Siansaparo kirjoitti:Hmm. Paavali ei siis saanut virkaansa ihmisiltä, vaan Jeesukselta Kristukselta ja Isältä Jumalalta.
Siansaparo kirjoitti:Hän oli ymmärtänyt kohdan Lutherin tavoin "erilaisuuden 'sietämiseksi'", kuin myös välittämiseksi toisen uskonelämästä, mutta varoitti tuomitsemasta.
Taavetti kirjoitti:Paavali sai osoituksen apostolin virkaansa jo ennen parannustaan, kun Jeesus ilmestyi hänelle Damaskon tiellä. Siitä Paavali itse muisteli eräässä kirjeessään, että aivan viimeksi Hän (Jeesus) on minulle (Paavalille ) ilmestynyt niin kuin kesken syntyneelle. Tuolla kesken syntyneen määritelmällä hän itse toteaa, ettei vielä silloin ollut todellisesti syntynyt Jumalan lapseksi, vaikka oli jo Damaskon tiellä syntymäisillään. Synnytysavuksi Jumala osoitti silloiselle Saulukselle muuten tuntemattomaksi jääneen Ananiaan, joka julisti Saulukselle vapauttavan evankeliumin. Rohkaisuna pelkäävälle Ananiaalle Jeesus sanoi, että mene, sillä hän on oleva minulle valittu ase, viemään minun nimeäni pakanain keskuuteen.
Siansaparo kirjoitti:Miksi Nepheg poisti linkin Lutherin kirjoitukseen "kantakaa toinen toistenne kuormia...", sehän on kirjasta, jota Kivirantakin siteeraa???
Siansaparo kirjoitti:Joo, pitäisi lukea se Kivirannan kirja; on kuulema hyvä!
Öö, tost 'puhveli' -sanasta; sitä käyttää eräs puhuja-veli yksäreissään miulle, sikstakii en osaa pitää sitä huonona nimityksenä. Yhtä kaikki; voin jättää nimen pois sanavalikoimastani tällä palstalla.
Miksi muotoilit uudestaan tuon kohdan? Näinhän se lukee Raamatussa:O.M kirjoitti:Koska hän sai ilmoituksen apostolin virkaan kutsumisestaan epäuskoisena ("keskensyntyneenä"), mm. siitä syystä hän luonnehtii itseään vähäisimmäksi apostoleiden joukossa. "Kaikkein viimein on hän myös minulta nähty, niinkuin keskensyntyneeltä, sillä minä olen kaikkein huonoin apostolitten seassa." (1. Kor. 15:8-9.)
Antaako Galatalaiskirjeen jatko todella tukea tälle? Eikö Paavali jotenkin avaisi tätä hyvin tärkeältä kuulostavaa asiaa jatkossa? En ainakaan heti löydä kirjeestä sellaista kohtaa, jossa Paavali varoittelisi lain hylkäämisestä. Ennemmin Paavalia näyttää huolestuttavan se, että Galatalaiset elivät jälleen lain töissä. Esimerkkinä hän tuo esille jopa sen, että ympärileikkausta ei saa kristityiltä vaatia. Sepä vasta jotakin! Juutalaisten perinnäissäännöt olivat oma lukunsa, niistä voi helposti todeta, että ne olivat vain ihmisten tekoa. Mutta että Jumalan itsensä asettama ympärileikkaus - sen jättäminen pois kristityiltä oli todella hurja juttu. Sen myös näkee: vakaina veljinä pidetyt Jaakob ja Pietarikin sortuivat ulkokultaisuuteen, kun pelkäsivät ympärileikkausta vaativia juutalaiskristittyjä.6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.- - -Tuossa Paavali ymmärtääkseni viittaa mm. antinomistiseen harhaan, jonka mukaan jumalattomille ei saisi saarnata lakia, vaan pelkästään evankeliumilla hymistellen heitä kutsua. Samoin siinä viitattaneen käsitykseen, jonka mukaan uudesta elämästä ei ole sopivaa puhua.
ua myös minun kaltaisilleni. En oo lukenut koskaan tota Galatalaiskirjettä, mutta mulle tuli mieleen Roomalaiskirjeestä jakeita, ja ajattelin että kai niitäkin saa tähän siteerata, jotta saa laajemman kokonaisuuden esille:Aromi kirjoitti:Pari kysymystä O.M.Miksi muotoilit uudestaan tuon kohdan? Näinhän se lukee Raamatussa:O.M kirjoitti:Koska hän sai ilmoituksen apostolin virkaan kutsumisestaan epäuskoisena ("keskensyntyneenä"), mm. siitä syystä hän luonnehtii itseään vähäisimmäksi apostoleiden joukossa. "Kaikkein viimein on hän myös minulta nähty, niinkuin keskensyntyneeltä, sillä minä olen kaikkein huonoin apostolitten seassa." (1. Kor. 15:8-9.)
8 Vaan kaikkein viimein on hän myös minulta nähty, niinkuin keskensyntyneeltä.
9 Sillä minä olen kaikkein huonoin apostolitten seassa enkä ole kelvollinen apostoliksi kutsuttaa, että minä olen Jumalan seurakuntaa vainonnut.
Aromi kirjoitti:Minusta se näyttää enemmän siltä, että Paavali kokee vähäisyyttä apostoleiden joukossa siksi, että on vainonnut kristittyjä.
Aromi kirjoitti:Antaako Galatalaiskirjeen jatko todella tukea tälle?
Aromi kirjoitti:Mitä, jos silloin nuo ympärileikkauksen vaatijat sanoivat, että ei ympärileikkaus suinkaan ole pakollinen, mutta Pyhän Hengen saanut uskovainen haluaa vapaaehtoisesti ympärileikkauttaa itsensä? Sellaiseen näkemykseen olisi ollut todella vankat perusteet, Jumalan selvä käsky Mooseksen laissa.
Jani_S kirjoitti:Kun pakanakansat yksi toisensa jälkeen hylkäävät Jumalan sanan eli ryhtyvät antinomisteiksi, on lopulta jäljellä enää yksi kansa, jolle evankeliumi voidaan saarnata. Se kansa elää nyt vielä täydessä lakihurskaudessa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa