TV-lupamaksu mediamaksuksi?

Sana on vapaa.

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 04 Loka 2009, 20:51

Jos tuo mediamaksu tulee pakolliseksi niin meidän talous vissiin joutuu tasapainoittelemaan siten, että Keskisuomalainen lehti jääköön tilaamatta vastaisuudessa. Käydään tuossa lähellä olevassa kirjastossa lukemassa se.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
vanamo.n
ahkera

ViestiKirjoittaja Nepheg » 04 Loka 2009, 23:42

metsätähti kirjoitti:Kyllä tämä nyt kismittää. Taloudesta ei löydy tv:tä eikä radiota, ainoastaan tietokone ja cd-soitin.

Kuitenkin pitää edelleen maksaa internetyhteydestä.
Jos nettiliitymät muuttuisivat maksun vastineeksi ilmaisiksi, minulle voisi jotenkin perustella, että joudun YLE-maksua maksamaan.
Nyt suunniteltu maksu kaavaillaan kaiken päälle.

metsätähti kirjoitti:Minusta tuo maksu on kohtuuttoman suuri, ja sanomalehteä lukiessa täytyy todeta, että Yle haluaa rahaa yhteen jos toiseenkin asiaan radio- ja tv-ohjelmien lisäksi. Mur.

Minun mielestäni euronkin maksaminen sellaisesta, mitä ei käytä, on liikaa.
Täyttä rahastusta ja piiloveroa koko maksu.
Tekisi mieli muuttaa pois koko Suomesta, kun täällä ei osata kuin verottaa ja iskeä kaikenlaisia maksuja joka paikkaan...
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja Pinea » 05 Loka 2009, 00:56

Nepheg kirjoitti:Kuitenkin pitää edelleen maksaa internetyhteydestä.
Jos nettiliitymät muuttuisivat maksun vastineeksi ilmaisiksi, minulle voisi jotenkin perustella, että joudun YLE-maksua maksamaan.
Nyt suunniteltu maksu kaavaillaan kaiken päälle.

Minun mielestäni euronkin maksaminen sellaisesta, mitä ei käytä, on liikaa.
Täyttä rahastusta ja piiloveroa koko maksu.
..

Juurikin noin. Ei hyvälle tunnu. Ja tuosta ei saada tasapuolista mitenkään.
Ja mitä olen tv ohjelmia vähän katsellut, niin mieluummin katsojalle pitäisi maksaa niistä, jos jaksaa seurata. Radiota kuuntelen ja laajakaistasta maksan ihan riittävästi..
Pinea
tutustunut

ViestiKirjoittaja Maarimi » 05 Loka 2009, 19:55

Yle-maksuhan käsittää siis myös radio-ohjelmat. Aika harvassa kuitenkin sellainen, joka ei koskaan kuuntele radiota. Onhan sen radion kuuntelu mahdollista netin ja jopa kännykän kautta. Eikö myös vl:t voisi perustaa oman radioaseman, kun muilla suunnilla on Radio Dei?

Metsätähti, luulen että toimeentulotuessa otetaan huomioon tällainen pakollinen maksu.

Ja työssäkäyville lienee tällainen reilu kympin maksu kuukaudessa tuskin taloutta kaataa.

Enämpi on harmia varmaankin ollut siitä, että aika moni on katsellut/kuunnellut ohjelmia tähän asti vapaamatkustajina. Enää ei tarvita lupatarkastajia eikä kenenkään tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, kun aamulla kuuntelee radiouutiset!
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 05 Loka 2009, 23:24

Maarimi kirjoitti:Yle-maksuhan käsittää siis myös radio-ohjelmat.

Harvoin tulee radiotakaan enää kuuneltua. Voisin maksaa kympin vuodessa radiokuunteluni takia.

Maarimi kirjoitti:Eikö myös vl:t voisi perustaa oman radioaseman, kun muilla suunnilla on Radio Dei?

Mielestäni hyvä ajatus. Musiikkina klassista kun Classic Radiokin on loppu... siionin lauluja, virsiä ja erilaista ohjelmaa. Luonnollisesti seuroja voitaisiin lähettää suorana.
Mikäpä estää kuunnelmien tekemisen, tyyliin "Knalli ja sateenvarjo"...

Maarimi kirjoitti:Ja työssäkäyville lienee tällainen reilu kympin maksu kuukaudessa tuskin taloutta kaataa.

Sillä ei ole väliä, maksatko YLE maksun omalta tilitä vai soskan kautta... Kyse onkin periaatteesta... pitääkö maksaa tyhjästä?
Mielestäni turha ja epäoikeudenmukainen maksu.

Maarimi kirjoitti:Enää ei tarvita lupatarkastajia eikä kenenkään tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, kun aamulla kuuntelee radiouutiset!

Jos YLE:ä ei olisi, niin aina tilalle on tulossa muita yrityksiä, jotka hoitavat asian ilman lupamaksuja. Vaikka sitten se ehdottamasi VL-radio. ;)

Kuuntelen edelleen radiouutiset hyvällä omallatunnolla, niin kauan kuin YLE lähettää pyytämättä radiosignaalinsa omistamaani radioon.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja juruulanko » 06 Loka 2009, 08:28

Maarimi kirjoitti:Metsätähti, luulen että toimeentulotuessa otetaan huomioon tällainen pakollinen maksu.

Tuo on väärää informaatiota

Ns. toimeentulotuen perusosalla pitää kattaa itse
ruokakulut
vaatteet (osto, pesu ja huolto)
parturin ja kampaajan kulut
henkilökohtainen hygienia
ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
kaupungin julkisen liikenteen kausikortti
tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
vähäiset harrastus- ja vapaa-ajankulut

Lähde: WIKI: http://fi.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki

edit: tai että otetaanhan se tavallaan perusosassa huomioon, mutta uusi maksu kuitenkin pienentäisi ns. käteen jäävää tuloa/kk verrattuna nykyhetkeen
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
juruulanko
puuhakas

ViestiKirjoittaja Rontsa » 06 Loka 2009, 16:49

Ymmärtääkseni asia on niin, että toimeentulotuessa otetaan tv lupa huomioon nykyäänkin. Tällä hetkellä tv:n omistaville ja luvan maksaville tuen saajille ei tule käytännössä muutoksia. Ongelma kohdistuu niihin joilla ei televisiota ole. He ovat tähän asti saaneet käyttää tv lupaan varatun rahan muuhun. Jatkossa media-maksu on kaikkien pakko maksaa,oli sitten tv tai ei.

Eli osa joutuu tämän vuoksi jättämään sanomalehden tilaamatta tai tinkimään muusta.
Rontsa
vakiintunut

ViestiKirjoittaja vl2003 » 06 Loka 2009, 18:41

Sekin vaihtoehto kauhistuttaa, että radio-ohjelmien teko jätettäisiin pelkästään kaupallisille radioasemille. Yleisradio tuottaa laadukkaita uutis- ja ajankohtaisohjelmia, ja jostakin niille on rahoitus tultava, jos halutaan sellaisten tekemisen jatkuvan.
vl2003
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Loka 2009, 19:29

vl2003 kirjoitti:Sekin vaihtoehto kauhistuttaa, että radio-ohjelmien teko jätettäisiin pelkästään kaupallisille radioasemille. Yleisradio tuottaa laadukkaita uutis- ja ajankohtaisohjelmia, ja jostakin niille on rahoitus tultava, jos halutaan sellaisten tekemisen jatkuvan.

Se vaihtoehto on ainakin minun mielestäni kaikkein huonoin. Enimmäkseen sentään kuuntelen YLE.n ohjelmia, joko ykköstä, tai kuten nyt toisella korvalla radio Puheen lähetystä. Nyt sieltä tulee dokumentti Lapin poromiehestä. Kuuntelen sitä nyt jo ainakin kolmatta tai neljättä kertaa, eikä lainkaan kyllästytä.

Järviradiosta ja radio Poolista kuuntelen lähinnä seuralähetyksiä, ne ovatkin miltei ainoat kuunteleman kaupallisten radioiden ohjelmat.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 11 Joulu 2009, 00:54

pikkupoika
puuhakas

ViestiKirjoittaja hepa » 11 Joulu 2009, 08:30

Lehdessä oli että Yle-maksun ei uskota jäävän 175 euroon, saattaa nousta ajanmyötä jopa 300 euroon.

Järetöntä :/ :-( :-o :mosho: <<p
hepa
tähtiahkera

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 12 Joulu 2009, 15:40

Juuh. Niin meikä arvelikin, että se tulee nousemaan jonkin verran. En kuitenkaan uskonut, että se nousisi 300 euroon tai eihän se vielä ole noussut.

Miksi Suomen lakia on päättämässä tyhmiä ihmisiä. Kaikki sellaset ehdotukset tuntuu menevän läpi mikä koskee rahavirtoja.
pikkupoika
puuhakas

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Joulu 2009, 17:30

pikkupoika kirjoitti:Juuh. Niin meikä arvelikin, että se tulee nousemaan jonkin verran. En kuitenkaan uskonut, että se nousisi 300 euroon tai eihän se vielä ole noussut. .

Eihän se vielä ole alkanutkaan!
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja metsätähti » 13 Joulu 2009, 22:19

Taavetti kirjoitti:
pikkupoika kirjoitti:Juuh. Niin meikä arvelikin, että se tulee nousemaan jonkin verran. En kuitenkaan uskonut, että se nousisi 300 euroon tai eihän se vielä ole noussut. .

Eihän se vielä ole alkanutkaan!

Jonkin uutisen mukaan (en muista nyt lehteä) se alkaa vasta vuonna 2012. Jotta on tässä joku hetki vielä aikaa odotella.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
metsätähti
ahertaja

ViestiKirjoittaja Jay » 25 Loka 2011, 17:24

Mediamaksu tai ylemaksu on tosiaan vielä hamassa tulevaisuudessa. Sen jälkeen kun Lindén jänisti asiassa, ehdotus jätettiin ministeriön työpöydän laatikkoon odottamaan seuraavaa hallitusta. Nykyinen hallitus ei ole vielä ainakaan julkisen keskustelun perusteella palannut asiaan.

Minä ajattelin kuitenkin palata, sillä tässä on vähän oma lehmäkin ojassa. En tiedä onko kommentoijien joukossa muita toimittajia, mutta nyt tulee yhden sellaisen näkökulma.
Janiksen kanssa olen hieman samoilla linjoilla, Nephegin kanssa en lainkaan.

Jani_S kirjoitti:Tuonpa tähän näkökannan myös ilman mitään hengellistä sisältöä: YLE on muodollisesti liikeyritys, onhan se oikein osakeyhtiökin, tosin valtion (eli sinun ja minun) enemmistöomistuksella. Nyt kun kaupalliset ja ylikansalliset tv-kanavat ovat saaneet yhä kasvavan jalansijan myös Suomessa, on YLEssäkin jouduttu huomaamaan, että sen asema ei olekaan itsestään selvä. Siinä missä muut mediayhtiöt joutuvat turvaamaan olemassaolonsa vain myymällä ja saamalla siitä maksun, jos myyty tuote kelpaa ostajille, yrittää YLE niiden kaikkien ohitse erioikeudella pakkomyyntiin.

On totta, että mikään ylikansallinen mediayhtiö ei palvele suomalaisten tiedonsaantitarvetta niin hyvin kuin YLE. Kuitenkin YLEä vaivaa vakava pöhötauti, joka on ilmennyt jo kauan toisarvoisen ohjelmasisällön lisääntymisenä ja mm. hyvin toimitettujen dokumenttiohjelmien määrän suhteellisena vähenemisenä. Lisäksi YLEn radiotoiminta on mennyt kovaa vauhtia alaspäin, jos sitä verrataan koko toimikenttään. Missä ovat ne vielä 90-luvulla toimitetut mielenkiintoiset yhteiskunnalliset ja tieteelliset ohjelmat? No nehän ovat vaihtumassa kaikenmaailman vastenmielisiin "Tulta munille"-ohjelmiin. Tässähän tulee ikävä jopa Hannu Taanilaa.

Otan vielä toisen esimerkin YLEn ristiriitaisuuksista. Sen johtaja Mikael Jungner sai vastikään yli 14 000 euron bonuksen n. 200 000 euron vuosipalkkansa päälle. Hän lienee palkkansa ansainnut, enkä puutu siihen, mutta jos YLEllä on näin samat elkeet todellisten liikeyritysten kanssa, sen on tyydyttävä myös niiden harjoittamaan vapaaehtoiseen kauppaan yrittämänsä pakkomyynnin sijaan.

Kuten tiedämme, Yleisradion asema on turvattu laissa. Laissa sille on myös määritelty tehtävät. Tehtäviin kuuluu riippumaton ja moniääninen tiedonvälitys. YLE:llä on toimituksia pitkin Suomea, mikä takaa sen, ettei vain ruuhkasuomi pääse olemaan äänessä. YLE huomioi myös kielivähemmistöt; ruotsin-, venäjän-, englannin- ja saamenkieliset. Vaalien alla YLE antaa äänen kaikille poliittisille puolueille. YLE lähettää myös eduskunnan kyselytunnit ja täysistunnot. Lisäksi YLEn internetpalvelu Areenasta voi etsiä sinunkin kansanedustajasi puheet. YLEn kaltaista palvelua ei tarjoa muut radio- ja tv-kanavat Suomessa. Siksi olen sitä mieltä, että YLEn toiminta on turvattava.

Tietysti voi keskustella siitä, miten perinteisesti punoittanut YLEn uutis- ja ajankohtaistoiminta on riippumattomuudessaan onnistunut. Sama koskee ohjelmien tasoa. Esimerkiksi lastenohjelma Hirveä Henri lähtisi minun toimitusjohtajakaudellani kuin leppäkeihäs :smile:

Hannu Taanilaa nyt ei aivan tule ikävä, mutta totta on, että radiotoiminta on mennyt alaspäin, ja trendi näyttää jatkuvan, kun paikallisradioissa musiikin määrää lisätään toimitettujen ohjelmien kustannuksella. Jos neljännesmiljoona television omistajaa jättää lupansa maksamatta [lähde: wikipedia], säästötoimet eivät ole ihme. Jos ylemaksu astuu voimaan, on kuitenkin taattava se, että toimitetut ohjelmat tulevat takaisin, eikä ylimenevä raha katoa bonuksina johtajien taskuihin.

Itse kuuntelen paljon YLEn ohjelmia Puheelta ja Areenasta. Jonkun verran kuuntelen myös Radio Yhtä ja Suomia. Minulla ei ole televisiota, mutta katson sopivaksi katsomiani ajankohtais- ja asiaohjelmia myös Areenasta. Minusta Areena on aivan verraton tietolähde, ja olen kyllä valmis maksamaan siitä, että palvelu jatkuisi.

Ylemaksun on kuitenkin oltava progressiivinen. Jokainen maksakoon yhteisestä palvelusta maksukyvyn mukaan. Opiskelijat ja näkö- ynnä kuulorajoitteiset säädettäköön tästä verosta vapaiksi.

Nepheg kirjoitti:Tämä on ihan N-liitto meininkiä. Kansaa kupataan minkä keretään.

Miksi ihmeessä pitää maksaa tyhjästä?
Televisiota ei ole, internetin kautta en katso/kuuntele mitään.
Uutisiakin luen mieluummin englanninkieliseltä alueelta, kun täällä ulkomaanuutisetkin on sensuroitu vastaamaan demarien ajatusmaailmaa...

Ok. Radiota kuuntelen autossa ja tietokoneen kautta kotona, mutta silloinkin kyseessä on yleensä Classic FM, joka rahoittaa toimintansa mainosvaroin.

Olen kyllä sitä mieltä, että yle samalle viivalle muiden mediatalojen kanssa.
Kerätköön rahat mainostajilta/ohjelmien katsojilta.
Jos rahankeruu ei onnistu, niin se tarkoittaa vain sitä, ettei rahoittajien mielestä ko. palvelua tarvita.
Sulkekoon sitten televisiokanavansa ja radiokanavansa jos rahaa ei ole. Ei vaikuta minun elämääni tippaakaan vaikka koko yle:ä ei olisi olemassakaan.

Olen huolissani siitäkin, että jos tällainen rahastuskeino todella menisi läpi, niin onko yle:ssä motivaatiota parantaa ohjelmien tasoa?
Tuossa mallissahan rahat tulevat täysin automaattisesti, vaikka sonnan määrää ohjelmistossa lisättäisiin.
Olen ainakin ymmärtänyt niin, että mm. televisio ohjelmien taso on ala-arvoista.
Radiokanavista tiedän, että eivät olisi hintansa väärtejä, eli saavat lopettaa lähetyksensä minun puolestani vaikka heti. En jää kaipaamaan yleä.

Asioista ja tavallisesta elämästä tietämättömien kansan"edustajien" toimesta tulee kyllä niin hulluja ideoita, että huh huh.

Maksamme paljon muustakin, mitä emme käytä. Hyvin usein kun kulttuuria ja urheilua tuetaan, me emme uskovaisina siitä hyödy. Minun elämääni YLE vaikuttaa, ja kuten yllä perustelin, YLEä tarvitaan. Ainakin se on riippumaton pääomapiireistä, jos ei nyt aivan ideologisesti. Mutta uskon, että kun uusi sukupolvi ottaa YLEssä ohjat, meno käy objektiivisemmaksi. Minulla on sellainen tuntuma, että Reporadion ja lokalaitisten aika on taaksejäänyttä elämää.
Demarimeiningistä tuli mieleen sivuhuomiona vielä, että nykyinen YLEn toimari, Lauri Kivinen, on kokoomustaustainen..

Esität Nepheg hyvän kysymyksen; paranevatko ohjelmat rahan lisääntyessä. En tiedä, mutta toivon. Pelkään kuitenkin, että kun valtaväestö katsoo roskaa, on myös YLEn kilpailtava katsojista roskalla. Enemmän roskaa tulee mainitsemiltasi muilta mediataloilta, kuten Maikkarilta, Neloselta ja Subilta.
Budjetin kasvaessa YLEllä ainakin tutkivaan journalismiin ja dokumentteihin olisi rahkeita panostaa enemmän, ja näin roskan tasapainoksi olisi mahdollista tehdä erittäin syväluotaavaa ja puhuttelevaa journalismia.
Jay
puuhakas

ViestiKirjoittaja Tertzi » 08 Tammi 2013, 04:26

En ole varma joudunko maksamaan halvimman 50 euron yleveron vai jääkö tuloni maksurajan alapuolelle, ilmeisesti se on pienituloiselle jotain 50-60 euron luokkaa.

Netistä tulee sen verran ylen areenasta ohjelmia seurattua että onhan tuo varmaankin ihan kohtuullinen korvaus siitä. Radiostakin olen kuunnellut ylen puhetta ja radio suomea enimmäkseen, ja deitäkin välillä. Järviradiostakin tulee joskus hengellistä ohjelmaa.

Onhan mulla ihan telkkarikin, mutta en mä sitä juuri koskaan katso kun en aikaisemmin maksanut lupamaksua, telkkarin otin lähinnä playstationin pelaamista varten ja jonkun dvd:n olen silloin tällöin katsellut. En ole koskaan jättänyt tv:tä omistamatta uskonnollisista syistä, kun perheessä se on aina ollut, en kuitenkaan omaan kotiin muutettua tullut sitä enää juurikaan avanneeksi. Opiskeluaikana en edes ehtinyt avata tv:tä moneen vuoteen. Lapsena muistan vielä ajan kun telkkari oli aina päällä vaikkei sieltä mitään olisi katsottukaan. Jotenkin se tuntuu nyt vieraalta sellainen tv:n käyttö.
Tertzi
tutustunut

Edellinen

Paluu Vapaata Keskustelua