Simon Goldhill: The Temple of Jerusalem, p.44 kirjoitti:Lyran kuvailemassa (Anton Koberger'n versio) Hesekielin temppelin sisäänkäynnin
kuvassa näkyy selvästi, kuinka kuva etäisestä Pyhästä Maasta on rakennettu
keskiaikaisen pohjoiseuroopan materiaaleista. (Ovien salvat ovat erityisen
kuvaavia).
Figure 7 shows the plan and elevation of the entrance to Ezekiel's Temple
precinct from a woodcut of Anton Koberger's 1481 edition of the influentian
Bible commentary of Nicolaus de Lyra, known as the Postillae. It shows clearly
enough how the image of the distant Holy Land is constructed out of the materials
of mediaval northern Europer. (The bolts on the door are particularly telling.)
En osaa sanoa, johtuuko tuo nyt siitä, että Anton Koberger oli saksalainen, vai
jostain muusta (oliko kuva Antonin vai Lyran). Kuvaa ei nettiversiossa ole,
enkä ole sitä varmuudella löytänyt muualtakaan, etsitty on. Jos se on Lyran,
niin materiaalivalinta ja sen perusteet kiinnostaisivat (onko niitä jostain
tulkittu yms.).
Kirkkoisien mukaan suljettu portti = neitsyt maria (eli ei tule toista, joka syntyy
Pyhästä Hengestä + ihmisestä, ja sen takia näin suljettu):
1992: Hes.44 kirjoitti:1 Mies vei minut sitten takaisin temppelin ulommalle portille, sille, joka on itään päin, mutta se oli suljettu. 2 Herra sanoi minulle: "Tämä portti pysyy suljettuna. Sitä ei ole lupa avata, eikä kukaan saa kulkea siitä. Herra, Israelin Jumala, on tullut siitä temppeliin, ja siksi se pysyy suljettuna.
Sisempi esipiha = kuin tabernaakkelissä pyhä;
ulompi esipiha = kuin tabernaakkelissa esikartano; tämä maailma siis. Ei jääne
epäselväksi:
1992: Hes.44 kirjoitti:17 "He tehkööt näin: Tullessaan sisemmän esipihan porteista sisään heidän on puettava ylleen pellavavaatteet, eikä heillä saa olla mitään villaista vaatetta, kun he toimittavat palvelusta sisemmän esipihan porteissa ja niiden sisäpuolella olevalla temppelialueella. 18 Heillä tulee olla päässä pellavainen päähine ja jalassa pellavahousut, mitään hiostavia vaatteita heidän ei ole lupa käyttää. 19 Kun he sitten lähtevät sieltä ja palaavat ulompaan esipihaan kansan luo, heidän tulee riisua vaatteet, joita he ovat pitäneet toimittaessaan palvelusta. Heidän pitää jättää ne pyhiin huoneisiin ja panna ylleen toiset vaatteet, jotta kansa ei joutuisi alttiiksi niiden pyhyydelle.
20 "Papit eivät saa ajella päätään paljaaksi eivätkä myöskään pitää hiuksiansa valtoimenaan, vaan heidän tukkansa on säännöllisesti leikattava. 21 Viiniä pappien ei ole lupa juoda silloin kun heidän on mentävä sisempään esipihaan. 22 Vaimokseen he eivät saa ottaa leskeä eivätkä miehensä hylkäämää naista, vaan heidän tulee ottaa Israelin kansaan kuuluva neitsyt. Myös papin lesken kanssa he voivat mennä naimisiin.
Kaikkeinpyhinkin löytyy:
1992: Hes.41 kirjoitti:4 Sitten hän mittasi itse huoneen ja sai sen pituudeksi kaksikymmentä kyynärää ja leveydeksi temppelisalin puoleiselta seinältä mitattuna samoin kaksikymmentä kyynärää. Mies sanoi minulle: "Tämä on kaikkeinpyhin."
Temppeli ja alttari olivat kiinnostuksen kohdat ilmestyskirjassa:
1992: Ilm.11 kirjoitti:1 Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin:
"Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat. 2 Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan.
Haggain ja Esran kirjassa on temppelin rakentamisesta, ja Jerusalemin muurien rakentamisesta on Nehemian kirjassa. Ilmeisesti muurit rakennetaan ensin,
jonka jälkeen vasta temppeli - vai juuri toisinpäin? Alttari ehkä viimeisenä? (Historioitsijat kertovat, että Temppeli rakennettiin ensin (esra) ja sitten vasta muurit (Nehemia).
1992: Hes.43 kirjoitti:18 Mies sanoi minulle:
"Ihminen, näin sanoo Herra Jumala: Nämä ovat alttaria koskevat säädökset: Sinä päivänä, jona se saadaan valmiiksi, niin että sen päällä voidaan uhrata polttouhri ja vihmoa verta,
(Tähän joskus laitan ajatuksia aiheesta, ja kaikki ajatuksen ylipäätänsä ovat tervetulleita)