SRK antoi tiedotteen pf ilmiöstä

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 10 Kesä 2011, 08:08

Tämä on Janis kokemukseni. 80-luvulla oli asiat toisin. Kaikki vl-perheet ja perheettömät elelivät suunnilleen samalla tavalla. Nyt kirjo on tosi laaja. Jo minua puhutelleet ihmisetkin elävät keskenään erilai. Sinulle Janis tätä ei ehken haluta tai uskalleta näyttää, koska olet kovasti ärhäkän- ja tiukanoloinen kaveri. Yhä harvemmassa on 10-lestat, joka on vl-nuorison antama nimi tiukkaan tapasäädöksiä nouidattaville.

Ei ole pakko uskoa mitä sanon. Eikä ole pakko mitään nähdä, kuunnella, kokea, voi ihan hyvin elää laput silmillä omassa illuusiossaan.
Siansaparo
puuhakas

ViestiKirjoittaja hepa » 10 Kesä 2011, 09:34

Siansaparo kirjoitti:Tämä on Janis kokemukseni. 80-luvulla oli asiat toisin. Kaikki vl-perheet ja perheettömät elelivät suunnilleen samalla tavalla. Nyt kirjo on tosi laaja. Jo minua puhutelleet ihmisetkin elävät keskenään erilai. Sinulle Janis tätä ei ehken haluta tai uskalleta näyttää, koska olet kovasti ärhäkän- ja tiukanoloinen kaveri. Yhä harvemmassa on 10-lestat, joka on vl-nuorison antama nimi tiukkaan tapasäädöksiä nouidattaville.

Ei ole pakko uskoa mitä sanon. Eikä ole pakko mitään nähdä, kuunnella, kokea, voi ihan hyvin elää laput silmillä omassa illuusiossaan.

room.1:
21 Että he tunsivat Jumalan, ja ei ylistäneet häntä niinkuin Jumalaa eikä kiittäneet, vaan vilpistelivät omissa ajatuksissansa, ja heidän järjetöin sydämensä on pimennyt.
22 Kuin he itsensä viisaiksi luulivat, niin he ovat tyhmiksi tulleet,
23 Ja ovat katoomattoman Jumalan kunnian muuttaneet katoovaisen ihmisen ja lintuin ja neljäjalkaisten ja matelevaisten kuvan muotoiseksi.
24 Sentähden on myös Jumala heidät laskenut sydämensä himoihin, saastauteen, häpäisemään keskenänsä omaa ruumistansa,
25 Jotka Jumalan totuuden ovat valheeksi muuttaneet ja ovat kunnioittaneet ja palvelleet enemmän luontokappaletta kuin Luojaa, joka on siunattu ijankaikkisesti, amen!
hepa
tähtiahkera

ViestiKirjoittaja Jani_S » 10 Kesä 2011, 09:53

Siansaparo kirjoitti:Tämä on Janis kokemukseni. 80-luvulla oli asiat toisin. Kaikki vl-perheet ja perheettömät elelivät suunnilleen samalla tavalla. Nyt kirjo on tosi laaja. Jo minua puhutelleet ihmisetkin elävät keskenään erilai. Sinulle Janis tätä ei ehken haluta tai uskalleta näyttää, koska olet kovasti ärhäkän- ja tiukanoloinen kaveri. Yhä harvemmassa on 10-lestat, joka on vl-nuorison antama nimi tiukkaan tapasäädöksiä nouidattaville.

Samat hengelliset näkymät jatkuvat. Tunnen tätä joukkoa sisältä päin paljon, eikä huomioni ole lainkaan sama. Kyse on enemmän sinun halustasi ja sitä myötäilevästä kuvittelustasi, että mahdollisimman moni eläisi sinun tavoin maailmallisesti. Toki sinullakin on "uskonsisaresi ja -veljesi", mutta ei heitä onneksi kovin paljon ole.

Ja mitä arvioosi asemastani uskovaisten joukossa tulee, niin kyse on siinäkin omista kuvitelmistasi. Sinä se tässä ärhäkkä ja tiukka olet kaikessa jumalattomuudessasi.
Jani_S
tosi ahkera

ViestiKirjoittaja Rebekka » 10 Kesä 2011, 11:07

Jani kiltti, olen toista mielta. Sinun kirjoitustyylisi ei valitettavasti ole rakkaudella hoystettya, tulee vain paha mieli sanoistasi. Voisit kylla toisin ilmaista itseasi paljon tuottoisammalla tavalla. Enka usko kaikkein tiukkapipoisimpienkaan hyvaksyvan tapaasi hyvalla omallatunnolla. Mutta siitakin on lupa tehda parannus.......
Rebekka
pirteä

Yksi kysymys!

ViestiKirjoittaja Josefina » 10 Kesä 2011, 19:03

Mitä mieltä te palstalaiset olette siitä kun Olavi Voittonen kertoi noin vuosi sitten, että tuntee vain yhden pedofiili-tapauksen?
Josefina
tutustunut

Re: Yksi kysymys!

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Kesä 2011, 08:53

Josefina kirjoitti:Mitä mieltä te palstalaiset olette siitä kun Olavi Voittonen kertoi noin vuosi sitten, että tuntee vain yhden pedofiili-tapauksen?

Ainakaan minulla ei ole tiedossa syytä pitää Olavi- veljen lausuntoa virheellisenä. On aivan uskottavaa, ettei hän silloin tiennyt, tai ainakaan muistanut useampia. Asiaan ei vaikuta mitään se, että hän toimii keskusyhdistyksemme johtokunnan puheenjohtajana. Hänen pöydälleen päätyy vain pieni otos siitä materiaalista, mikä keskusyhdistyksemme toimistoon lähetetään. Suoraan hänelle menevät vain ne lähetykset, joihin hänet on merkitty vastaanottajaksi.

Toisekseen keskusyhdistykselle menee mitättömän pieni osa niiden syntien tiedoista, joihin uskovaiset ja uskoa tunnustavat lankeavat.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Muuten tämän keskustelun tiimoilla olen muistellut ainakin seuraavia Matteuksen evankeliumin jakeita. Huomaa, että vaikka ovat kahdessa peräkkäisessä luvussa, ilmeisesti ovat samaa kertomusta siten, että ensin on pohjustus, sitten itse kertomus eli vertaus.

Hyvä ja huono palvelija
45 "Kuka siis on uskollinen ja viisas palvelija, jonka talon isäntä asettaa palvelusväkensä esimieheksi katsomaan, että kaikki saavat ruokansa ajallaan? [Luuk. 12:41-48 : 1. Kor. 4:2; Hepr. 3:5]
46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa palatessaan tapaa näin tekemästä!
47 Totisesti: herra uskoo hänen hoitoonsa koko omaisuutensa. [Matt. 25:21,23]
48 "Mutta jos palvelija on kelvoton, hän ajattelee: 'Herrani ei tule vielä pitkään aikaan',
49 ja hän alkaa lyödä tovereitaan ja syö ja juo juoppojen seurassa.
50 Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen herransa tulee,
51 hakkaa hänet kuoliaaksi ja tuomitsee hänet samaan paikkaan, jossa teeskentelijät ovat. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. [Matt. 8:12+]
Viisaat ja tyhmät morsiusneidot
1 "Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. [Luuk. 12:35,36]
2 Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä.
4 Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian.
5 Kun sulhanen viipyi, heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat.
6 Mutta keskellä yötä kuului huuto: 'Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!' [Ilm. 19:7]
7 Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon.
8 Tyhmät sanoivat viisaille: 'Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.'
9 Mutta viisaat vastasivat: 'Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.'
10 Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin.
11 Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' [Matt. 7:21-23; Luuk. 13:25-30]
12 Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.'
13 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä. [Matt. 24:42; Luuk. 12:40+]

Viimeinen jae tässä koskee meitä kaikkia, siis neuvo valvomiseen omakohtaisessa uskossa. Siihen kuuluu kyllä neitseiden vertauksen mukaisesti oman lampun lisäksi öljyastia, josta siihen omaan lamppuun öljyä kaadetaan, että lampun valo palaisi Yljän saapuessa. Se öljyastiahan ovat toiset elävässä uskossa kilvoittelevat ihmiset sekä yksilöinä, mutta myös seurakuntana. Sopii muistaa Paavalin neuvoa, ettei hyljätä seurakuntamme kokoontumisia, kuten silloinkin muutamat tekivät, ja ovat uskon puolesta haaksirikkoon joutuneet.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

Re: Yksi kysymys!

ViestiKirjoittaja Emka » 11 Kesä 2011, 14:18

Josefina kirjoitti:Mitä mieltä te palstalaiset olette siitä kun Olavi Voittonen kertoi noin vuosi sitten, että tuntee vain yhden pedofiili-tapauksen?

Jos ja kun hän on niin sanonut, uskon sen myös niin olevan. Vastahan näistä alettiin puhua ja tutkia nyt viimeisen vuoden aikana joten asia on kuten hän on maininnut. Tuskin meidän tarvitsee hänen ja muidenkaan tekemisissä ja sanomissa valvoa, tärkeintä on miten oma sydämen tila on.

Yleensä ne, jotka valvovat toisten tekemisissä ja sanomisissa, tietäen muiden asiat paremmin kuin omansa, ovat unohtaneet valvoa omaa sielunsa tilaa.
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Kesä 2011, 14:19

Siansaparo kirjoitti:Paljon on tässä ketjussa hupaisia kommentteja, mutta tämä kirvoitti mulla ainaki nauruntirskahduksen ilmoille:

Onko tämä juuri sitä, mistä Siionin laulussa varoitellaan? "- - maailmalta pilkan saat!" (SL 241:1.)

Janin ja Emkan kokemukset vl:ten elämästä vastaavat paremmin omia kokemuksiani ja käsityksiäni kuin sinun. Konservatiivien ja liberaalien määrät eivät kuitenkaan ole se oleellisin juttu: "Älä luota siihen, että se joukko on suuri, jonka kanssa sinä pahaa teet" (Siir. 7:17).

Siansaparo kirjoitti:Talkootöitten inhoamisesta. Siihen asti se on ihan ok, ja vielä virkistävääkin, kun on voimia. Mutta kun alkaa olla tilanteessa, jolloin ei selviä edes normaalista arkirutiinista ilman kodinhoitajia ja päiväkotia, talkootyöt ahdistavat tosi paljon. Mutta helppohan se on vahvan ja virkeän osoitella sormella väsynyttä raahustajaa.

Jokainen tekee kykyjensä ja voimiensa mukaan eikä enempää. Yleensä kaikki ymmärtävät, että ihmisten elämäntilanteet ovat erilaisia eikä aina voi osallistua yhtä paljon. Mutta kyse on myös asennoitumisesta. Muutama keittiö- tai kassavuoro keväässä ei ole liikaa, jos niitä ei miellä maailman turhimmaksi työksi. Olen lukenut talkootöiden "rasittavuudesta" paljon kommentteja liberaalien palstoilta. Niistä kuultaa vahva asenteellisuus. Olen tullut johtopäätökseen, että talkootyöt tuntuvat liberaali-vl:ista rasittavilta, koska he eivät haluaisi tehdä työtä perinteisen vl-vakaumuksen hyväksi.

Yritin tarkistaa, miten lausunto tarkkaan ottaen meni. http://yle.fi/ohjelmat/633892 Lähetysaika on kuitenkin loppunut eikä ohjelmaa löydy edes arkistosta.

Luulisin Voittosen tarkoittaneen, että hän on tuntenut itse vain yhden vl-pedofiilin. SRK:n puheenjohtajana Voittonen on varmaan jo vuosi sitten ehtinyt kuulla useammastakin tapauksesta kuin yhdestä. Onko hän uskonut tapausten todenperäisyyteen, on toinen kysymys. Todennäköistä on, että hän ei ole ollut tapauksista perillä kovin yksityiskohtaisesti. SRK:llehan ei toimiteta salattavaksi määrättäviä oikeuden päätöksiä vl:ten tekemistä rikoksista, ei edes hyväksikäyttörikoksista.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Emka » 11 Kesä 2011, 14:25

Ehkä se olisi jokaiselle parempi kulkea "laput silmillä" ettei toisten ihmisten synnit ja erheet tulisi niin hyvin nähdyksi,että niistä tarvitsee vuodesta toiseen palstoilla vohkata :-I

Senkin ajan voisi käyttää tutkien omia tekoja ja sanoja, valvoa omaa tilaa suhteessa Raamatun neuvoihin.
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 11 Kesä 2011, 16:22

OM. Anteeksi kun tirskahdukseni loukkasi. Mutta mielestäni kirjoitit niin -miten sanoisin?- tyrmistyttävän höpsösti asiasta. Tuntu niin ihmeeltä, että kuinka kukaan voi ton asian noin käsittää, kun itte tietää tasan tarkkaan mikä ahdistuksenpaikka talkootyöt ovat jossakin vaiheessa olleet. Kun tilanne oli semmoinen, että elämä oli yhtä hallitsematonta kaaosta, eikä jaksanut omalle porukalle edes kunnon ruokia tehdä -valmisruokia vaan- ja joka ilta suunnilleen joutui väsymykseltään itkien menemään nukkumaan, niin siinä vaiheessa kun joku soitti myyjäisleipomuksia, oli viittä vaille sellainen tilanne päällä, ettenkö olisi helposti voinut hyppiä kiukuissani puhelimen mäskäksi ja karjua ääneni pellolle. Mutta eihän näitä asioita ymmärrä kuin saman kokenut ihminen. Vähän sama kun yrittää lapsettomalle kertoa lastenhoidon aiheuttamasta uupumuksesta.

Kenen syntejä Emka olen vohkannut palstoilla vuodesta toiseen? Linkkiä kiitos!

OM. Sanon käsi sydämellä tämän asian, jos et usko, en voi mitään. 80-luvulla vl-perheiden elämäntavat ja syntikäsitykset olivat keskenään kovasti samanlaiset. Nyt niissä on paljon eroa. Esimerkkejä olen jo antanut, en niist sen enempää. Ja meidän tuttava- ja ystäväpiireihimme kuuluu ensisijaisesti niitä ihmisiä, jotka teidän tavoin eivät voi hyväksyä minun kriittistä kirjoitteluani ja osa on minua nuhdellutkin asiasta, kuka suoraan, kuka epäsuorasti, mutta yhtäkaikki suurin osa hyväkäytöksisesti keskustellen.

Mielestäni Voittonen sanoi kuulleensa yhdestä tapauksesta ja jos hän sillä tavalla sanoi, hän valehteli, koska jo 2008 J.H on kertonut pf-tilanteesta SRK:lle. Mutta kandee tosiaan kaivaa faktaa asialle, ennen kuin päätetään mitään.
Siansaparo
puuhakas

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 11 Kesä 2011, 17:34

Nyt mun täytyy pitää taas taukoa tän palstan suhteen, alkoi niin ahdistamaan. Heti kun alan muistelemaan uupumuksen aikaani, mulle käy näin. En tiedä onko se hyvä vai huono asia, että muistelen ja ahdistun ja puran ahdistustani itkemällä, mutta mukavaa se ei ole. Siksi yritän tietoisesti olemaan menemättä vaikeaan menneisyyteeni. Toisaalta taas ahdistus jää aina sisimpääni kun teen niin. Pitäis taas käydä ammattiauttajalla. Hohhoijjaa.

Vielä sen verran lisäystä, että olin uupumukseni aikana vielä täysin kritisoimaton vl-liikkeen käsityksiä ja mentaliteetteja kohtaan ja koin itseni hirveän syntiseksi ja huonoksi, kun en jaksanut talkootöitä muiden äitien tavoin tehdä. Syyllisyys lisäsi tuskaani hirveästi. Ja kun vielä toisten äitien arvostelevuus sellaisia äitejä kohtaan, jotka eivät jaksaneet töihin osallistua soi korvissani jatkuvasti, olo oli ihan sietämätön.

Ja nyt. Kun olen mitä olen ja ajattelen mitä ajattelen, olen tietoisesti osallistumatta ry:n työtehtäviin ja organisaatioon, en halua tukea sellaista toimintaa, missä ahdistetaan väsyneitä vanhempia ja riistetään vanhemmilta se aika, jonka heidän soisi käyttävän sinne, missä sitä oikeasti eniten kaivataan ja tarvitaan, eli omille lapsukaisilleen.

Huoh. Jos olisi nyt edessäni toissapäiväinen lehtihaastattelu, jutusta olisi tullut paljon negatiivisempi ja oikeastaan totuudenmukaisempi, mitä siitä tuli. Ette usko miten hehkuttelin isonperheyden onnea! Pitäiskö soittaa toimittajalle ja tehdä pieniä lisäyksiä haastatteluun...?

Auuuuh :cry:
Siansaparo
puuhakas

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Kesä 2011, 18:12

Siansaparo kirjoitti: Tuntu niin ihmeeltä, että kuinka kukaan voi ton asian noin käsittää, kun itte tietää tasan tarkkaan mikä ahdistuksenpaikka talkootyöt ovat jossakin vaiheessa olleet. Kun tilanne oli semmoinen, että elämä oli yhtä hallitsematonta kaaosta, eikä jaksanut omalle porukalle edes kunnon ruokia tehdä -valmisruokia vaan- ja joka ilta suunnilleen joutui väsymykseltään itkien menemään nukkumaan, niin siinä vaiheessa kun joku soitti myyjäisleipomuksia, oli viittä vaille sellainen tilanne päällä, ettenkö olisi helposti voinut hyppiä kiukuissani puhelimen mäskäksi ja karjua ääneni pellolle. Mutta eihän näitä asioita ymmärrä kuin saman kokenut ihminen. Vähän sama kun yrittää lapsettomalle kertoa lastenhoidon aiheuttamasta uupumuksesta.

Oletkin tainnut itse vaatia itseltäsi liikaa, eli et jaksanut uskoa vapauteen ja iloon asti, kuten Jumalan sana opettaa, ja kuten lupa on ollut aina Jumalan valtakunnassa ja nytkin on.? Katso 12 jae!

2. Korinttolaiskirje 6
7 Totuuden sanassa, Jumalan väessä vanhurskauden sota-aseiden kautta oikialla ja vasemmalla puolella,
8 Kunnian kautta ja pilkan, panetuksen ja kiitoksen kautta, niinkuin vietteliät ja kuitenkin vakaat,
9 Niinkuin tuntemattomat ja kuitenkin tutut, niinkuin kuolevaiset ja katso, me elämme, niinkuin rangaistut ja ei kuitenkaan tapetut,
10 Niinkuin murheelliset ja kuitenkin aina iloiset, niinkuin köyhät, mutta kuitenkin monta rikkaaksi tekeväiset, niinkuin ne, joilla ei mitään ole ja joiden kuitenkin kaikki omat ovat.
11 Te Korintilaiset! meidän suumme on hänensä avannut teidän kohtaanne, meidän sydämemme on levinnyt.
12 Ette ole ahtaalla meissä; mutta itse teissänne te ahtaalla olette.
13 Minä sanon niinkuin lapsilleni, että te myös minua vastaan teitänne niin asettaisitte, ja levittäkäät teitänne.
14 Älkäät vetäkö ijestä epäuskoisten kanssa; sillä mitä oikeuden on vääryyden kanssa tekemistä? eli mitä osallisuutta on valkeudella pimeyden kanssa?
15 Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?
16 Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan templi, niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.

Siansaparo kirjoitti:OM. Sanon käsi sydämellä tämän asian, jos et usko, en voi mitään. 80-luvulla vl-perheiden elämäntavat ja syntikäsitykset olivat keskenään kovasti samanlaiset.

Jos 1980 -luvulla on ollut sellaista, ovat siis edellisen vuosikymmenen "hoidot" olleet siunauksellisia. Olen aivan samaa mieltä, sama on minunkin kokemukseni.

Siansaparo kirjoitti: Nyt niissä on paljon eroa. Esimerkkejä olen jo antanut, en niist sen enempää. Ja meidän tuttava- ja ystäväpiireihimme kuuluu ensisijaisesti niitä ihmisiä, jotka teidän tavoin eivät voi hyväksyä minun kriittistä kirjoitteluani ja osa on minua nuhdellutkin asiasta, kuka suoraan, kuka epäsuorasti, mutta yhtäkaikki suurin osa hyväkäytöksisesti keskustellen.

Mikähän on muuttunut, Jumalan valtakunta vai ne erimieliset. Havaintoni mukaan muuttuneita ovat tämä maailma hengellisyyksineen ja niitä myötäilevät, mutta samaan aikaan uskoa tunnustavat.

Siansaparo kirjoitti:Mielestäni Voittonen sanoi kuulleensa yhdestä tapauksesta ja jos hän sillä tavalla sanoi, hän valehteli, koska jo 2008 J.H on kertonut pf-tilanteesta SRK:lle. Mutta kandee tosiaan kaivaa faktaa asialle, ennen kuin päätetään mitään.

Ensinnäkin SRK ja sen johtokunnan puheenjohtaja ovat kaksi eri asiaa. Puheenjohtaja ei välttämättä tiedä, mitä jollekin johtokunnan jäsenelle, pääsihteerille tai toimistossa työtä tekevälle on kerrottu. Toisaalta en tiedä, kelle on kerrottu ja mitä on kerrottu. Vaikka asia olisi sama, tekevät maallinen regimentti omaa työtään, ulkonainen seurakunta taas omaansa. Jos asia on jotenkin saatettu keskusjärjestömme tietoon, kuten tässä vaikuttaa olevan, ehkä olisi parempi antaa maallisen regimentin ensin tehdä tehtävänsä. Kaikissa tapauksissa tapahtumat ovat paikallisia, ja ensi sijassa ne tulisi paikallisina käsitelläkin, siis järjestää hoitokokouksen kaltainen tilaisuus siellä, missä asiat ovat tapahtuneetkin. Toisaalta ei ole vuottakaan, kun SRK.n henkilöiltä on melkein kiristetty lausunto, ettei kenenkään makuukamareihin mennä nuuskimaan. Sinänsä se on oikea lausunto, ihmetyttää nyt vain, että silloiset "kiristäjät" nyt edellyttävät, että olisikin pitänyt mennä.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja repolainen » 11 Kesä 2011, 18:32

OM en tarkoittanut tai sekoittanut transuja.
Kastratio on myös hoitomuoto.
Hämmästyttää muuten kantasi että pedofili on vain nimi vl kun taas suurimman osan kanta,tälläkin palstalla on se että pedofilia on lankeemus,jonkun mielestä siihen olisi valmis kuka hyvänsä sydämen mustassa pisteessä.Olenko ymmärtänyt ollenkaan oikein sanomaasi,kun mielestäni nimellisesti oleva vl ei siis ole ollenkaan vl,siinä tapauksessahan piirissämme olevien pedofilien tekosethan on epäuskoisen tekemiä,joten heidän täytyy tehdä parannus epäuskosta ei riitä että jalat pesee.Tässä on mielestäni nyt opillinen ero.
En kyllä henk kohtaisesti ole kovinkaan huolissani pedofilin sielun tilasta,mielestäni he tietävät itsessään olevan kierouman ja tekevät tekosensa tietäen että se tulee toistumaan,sen osoittaa jo tekojen toistuvuus,melkeimpä kaikilla.
Minulla on kyllä huoli niistä lapsista jotka on meille esikuvaksi annettu saatteella jokainen joka pahentaa yhdenkin näistä minun pienimmistäni .............Nythän näyttää siltä että harva näistä lapsista jotka ovat tietenkin jo varttuneet aikuisiksi on enää uskovainen.
Siansaparon kanssa olen muuten pitkälti samaa mieltä ei kai nyt talkootyö ole uskon mitta, hyvänen aika sentään.
repolainen
tutustunut

ViestiKirjoittaja Taavetti » 11 Kesä 2011, 19:14

repolainen kirjoitti:OM en tarkoittanut tai sekoittanut transuja.
Kastratio on myös hoitomuoto.
Hämmästyttää muuten kantasi että pedofili on vain nimi vl kun taas suurimman osan kanta,tälläkin palstalla on se että pedofilia on lankeemus,jonkun mielestä siihen olisi valmis kuka hyvänsä sydämen mustassa pisteessä.Olenko ymmärtänyt ollenkaan oikein sanomaasi,kun mielestäni nimellisesti oleva vl ei siis ole ollenkaan vl,siinä tapauksessahan piirissämme olevien pedofilien tekosethan on epäuskoisen tekemiä,joten heidän täytyy tehdä parannus epäuskosta ei riitä että jalat pesee.Tässä on mielestäni nyt opillinen ero.

Kun jo pelkkä toteutunut huoruus aikuisen kanssa vie uskon viimeistään toteutumisen hetkellä, miksi sitten veisi sama synti silloin, kun siinä samalla tapahtuu pienen taivaan taimen vietteleminen. Muistatko mitä Jeesus sanoi sellaisesta, joka viettelee tai pahentaa yhdenkään niistä vähimmistä, jotka Häneen Jeesukseen uskovat? Eikö siinä ollut joku sana kaulaan pantavasta raskaasta esineestä ja meren syvyyteen heittämisestä? Ne toimet siis ovat pienempi paha, kuin langeta kahteen tai kolmeen syntiin samassa teossa.
Jos sellainen langennut ilman todellista parannusta sanoo itseään kanssamme samoin uskovaksi, kyllä minäkin sen näyttelemiseksi ymmärrän, saattaa tosin olla tiedostamatonta näyttelemistä, mutta sittenkin asia on sama ja samanlainen. Siinä suhteessa olen samalla kannalla, minkä O.M on kantanaan kertonut, enkä ole sitä häneltä oppinut, vaan Jumalan sanasta ja kauan sitten tuntemiltani uskon veljiltä ja sisarilta. Mutta parannuksesta olemme kirjoittaneet, onko se mennyt ohi silmiesi?

Mitä siihen mustaan pisteeseen tulee, niin jos Jumala ottaa varjelevan kätensä pois, saattaisimme hyvinkin helposti langeta tilaisuuden tullessa kohti. Ei siinä nyt niin kovin vaikeasti ymmärrettävää pitäisi olla.

Kaksi mahdollisuutta on ihmisellä välttyä törkeiltä tekosynneiltä. Jumalan armo varjelee uskovaisia, uskosta osattomilla taas lain kova vaatimus, ja se lain kiroava vaatimus kyllä tekee vihaiseksi vapaita armolapsia kohtaan, mutta tekee se vihaiseksi julkiseen vikaan langenneitakin kohtaan.
repolainen kirjoitti: En kyllä henk kohtaisesti ole kovinkaan huolissani pedofilin sielun tilasta,mielestäni he tietävät itsessään olevan kierouman ja tekevät tekosensa tietäen että se tulee toistumaan,sen osoittaa jo tekojen toistuvuus, melkeimpä kaikilla.

Sitäkin enemmän olen huolissani heidän sielunsa tilasta, jos he tekevät sitä tietoisesti, vaikutukset ja seuraukset tuntien.

repolainen kirjoitti: Minulla on kyllä huoli niistä lapsista jotka on meille esikuvaksi annettu saatteella jokainen joka pahentaa yhdenkin näistä minun pienimmistäni .............Nythän näyttää siltä että harva näistä lapsista jotka ovat tietenkin jo varttuneet aikuisiksi on enää uskovainen.

Siinä suhteessa meillä on sama huoli molemmilla.

repolainen kirjoitti: Siansaparon kanssa olen muuten pitkälti samaa mieltä ei kai nyt talkootyö ole uskon mitta, hyvänen aika sentään.

Ei se olekaan uskon mitta eikä muukaan mitta, jos se johtuu todella väsymisestä. Vanha Siionin laulaja on kymmeniä vuosia sitten runoillut Jumalasta: "Ei meitä yli voimien, Hän tahdo rasittaa, vaan uskokaamme rohkeesti, tälläkin hetkellä, syntimme kaikki anteeksi, Jeesuksen veressä.

Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, tässä asiassa Siansaparon suurin ongelma on, että hän on vaatinut itseltään kohtuuttomasti ja kuvittelee, että kaikki muutkin vaativat. Sitä sisäistä vaatimisen tunnetta hän nyt yrittää purkaa sellaisella innolla, että saattaisi yksi keittiövuoro mukavassa seurassa olla sittenkin helpompi.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja repolainen » 11 Kesä 2011, 19:34

Taavetti,kiitos vastauksestasi,sinulla on muuten taito vastata,maltilla ja rakentavasti,kiitos vielä siitä.
Toki itsekin haluaisn että pedofileillä nyt sentään jonkinmoinen hätä tekemisistään on, nimen omaan lasten takia.Mutta toden sanoakseni uskovaisina en voi heitä pitää ainakaan tekonsa uusioita eli he ovat vain nimi vl,liä.
repolainen
tutustunut

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 11 Kesä 2011, 23:08

Taavilta:

"Oletkin tainnut itse vaatia itseltäsi liikaa, eli et jaksanut uskoa vapauteen ja iloon asti, kuten Jumalan sana opettaa, ja kuten lupa on ollut aina Jumalan valtakunnassa ja nytkin on.?"

No niin; aloit heti epäilemään ja horjuttamaan uskoani, voi vitsit! Nyt sotket hengellisiä asioita ihan fyysiseen ja psyykkiseen väsymiseen. Kattos Taavi, tilanne oli perheemme ja ennenkaikkea minun kohdallani sellainen, etten jaksanut ihan mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen. En koulujen vanhempainiltoihin ja rahankeräämisiin, en ois jaksanu käyttää lapsia neuvolassa ja hammaslääkärissä ja missasin monta kertaa ne käynnit, unohdimme monta kertaa hakea eskarilaisemme eskarista jne.

Monet monet muutkin äidit olivat väsyneitä ry:n työtehtäviin, siitähän sai aina kuulla. Sitten taas toisaalta arvosteluita siitä, että jotku ei jaksaneet talkootöitä tehdä. Saarnoissa puhuttiin aina siitä, kuinka on havaittavissa haluttomuutta Jumalan valtakunnan työhön ja että kuinka niissä pitäisi ahkeroida käydä ja kuinka ne virkistivät. Itse olin vähän aikaa päiväkerhon vetäjänä ja se homma oli kuin kivireen vetämistä ja arvaappa Taavi mikstakii? Sikstakii, koska vapaaehtoiset päiväkerhonohjaajat olivat kiven alla ja joku kehoittikin mua kylmästi vaan määräämään ohjaajat. Enhän tietty voinut sellaista tehdä, vapaaehtoisia oli todella vähän, mutta niillä yritettiin pärjätä. Tiedän tasan nämä keittiöpuolen/naisväen talkoohommat, turhaan yritätte opettaa ankkaa munimaan.

"Jos 1980 -luvulla on ollut sellaista, ovat siis edellisen vuosikymmenen "hoidot" olleet siunauksellisia. Olen aivan samaa mieltä, sama on minunkin kokemukseni."

Toi sun siunauksellisuutesi tarkoittaa suomeksi pelkoa, silkkaa pelkoa. Se siitä. Mutta tuo lause, minkä vahvensin on sinulta rohkea veto. Nimittäin jokikinen tän palstan vakiokirjoittaja on kieltänyt aiemmin tuon samaisen asian. Hienoa Taavi, että uskalsit kertoa asiasta mielipiteesi. Ehkä nyt muutkin uskovat, etten sepittele täällä omiani.
Siansaparo
puuhakas

ViestiKirjoittaja j-prevert » 11 Kesä 2011, 23:37

"Kun jo pelkkä toteutunut huoruus aikuisen kanssa vie uskon viimeistään toteutumisen hetkellä..."

Taavetti, avaatko vähän tämän lauseesi takana olevaa teologiaa. Mitä ovat ne synnit, jotka vievät uskon saman tien.
j-prevert

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Kesä 2011, 02:17

Siansaparo kirjoitti:Taavilta:

"Oletkin tainnut itse vaatia itseltäsi liikaa, eli et jaksanut uskoa vapauteen ja iloon asti, kuten Jumalan sana opettaa, ja kuten lupa on ollut aina Jumalan valtakunnassa ja nytkin on.?"

No niin; aloit heti epäilemään ja horjuttamaan uskoani, voi vitsit! Nyt sotket hengellisiä asioita ihan fyysiseen ja psyykkiseen väsymiseen. Kattos Taavi, tilanne oli perheemme ja ennenkaikkea minun kohdallani sellainen, etten jaksanut ihan mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen. En koulujen vanhempainiltoihin ja rahankeräämisiin, en ois jaksanu käyttää lapsia neuvolassa ja hammaslääkärissä ja missasin monta kertaa ne käynnit, unohdimme monta kertaa hakea eskarilaisemme eskarista jne.

Voin kertoa kyllä, että samoja asioita olen tuntenut sekä itsessäni, että lähipiirissäni. En mielestäni sekoita maallista asiaa hengelliseen, vaikka ei niitä aivan eroonkaan saa toisistaan, koska ne samoissa ihmisissä näkyvät ja vaikuttavat. Ulkonainen, ajallinen väsymys kuluttaa myös uskon voimia, varmaan havaitset sen itsekin, kunhan vain hetkeksi pysähdyt ajattelemaan. Jeesus sanoi Martalle, että Martta, Martta, moninaisista sinä hätäilet ja huolehdit, Maria on hyvän osan valinnut, eikä sitä oteta häneltä pois.

Kuitenkin on Raamatusta luettu, mutta myös käytännössä koettu, että hetki Jumalan sanan äärellä antaa voimaa ensinnäkin uskomiseen, mutta uskon hedelmänä myös palveluksen työhön. On aivan selvää, etteivät puhujat seuroissamme laadi luetteloita henkilöistä, vaikka esimerkkejä saattavat kertoakin. Samoin teki aikanaan apostoli Pietari, joka neuvoi osoittamaan toimessa kohtuullisuutta:
2. Pietarin kirje 2
1 Simon Pietari, Jesuksen Kristuksen palvelia ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet meidän kanssamme yhdenkaltaisen kalliin uskon vanhurskaudessa, jonka meidän Jumalamme ja Vapahtajamme Jesus Kristus antaa:
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille, Jumalan ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen tuntemisen kautta!
3 Että hänen jumalallinen voimansa meille kaikkinaiset (jotka elämään ja jumaliseen menoon sopivat) on lahjoittanut hänen tuntemisensa kautta, joka meitä kunniaan ja avuun kutsunut on,
4 Joidenka kautta meille ne suurimmat ja kalliit lupaukset lahjoitetut ovat, että te niiden kautta Jumalan luonnosta osalliseksi tulisitte, jos te katoovaisen maailman himon vältätte.
5 Niin ahkeroitkaat kaikella vireydellä teidän uskonne avua osoittamaan, ja avussa tointa,
6 Ja toimessa kohtuullisuutta, ja kohtuullisuudessa kärsivällisyyttä, ja kärsivällisyydessä jumalisuutta,

Siansaparo kirjoitti:Monet monet muutkin äidit olivat väsyneitä ry:n työtehtäviin, siitähän sai aina kuulla. Sitten taas toisaalta arvosteluita siitä, että jotku ei jaksaneet talkootöitä tehdä. Saarnoissa puhuttiin aina siitä, kuinka on havaittavissa haluttomuutta Jumalan valtakunnan työhön ja että kuinka niissä pitäisi ahkeroida käydä ja kuinka ne virkistivät. Itse olin vähän aikaa päiväkerhon vetäjänä ja se homma oli kuin kivireen vetämistä ja arvaappa Taavi mikstakii? Sikstakii, koska vapaaehtoiset päiväkerhonohjaajat olivat kiven alla ja joku kehoittikin mua kylmästi vaan määräämään ohjaajat. Enhän tietty voinut sellaista tehdä, vapaaehtoisia oli todella vähän, mutta niillä yritettiin pärjätä. Tiedän tasan nämä keittiöpuolen/naisväen talkoohommat, turhaan yritätte opettaa ankkaa munimaan.

Tietänet lähinnä vain sen, minkä itse olet kokenut ja omissa ympyröissäsi kuullut. Sinänsä ikävää, että myönteiset kokemukset ovat menneet sinulta ohi, tai ehkä olet ne unohtanut?

Siansaparo kirjoitti:"Jos 1980 -luvulla on ollut sellaista, ovat siis edellisen vuosikymmenen "hoidot" olleet siunauksellisia. Olen aivan samaa mieltä, sama on minunkin kokemukseni."

Toi sun siunauksellisuutesi tarkoittaa suomeksi pelkoa, silkkaa pelkoa. Se siitä. Mutta tuo lause, minkä vahvensin on sinulta rohkea veto. Nimittäin jokikinen tän palstan vakiokirjoittaja on kieltänyt aiemmin tuon samaisen asian. Hienoa Taavi, että uskalsit kertoa asiasta mielipiteesi. Ehkä nyt muutkin uskovat, etten sepittele täällä omiani.

Oletko koskaan lukenut, mitä rakkauden apostoliksi sanottu Johannes on pelosta kirjoittanut? Täydellinen rakkaus karkottaa pelon.
1. Johanneksen kirje 4
13 Me pysymme hänessä ja hän pysyy meissä; tämän me tiedämme siitä, että hän on antanut meille Henkeään.
14 Me olemme nähneet, että Isä on lähettänyt Poikansa maailmaan pelastajaksi, ja siitä me todistamme.
15 Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä Jumala pysyy, ja hän pysyy Jumalassa.
16 Me olemme oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden kaikkia meitä kohtaan ja uskomme siihen. Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. [1. Kor. 13:13]

Rakkaudessa ei ole pelkoa
17 Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin. Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, [1. Joh. 2:28, 1. Joh. 3:21; Jaak. 2:13]
18 vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa. [Room. 8:15]

Joka rakastaa Jumalaa, rakastaa myös veljeään
19 Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä.
20 Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt. [Ef. 4:31; Jaak. 3:14]
21 Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet: joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään. [3. Moos. 19:18 | Joh. 13:34+]
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Taavetti » 12 Kesä 2011, 02:51

j-prevert kirjoitti:
"Kun jo pelkkä toteutunut huoruus aikuisen kanssa vie uskon viimeistään toteutumisen hetkellä..."

Taavetti, avaatko vähän tämän lauseesi takana olevaa teologiaa. Mitä ovat ne synnit, jotka vievät uskon saman tien.

En ala mitään luetteloita tekemään, Luther on aikanaan tehnyt sellaisen ja se löytyy Biblian rekisteristä. Kuitenkaan emme niinkään luettele tekoja, vaan opetamme synnin mitasta, kuten apostoli on aikanaan kirjoittanut. Tosin on totta, että suuri synti vie kadotukseen, mutta ei pienikään välille jätä, kuten vanhat uskovaiset aikanaan opettivat. Se koskee siis anteeksi saamattomia syntejä.

En pikaisesti hakien löytänyt Raamatusta sitä synnin mitasta kertovaa kohtaa, käytin ilmeisesti vääriä hakusanoja. Kuitenkin muistan sen erinäisiä kertoja lukeneeni, vaikka kohta on kadonnut mielestäni. Lutherin Biblian rekisteriin laatimaa tekstiä en taas jaksa tällä hetkellä kirjasta kopioida, mutta etsien se sieltä löytyy. Vanhahtava teksti kertoo synneistä kuolemaksi ja synneistä ei kuolemaksi. Selittäviä kirjoituksia löytyy sekä vanhan, että uuden Testamentin kirjoituksista. Jaakobin kirjeen 15 jakeestakin sen pitäisi selvitä.

Jaakobin kirje 1
12 Autuas on se mies, joka kiusauksen kärsii; sillä koska hän koeteltu on, niin hänen pitää elämän kruunun saaman, jonka Herra niille luvannut on, jotka häntä rakastavat.
13 Älkään kenkään sanoko, kuin häntä kiusataan, että hän Jumalalta kiusataan; sillä ei Jumala ole kiusaaja pahuuteen, ja ei hän ketään kiusaa,
14 Vaan jokainen kiusataan, kuin hän omalta himoltansa vietellään ja houkutellaan.
15 Sitte kuin himo on siittänyt, niin hän synnyttää synnin; mutta kuin synti täytetty on, niin se synnyttää kuoleman.
16 Älkäät eksykö, minun rakkaat veljeni!

Roomalaiskirje 7
Kaste ja uusi elämä
1 Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? [Room. 3:8]
2 Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä? [1. Piet. 2:24]
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]
6 Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. [Gal. 5:24, Gal. 6:14; Ef. 4:22; Kol. 3:5]
7 Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. [1. Piet. 4:1]
8 Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan. [2. Tim. 2:11]
9 Tiedämme, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen. [Ilm. 1:18]
10 Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle. [Hepr. 9:28; 1. Piet. 3:18]
11 Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa. [2. Kor. 5:15; Gal. 2:20]
12 Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja.
13 Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! [Room. 12:1; Hepr. 9:14; Jaak. 4:1; 1. Piet. 4:2]
14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia. [Room. 8:12; Gal. 5:18; 1. Joh. 3:6]

Jumalan palvelijoiksi vapautetut
15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! [1. Kor. 9:21; Gal. 2:17,18]
16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon. [Joh. 8:34; 2. Piet. 2:19]
17 Jumalalle kiitos, te jotka olitte synnin orjia, olette nyt tulleet koko sydämestänne kuuliaisiksi sille opetukselle, jonka ohjattavaksi teidät on uskottu. [2. Tim. 1:13]
18 Olette päässeet vapaiksi synnin orjuudesta ja palvelette nyt vanhurskautta -- [1. Piet. 2:16]
19 käytän yksinkertaista kieltä, jotta voisitte ymmärtää minua. Ennen te annoitte itsenne saastaisuuden ja pahuuden palvelukseen ja saitte aikaan pahuutta. Antautukaa nyt palvelemaan Jumalan tahtoa, niin hän pyhittää teidät. [Room. 7:5, Room. 12:1]
20 Kun olitte synnin orjia, ette voineet palvella vanhurskautta.
21 Minkä sadon te siitä korjasitte? Kaikkea sellaista mitä nyt häpeätte, sillä sen loppuna on kuolema. [Sananl. 14:12; Room. 8:13; Ef. 5:12; Fil. 3:19]
22 Mutta kun nyt olette päässeet vapaiksi synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, te korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän. [1. Piet. 1:9]
23 Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. [1. Moos. 2:17; Jaak. 1:15 | Room. 5:18; 1. Kor. 15:22]
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Siansaparo » 12 Kesä 2011, 09:11

Taavilta:

"Ulkonainen, ajallinen väsymys kuluttaa myös uskon voimia, varmaan havaitset sen itsekin, kunhan vain hetkeksi pysähdyt ajattelemaan."

Sekin kuluttaa uskoa, hämärtää sitä ja saa jopan epätoivon partaalle, jos puheista saa sellaisen vaikutelman, että jotta on uskovainen, se tarkoittaa sitä, että puuhastelee aktiivisesti talkootöissä. Uupuneelle matkamiehelle tämä tällainen on ahdistavaa puhetta. Yritä nyt sitten pelkkä armosta uskoa, kun se sanomankin puolesta tahtoo olla mahdotonta. Just tuokin kun sanot, että Jumala antaa voiman uskoa ja hedelmänä palveluksen työhön. Sanoppa tuo sairaalassa makaavalle potilaalle. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? OM jo tuolla aiemmin ymmärsi sen, että kukin voimien mukaan, ymmärrätkö sinä? Sitä eivät kaikki OM:n tavoin ymmärrä, monesti oon kuullut sanottavan väsymykseen kieltäytyvälle, että: "väsyneitähän me ollaan kaikki". Samoten rahapulassa olevalle: "rahapulahan tässä on muillakin ja pakko on vain leipoa myyjäisiin". Tai et: "ei näistä hommista voi olla äitiyslomalla". Paljon on ymmärtämättömyyttä, paljon. Ja jatkuvasti saa kuulla yhdyshenkilöitten valittavan, että talkooväkeä on vaikea saada ja se valitus kuuluu usein myös seurakuulutusten yhteydessä, joskin verhotummin. Mene ja kuuntele esim. Hesan seuroja, niin voit havaita tämän. Porukka on uupunutta, se kertoo siitä ja se taas kertoo siitä, että hommaa on liikaa, sekä kotona että ry:n toiminnassa.

"Tietänet lähinnä vain sen, minkä itse olet kokenut ja omissa ympyröissäsi kuullut. Sinänsä ikävää, että myönteiset kokemukset ovat menneet sinulta ohi, tai ehkä olet ne unohtanut?"

Pääasiassa puhun omista kokemuksistani, mutta sisaruksiani ja ystäviä asuu myös muualla Suomessa ja vähän samanlaista se tuntuu olevan joka paikassa. Mut on näis varmaan paikkakuntaisia eroja, siellä missä parhaillaan rakennetaan tai on vasta rakennettu, porukka on varmasti uupuneempaa kuin sellaisella ry:llä, jossa on valmiissa toimitalossa saatu talostella pitkään.

Myönteisiäkin kokemuksia on toki. Mutta tämä juttuhan alkoi siitä kun OM epäili liberaali-vl:ien olevan siksi haluttomia organisoitumaan, kun he inhoavat talkootöitä ja halusin valottaa tätä puolta. Ja tuosta organisoitumisesta vielä; sellainen ei ole minulla käynyt mielen vieressäkään. Minä uskon tämmöisesnäni Kristukseen ja turvaan hänen sovitustyöhönsä, yksin armosta ja Kristuksen ansion tähden. Väliin käyn seuroissa, väliin kirkossa, kyselen asioita Raamatun ja Lutherin kirjoitusten pohjalta. Jos mua ei haluta pitää vanhoillislestadiolaisena ja halutaan tunkkasta ulos porukasta, niin siitä vaan. Silti minulla on suuri halu uskoa. Uskooni ette onneksi pysty koskemaan, ettekä ottamaan sitä minulta pois.
Siansaparo
puuhakas

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen