Olkaa niiden perään, jotka ovat ylhäällä.

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

Olkaa niiden perään, jotka ovat ylhäällä.

ViestiKirjoittaja weha » 03 Elo 2010, 05:19

"Pyrkikäät niiden perään, jotka ylhäällä ovat, ja ei niiden, jotka maan päällä ovat" (kol.3:2).

weha: Olen miettinyt tuota tekstiä, ja se toi heti mieleen, uskovaiset ja Jumalan lapset, sekä koko Jumalan seurakunnnan. Nämä asiathan ovat hengellisessä mielessä ylhäältä. Näiden tulisi olla kohdan tärkeitä asioita.

1.kor.15:33. Älkää eksykö! "Huono seura hyvät tavat turmelee."
weha
Aurinkotuuli

Re: Olkaa niiden perään, jotka ovat ylhäällä.

ViestiKirjoittaja Matkavieras » 03 Elo 2010, 17:13

weha kirjoitti:"Pyrkikäät niiden perään, jotka ylhäällä ovat, ja ei niiden, jotka maan päällä ovat" (kol.3:2).

weha: Olen miettinyt tuota tekstiä, ja se toi heti mieleen, uskovaiset ja Jumalan lapset, sekä koko Jumalan seurakunnnan. Nämä asiathan ovat hengellisessä mielessä ylhäältä. Näiden tulisi olla kohdan tärkeitä asioita.

1.kor.15:33. Älkää eksykö! "Huono seura hyvät tavat turmelee."

Psalmi 84:1-12
1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin viininkorjuulaulu; koorahilaisten virsi.(84:2) Kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi, Herra Sebaot!
2 (84:3) Minun sieluni ikävöitsee ja halajaa Herran esikartanoihin, minun sydämeni ja ruumiini pyrkii riemuiten elävää Jumalaa kohti.
3 (84:4) Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani.
4 (84:5) Autuaat ne, jotka sinun huoneessasi asuvat! He kiittävät sinua alati. Sela.
5 (84:6) Autuaat ne ihmiset, joilla on voimansa sinussa, joilla on mielessänsä pyhät matkat!
6 (84:7) Kun he käyvät Kyynellaakson kautta, he muuttavat sen lähteitten maaksi, ja syyssade peittää sen siunauksilla.
7 (84:8) He käyvät voimasta voimaan, he astuvat Jumalan eteen Siionissa.
8 (84:9) Herra, Jumala Sebaot, kuule minun rukoukseni, ota se korviisi, Jaakobin Jumala. Sela.
9 (84:10) Jumala, meidän kilpemme, käännä katseesi, katso voideltusi kasvoja.
10 (84:11) Sillä yksi päivä sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa.
11 (84:12) Sillä Herra Jumala on aurinko ja kilpi; Herra antaa armon ja kunnian, ei hän kiellä hyvää niiltä, jotka nuhteettomasti vaeltavat.
12 (84:13) Herra Sebaot, autuas se ihminen, joka sinuun turvaa!

:mosor:
Matkavieras

ViestiKirjoittaja veli pk-seudulta » 03 Elo 2010, 21:16

Matteus 18
19 Taas sanon minä teille: missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä; jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa.
20 Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.
veli pk-seudulta

ViestiKirjoittaja veli pk-seudulta » 03 Elo 2010, 21:28

Kolossalaiskirje 3
1 Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös, niin etsikäät niitä, jotka ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu Jumalan oikialla kädellä.
2 Pyrkikäät niiden perään, jotka ylhäällä ovat, ja ei niiden, jotka maan päällä ovat.
3 Sillä te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätketty Kristuksen kanssa Jumalassa.

Tuon kohdan on minulle yksi puhujaveli avannut niin, että jotka ylhäällä ovat tarkoittavat jo taivaaseen päässeitä uskovaisia.
veli pk-seudulta

ViestiKirjoittaja metsätähti » 03 Elo 2010, 22:59

veli pk-seudulta kirjoitti:Kolossalaiskirje 3
1 Jos te siis Kristuksen kanssa olette nousseet ylös, niin etsikäät niitä, jotka ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu Jumalan oikialla kädellä.
2 Pyrkikäät niiden perään, jotka ylhäällä ovat, ja ei niiden, jotka maan päällä ovat.
3 Sillä te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätketty Kristuksen kanssa Jumalassa.

Tuon kohdan on minulle yksi puhujaveli avannut niin, että jotka ylhäällä ovat tarkoittavat jo taivaaseen päässeitä uskovaisia.

Näin miekin sen ymmärtäisin.

Uusin käännös (1992) antaa jossain määrin vaikeammin tulkittavan lauseen tuohon toiseen jakeeseen:

3:1 Jos siis teidät on yhdessä Kristuksen kanssa herätetty kuolleista, niin tavoitelkaa sitä mikä on ylhäällä, missä Kristus istuu Jumalan oikealla puolella.
2 Ajatelkaa sitä mikä on ylhäällä, älkää sitä mikä on maan päällä.
3 Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on Kristuksen kanssa kätketty Jumalaan.
4 Kun Kristus, teidän elämänne, ilmestyy, silloin tekin ilmestytte hänen kanssaan kirkkaudessa.

Antaako tämä sitten lisävaloa, erilaista näkökulmaa vai enemmän hämmennystä tuohon kohtaan, sitä en tiiä. Ite vain olen tottunut lukemaan tätä käännöstä ja tuota vanhaa on vaikea ymmärtää, joten tarkistan yleensä kohdat tästä uudesta ja koetan sovitella ajatuksia yhteen.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
metsätähti
ahertaja

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 03 Elo 2010, 23:28

Toki tuo kohta kuulostaa äkkiseltään siltä, miten tässä metsätähti ja "velimies" sen ovat tulkinneet, mutta tulee huomata, että kirje on osoitettu ihan fyysisesti eläville kristityille. Toisin sanoen kuolema, josta tässä puhutaan, tarkoittanee pikemminkin hengellistä kuolemaa ja samoin Kristuksen kanssa ylösnouseminen, parannusta epäuskosta. Niinpä Wehan ajatus on mitä kannatettavin. Tässä puhutaan nimen omaan Jumalan lapsista, hänen maanpäällä olevasta seurakunnastaan, joiden yhteyteen uudesti syntyneen kristityn tulee hakeutua.

Mutta en tuomitse sitä toistakaan tulkintaa, että tulisi pyrkiä niiden luo, jotka jo ylhäällä taivaassa ovat. Tällöin nimittäin lopputulemahan on oikein ymmärrettynä aivan sama, että päästäkseen taivaaseen kristitty tarvitsee elävän hengen ja samoin hänen tulee olla elävänä oksana Kristuksen viinipuussa, jota täällä ajassa edustaa Jumalan seurakunta.
Saunanaama
puuhakas

ViestiKirjoittaja metsätähti » 03 Elo 2010, 23:39

Tuohon voin kyllä yhtyä. Minusta siinä ovat molemmat näkökulmat läsnä. Toki siis puhutaan eläville kristityille, mutta samalla tosiaan halutaan kulkea niiden pyhien perässä, jotka ovat jo päässeet perille. Kuulostaako tämä mitenkään järkevältä synteesiltä?
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
metsätähti
ahertaja

ViestiKirjoittaja veli pk-seudulta » 04 Elo 2010, 00:06

Saunanaama kirjoitti:Toki tuo kohta kuulostaa äkkiseltään siltä, miten tässä metsätähti ja "velimies" sen ovat tulkinneet, mutta tulee huomata, että kirje on osoitettu ihan fyysisesti eläville kristityille. Toisin sanoen kuolema, josta tässä puhutaan, tarkoittanee pikemminkin hengellistä kuolemaa ja samoin Kristuksen kanssa ylösnouseminen, parannusta epäuskosta. Niinpä Wehan ajatus on mitä kannatettavin. Tässä puhutaan nimen omaan Jumalan lapsista, hänen maanpäällä olevasta seurakunnastaan, joiden yhteyteen uudesti syntyneen kristityn tulee hakeutua.

Mutta en tuomitse sitä toistakaan tulkintaa, että tulisi pyrkiä niiden luo, jotka jo ylhäällä taivaassa ovat. Tällöin nimittäin lopputulemahan on oikein ymmärrettynä aivan sama, että päästäkseen taivaaseen kristitty tarvitsee elävän hengen ja samoin hänen tulee olla elävänä oksana Kristuksen viinipuussa, jota täällä ajassa edustaa Jumalan seurakunta.

Missä tuossa kerrotaan, että se on osoitettu fyysisesti eläville ihmisille? Puhujaveli kyllä avasi tämän minulle nimenomaan, että kyseessä oli kuolleet ihmiset.

Näistä aina nousee ajatus, että miksi raamatun kohdista on aina monta eri tulkintaa ja näkemystä?
veli pk-seudulta

ViestiKirjoittaja weha » 04 Elo 2010, 06:01

Uskovainen, Jumalan lapsi on noussut hengellisesti ylös.

Eräässä kohdassa esim. pyydetään seuraamaan seurakunnan paimenten uskoa:
Hebr.13:7. Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.

Toisessa kohden sanotaan näin:
1.tes.1:6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 04 Elo 2010, 06:11

Täällä voi siitä kirjoittaa, kun epäuskoiset tutut eivät näe. Kyllä on aina ilahduttavaa, jos uskovaisia käy vaikka kylässä tai heitä tapaa. On se jotenkin eri asia. Epäuskoisten ihmisten kanssa samaistuu helposti ja heidän menoonsa yhtyy.

Uskovaisten seura on hyväksi uskomisen asioille. On aina hyvä pyytää synninpäästöä uskovaisilta ja uskomisen asiat ovat siten lähempänä. Uskovaisen kyllä tunnistaa puheista, tavoista ja silmistä.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja juruulanko » 04 Elo 2010, 11:37

veli pk-seudulta kirjoitti:Näistä aina nousee ajatus, että miksi raamatun kohdista on aina monta eri tulkintaa ja näkemystä?

Raamatussa on monesti monta tasoa. Se on jännän monitahoinen kirja. Minäkään en näe tuossa kohdassa mitään ristiriitaa, että pitää pyrkiä sinne, missä voittajat jo ovat.
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
juruulanko
puuhakas

ViestiKirjoittaja weha » 04 Elo 2010, 11:58

Toisaalta, on sitten ihan vanhurskautta ja pelastusta koskeva paikka siitä, että tulee seurata sitä joukkoa, josta kuuluu hyvän Paimenen ääni ja tulee tässäkin ilmi, kuinka Jumalan valtakunnan raja on selvä. Väärässä opissa ei voi vahingossakaan pelastua:

Joh.10:4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja veli pk-seudulta » 04 Elo 2010, 20:28

Onko rakas puhujaveli vai tämä palstan keskustelija enemmän oikeassa?
Kas siinä pulma?
veli pk-seudulta

ViestiKirjoittaja weha » 04 Elo 2010, 20:59

veli pk-seudulta kirjoitti:Onko rakas puhujaveli vai tämä palstan keskustelija enemmän oikeassa?
Kas siinä pulma?

Seurakunta on tietysti oikeassa ja puhujaveljet opettavat niinkuin seurakunta opettaa. Palstalainenkinvoi kertoa sitä, miten seurakunta opettaa.

1.Tim.3:15. "Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus".
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja veli pk-seudulta » 04 Elo 2010, 22:38

Seurakunta on tietysti oikeassa ja puhujaveljet opettavat niinkuin seurakunta opettaa.

Tämän halusin kuulla.
veli pk-seudulta

ViestiKirjoittaja metsätähti » 05 Elo 2010, 00:29

metsätähti kirjoitti:
veli pk-seudulta kirjoitti:Kolossalaiskirje 3

Näin miekin sen ymmärtäisin.

Uusin käännös (1992) antaa jossain määrin vaikeammin tulkittavan lauseen tuohon toiseen jakeeseen:

3:1 Jos siis teidät on yhdessä Kristuksen kanssa herätetty kuolleista, niin tavoitelkaa sitä mikä on ylhäällä, missä Kristus istuu Jumalan oikealla puolella.
2 Ajatelkaa sitä mikä on ylhäällä, älkää sitä mikä on maan päällä.
3 Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on Kristuksen kanssa kätketty Jumalaan.
4 Kun Kristus, teidän elämänne, ilmestyy, silloin tekin ilmestytte hänen kanssaan kirkkaudessa.

Antaako tämä sitten lisävaloa, erilaista näkökulmaa vai enemmän hämmennystä tuohon kohtaan, sitä en tiiä. Ite vain olen tottunut lukemaan tätä käännöstä ja tuota vanhaa on vaikea ymmärtää, joten tarkistan yleensä kohdat tästä uudesta ja koetan sovitella ajatuksia yhteen.

Kun katton noita kahta käännöstä, niin juuri tuo 1776 on hivenen epämääräinen, kun siinä käytetään pronominia "niiden" (siis jakeessa 2). Uudempi käännös on selkeämpi - "ajatelkaa sitä". 1776 ei avaudu minulle varmuudella, että viittaako niiden-sana henkilöihin vai asioihin ja arvoihin, kun taas tuo 1992 puhuu minusta selkeämmin juuri niistä "taivaan tavaroista" (siis edelleen jakeessa 2).

Tässä nyt vielä asiaa sekoittamaan kolmaskin käännös eli vuodelta 1938:

1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
3 Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;
4 kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.

Vaikeaselkoinen on tässä käännöksessä jae 2, jos minulta kysytään. :/
metsätähti
ahertaja

ViestiKirjoittaja weha » 05 Elo 2010, 00:51

Okei, jos tuo tarkoittaa myös tuota, että tulee olla niiden perään, jotka ovat taivaassa. Miten se mielestänne sitten tapahtuu? onko se taivastoivoa?

Eikö voi olla paremmin niiden pyhien perään, jotka täällä armonajassa vielä elää? Ainakin monet Raamatunkohdat juuri tähän viittaa:

16. Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on.

Hebr.10:25. Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja weha » 05 Elo 2010, 01:06

Veli pk-seudulta kirjoittaa:Seurakunta on tietysti oikeassa ja puhujaveljet opettavat niinkuin seurakunta opettaa.

Tämän halusin kuulla.

Miten se asia sitten olisi? että yksittäiset ihmiset määräävät seurakuntaa? siitä vasta soppa syntyisi.
weha
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja metsätähti » 05 Elo 2010, 02:31

weha kirjoitti:Okei, jos tuo tarkoittaa myös tuota, että tulee olla niiden perään, jotka ovat taivaassa. Miten se mielestänne sitten tapahtuu? onko se taivastoivoa?

Eikö voi olla paremmin niiden pyhien perään, jotka täällä armonajassa vielä elää?

Ensimmäiseen kappaleeseen tuumaan, että minusta se on sitä, että kunnioitetaan sitä uskon perintöä, jonka mukaan tästä ajasta päässeet pyhät ovat meille jättäneet. Eli teemme matkaa niin, että pääsisimme heidän perässään perille kotiin, jollain fraasilla lausuttuna "entisten lampaiden jäljissä".

Ja toiseen kappaleeseen sitten se, että käytännössähän se tapahtuu tässä ajassa, tässä yhteisössä ja näiden pyhien parissa, seuraten seurakunnan opetusta ja Jumalan johdatusta. Mie en näiden kahden tulkinnan välillä näe ristiriitaa, pikemminkin ne täydentävät toisiaan. :cool:
metsätähti
ahertaja

ViestiKirjoittaja mato » 05 Elo 2010, 05:21

Aihetta sivuavaa Lutherin saarnaa Huonepostillasta:

Seuraavat psalmin sanat: »Sinä astuit ylös korkeuteen,» tarkoittavat, niinkuin jo olen osoittanut, samaa kuin Kristuksen Pilatukselle lausuma sana: »Minun valtakuntani ei ole tästä maailmasta.» Vaikka meidän siis täällä maan päällä täytyy olla tekemisissä elannon, vaimon, lasten ja palkollisten, maallisen esivallan ja muiden kanssa, ja meidän on sen mukaisesti toimittava, niin meidän tulee kuitenkin korottaa sydämemme ja mielemme taivaallisiin, etsiä ensi sijassa hengellisiä, ja sydämellämme ja ajatuksillamme ahkeroida niiden saavuttamista, koska olemme kristityitä, ja koska Kristuksen valtakunta ei ole tästä maailmasta. Mutta kuinka käy? Ihmisten enemmistö on ruumiineen, sieluineen, käsineen, kaikkineen vajonnut vain tähän katoavaan maailmaan, he vain pyytävät saada kylläkseen tässä elämässä, välittäen vähän, jos ollenkaan, Kristuksen astumisesta ylös korkeuteen. Sitä Pyhä Henki tahtoo estää, ja sen tähden hän sanookin, ettei Kristus jäänyt maan päälle, vaan astui ylös korkeuteen, että meidänkin ollessamme ruumiillisesti vielä täällä maan päällä sydämemme ja ajatuksemme kohoaisivat ylöspäin, ja ettemme raskauttaisi mieltämme tämän elämän murheilla. Kristittyjen on näet asetettava elämänsä näin: ruumis ja vanha Aadam toimittakoon näitä ajallisia ja kantakoon niiden kuormaa, mutta sydän etsiköön iankaikkisia aarteita, niinkuin Paavali sanoo (Kol. 3:1-2): »Etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä on ylhäällä, älköön siihen, mikä on maan päällä.»
mato
tosi pirteä

Seuraava

Paluu Uskonvanhurskaus