Alkoholista, tupakasta ja lieveilmiöistä

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Kesä 2010, 23:30

Moinas kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Tälle foorumille emme toivo "kohtuukäytön" suosijoita, koska sellainen "kohtuus" saattaa muodostua heikoille lankeemukseksi. Sellaista lankeemisen mahdollisuutta en halua ottaa omalletunnolleni, vaikka Moinas niin näyttää tekevän sepitetyillä tarinoilla Lutherin tai Jeesuksen "juomisesta." Sinä taidat olla kyllin vahva kantamaan sellaisen vastuun?

Apostoli kirjoitti uskovaisille yksiselitteisesti, että älkää juopuko viinistä, josta paha meno tulee, vaan olkaa täytetyt Pyhällä Hengellä.

Lankeamisen mahdollisuuksiahan on joka puolella. En minä suosi kohtuukäyttöä, en kyllä pidä sitä syntinäkään. Voin minä vastuun sanomisistani kantaa. Ja viinin käyttämisessä ruoanlaitossa en vain näe mitään väärää. Ja jos näkee veljen osatamassa viiniä, eikö tulisi ajatella parhain päin? "Mausteeksihan se veli vain".

On meillä sitten ero siinä parhain päin ajattelemisessakin? Ymmärrän kyllä näkökantasi, mutta parhain päin ajattelemisen ajattelen mieluummin niin, että se on sielun autuuden edistämistä, kuin myötäkarvaan silittämistä. Olen nimittäin nähnyt surkean paljon pienestä tilkasta langenneita aivan rapajuoppouteen asti. Muuten hyvä naapurini ja ystäväni onneksi jaksoi lähteä parannuksen askelille kuolinvuoteellaan. Hän olikin monien rukouksien lapsi, Jumala kuuli ja vastasi myönteisesti vanhurskaan isän moniin rukouksiin.
Silti tiedän liian monta, joille ei nousemisen armoa ole suotu, vaan ovat lankeemuksen tilassa ummistaneet silmänsä tälle synnin maailmalle.

Tiedän toki lankeamisen mahdollisuuksia olevan kylliksi, niitä on niin paljon, ettei ole sopivaa meidän lisätä niitä sen enempää puheillamme kuin kirjoituksillammekaan. Vapahtaja sanoi aikanaan, että viettelys kyllä tulee, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta se tulee.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 04 Kesä 2010, 11:47

Moinas kirjoitti:Lankeamisen mahdollisuuksiahan on joka puolella. En minä suosi kohtuukäyttöä, en kyllä pidä sitä syntinäkään. Voin minä vastuun sanomisistani kantaa. Ja viinin käyttämisessä ruoanlaitossa en vain näe mitään väärää. Ja jos näkee veljen osatamassa viiniä, eikö tulisi ajatella parhain päin? "Mausteeksihan se veli vain".

Olen joskus syönyt ravintolaruuassa punaviinipohjaista kastiketta. Se on ihan hyvän makuista, joten luultavasti syön silloin tällöin jatkossakin. Syntinä sitä en osaa pitää, koska alkoholi haihtuu kuumennettaessa. En kuitenkaan missään tapauksessa ostaisi punaviiniä ruuanlaittoa varten. Syyt:

1. Vaikutelma ja maine. Joku epäuskoinen tuttava voisi kuvitella minut alkoholinkäyttäjäksi. Vaikka väärinkäsityksiä ei voikaan kokonaan eliminoida, niitä voi vähentää välttämällä sellaisia aiheuttavia tilanteita. Samoin joku uskovainen voisi katsoa, että siellä on kaksinaismoralisti viinaostoksilla. Vastaavantyyppisestä, maineeseen liittyvästä tilanteesta Raamattu toteaa: ”Näin me teemme, ettei kukaan pääsisi moittimaan meitä mistään - -” (2. Kor. 8:20).
2. Heikon uskonveljen ja -sisaren paras. Joku uskovainen heikko veli tai sisar voisi esimerkistä rohkaistuneena ostaa punaviinipullon. Hänellä aine ei menisikään pieninä lirauksina mausteeksi kastikkeeseen, vaan yhden illan aikana kurkusta alas. ”Älkää juopuko” (Ef. 5:18), sanoo Raamattu. Heikon veljen parhaasta Raamattu toteaa: ”Hyvä on olla - - viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee” (Room. 14:21).
3. Kiusausten välttely ja varovaisuus. Miten voisin olla täysin varma, ettei minulla itselläni tulisi kiusausta juoda ko. pullon sisältöä? ”Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko" (Matt. 26:41).
4. Yhteiseen kantaan sitoutuminen. Aikoinaan ykkösolut vedettiin tietojeni mukaan pois suviseuroista kohdassa yksi kuvailemistani syistä. Tiedän siksi, että tässä kristillisyydessä ei haluta välinpitämättömyydellä antaa moittijoille mahdollisuutta moitteisiin. Raamattu ohjaa hakemaan pahennusta aiheuttaviin kysymyksiin yhteisiä kantoja rakkauden säilyttämiseksi. Eräästä vastaavantyyppisestä asiasta Raamattu sanoo: ”Tuomitkaat itse keskenänne” (1. Kor. 11:13).

Jos taas näkisin itse uskonveljen tai -sisaren tulevan viinipullo kourassa Alkosta, toki minulla voisi herätä ajatuksia.
- Mikäs kaksinaismoralisti tämä tapaus oikein on?
- Eikö Pyhä Henki opeta häntä samoin kuin Paavalia eräässä vastaantyyppisessä asiassa, epäjumalille uhratun lihan syömisasiassa? "- - jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni" (1. Kor. 8:13).
- Eikö hänen ole tarpeellista vältellä kiusauksiin lankeamista?
- Eikö hänellä ole halua sitoutua seurakunnan yhteisiin kantoihin rakkauden säilyttämiseksi? "Älkää olko pahennukseksi - - Jumalan seurakunnalle" (1. Kor. 10:32).

Raamattulainaukset on otettu noudattaen periaatetta, jonka mukaan lainaus tulee - asian rönsyilyn estämiseksi - ottaa vain käsiteltävän asian edellyttämässä laajuudessa.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja j-prevert » 04 Kesä 2010, 12:58

O.M kirjoitti:Eräästä vastaavantyyppisestä asiasta Raamattu sanoo: ”Tuomitkaat itse keskenänne” (1. Kor. 11:13).

Ottamatta kantaa itse viiniasiaan täytyy sanoa, että poimit hyvän raamatunkohdan. Tuohan liittyy siihen, pitääkö naisen olla pää peitettynä, kun rukoilee. Uudempi käännös on tarkempi tuon tuomita-sanan suhteen ja kääntää sen nykysuomen mukaisesti "päätelkää itse".

Tässä on yksi sellainen asia, missä tätä henkilökohtaista päättelyä onkin tehty ihan niinkuin pitääkin. Edelleen näkee niitä, jotka haluavat peittää päänsä rukoillessaan. Mutta valtaosa meikäläisistäkin taitaa pitää asiaa ihan vapaana omantunnonasiana.
j-prevert

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Kesä 2010, 13:24

j-prevert kirjoitti:Uudempi käännös on tarkempi tuon tuomita-sanan suhteen ja kääntää sen nykysuomen mukaisesti "päätelkää itse".

Alkukielessä sana on κρινω. κρινω on käännetty tuomita-sanaksi mm. Jeesuksen lauseessa "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1). 1. Kor. 11:13:ssa κρινω on käännetty Bibliassa tuomita-, VKR:ssa päättää- ja UKR:ssa päätellä-sanalla. Koska en oikeasti osaa kreikkaa, vaan vain käyttää sanakirjaa, en osaa sanoa, mikä olisi oikeasti tarkin käännös. "Älkää pääteltäisi, ettei teitä pääteltäisi" kuulostaisi vähän hullulta. "Päätelkää itse keskenänne" voisi sen sijaan kuulostaa ihan hyvältä.

1. Kor. 11:13:ssa tuomita-käännös vaikuttaa olevan yleisin muunkielisissä käännöksissä.

Selvimmältä kuulostaa mielestäni seuraava: "You judge among yourselves" (Green's literal), "te tuomitsette itse keskuudessanne/keskellänne/keskenänne".

"Judge in yourselves" (King James), kömpelösti: "tuomitkaa teissä itse" ja paremmin suomen kielellä: "tuomitkaa itse keskenänne/keskuudessanne". Alkukielen sana, joka on King Jamesissa käännetty in- ja Geen's literalissa among-sanalla, on εν. Se esiintyy mm. seuraavissa raamatunlauseissa: "- - pitäkää keskenänne rauha" (Mark. 9:50) ja "- - minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee" (Luuk. 22:27). Suoraan käännettynä ne olisivat kai "pitäkää teissä rauha" ja "minä olen teissä se, joka palvelee". Samoin Lootista kirjoitetaan käyttäen εν-sanaa: "hän joutui elämään heidän keskellään" (2. Piet. 2:8), joka olisi ilmeisesti suorana käännöksenä: "hän joutui elämään heissä". Kreikan kielessä näytetään monet sellaiset asiat ilmaisevan ilmauksella "teissä", jotka suomen kielessä sanotaan "teidän keskellänne" tai "keskenänne". Seuraavassa kohdassa uuden käännöksen viitemerkinnässä huomautetaankin eri käännösvaihtoehdoista:

"Tutkikaa itseänne, oletteko uskossa. Pankaa itsenne koetteelle. Ettekö huomaa, että Jeesus Kristus on teidän keskellänne*? Ellei niin ole, ette selviydy koetuksesta. [Voidaan kääntää myös: »teissä». Kirjoittaja tarkoittaa joko seurakuntaa tai yksityisiä kristittyjä.]" (2. Kor. 13:5.)

j-prevert kirjoitti:Tässä on yksi sellainen asia, missä tätä henkilökohtaista päättelyä onkin tehty ihan niinkuin pitääkin. Edelleen näkee niitä, jotka haluavat peittää päänsä rukoillessaan. Mutta valtaosa meikäläisistäkin taitaa pitää asiaa ihan vapaana omantunnonasiana.

Jumalan seurakunta on itse keskenään tuominnut/päättänyt/päätellyt, että koska kyseinen asia ei selvästikään ole uhkana nykykristittyjen uskonelämälle eikä myöskään ole särkemässä uskovaisten välistä rakkautta, jätetään asia jokaisen omantunnon asiaksi. Joistakin muista asioista Jumalan seurakunta itse keskenään voi tuomita/päättää/päätellä toisin.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja j-prevert » 07 Kesä 2010, 17:23

O.M kirjoitti:1. Kor. 11:13:ssa tuomita-käännös vaikuttaa olevan yleisin muunkielisissä käännöksissä.

...

Jumalan seurakunta on itse keskenään tuominnut/päättänyt/päätellyt, että koska kyseinen asia ei selvästikään ole uhkana nykykristittyjen uskonelämälle eikä myöskään ole särkemässä uskovaisten välistä rakkautta, jätetään asia jokaisen omantunnon asiaksi. Joistakin muista asioista Jumalan seurakunta itse keskenään voi tuomita/päättää/päätellä toisin.

Semantiikka on hauskaa.

Enpä tiedä tuosta "tuomita" -sanasta. Esim englannin "judge" on paljon monitasoisempi ja erilaisia jyrkkyysasteita sisältävä kuin suomen "tuomita" pitäen sisällään mm tuon "päätelkää"-merkityksen. Alkukieltä en minäkään osaa kuin ούζο, mikä ei tietysti kuulu tähän keskusteluun.

Sen sijaan, että korostaisimme seurakunnan oikeutta laatia listoja sopivista ja sopimattomista asioista, soisin luettavan korinttilaiskirjettä paria jaetta ylempää. Siinä on niin järäyttävä elämänohje, että enpä luule esimerkiksi näillä nettipalstoilla meistä kenenkään kovin hyvin noissa onnistuneen.

Oma vapaus ja toisten paras
23 "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. 24 Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta. 25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä. 26 "Herran on maa ja kaikki mitä siinä on." 27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan, älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan. 28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia. 29 En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi antaisin toisen ihmisen omantunnon määrätä omaa vapauttani? 30 Jos minä kiitän Jumalaa ruoastani, miksi minua moitittaisiin siitä, mistä itse kiitän? 31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. 32 Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa. 33 Minäkin yritän aina tulla toimeen kaikkien kanssa; en etsi omaa etuani vaan muiden ihmisten parasta, jotta he pelastuisivat.
j-prevert

ViestiKirjoittaja hepa » 05 Marras 2010, 12:20

5. Moos. 32:
32 Sillä heidän viinapuunsa on Sodoman viinapuusta ja Gomorran pelloista, heidän viinamarjansa myrkylliset viinamarjat, heillä ovat karvahimmat marjat.
33 Heidän viinansa on lohikärmeen kiukkuvahto, ja kyykärmetten hirmullinen myrkky.
hepa
tähtiahkera

ViestiKirjoittaja saturnus » 09 Heinä 2011, 02:45

Jos aikoinaan kaksi tuhatta vuotta sitten joku olisi onnistunut käymään Etelä-Amerikassa ja tuomaan tupakka nimistä kasvia, se olisi muitta mutkitta myöskin kielletty, mutta kun kasvi tuotiin vasta 1500-luvulla, se pääsi ikään kuin varkain hyväksyttäväksi nautintoaineeksi.
Tupakka on nimenomaan myrkky. Pois se meistä.
saturnus
kiinnostunut

ViestiKirjoittaja Rebekka » 09 Heinä 2011, 06:48

Aamenta Saturnukselle! Vuokraemantamme, vanha ja lihava arabinainen, on myrkyttanyt tupakalla keuhkonsa mustiksi ja ollut hengenvaarallisessa tilassa sairaalassa. Arabiautonkuljettaja poltti jatkuvasti - kuoli vaikeaan keuhkosyopaan. Tapauksia vaikka kuinka paljon, vain tupakoitsijat ottavat ne kevyesti. Mistakohan tuo sokeus tulnee?? Nautinnonhimostako?
Rebekka
pirteä

ViestiKirjoittaja mies » 06 Touko 2012, 20:09

hepa kirjoitti:5. Moos. 32:
32 Sillä heidän viinapuunsa on Sodoman viinapuusta ja Gomorran pelloista, heidän viinamarjansa myrkylliset viinamarjat, heillä ovat karvahimmat marjat.
33 Heidän viinansa on lohikärmeen kiukkuvahto, ja kyykärmetten hirmullinen myrkky.

Uusi käännös:
32 Sodomasta ovat peräisin vihollistemme
viiniköynnökset,
Gomorran rinnemailla ne ovat kasvaneet.
Heidän rypäleensä ovat myrkkyrypäleitä,
heidän rypäleterttunsa karvaita maultaan.
33 Liskojen myrkkyä on heidän viininsä,
sarvikyiden julmaa myrkkyä.

Tuosta tulee aina mieleeni nämä sananlaskut:

29 Kuka voivottaa, kuka vaikertaa?
Kuka rettelöi, kuka haastaa riitaa?
Kuka hankkii kolhuja syyttä suotta?
Kuka katsoo harottavin silmin?
30 Se, joka viipyy viinin ääressä,
se, joka etsii maustejuomaa.
31 Älä katsele viinin hehkuvaa punaa,
älä katso sen välkettä maljassa.
Helposti se valahtaa kurkusta alas,
32 mutta perästäpäin se puree kuin käärme,
iskee myrkkyhampaillaan kuin kyy.

33 Silmäsi näkevät outoja,
puheesi ovat hullun houreita.
34 Olet kuin aalloilla keskellä merta,
kuin maston nenässä mainingeilla.
35 "Minut piestiin, mutta en tuntenut mitään, minut hakattiin, mutta en tiennyt mitään. Milloin pääni selviää? Pitäisi päästä hakemaan lisää."

Sananl.23
mies
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Vankka » 09 Touko 2012, 16:18

Itseä ihmetyttää kovasti uskovaisten tupakointi ja sen hyväksyttävänä pitäminen. En väitä että tupakan poltto olisi syntiä, mutta monelle se voi sitä olla. En ole koskaan vielä kuullut missään seuroissa, alustuksissa tai nuortenilloissa kannanottoja tähän asiaan.
Koko muu suomi on jo huomannut tupakan vaarat ja sen huonouden. Uskovaisilla asia ei tosin vielä ole tällä mallilla. Työpaikoilla ja kouluissa tupakointi on jo kielletty ja tupakkapaikat poistuneet. Kuitenkin meillä Ry:illä tupakointi on vielä normaalia ja sitä harrastavat alueella myös alaikäiset, jotka samalla tietysti rikkovat lakia. Miksi kukaan ei puutu tähän asiaan ?
Puhutaan että tupakka ei ole tarpeeksi paha aine. Sillä ei saa päätä sekaisin jne.. Itse kuitenkin tupakkaakin kokeilleena tiedän että yhden tupakan ja yhden kaljan ero ei ole mikään. Molemmista alkoi päässä heittää aivan yhtä paljon/vähän. Tupakan vaikutus oli tosin lyhyempi kuin alkoholin, mutta kyllä sillä vaikutusta oli.
Itse en tupakkaa käytä ja alkoholia otan joskus saunoessa vähän. Alkoholista sanotaan ettei sitä pitäisi ottaa vaikka se ei itseä lähtisikään viemään, mutta kukaan ei näe juomistani joten siitä ei voi kukaan heikompi kyllä ottaa mallia ja saada itseään "rappiolle". Toisin olen kuitenkin huomannut tupakan kanssa. Monet kaverini ovat koittaneet lopettaa tupakan polton, mutta eivät ole siihen pystyneet muiden painostuksen ja esimerkin takia. He eivät ole kyllin vahvoja siis lopettamaan. Ihmettelenkin miksi heikkoveli periaatetta ei käytetä tupakoinnin yhteydessä vaan siitä puhutaan vain alkoholin yhteydessä.
Niinkuin alussa jo sanoin itse tupakkaa en pidä syntinä niinkuin en alkoholiakaan. Mutta uskon että lähes kaikkille tupakkaa käyttävälle se silti sitä on. He ovat siitä riippuvaisia eivätkö voi siitä luopua. Liekö joillekkin jopa epäjumalan roolissa. Raamattuhan sanoo "Kaikki on minulle luvallista -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. Kaikki on minulle luvallista -- mutta en saa antaa minkään hallita itseäni” (1. Kor. 6:12)
En tiedä muista uskovista, mutta ainakin omalla kohdallani koen surua kun näen seurojen jälkeen monien kerääntyvän polttamaan. Niin aikuisten kuin alaikäistenkin. En ole vielä liittynyt Ry:n jäseneksi ja olen ajatellut, että en tule liittymäänkään niin kauan kuin sen alueilla harrastetaan lain rikkomista ilman kenenkään puuttumista asiaan.
En väitä olevani hyvä uskomaan. Minullakin on kiusaukseni, mutta toivoisin vain, että asiasta olisi uskovaisten kesken enemmän keskustelua. Tupakka vaikka lieväaine onkin on kuitenkin huumausaine, joka vaikuttaa aivojemme toimintaan ja varsinkin keuhkoihimme. Leikkimielisesti voisi sanoa tupakoinnin olevan kuin hidas itsemurha kun tuhoamme sen mitä Jumala on luonnut.
Teksti on sekavaa mutta jos siitä joku saisi jotain ja kommentoisi olisin iloinen.
Ja vielä loppuun... Loppuuko uskovaisten tupakointi vasta kun suomenlaki sen kokonaan joku päivä kieltää vai jatkuuko se vielä senkin jälkeen. (suomihan on menossa kohti tupakoimattomuutta)
Vankka
tutustunut

ViestiKirjoittaja Vankka » 09 Touko 2012, 17:05

No oli sitten päihde tai mikä tahansa. Huumeeksi se kyllä todennäköisesti luokiteltaisiin jos se tänäpäivänä löydettäisiin.
Vankka
tutustunut

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Touko 2012, 17:26

Vankka kirjoitti:No oli sitten päihde tai mikä tahansa. Huumeeksi se kyllä todennäköisesti luokiteltaisiin jos se tänäpäivänä löydettäisiin.

Lainaamatta ensimmäistä viestiäsi, totean siihen viitaten, että jos tosiaan et ole kristillisyytemme keskuudessa havainnut tupakan vaaroista varoittamisia, olet kulkenut niissä melko kuurona ja sokeana, tai et ole käynyt niissä lainkaan. Aivan kaikissa tilaisuuksissa siitä ei puhuta, se on totta, sillä aikaa ja vuoroja pitää olla muillekin aiheille. Olen ollut useita kertoja erään kristillisyytemme kansanopistolla, joissa alustuksen ja keskustelun aiheina oli tupakka lieveilmiöineen muiden nautintoaineisen ohella.

Jos havaitset seurapaikkanne pihalla rikottavan lakia alaikäisten tupakoidessa, kun sinä tiedät sen laittomaksi, sopii kysyä oletko mitenkään puuttunut asiaan?
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Vankka » 09 Touko 2012, 18:00

Lainaamatta ensimmäistä viestiäsi, totean siihen viitaten, että jos tosiaan et ole kristillisyytemme keskuudessa havainnut tupakan vaaroista varoittamisia, olet kulkenut niissä melko kuurona ja sokeana, tai et ole käynyt niissä lainkaan. Aivan kaikissa tilaisuuksissa siitä ei puhuta, se on totta, sillä aikaa ja vuoroja pitää olla muillekin aiheille. Olen ollut useita kertoja erään kristillisyytemme kansanopistolla, joissa alustuksen ja keskustelun aiheina oli tupakka lieveilmiöineen muiden nautintoaineisen ohella.

Jos havaitset seurapaikkanne pihalla rikottavan lakia alaikäisten tupakoidessa, kun sinä tiedät sen laittomaksi, sopii kysyä oletko mitenkään puuttunut asiaan?

Muistini on toki rajallinen, mutta ainakaan viimeisen parin kolmen vuoden aikana en ole kuullut tupakasta puhuttavan. Ja jos siitä onkin joskus puhuttu ei sitä ilmeisesti ole kuitenkaa koettu uskolle huonona asiana, koska useat puhujat myös tupakoivat. Ikää on vasta 18 ja pienenä asiaan ei ole tullut kiinnitettyä huomiota, mutta nyt iän karttuessa on asia alkanu ihmetyttämään.

Kiinnostaisi kuulla miten on opistossa alustuksessa puhuttu tupakasta. Mikä kanta siihen on ollut jne..... ?

Omat toimeni ovat olleet toki liian vähäiset myönnän sen. Olen joskus iltakylissä koittanut nostaa asiaa esille, mutta kukaan ei tunnu lähtevän keskustelemaan aiheesta. Kaverilleni olen huomauttanut asiasta ja keskustellut siitä. Nykyään hänkään ei polta enää tupakkaa.
Tuntemattomille on vaikea mennä mitään sanomaan varsinkin kun itse on ollut myös alaikäinen ei auktoriteettiäkään varmasti olisi riittänyt. Tilanne ei koske vain yhtä rauhanyhdistystä vaan myös muissa rauhanyhdistyksissä olen kokenut vastaavaa. Esim. Yhdistettyjen nuorteniltojen jälkeen piha alueet ovat täynnä tupakoitsevia nuoria. Osa toki jo yli 18-vuotiaita, mutta monet alle.
Miten te olette tilanteessa toimineet ?
Vankka
tutustunut

ViestiKirjoittaja Taavetti » 09 Touko 2012, 18:28

Kansanopistomme ovat nykyisin savutonta aluetta, se merkitsee, että varsinaisella opiston pihalla tupakointi on kielletty. Reisjärvellä oli ennen tupakointikoppi pihan laidalla, nyt se on siirretty opiston alueen rajan taakse järven rantaan, jossa vain ikänsä puolesta luvan saaneet voivat käydä himoaan tyydyttämässä.

Tarkemmin en muista, miten alustajat sivusivat tupakkaa muiden vastaavien aineiden yhteydessä. Joka tapauksessa alustuksen jälkeisen keskustelun useassa puheenvuorossa, niistäkin muistan vain lauseen sieltä täältä.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja metsätähti » 09 Touko 2012, 18:47

Päivämiehessä muuten sivuttiin asiaa joskus tässä viime vuoden aikana. Tuumattiin, että ei se ole aikuisillekaan hyväksi ja alaikäisiltä se on lain mukaan kiellettyä, ja että uskovainen haluaa kunnioittaa esivaltaa. Suviseurakentällä tupakointiin ilmeisesti on tullut jotain muutosta, ja jo viime vuoden ohjeistuksissa näkyi, että alaikäisten tupakointiin puututaan. Käytännön tasolla en tiiä (kun en paikalla ole ollut), mutta siitä se lähtee. Ilmeisesti myös koti-ry:llä on asiasta puhuttu jotain joskus kun en ole kuulolla ollut, sen verran on siistiytynyt tupakointi ovien edestä. :cool: Hyvä hyvä.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
metsätähti
ahertaja

ViestiKirjoittaja Vankka » 09 Touko 2012, 18:55

Taavetti kirjoitti:Kansanopistomme ovat nykyisin savutonta aluetta, se merkitsee, että varsinaisella opiston pihalla tupakointi on kielletty. Reisjärvellä oli ennen tupakointikoppi pihan laidalla, nyt se on siirretty opiston alueen rajan taakse järven rantaan, jossa vain ikänsä puolesta luvan saaneet voivat käydä himoaan tyydyttämässä.

Tarkemmin en muista, miten alustajat sivusivat tupakkaa muiden vastaavien aineiden yhteydessä. Joka tapauksessa alustuksen jälkeisen keskustelun useassa puheenvuorossa, niistäkin muistan vain lauseen sieltä täältä.

Mukava kuulla että siellä suunnalla ollaan toimittu jo oikeaan suuntaan.

Kiinnostaisi kuulla mitä ajattelette, lopettavatko uskovaiset tupakoitsijat tupakan käytön kun se suomessa kielletään? Vai tuodaanko sitä ulkomailta ja käyttö jatkuu.
Tietääkseni Suomi on ainoana maana tehnyt tavoitteen täysin savuttomasta maasta.
Entä miten käy tupakan syntinä pitämisen jos/kun se lailla kaikilta kielletään.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että esivallan uskotaan olevan Jumalan asettama ja sen lakien rikkominen olisi teko Jumalaa vastaan. Eli syntiä ?

Mietityttää vain, että kun muu suomi on ymmärtänyt tupakan vaarallisuuden ja viemässä sitä pois suomesta pikkuhiljaa, miksi meillä uskovaisilla eivät kellot soi ja ymmärretä tupakoinnin tilaa.
Vankka
tutustunut

ViestiKirjoittaja metsätähti » 09 Touko 2012, 19:30

Tuossa pari teiniä kävi siivousapuna tänään, tullessa piti polttaa tupakat ja seuraavan tunnin päästä toinen. Yleensä en niille siitä ala saarnata, tietävät kyllä itsekin, että ei kannattais ja täysi-ikäisiä ovat, tällä kertaa tosin murahdin niille, että tuhkakuppiviritelmät sellaiseen paikkaan, että mie en joudu enää useampia kamppeita pyykkäämään - kompastuin niiden tupakka-ansaan parvekkeella. :-I Olen antanut luvan polttaa tuossa parvekkeella, tosin nyt kesäkeleillä saanevat hipsiä pihalle asti. Nauroin niille kun tulivat tupakalta, että on tämä niin väärin, kun mie en ole ikinä tupakkaa kokeillutkaan (mummo aivopesi minut kunnolla aiheesta) ja kiskon astmapiippua sisällä sillä aikaa kun terveet nuoret tervaavat keuhkojaan vapaaehtoisesti... :/
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
metsätähti
ahertaja

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 09 Touko 2012, 19:46

En puolusta tupakointia mutta haluan suhteellistaa keskustelua. Tupakka ja alkoholi rinnastettiin toisiinsa. Perheväkivalta, pahoinpitelyt, avioerot, tapot, muut rikokset. Suurin osa niistä on tehty alkoholin vaikutuksen alaisena, yhtään ei ole tapahtunut tupakan tuoman sekopäisyyden vuoksi. Eiköhän siinä ole syy suhtautumiseroon niiden välillä. Suomen valtio pitää tupakkaa huonon omantunnon peitteenä. Tupakat on piilossa kaupoissa, niitä ei saa mainostaa. Nämä on hyviä asioita mutta mielestäni sama tai tiukempi suhtautuminen saisi olla alkoholin suhteen, ottaen huomioon sen haittavaikutukset yhteiskuntaan ja perheille. Mitään tällaista ei kuitenkaan ole edes suunnitteilla alkoholille. Se on tekopyhyyttä päättäjiltä.
Hannes69
Valvoja

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 09 Touko 2012, 19:52

Ja tahtoisin varoittaa sinua vankka, kirjoitit että et pidä alkoholia ja tupakkaa syntinä. Tarkoittaako tämä sitä, että mikään asia mikä ei sinun järkesi valossa ole syntiä ja vaikka se jumalan valtakunnasta synniksi osoitetaan, et välitä. Se on vaarallinen suhtautuminen. Meidän oma ymmärryksemme ja järkemme on hyvin rajallinen ja jos se yksin saa olla ohjeenamme (eli emme välitä seurakunnan neuvoista), olemme hyvin pian hukassa.
Hannes69
Valvoja

ViestiKirjoittaja näre » 09 Touko 2012, 20:12

Hannes69 kirjoitti: Tupakat on piilossa kaupoissa, niitä ei saa mainostaa. Nämä on hyviä asioita mutta mielestäni sama tai tiukempi suhtautuminen saisi olla alkoholin suhteen, ottaen huomioon sen haittavaikutukset yhteiskuntaan ja perheille. Mitään tällaista ei kuitenkaan ole edes suunnitteilla alkoholille. Se on tekopyhyyttä päättäjiltä.

Alkoholimainonnan rajoituksista on kyllä ollut julkisuudessa keskustelua viime viikkoinakin. On uutisoitu mm. sosiaali- ja terveysministeriön tekemästä lakiluonnoksesta, joka kieltäisi mietojen alkoholijuomien mielikuvamainonnan kokonaan. Luonnos lienee edelleenkin lausuntokierroksella ennen kuin peruspalveluministeri ottaa siihen kantaa.
näre

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen