i_gabe kirjoitti:Jos Ulpu on saanut syntinsä anteeksi suoraan Jumalalta ja turvautuu Jeesuksen ja Jeesuksen lupaukseen olla hylkäämättä, en voi sitä rauhaa Ulpulta ottaa pois, osoittaa sitten raamattu Ulpun opin oikeaksi tai vääräksi.
i_gabe kirjoitti:On siis totta Ulpun sana, että Jumalalta tuli syntien anteeksi anto suoraan. Eihän kukaan muu voi syntejä anteeksi antaa.
Jani_S kirjoitti:i_gabe kirjoitti:Jos siis Ulpu tahtoo Jumalanlasten valtakunnassa elää, en estä.
Tässä aiheessa on toisilla ollut sellainen Jumalan sanan kirkastamisen taito, että minulla ei ole paljon lisättävää. Ei ole kuitenkaan yksikään uskoton Jumalan lasten joukossa ennen kuin tulee siihen parannuksen ahtaan portin kautta. Joka tulee muulla tavoin, on varas ja ryöväri, eikä peri taivasta.Rukoilen, että hänellä olisi puhtaat vaatteet taivaan hääjuhlassa, eli puhdas omatunto.
Harhailevalle saarnattakoon Jumalan sanaa, jotta hän luopuisi harhoistaan ja tekisi parannuksen. Toki häntä on oikein myös Jumalan edessä muistaa, mutta ei epäuskoista pelkällä rukouksella taivaaseen saateta.
mies kirjoitti:i_gabe kirjoitti:On siis totta Ulpun sana, että Jumalalta tuli syntien anteeksi anto suoraan. Eihän kukaan muu voi syntejä anteeksi antaa.
Eikö tällöin Pyhän Hengen virka tule vallan turhaksi? Mitä virkaa on Pyhällä Hengellä, jos Jumala antaisi suoraan synnit anteeksi? Kävikö ollenkaan mielessä, että Pyhä Henki on Jumalan yksi persoona - ja että ei se Pyhä Henki ole jokaisella ihmisellä. Tavallaan on totta, ettei kukaan muu voi antaa anteeksi syntejä, mutta kyllä se tapahtuu ihan Pyhän Hengen viran - eli Jumalan "maanpäällisen" läsnöolon - kautta.
i_gabe kirjoitti:Pyhänhengen virka on sanan virkaa, eli Jumalan tahdon toteuttamista maan päällä.
Jos Pyhä henki on yksi Jumalan kolmesta persoonasta, niin kuka ne synnit antaa anteeksi? Eikö se ole Jumala? Minun tehtäväni ei ole toteuttaa Pyhänhengen virkaa,minä olen saanut osakseni armon Jumalalta ja voin yhtyä Jeesuksen huutoon ristillä "se on täytetty". Näin minun rauha on täydellinen. Nyt vain katselen ihmetellen Jumalan työtä ja Jumala tekee työtään minun kauttani, milloin saarnaten, milloin opettaen, milloin missäkin koetuksessa ja vaivassa. Tekoni ovat turhat, mutta iloni on suuri siitä armosta, joka minulla on ja jota maailmalle tarjotaan.
Pyhänhengen voimasta syntejä saarnataan anteeksi. Monta kertaa olen saanut kuulla ja monta kertaa olen saanut saarnata syntejä anteeksi.
"21 Aina kun olet eksymässä tieltä,
milloin oikeaan, milloin vasempaan,
sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen:
-- Tässä on tie, kulkekaa sitä."
Jes.21
i_gabe kirjoitti:Pyhänhengen virka on sanan virkaa, eli Jumalan tahdon toteuttamista maan päällä.
i_gabe kirjoitti:Minun tehtäväni ei ole toteuttaa Pyhänhengen virkaa
i_gabe kirjoitti:En tahdo tehdä Pyhänhengen virkaa turhaksi, vaan ihmisen omaa osaa tässä Jumalan työssä. Pyhä henki tekee työtään ihmisten kautta. Ihminen ei hoida Pyhänhengen virkaa vaan saa omistaa uskon lahjan, josta pyhä henki todistaa.
7 Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. 8 Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka! 9 Jos kerran tuomion julistamisen virkaa ympäröi kirkkaus, paljon kirkkaampi loiste ympäröi silloin vanhurskauden julistamisen virkaa.
2Kor.3
1 Kun meillä Jumalan armosta on tällainen palveluvirka, me emme lannistu. 2 Olemme hylänneet kaiken salakähmäisen, emme toimi petollisesti emmekä vääristele Jumalan sanaa, vaan tuomme esiin totuuden ja toivomme, että jokainen omassatunnossaan arvioi meidät Jumalan edessä.
2Kor.4
Emka kirjoitti:ruska kirjoitti:Ulpun kirjoittelusta kuvastuu Jumalan kaipuu ja nöyrä mieli vaikka ei näe asioita ahtaan VL:n käsityksen mukaan. On surullista nähdä kovuutta tämmöisellä palstalla jonne ihminen tulee löytääkseen jotakin hengellistä elämäänsä jolla olisi ikuisuushyöty.
Kai hän jonkin paikan löytää, toivotaan niin.
Monet ovat kutsutut mutta harvat valitut. Tuo lause löytyy Raamatusta.
Matt.7:
21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. [Luuk. 6:46, Luuk. 13:25-27 : Hoos. 8:2; Matt. 25:11]
22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.
23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'
Jos sanot että puheemme on kovuutta, niin tuomitset Raamatun sanan kovuudeksi.
Tämä on Jumalan rakkautta että kerromme miten ihminen löytää armollisen Jumalan ja saa uskon, joka vie Taivaaseen.
1 Tim. 4
8 Ruumiin harjoittamisesta on vain vähän hyötyä, mutta oikeasta uskosta on hyötyä kaikkeen, sillä siihen liittyy lupaus sekä nykyisestä että tulevasta elämästä.
i_gabe kirjoitti:Lueskeltuani täällä olevia tekstejä olen kiinnittänyt huomioin sellaiseen henkeen jossa saarnataan oikeaa uskoa, mutta asetetaan ehdoksi oikea usko ennen parannusta.
Esim. Ulpulle on kirjoitettu hänen väärästä uskosta ja siitä kuinka sillä uskolla ei kelpaa Jumalalle. Sehän tarkoittaa Ulpun silmissä tuomiota helvettiin, vaikka raamattu kehoittaa: älkää tuomitko, jottei teitä tuomittaisi. Tiedän kyllä ettei se ole tarkoitus, mutta olisi hyvä jos ymmärtäisi ihmistä joka ei usko. Tiedossa on, ettei tämä risumaja, jolta se ulkopuolisesta näyttää, ole sen kummempi kuin muutkaan eri herätykset.
Miten Ulpu voisi tunnistaa tämän seurakunnan olevan Jumalan lapsia täynnä? Ei kova puhe anna mitään Ulpulle. Ulpu saa vain kuvan tuomion valtakunnasta.
Muistakaa mistä tämä valtakunta tunnetaan. Keskinäinen rakkaus pitäkää, sillä siitä teidät minkä omikseni tunnistetaan. Uskovaisten välillä rakkaus näkyy eri elämän tilanteissa ja riidattomuutena.
Ulpulle olisi hyvä osoittaa sitä samaa rakkautta. Palvelemalla ja itseään säästämättä.
Eräs uskon lahjan saanut kertoi ihastelleensa suviseuroissa uskovaisten keskinäistä rakkautta ja sitä rauhan täyteistä eloa. Hän ei ymmärtänyt kieltä eikä kulttuuria. Hän sanoi silloin "ihan sama miten te uskotte, mutta minä tahdon uskoa samalla tavalla". Kuultuaan evankeliumin hän uskoi. Hän ei edes etsinyt vaan Jumalan valtakunta näkyi hänelle kirkkaana ja suloisena. Hän halusi Jumalan valtakunnan asukkaaksi ja sai Jumalan armosta astua sisälle.
Minä en halua vähätellä raamattua, minulle raamattu on tärkeä ja rakas kirja ja usein sitä lueskelen. Ylin auktoriteetti se ei kuitenkaan minulle ole.
Oikea uskoa ei vaadita, vaan vain halua luopua epäuskosta. Parannus on kristinoppimme mukaan peljästystä ja vaivaa synnin tähden sekä evankeliumin uskomista. Parannus on siis tehtävä kuten Jumalan sana opettaa, ei kuten itse haluaa. Jos ei ole synnintuntoa, ei ole myöskään armoa.
Taavetti kirjoitti:i_gabe kirjoitti:Lueskeltuani täällä olevia tekstejä olen kiinnittänyt huomioin sellaiseen henkeen jossa saarnataan oikeaa uskoa, mutta asetetaan ehdoksi oikea usko ennen parannusta.
Esim. Ulpulle on kirjoitettu hänen väärästä uskosta ja siitä kuinka sillä uskolla ei kelpaa Jumalalle. Sehän tarkoittaa Ulpun silmissä tuomiota helvettiin, vaikka raamattu kehoittaa: älkää tuomitko, jottei teitä tuomittaisi. Tiedän kyllä ettei se ole tarkoitus, mutta olisi hyvä jos ymmärtäisi ihmistä joka ei usko. Tiedossa on, ettei tämä risumaja, jolta se ulkopuolisesta näyttää, ole sen kummempi kuin muutkaan eri herätykset.
Ei ole ehtona oikea usko ennen parannusta, vaikka ensimmäisessä lainatussa kappaleessa niin väität. Sen sijaan, ellei keskustelukumppani muuten huomaa sydämensä tilaa vääräksi, tuskin hän voi sitä tietää ellei sitä sanota. Sanottava se on silläkin uhalla, että sanominen tulkitaan kovuudeksi. Väitän tosin, ettei se kovuutta ole, vaikka onkin tiukkaa ja tinkimätöntä.
Kun kuka tahansa ihminen huomaa sielunsa tilan kestämättömäksi Jumalan edessä, hänelle syntyy armon ikävä. Valitettavan moni pyrkii täyttämään armon ikävänsä epäraamatullisilla keinoilla, huokaamalla kohti taivasta, josta Paavali varoitti edelliseen viestiini lainaamassani roomalaiskirjeen luvussa. Raamattu ei tunne myöskään uskon saantia yksinäisyydessä ilman ennen uskoneen julistamaa evankeliumia, ei sittenkään vaikka tänne kirjautuisi sata uutta käyttäjää niin väittämään. Olemme luvanneet Ulpulle muuttaa käsityksemme, jos hän löytää Raamatusta yhdenkin yksinäisyydessä virinneen uskon. Sellaista ei ole vielä tähän keskusteluun esitetty, eikä muihinkaan keskusteluihin tässä foorumissa eikä muuallakaan. Siitä on esitetty vain perustelemattomia ihmisten mielipiteitä.
Voin helpottaa sen verran, ettei etsiminen kannata, ei Raamatusta löydy sellaisia kohtia lainkaan. Jos joku haluaa kaikesta huolimatta etsiä, voin vihjata että foorumimme etusivun sivupaneelista löytyy linkki, josta avautuu Raamatun hakusivusto. Sieltä voi etsiä hakusanan valitsemalla kohtia ainakin kolmena suomalaisena käännöksenä ja lisäksi muutamilla muiden kielten käännöksinä. Toivon kiinnostuneille onnea etsintään.
Todellista armon ikävää ja omantunnon tuskista kärsiville annan lopuksi yksinkertaisen neuvon. Etsikää seuroista, naapurista tai missä tiedätte olevan joku kanssamme samalla tavalla ennen uskonut, kertokaa murheenne hänelle ja hän julistaa synninpäästön, joka omalle kohdalle uskottuna vapauttaa synnistä ja uskoja saa samalla Pyhän Hengen lahjan kotiopettajaksi sisimpäänsä. Mitään syntiluetteloita ei tarvitse ladella, pelkkä oman syntisyyden tunteminen ja tunnustaminen riittää. Rippiä ei tarvita uskon saamiseksi, ei katuva ryövärikään Golgatan ristillä ehtinyt ripittäytyä. Ripin vuoro tulee sitten myöhemmin, kun kotiopettajaksi saatu Pyhä Henki siihen neuvoo ja antaa voimaa tunnustamiseenkin.
Tässä ilmenee uskojemme ero. Ainakaan minä en pidä sinua Jumalan lapsena, koska et pidä raamattua sille kuuluvassa arvossa.
i_gabe kirjoitti:Tässä ilmenee uskojemme ero. Ainakaan minä en pidä sinua Jumalan lapsena, koska et pidä raamattua sille kuuluvassa arvossa.
Olkoon niin. En minä sinun hyväksyntää tarvitse. Jos raamattu on niin arvokas sinulle, miksi et halua sitä kaikessa noudattaa?
Raamatussa on selkeästi kerrottu uskon olevan tärkein asia. Jos siis jonkun uskon esteenä on raamattu, on parempi luopua raamatusta kuin uskosta. Jos teksti ei avaudu, niin se ei avaudu. Ota se asia huomioon, että uskoa oli jo ennen raamattua. Lue Aabrahamista. Lue Mooseksesta. Lue Nooasta. Lue Aatamista ja Eevasta. Uskovaisia he olivat, vaikka heillä ei ollut raamattua. Raamattu on lahja, jonka Jumala on antanut. Jumala on Pyhänhengen vaikuttamien ihmisten kautta sen tehnyt. Jos raamattu käy uskon edelle, ei se enää tee työtään uskon vahvistamiseksi, vaan usko tekee työtä raamatun vahvistamiseksi. Meille on raamatussa annettu ennustuksia, kehoituksia ja opetuksia. Se on lahja uskon vahvistukseksi.
Pyhänhengen voimasta on raamattu kirjoitettu. Ensin on siis usko ja sitten raamattu.
Raamatun mukainen usko minulla kuitenkin on. En siis tee raamattua halvaksi, vaan iloitsen siitäkin lahjasta. Ennen kaikkea haluan iloita uskon lahjasta, sen kautta minä ymmärrän mitä raamatussa on kirjoitettu sen mukaan mitä minulle avataan.
Jos nuhteet väärästä uskosta eivät saa aikaan heräämistä, evankeliumi on voimaton. Tällöin Jumalan sana jättää jäljelle vain tuomion. Ainakin minun tietoni "tästä risumajasta" on täysin toinen kuin muista herätyksistä. En nimittäin usko muissa hengellisyyksissä olevan taivaan valtakunnan avaimia.
i_gabe kirjoitti:Nuhtelet vääräuskoista vaikka olisi parempi nuhdella väärää uskoa. Pidät raamattua tärkeämpänä kuin usko
Taavetti kirjoitti:i_gabe kirjoitti:Tässä ilmenee uskojemme ero. Ainakaan minä en pidä sinua Jumalan lapsena, koska et pidä raamattua sille kuuluvassa arvossa.
Olkoon niin. En minä sinun hyväksyntää tarvitse. Jos raamattu on niin arvokas sinulle, miksi et halua sitä kaikessa noudattaa?
Raamatussa on selkeästi kerrottu uskon olevan tärkein asia. Jos siis jonkun uskon esteenä on raamattu, on parempi luopua raamatusta kuin uskosta. Jos teksti ei avaudu, niin se ei avaudu. Ota se asia huomioon, että uskoa oli jo ennen raamattua. Lue Aabrahamista. Lue Mooseksesta. Lue Nooasta. Lue Aatamista ja Eevasta. Uskovaisia he olivat, vaikka heillä ei ollut raamattua. Raamattu on lahja, jonka Jumala on antanut. Jumala on Pyhänhengen vaikuttamien ihmisten kautta sen tehnyt. Jos raamattu käy uskon edelle, ei se enää tee työtään uskon vahvistamiseksi, vaan usko tekee työtä raamatun vahvistamiseksi. Meille on raamatussa annettu ennustuksia, kehoituksia ja opetuksia. Se on lahja uskon vahvistukseksi.
Pyhänhengen voimasta on raamattu kirjoitettu. Ensin on siis usko ja sitten raamattu.
Raamatun mukainen usko minulla kuitenkin on. En siis tee raamattua halvaksi, vaan iloitsen siitäkin lahjasta. Ennen kaikkea haluan iloita uskon lahjasta, sen kautta minä ymmärrän mitä raamatussa on kirjoitettu sen mukaan mitä minulle avataan.
Jaksat vain tehdä lähetystyötäsi täällä, en tiedä onko sinut joku lähettänyt vai toimitko omasta aloitteestasi. Oikeastaan en välitä tietääkään, sen voin kyllä kertoa, ettei sinua ole kutsuttu tuollaisen ennen kirjoitettua ja Raamattuun tallennettua Jumalan sanaa vähättelevään kirjoitteluun. Kirjoitit . Aabrahamista. Mooseksesta, Nooasta, Aatamista ja Eevasta, että "Uskovaisia he olivat, vaikka heillä ei ollut raamattua."
Ei tosiaan ollut, mutta heillä kaikilla oli Raamatun mukainen usko ja se on tässä tärkeintä. Vain Aadamille ja Eevalle kävi Jumala omassa jumalallisessa persoonassaan antamassa lankeemuksen ja kaikki synnit anteeksi. Samalla Jumala antoi lupauksen Kristuksesta. 1. Moos. 3:15
Aadamin ja Eevan pojan Seetin pojan Eenoksen ajasta alkaen on saarnattukin Herran nimestä. 1. Moos. 4:26 .
Raamattua tärkeämpi on Raamatun mukainen usko, mutta koska Jumalan vastustaja on alusta alkaen pyrkinyt sitä uskoa vääristämään, on Jumala sallinut kirjoittaa, tallentaa ja koota kokoelmaksi kirjoituksia, joissa sen Raamatun mukaisen uskon tuntomerkit on ilmaistu. Erityisen selvästi on Raamatun mukaisen uskon välttämättömyyden ilmaissut Jeesus sanoissa, jotka apostoli Johannes on tallentanut evankeliumikirjaansa. Samassa jakeessa kerrotaan lyhyenä vertauksena myös raamatullinen uskon viriämisen usko: Joka uskoo niin kuin Raamattu sanoo, hänen kohdustaan on vuotava elämän veden virrat. Muuta mahdollisuutta ei löydy, vaikka siitä kirjoitetaan mielipiteitä miten paljon tahansa. Ilman Raamatun vahvistusta ne ovat vain ihmisten mielipiteitä ja pysyvät ihmisten mielipiteinä.
Johannes 7
38 Joka uskoo minun päälleni, niin kuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.
i_gabe kirjoitti:Huomioikaa edes sen verran, että täällä kirjoittelee anonyymit ihmiset. Teillä ei yksinkertaisesti ole varaa mennä arvioimaan toisen uskon tilaa. Täällähän voi kirjoitella joku uskovainen, joka arkana esittää omia käsityksiään ja saa teiltä vastauksen, joka sanoo, et sinä ole uskomassa, koska noin uskot.
i_gabe kirjoitti:Teidän toimenne on turhuutta. Jos teillä on halu tehdä Jumalan valtakunnan työtä, menkää auttamaan ja palvelemaan lähimmäisiänne, jotta teitä siunattaisiin.
Ette te tule saamaan kiitosta, ette siunausta täältä netistä.
i_gabe kirjoitti:Rukous on itse asiassa ainoa tapa päästä taivaaseen.
i_gabe kirjoitti:Ylin auktoriteetti se [Raamattu] ei kuitenkaan minulle ole.
i_gabe kirjoitti:Jos siis jonkun uskon esteenä on raamattu, on parempi luopua raamatusta kuin uskosta.
i_gabe kirjoitti:Teet johtopäätöksiä toisen ihmisen uskosta, pelkästään anonyymien kirjoitusten perusteella tapaamatta kyseistä ihmistä ollenkaan.
i_gabe kirjoitti:Huomioikaa edes sen verran, että täällä kirjoittelee anonyymit ihmiset. Teillä ei yksinkertaisesti ole varaa mennä arvioimaan toisen uskon tilaa. Täällähän voi kirjoitella joku uskovainen, joka arkana esittää omia käsityksiään ja saa teiltä vastauksen, joka sanoo, et sinä ole uskomassa, koska noin uskot.
i_gabe kirjoitti:Teidän toimenne on turhuutta. Jos teillä on halu tehdä Jumalan valtakunnan työtä, menkää auttamaan ja palvelemaan lähimmäisiänne, jotta teitä siunattaisiin.
Ette te tule saamaan kiitosta, ette siunausta täältä netistä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa