Oikeuksiensakin puolustaminen on vaikeaa, jos yhteisöissä, joissa haluaa toimia, annetaan ymmärtää että olisi parempi jos sinä et olisi lestadiolainen. Jos kuuluu yhteen maailman taholta halveksituimmista joukoista, niin halveksituksi tullessaan sitä ehkä mieluummin vetäytyisi ja ajattelisi, että tämä se on vain minun osani.
Yksi tuttuni kertoi, että maahamme on vuonna 2004 annettu yhdenvertaisuuslaki.
6 §
Syrjinnän kielto
Ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lakipykälän alussa kerrotaan kylläkin, että tuo koskee syrjintää ammatillisissa yhteyksissä. Sosiaali- ja terveysalalla lakia sovelletaan vain etnisen alkukperän perusteella tapahtuvassa syrjinnässä. Käräjöimään siis ei voi ryhtyä, jos tulee uskonnon, vakaumuksen tai mielipiteen perusteella muutoin syrjityksi. Mutta ainahan tuon lain yhdenvertaisuudesta voi mainita, jos tulee syrjityksi sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Asiat eivät yhtään edisty, jos ei puutu epäkohtiin. Olen eräässäkin järjestössä toiminut vuosia, ja välillä on vakaumukseni tullut ilmi, ja jotkut eivät sitten yhtään tykkää siitä. Minä kirjoitin järjestön työntekijöille, että näimme uskossa kuolleen sukulaisemmekin kuolinvuoteella onnellinen hymy kasvoillaan, miksi sitten mina en saisi elää tämän sukulaisen viitoittamalla tavalla.
Maailman ihmisten tavoitteissa, että kaikki olisivat samaa viihdemaailman ylistystä, ei kyllä loppujen lopuksi ole järjen hitua.