaa ja vapautta. Olin tuon keskustelun jälkeen hirmu lohdutettu.
Kysyt, että onko miulla synnintuntoa. Et oo tainnu lukee miun viestejä, kun tommottii kysyt. Tosin tuota samaa voisin kysyä eräältä tai en kysy, vaan ajattelen et eräällä tän palstan kirjoittajalle ei liene synnintuntoa, niin rumasti käyttäytyy lähimmäisiään kohtaan, eikä itte huomaa sitä ollenkaan ja vaikka siit sanotaan, ei auta mitään.
Se on ihan sama, keiden kaa - veeällien tai ei-veeällien - oon tekemisissä, miun on puhuminen, niinkuin ajattelen. Jos joku, olis e sitten kuka hyvänsä, sanoo punaisen omenan väriä punaiseksi, miun on sanominen samaa jos näen värin samana. En halua vilpistellä suuntaan taikka toiseen.
Nyt sitten faktoja pöytään pojat. Milloin olen puhunut pahoja kristityistä? Etsikää ne viestit. Jos kritisoin meikäläisyydessä tapahtuneita asioita tai käsityksiä, se ei ole pahan puhumista kenestäkään. Jos kuitenkin olen jostain ihmisestä tempperamenttiuksissani puhunut sopimattomasti, haluan pyytää sitä anteeksi. Eli jos joku viestini on tässä mielessä jäänyt kaivelemaan, osoittakaa se.
Taavi, kaikella rakkaudella. Ei tulis ihan heti mieleeni lähestyä tän palstan aktiivista kirjoittelijaporukkaa kipeitten asioitten kanssa. Moniin en voi edes luottaa, aiemmin tapahtuneitten asioitten takia. He tietävät itse, joista näin ajattelen. Jos haluaa vaikka ripittäytyä, sitä etsii sellaisen henkilön, johon voi luottaa, ettei se puhu asioista eteenpäin ja jonka hedelmät ovat kritityn ihmisen hedelmiä. Ja mitäs ne hedelmät sitten olikaan...evankeliumin julistaminen...ilo, rakkaus, rauha, pitkämielisyys jne. Kyllä miulla on tällaisia ihmisiä läheisyydessäni.
Sitäpaitsi Taavi ja Emka on ainoot (aktiiviset), jotka tunnen nimeltä, liene feikkejä muut

??? Ähh, no Aromi ja Bono...juu-juu.