mato kirjoitti:Sitten olen kuullut mielenkiintoisia mielipiteitä tupakasta. Alaikäisille polttaminen on kuulemma syntiä sen tähden, koska Suomen lain henki on se, ettei alaikäinen polttaisi.
Itse muistelen joskus lukeneeni, että tupakan myynti alaikäiselle on kiellettyä, mutta luovuttaminen ei. Alaikäisen polttaminen sinänsä ei ole lain vastaista tai syntiä. Ilmeisesti tupakkalakia ollaan kuitenkin kiristämässä siltä osin. Samoin olen kuitenkin kuullut, että tupakan luovuttaminen alaikäiselle ei ole lain vuoksi suositeltavaa. Synniksi ei sitä ole minun kuulteni saarnattu. Jos laki kieltää alaikäisen tupakoinnin - mitä nykylaki ei tee - niin silloin alaikäisen tupakointi on syntiä. Jos laki kieltää joskus aikuisen tupakoinnin, silloin aikuisen tupakointi on syntiä.
Mielestäni rajansa kuitenkin kaikella tarkkuudellakin, jos ajat autoa 80km/h alueella 85km/h, niin teet syntiä, mutta rajansa tarkkuudellakin. Jos kävelet punaisia päin tai et käytä suojatietä, teet syntiä. Mennee näissä asioissa helposti farisealaisuuden puolelle, samoin kuin ylenmääräisessä tupakointilakien noudattamisessa, että antaako nyt alaikäiselle vai eikö anna tupakkaa. On suositeltavaa noudattaa voimassa olevia lakeja, mutta eihän tässä nyt orjia olla. Itse esim. poltan joskus tupakkia paikoissa, joissa on tupakointi kielletty. Myönnän esim. suviseuroissakin polttaneeni lukuisia savukkeita tupakointialueiden ulkopuolella. Olen kuitenkin ajatellut, että ei tässä nyt tarvitse ihan farisealaiseksi ryhtyä. On kuitenkin olemassa Yksi, joka täytti kaikki mahdolliset lait viimeistä piirtoa myöten, ja jonka päälle olen luottamassa, että Hän minutkin taivaaseen korottaisi, siitä huolimatta, että en jaksa noudattaa kaikkia mahdollisia tupakkarajoituksia, joita yhteiskunta asettanut on.
metsätähti kirjoitti:Mutta jos on niin kuin Emka kuvaa, että mie koen omalla kohdalla tupakoinnin synniksi, ja sitten vaikkapa noiden hyvien puolien listaamisen vaikutuksesta päätän kokeilla ja jatkaa, niin onko nuusku silloin teollaan saattanut minut syntiin ja on sitä kautta osallinen ja syypää?
Olen jäävi vastaamaan kysymykseen, mutta itse luulisin, että jos tekisit sitten aikanaan parannusta tupakoinnista, niin että kyllä sinua ennemminkin rohkaistaisiin sillä lauseella, että vaikka tupakointi on huono tapa, niin ei se syntiä kuitenkaan ole.
Tupakkateollisuus on laillista liiketoimintaa, tupakan myynti ja sen ostaminen on laillista toimintaa. Jos Metsätähti minulle valittelisi tupakan kiusauksiaan, niin itse kyllä vaan reilusti rohkaisisin, että käy hakemassa kioskilta askillinen. Jos et halua polttaa niin älä hae askillista, mutta jos tekee mieli, niin mene hakemaan, mielestäni kyseessä on aivan normaali toiminto. Yhtähyvin jos tekee mieli karkkia, niin käy hakemassa karkkia. Jos haluat sipsejä, hae sipsejä. Jos haluat tupakkaa, hae tupakkaa. Jne.
Itse ihmettelen joitain lievästi farisealaisia kannanottoja ketjun yhteydessä. Huonoksi tavaksi sopii tupakointi itse kunkin niin tahtoessa sanoa, mutta tupakoinnin saarnaaminen synniksi, niin omasta mielestäni silloin se lähenee sitä farisealaisuutta. Jos yksi epäterveellinen elintapa saarnattaisiin synniksi, olisi kaikki epäterveelliset elintavat saarnattava synniksi -- ja mikä vielä olisi huomioitava, ne olisivat olleet syntiä tähänkin asti, sillä eihän jokin asia muutu synniksi aivankuin yllättäen.
Tutkimusten mukaan esim. jos painoindeksi on yli 25, niin tällöin on riski monen-monenlaisiin tauteihin. Samoin vyötärönympärysmitta on laajasti hyväksyttyjen suositusten mukaan oltava miehillä alle 94 ja naisilla alle 80. Kyse on tupakointiin rinnastettavasta, itse aiheutetusta terveysriskistä, joten sillä logiikalla, että tupakointi olisi syntiä, olisi myös kaikkien jotka ylittävät painoindeksi/vyöt.ympärys-suositukset, tehtävä parannus liikalihavuudesta, ja mikä pahempaa, nämä kaikki ihmiset olisivat tähänkin mennessä eläneet synnissä, ja Raamattu sanoo, mikä on synnissä elävän palkka; nämä kaikki ihmiset, jotka ovat terveyssuosituksia suuremman kokoisia, joutuisivat kuollessaan iankaikkisen kadotuksen vaivaan. Samoin liiallisesti limukkaa, karkkia, lihapiirakoita ja muita ilmeisiä terveysriskejä suosivat olisivat saaneet iankaikkiselle sielullensa vahingon.
Mielestäni terveelliset tottumukset on ihan hyvä asia, mutta kyllä niitten hengellistämistä tai synnillistämistä pitäisi aika visusti varoa. Siinä kyllä menee umpisolmuun, jos rupee tupakinpolttoa synniksi sanomaan. Lähenee myös se vaara, että koittaako ehkä omilla hyvillä elintavoilla edes hiukkasen Jumalaa miellyttää ajatella, että nyt se Jumala tykkää minusta. Ei tykkää enempää eikä vähempää kuin aiemminkaan, kyllä se armon varassa on yhtä lailla ja aivan sama armo kuuluu sipsinsyöjälle ja tupakinpolttajalle kuin kuntointoilijallekin, ei ole Jumalanvaltakunnan pöydässä ikäänkuin parempaa paikkaa terveitä elintapoja noudattavalle ja huonompaa paikkaa epäterveellisiä noudattavalle. Kyllä se on sama paikka ja sama palkka kaikille.
Itse vielä olen sitäkin mieltä, että suuri osa nykyajan tupakka-asenteista ja tupakkakohusta on keltaisen lehdistön ja median kansalaisiin kohdistamaa aivopesua. Kun ne jaksavatkin koko ajan siitä jauhaa ja kirjoitella. Nyt se aivopesu on tarttunut sen verran jo poliittisiin päättäjiinkin, että koko ajan ollaan erilaisia uusia rajoituksia keksimässä ja tupakkaveroja nostamassa. Mielestäni media on tässä osittain jymäyttänyt ihmisiä ja moni on ajatellut, että henkeen ja vereen asti tupakanvastustaminen se vasta onkin sivistyneen ihmisen mittari. Onhan siitä tupakoinnista terveyshaittoja, sitä ei kukaan kiistä, mutta kyllä on vähän niinkun tehty kärpäsestä härkänen, että tupakointi on aivankuin massiivinen ongelma yhteiskunnassa ja yksilötasolla, jne.
Jos se tupakanvastustamiseen kuluva energia käytettäisiinkin joidenkin oikeiden ongelmien vastustamiseen ja ratkaisemiseen, eikä tuommosen pikkujutun, joka ei alunperin mikään ongelma ollut, vaan joka on tekemällä ongelmaksi tehty. Niitä oikeita ongelmia riittäisi kyllä yhteiskunnassa.