Henki lepää pohjoisessa maassa

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 02 Loka 2006, 22:54

Saksassa on edelleen tapana tervehtiä Jumalan terveellä tietyillä alueilla. Keskustelin asiasta erään saksalaissyntyisen seurakuntapastorin kanssa. On kuulemma meidän "hyvää päivää" tervehtimistä vastaava eli tervehdys tulee sellaistenkin suusta, joille Jumala saattaa olla hyvinkin vieras asia.

Tuon tervehdyksen minäkin olen oppinut saksan tunnilla koulussa. En muista tarkkaan mistä alueesta oli kyse, missä noin tervehdittiin, mutta tosiaan kaikki ihmiset tervehtii niin, olivat he uskovaisia tai ei.

Itse muistan pienenä lapsena kuulleeni äidiltä, että juutalaiset saavat lopun ajoilla parannuksen armon. Jostakin ihmeen syystä tuli tällainen muistikuva mieleen tämän lukiessani. Liekö kyse vertauksesta ja siten samasta asiasta?

Minä olen oppinut ja ymmärtänyt, että juutalaisilla on ikäänkuin "laput silmillä", eivätkä he ymmärrä Jeesusta siksi heidän odottamakseen Messiaaksi. Ja jotenkin niin, että tämän vuoksi pakanoille on viety evankeliumi, koska juutalaiset, joille se ensin oli tarkoitettu, eivät ottaneet sitä vastaan. Sitten kun pakanoitten täysi luku on tullut sisälle, eli kaikkialle on viety evankeliumi, juutalaisilta yhtäkkiä putoaa ne laput silmiltä. Ja sitten tulee loppu. En kyllä ollenkaan tiedä onko tämä vl-opetuksen mukaista. :)
Sinikettu
puuhakas

ViestiKirjoittaja Weha » 02 Loka 2006, 23:02

Niin, olen myös ymmärtämässä, että saattaa lopun aikana monien lihallisten juutalaisten silmät avautua. Raamatussa olen lukenut tähän viitteitä.
Weha

ViestiKirjoittaja Juli » 06 Loka 2006, 20:19

Etelä-saksassa monet tervehtii Jumalan tervellä ja Itävallassa. Täällä missä mä asun se ois aika outoa jos joku sanois Grüß Gott.
Mutta ei ne sano Gottes Frieden (Jumalan rauhaan)...

Silloin ku tulin SUomesta takaisin Saksaan se oli mulleki outoa että uskovaiset saksalaiset tervehtii Grüß Gott:lla niin kui myös ei-uskovaiset... Mut sitten kuulin, että Lutherin aikana uskovaiset alkoi tervehtiä sillä ja siellä etelässä vieläki tervehtii, vaik ei enää usko samalla tavalla...
Juli

ViestiKirjoittaja Weha » 01 Helmi 2007, 14:04

Haluan sanoa väärinkäsityksien välttämiseksi, että olen samalla kannalla kun veljet tästä, mielestäni pätevästi kertoi.
Weha

Grüss Gott

ViestiKirjoittaja anne » 01 Helmi 2007, 18:03

Grüss Gottia sanovat katoliset Etelä-Saksassa. Ennen ette ole pitäneet heitä uskovina kuten lestadiolaisia.
anne
perehtynyt

ViestiKirjoittaja lukkari » 01 Helmi 2007, 18:13

Annelle haluaisin sanoa, että uskovaiset tunnistavat toisensa yleensä ottaen ihan muusta kuin tervehtimisestä. Ainakin armeijan käyneet tietävät, että uskovaiset oppivat tuntemaan toisensa jo alokasaikana... Meidän kristillisyydessä sitä on totuttu kutsumaan tallin hajuksi.
lukkari
Valvoja

ViestiKirjoittaja Weha » 08 Helmi 2007, 00:38

Niin, tuskimpa se on sanoista "Jumalan terve", ts. vaikka joku toisuskoinen tai yhteisö niin sanoisikin, niin Jumalan lapsi sanoo takaisin esim. "terve, terve", eli ei tervehdi hengellisesti takaisin.
Weha

ViestiKirjoittaja mvv » 08 Helmi 2007, 17:26

En oikein tunne näitä vanhoja tapoja kun en ole ollut mukana esim SRK:n toiminnassa enkä ole vanhoillislestadiolaisesta kodista. Voisiko joku kertoa mikä tämä Jumalan terve - tervehdys on samoin kuin hyvästely Jumalan rauhaan. :?:
Anteeksi jos osoitan näin tyhmyyteni. :oops:
mvv

ViestiKirjoittaja Weha » 08 Helmi 2007, 17:48

Luukas 10:
"5 Ja kun tulette johonkin taloon, sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle kodille.'
6 Jos siellä on joku, joka on rauhan arvoinen, hän saa teidän toivottamanne rauhan. Ellei ole, toivotuksenne palaa teille. "

2.Joh.1:10. "Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä".

Vanhoillislestadiolaisuudessa on sitten sellainen ominaispiirre, että tämä tervehdys sanotaan vain "omille", eli sitä ei sanota eritavoin uskovaiselle.

Lähtiessä toivotetaan "Jumalan rauhaa", kanssasiskolle ja veljelle. Kohdatessa "Jumalan terve". Tarkkaa merkitystä en tiedä, mutta ollaan terveesti Jumalassa uskomassa.
Weha

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Helmi 2007, 10:31

"Jumalan terve" -tervehdyksen merkitys on, että olen kaikista epäilyksistä, kiusauksista ja lankeemuksista huolimatta yhä hengellisesti terve, en "Jumalan sairas". Sillä tavoin tervehditään vain samalla tavoin uskovia ja se sisältää siksi samalla eräänlaisen kysymyksen: Oletko sinäkin yhä "Jumalan terve"? Jos vastaus on vain "terve", "morjens" tai jotain muuta, sillä tervehtijä haluaa viestittää olevansa vain ajallisesti terve, mutta ei uskovansa enää samalla tavoin. Erotessa "Jumalan rauhaa" tai "Jumalan rauhaan" -toivotuksilla ilmaistaan, että toivotaan Jumalan rauhan yhä asuvan matkaystävien sydämissä ja ettei elävä taivastoivo pääsisi sammumaan.

Raamattu kehottaa olemaan tervehtimättä väärähengellisiä, jotka harhailevat eivätkä pysy Kristuksen opissa. Vanhoillislestadiolaisuudessa tämän tervehtimisen ajatellaan tarkoittavan nimenomaan hengellistä tervehtimistä, joita ovat mainitut "Jumalan terve" ja "Jumalan rauhaa/-n". Samalla tavoin tuon huoneeseen ottamisen ajatellaan tarkoittavan nimenomaan hengellisessä mielessä huoneeseen ottamista, esim. väärähengellisiä ei oteta kotiin kertomaan omista uskomuksistaan. Sen sijaan on hyvien käytöstapojen vastaista jättää epäuskoisia tervehtimättä "hyvää päivää", "hei", "moro" jne. Saksan "Grüss Gottilla" on tyystin toisenlainen merkitys kuin Suomessa vanhoillislestadiolaisten käyttämällä jumalanterveellä. Grüss Gott tarkoittaa lähinnä samaa kuin Guten Tag, hyvää päivää. Saksassa asuvien vl:ien kesken Grüss Gottilla varmaan on samantyyppinen merkitys kuin jumalanterveellä, kuten sisar aiemmin on tuonut ilmi.

"9 Jokainen, [b]joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.
10 Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11 Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä." (2.Joh.1:9-11.)[/b]
Viimeksi muokannut O.M päivämäärä 09 Helmi 2007, 11:56, muokattu yhteensä 1 kerran
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 09 Helmi 2007, 10:37

Unohdin mainita, että toki uskovaisissa kodeissa käy kylässä myös epäuskoisia, ihan normaalin sosiaalisen kanssakäymisen puitteissa. Epäuskoisia ei vain oteta kertomaan hengellisyydestään (esim. Jehovan todistajat), pitämään seuroja tms. (esim. pikkuesikoiset). Hengellistä kanssakäymistä epäuskoisten kanssa ei tule harjoittaa, vaan kaikki kanssakäyminen epäuskoisten kanssa tulee olla maallista. Tosin heitäkin tulee varoittaa kerran, kahdesti, ja sen jälkeen hengellisesti välttää.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hynde » 09 Helmi 2007, 13:36

Jumalan terve kuullostaa aika hassulta, jos ei ole ollut meikäläinen. Kuullostaako?

:o
Hynde
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mvv » 09 Helmi 2007, 16:25

Hynde kirjoitti:Jumalan terve kuullostaa aika hassulta, jos ei ole ollut meikäläinen. Kuullostaako?

Ei todellakaan, ainakaan nyt ku tietää mistä se tulee. Tpa kuulostaa varsin mielenkiintoiselta ja hyvältä. Itse siitä tuskin pääsen nauttimaan kun täällä kukaan ei tiedä minun edes kannattavan vanhoillislestadiolaisuutta, enkä uskalla "tulla kaapista ulos" vaikka kotipaikkakunnallani paljon heitä onkin ja monen kanssa olen päivätiösessä tekemisisää. Kun Herätylkseni ei ole tuyllut heidän kauttaan, ja koska olen täällä aina asunut, on kynnys astua heidän "yhteisöönsä" varsin korkea, siis esim, mennä seuroihin, vaikka se olisikin kiinnostavaa.

Olen myös lukenut tuosta tervehdyksestä muualta. Muun muassa Kalle Päätalo kuvaa kuinka hänen äitinsä käytti sitä tavatessaa muita uskovaisia. Onko nykyän enää käytössä sellainen tapa minkä muistelen liittyneen ainakin koilismaalla tervehdykseen, että laitetaan käsi toisen olkapäälle tervehtiessä? Ja mikä merkitys sillä taas on?
mvv

ViestiKirjoittaja Weha » 09 Helmi 2007, 18:41

Mvv, näyttää sitten sille, että sinulla on herätys elävään uskoon. Tähän uskoon ei liitytä, vaan synnytään parannuksen armon kautta. Mene vain rohkeasti paikakunnallasi uskovaisten-seuroihin; et häviä siinä mitään.

Voi kun minä sain parannuksen armon tähän uskoon, niin ihan epäuskoiset tuttuni rajusti vastustivat ja näin teki myös ihan kaikki väärähengelliset...Aloitankin kohta erään aloituksen tähän sopivaksi.
Weha

ViestiKirjoittaja Nepheg » 09 Helmi 2007, 23:50

Hynde kirjoitti:Jumalan terve kuullostaa aika hassulta, jos ei ole ollut meikäläinen. Kuullostaako?

Ei ole kuulustanut hassulle. Pikemminkin aina tiesin ihmisten olevan uskomassa, jos mummo sanoi niin joillekin vieraille.
Vanhempanikin hoksasivat viimeistään silloin, että uskovaisia on tullut mummon ja paapan luo kylään.

Hyvin usein kuulin isovanhempieni sanovan pelkän "rauhaa" Jumalan terveen sijasta vai sanoivatkohan he niin kun vieraat läksivät pois...? Nyt en kyllä ole varma.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Helmi 2007, 13:18

Mvv:lle: Tule vain vapaasti kaapista pois ja hankkiudu kotipaikkakuntasi rauhanyhdistykselle. Voi olla, että saat siihen kannattamishommaankin vähän uuden näkökulman. ;)
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Weha » 10 Helmi 2007, 17:16

Sanoin kyllä väärin, oli kyllä eräs nuori tuttuni, joka ei pistänyt pahasta. Taitaa opiskella yhä hesassa, mutta kuulunee yhä kansanlähetykseen...
Weha

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Helmi 2007, 17:49

Rohkaisen osaltani Mvv sinua hakeutumaan kotiseutusi Rauhanyhdistyksen seuroihin tai muihin tilaisuuksiin. Minulla on siellä eräs nuoruuden tuttu ja joitakin puolituttuja, mukavia ihmisiä. Samoin tiedän Pohjois-Karjalassa olevan toistenkin, että rohkeasti vain mukaan. Jos eivät ensi kerralla tule tutuiksi, toinen ja kolmas kerta kannattaa kokeilla, vieläpä useampikin kerta.

Haluan muistuttaa Psalmin sanoista: Jumala seisoo Jumalan seurakunnassa, kuten vanhaan Bibliaan se on käänetty. Löysin saman kohdan eri käännöksenä, mutta sekin ilmaisee asian mielstäni melko selkeästi.

Psalmit:
82:1 Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä:
82:2 "Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomain puolta?" Sela.
82:3 "Auttakaa oikeuteensa vaivainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus.
82:4 Vapauttakaa vaivainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomain käsistä.
82:5 Ei ole heillä älyä, ei ymmärrystä, he vaeltavat pimeydessä: kaikki maan perustukset horjuvat.
82:6 Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
82:7 kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa."
82:8 Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki pakanakansat.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Hynde » 10 Helmi 2007, 20:27

Onko nykyän enää käytössä sellainen tapa minkä muistelen liittyneen ainakin koilismaalla tervehdykseen, että laitetaan käsi toisen olkapäälle tervehtiessä? Ja mikä merkitys sillä taas on

Jotkut vanhat papat tekee niin, harvoin olen nähnyt.
Hynde
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Weha » 10 Helmi 2007, 21:11

lienee vain se sellaista tuttavallisuutta ja kohteliaisuutta-
Weha

EdellinenSeuraava

Paluu Uskonvanhurskaus