Moinas kirjoitti:Taavetti kirjoitti:Tälle foorumille emme toivo "kohtuukäytön" suosijoita, koska sellainen "kohtuus" saattaa muodostua heikoille lankeemukseksi. Sellaista lankeemisen mahdollisuutta en halua ottaa omalletunnolleni, vaikka Moinas niin näyttää tekevän sepitetyillä tarinoilla Lutherin tai Jeesuksen "juomisesta." Sinä taidat olla kyllin vahva kantamaan sellaisen vastuun?
Apostoli kirjoitti uskovaisille yksiselitteisesti, että älkää juopuko viinistä, josta paha meno tulee, vaan olkaa täytetyt Pyhällä Hengellä.
Lankeamisen mahdollisuuksiahan on joka puolella. En minä suosi kohtuukäyttöä, en kyllä pidä sitä syntinäkään. Voin minä vastuun sanomisistani kantaa. Ja viinin käyttämisessä ruoanlaitossa en vain näe mitään väärää. Ja jos näkee veljen osatamassa viiniä, eikö tulisi ajatella parhain päin? "Mausteeksihan se veli vain".
On meillä sitten ero siinä parhain päin ajattelemisessakin? Ymmärrän kyllä näkökantasi, mutta parhain päin ajattelemisen ajattelen mieluummin niin, että se on sielun autuuden edistämistä, kuin myötäkarvaan silittämistä. Olen nimittäin nähnyt surkean paljon pienestä tilkasta langenneita aivan rapajuoppouteen asti. Muuten hyvä naapurini ja ystäväni onneksi jaksoi lähteä parannuksen askelille kuolinvuoteellaan. Hän olikin monien rukouksien lapsi, Jumala kuuli ja vastasi myönteisesti vanhurskaan isän moniin rukouksiin.
Silti tiedän liian monta, joille ei nousemisen armoa ole suotu, vaan ovat lankeemuksen tilassa ummistaneet silmänsä tälle synnin maailmalle.
Tiedän toki lankeamisen mahdollisuuksia olevan kylliksi, niitä on niin paljon, ettei ole sopivaa meidän lisätä niitä sen enempää puheillamme kuin kirjoituksillammekaan. Vapahtaja sanoi aikanaan, että viettelys kyllä tulee, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta se tulee.

ia listoja sopivista ja sopimattomista asioista, soisin luettavan korinttilaiskirjettä paria jaetta ylempää. Siinä on niin järäyttävä elämänohje, että enpä luule esimerkiksi näillä nettipalstoilla meistä kenenkään kovin hyvin noissa onnistuneen.
Hyvä hyvä.
Olen antanut luvan polttaa tuossa parvekkeella, tosin nyt kesäkeleillä saanevat hipsiä pihalle asti. Nauroin niille kun tulivat tupakalta, että on tämä niin väärin, kun mie en ole ikinä tupakkaa kokeillutkaan (mummo aivopesi minut kunnolla aiheesta) ja kiskon astmapiippua sisällä sillä aikaa kun terveet nuoret tervaavat keuhkojaan vapaaehtoisesti...