Kirjoittaja Weha » 14 Marras 2006, 16:32
Löysin tuolta eräältä palstalta ainakin itselle mielenkiintoisen asian.
Tämä oli siis erään nim. kirjoitus, josta maalaan tärkeitä asioita.
Pieperin logiikkaa käyttäen, ihmiset olivat siinä kulttuurissa lähempiä ja rakkaampia keskenään, kuin usein meillä. Joh.21:17. Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani”. Koiniksi en osaa itse ollenkaan alkukieliä. Olen siis tässä alkukielen asiantuntijoiden - luotettavien teologien varassa.
Franz Pieper osasi kieliä ja totesi:
"Kysymykseen, onko Maria sen jälkeen kun hän neitsyenä oli Pyhän Hengen
vaikutuksesta tullut Vapahtajan äidiksi, myöhemmin avioliitossa Joosefin
kanssa tullut muiden lasten äidiksi, vanha Kirkko on vastannut kieltävästi
(semper virgo, ainainen neitseys), samoin myös Luther ja luterilaiset
opettajat (Luther, St. L. XX, 2098; W.A. 53, 640; Chemn., Harmon. Ev., Matt.
1:25 johdosta). Uudemmat teologit ovat asiasta keskenään eri mieltä.
Raamatun nojalla ei voida todistaa, että Maria olisi Kristuksen syntymän
jälkeen synnyttänyt vielä muita lapsia, kaikkein vähimmän Matt. 1:25 ja
Luuk. 2:7 perusteella, ei myöskään niiden raamatunkohtien perusteella,
joissa mainitaan Kristuksen veljiä ja sisaria (Matt. 12:46 - 13:55 s.; Joh.
2:12; 7:3 ss.; Gal. 1:19), koska näitä sanoja voidaan käyttää myös
väljemmässä merkityksessä, kuten vanha Kirkko on otaksunut Marian
tapauksessa tehdyn (vrt. Chemn., m. t.; Euseb. III, 11). Tässä ei ole
kysymys siitä, mikä on Raamatun oppi, vaan historiallisesta kysymyksestä."
Pieper siis totesi:
"ei myöskään niiden raamatunkohtien perusteella,
joissa mainitaan Kristuksen veljiä ja sisaria (Matt. 12:46 - 13:55 s.; Joh.
2:12; 7:3 ss.; Gal. 1:19), koska näitä sanoja voidaan käyttää myös
väljemmässä merkityksessä,"
Olen joskus kysynyt asiaa pastoriltani, joka osaa kieliä, valitettavasti olen hukannut hänen vastauksensa, mutta muistaakseni hän oli täysin Pieperin linjalla.
Muistaakseni myös teol tri. Särelä, joka osaa alkukieliä, on todennut eräässä saarnassaan että Marialla ei ollut muita lapsia kuin Herra. ns. veljet olisi ilmeisesti olleet joku serkkuja tai Joosefin mahdollisesta aiemmasta avioliitosta.
hänen saarnansa oli muistaakseni Luterilaisessa 3-4/2004
nimellä "Ristin luona".
Tästä aiheesta on keskusteltu muuten foorumilla aiemminkin, siinä vaiheessa kun entinen nimimerkki Hawegesta tuli "erilailla uskovainen" - hän taisi käsittääkseni pitää kysymystä Marian muista lapsista jossain määrin opillisena kysymyksenä ja kritisoi tunnustuksellista luterilaisuutta siitä, että asia on tun. lut. mukaan avoin kysymys. Keskustelu löytynee jostain aiemmista viesteistä tammikuu-maaliskuu 2004 tienoilla.
En pysty enempää asiaan sanomaan - jos jollekkin on suuremmat lamput syttynyt asiaan Raamatun pohjalta kuin vaikkapa Pieperille- mielenkiinnolla kuulen perusteita. En vaan ole havainnut tällaisia perusteita Raamatun perusteella ollenkaan aukottomiksi - väkisinkin mennään henk.koht. mielipiteiden tasolle".