Saksassa on edelleen tapana tervehtiä Jumalan terveellä tietyillä alueilla. Keskustelin asiasta erään saksalaissyntyisen seurakuntapastorin kanssa. On kuulemma meidän "hyvää päivää" tervehtimistä vastaava eli tervehdys tulee sellaistenkin suusta, joille Jumala saattaa olla hyvinkin vieras asia.
Tuon tervehdyksen minäkin olen oppinut saksan tunnilla koulussa. En muista tarkkaan mistä alueesta oli kyse, missä noin tervehdittiin, mutta tosiaan kaikki ihmiset tervehtii niin, olivat he uskovaisia tai ei.
Itse muistan pienenä lapsena kuulleeni äidiltä, että juutalaiset saavat lopun ajoilla parannuksen armon. Jostakin ihmeen syystä tuli tällainen muistikuva mieleen tämän lukiessani. Liekö kyse vertauksesta ja siten samasta asiasta?
Minä olen oppinut ja ymmärtänyt, että juutalaisilla on ikäänkuin "laput silmillä", eivätkä he ymmärrä Jeesusta siksi heidän odottamakseen Messiaaksi. Ja jotenkin niin, että tämän vuoksi pakanoille on viety evankeliumi, koska juutalaiset, joille se ensin oli tarkoitettu, eivät ottaneet sitä vastaan. Sitten kun pakanoitten täysi luku on tullut sisälle, eli kaikkialle on viety evankeliumi, juutalaisilta yhtäkkiä putoaa ne laput silmiltä. Ja sitten tulee loppu. En kyllä ollenkaan tiedä onko tämä vl-opetuksen mukaista.

sasivat viimeistään silloin, että uskovaisia on tullut mummon ja paapan luo kylään.