Rakkaudesta keskustelua

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

Rakkaudesta keskustelua

ViestiKirjoittaja Weha » 21 Joulu 2006, 19:08

Täällä on jotkut väittäneet palstaa lakihenkiseksi

Kerron rakkaudesta yhden tärkeän näkökulman, joka liittyy myös pelastusoppiin. Muut voivat kertoa sitten lisää...

Minulle on erittäin tärkeä kohta rakkaudesta seuraava paikka:

1.kor.13:6. "Ei hän vääryydestä iloitse, mutta hän iloitsee totuudesta".

Raamattu kertoo monasti siitä kuinka valheen voimalla monet väärät voivat tuoda evankeliumia.

2.Tes.2:9. Jonka tulemus saatanan vaikutuksen jälkeen tapahtuu, kaikella voimalla ja merkeillä ja petollisilla ihmeillä,
10. Ja kaikella vääryyden petoksella niiden seassa, jotka kadotukseen tulevat, ettei he rakkautta totuuden puoleen ottaneet, autuaaksi tullaksensa.

apt.20:28. 28. Niin ottakaat siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät piispoiksi pannut, kaitsemaan Jumalan seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä ansainnut on.
29. Sillä minä tiedän minun lähtemiseni jälkeen tulevan teidän sekaanne hirmuiset sudet, jotka ei laumaa säästä.
30. Ja itse teistänne nousevat miehet, jotka vääryyttä puhuvat, vetääksensä pois opetuslapsia peräänsä.

Matt.7:15. "Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet".

Room.16:17. "Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, että te kavahtaisitte eripuraisuuden ja pahennuksen matkaan saattajia sitä oppia vastaan, jonka te oppineet olette: ja välttäkäät niitä.
18. Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet".

Siis on tärkeätä kuulla seurakuntaa, josta kuuluu hyvän paimenen ääni: Erikoisesti ja vain tällä keskustelu palstalla tätä asiaa on haluttu pitää yllä.
Tämän voi jokainen, elävässä uskossa oleva tunnistaa ja tunnustaa.
1.Tim.3:15. "Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus". Ilm.2:7. "Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, annan minä elämän puusta syödä, joka keskellä Jumalan paradisia on".

Matt.18:17. "Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina".

Tässä jotain tärkeitä asioita, siis ihan Raamatusta.
Weha

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 21 Joulu 2006, 19:11

Tuleekohan se lakihenkisyyden tunne esim. siitä, kun täällä kirjoitetaan paljon Raamatun lauseita?
Sinisielu
puurtaja

ViestiKirjoittaja Weha » 21 Joulu 2006, 19:15

Niin? On mielestäni tärkeätä käyttää Raamattua, etten/me puhuisi omiamme. Raamattuhan on kirjoitettu Pyhän Hengen johtamana:

Raamattu (ajatuksia Lutherilta)

Oma kantani on seuraavanlainen: Raamatun sana on elävää sanaa. se paljastaa meidät syntisiksi, ja osoittaa, että tarvitsemme Vapahtajaa. Synnintuntoinen saa iloksensa lukea: "Hän on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman syntien" (1.Joh.2:2). Esim. Jeesuksen ajan sabbukeukset olivat Jeesuksen ajan johtavia pappeja eivätkä uskoneet ruumiin ylösnousemukseen. Heille Jeesus sanoi: "Te eksytte kun ette tunne kirjoituksia, ettekä Jumalan voimaa" (Matt.22:29). Ei aina ole oikein se, mitä teologit sanovat, mutta se pitää aina paikkansa mitä Raamattu sanoo.

Luottamus Raamattuun syntyy siitä, että opimme tuntemaan Jeesuksen syntiemme sovittajaksi. Armahtajaamme emme voi epäillä. Usko Jeesukseen ja usko Raamatun paikkansa pitävyyteen kulkee siis käsi kädessä. Uskonpuhdistuksen molemmat periaatteet: (Yksin Kristuksen tähden ja Raamattu on ainoa ohje), ovat erottamattomat.

Apostoli Pietari sanoo Raamatun alkuperästä: "Pyhän Hengen johtamina, ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta" (2.Piet.1:21). Sen kirjoittajat, eivät ole kirjoittaneet omiaan, vaan Pyhä Henki otti heidän persoonalisuutensa sillatavoin palvelukseensa, että hän antoi heidän kauttaan oman sanansa. Siitä Jeesus todistaa: "Raamattu ei saata raueta tyhjiin" (Joh.10:35). Jumala ei voi valehdella (Room.3:4). Missä ikinä on seurakunta ja sen sananpalvelijat pitävät kiinni Raamatun erehtymättömyydestä ja tuntevat Jumalan armon totuudessa, siellä toteutuu apostoli Pietarin kehotus: "Jos joku puhuu, puhukoot kuin Jumalan sanoja". Apostolien esimerkki on oikea: "Minä uskon kaiken" (apt.24:14).
Weha

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 21 Joulu 2006, 19:18

Weha, en minä ainakaan koe lakihenkiseksi tätä palstaa. Mietin vain, miksi jotkut kokevat tämän sellaisena. Onkohan täällä heistä liian tiukkapipoista? Tosin on täällä esim. vapaata keskustelua missä voi puhua ajallisistakin asioista... :roll:
Sinisielu
puurtaja

ViestiKirjoittaja Hynde » 21 Joulu 2006, 19:30

Saddukeukset ei lukenu kokonaan raamattua kun ne ei hyväksyny kuin mooseksen kirjat raamatuksi.

Ehkä näiden nimettömien eriä opetusta tarjoavien takia joudumme käyttää Jumalan sanaa paljon. Muuten tämänlainen opillisten asioiden esillä pitäminen olisi mahdotonta jos emme torjuisi ruman tulisia nuolia.

Toki omavanhurskaat ne vasta lukevatkin raamattua kun ne tekee hyväksi työkseen sitä. Uskovaisellekin on tärkeätä tai ainakin tärkeätä että moni luotettava osaa raamattua. Raamattu on Jumalan sanaa niinkuin seuroissa kuullaan Jumalan sanaa ja se on raamatun selitystä.
Raamatun luku ei ole vaarallista jkun sen tekee rakkaudesta Jumalan sanaan. Toki epäilyksiä voi vihollinen tuoda sillä tuohan se juuri niillekin jotka kuuntelevat paljon seuroja.

Palstan opetus on sidottu siihen mitä henki seurakunnille sanoo, eli seurakunnan opetukseen. Näin vältämme turhilta toralta ja riidoilta.
Hynde
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Weha » 21 Joulu 2006, 19:44

Sinisielu kirjoitti:Weha, en minä ainakaan koe lakihenkiseksi tätä palstaa. Mietin vain, miksi jotkut kokevat tämän sellaisena. Onkohan täällä heistä liian tiukkapipoista? Tosin on täällä esim. vapaata keskustelua missä voi puhua ajallisistakin asioista... :roll:

Tiukaksi tämä palsta koetaan kaikkien ulkopuolisten mielestä, koska oikea usko ja opetus on yksimielistä ja siihen pyrkimistä.
Weha

ViestiKirjoittaja Taavetti » 21 Joulu 2006, 20:10

Muistan reilu vuosi sitten, kun vastasin Emkalle kerran, ettei armon lähteen pinnalle saa yhtään roskaa varistaa, että evankeliumi on niin ehdoton, ettei laki kuulu uskovaiselle.

Evankeliumi on kuin auringon valo, se paljastaa penimmäkin rikan ja roskan, jopa pölyhiukkasen, joka leijuu ilmassa. Kuun eli lain valossa sitä ei huomaakaan.

On opetettu, että ulkopuolisille on laki sarnattava niinkuin ei evankeliumia olisikaan. Kun lain herättämälle synnin tunnon alla kulkevalle julistetaan evankeliumi, on se julistettava niin puhtaana ja ehdottomana, kuin ei lakia olisikaan.

Ei se tietenkään tunnu miellyttävältä, kun synnistä nuhdellaan. Evankeliumin lohdutus on kuitenkaan niin makea, kuin hunaja. Voi lukea siitä Johanneksen ilmestyksestä. Etsinpä sen kohdan tänne toistenkin nähtäväksi.

Johanneksen ilmestys 10

Edellinen jae, 7 Vaan seitsemännen enkelin äänen päivinä, kuin hän rupee basunalla soittamaan, niin pitää Jumalan salaisuus täytettämän, niinkuin hän on palvelioillensa prophetaille ilmoittanut.
8 Ja ääni, jonka minä kuulin taivaasta, puhui taas minun kanssani ja sanoi: mene ja ota avoin kirja enkelin kädestä, joka meren ja maan päällä seisoo.
9 Ja minä menin enkelin tykö ja sanoin: anna kirja minulle. Ja hän sanoi minulle: ota ja syö se! ja se on karvasteleva sinun vatsassas, vaan sinun suussas pitää sen oleman makian niinkuin hunaja.
10 Ja minä otin kirjan enkelin kädestä ja söin sen, ja se oli makia minun suussani niinkuin hunaja. Ja kuin minä sen syönyt olin, karvasteli se minun vatsassani.
11 Ja hän sanoi minulle: taas tulee sinun propheteerata kansoille, ja pakanoille, ja kielille, ja monelle kuninkaalle.

tässä se on, Arvo Perälä selitti kohtaa sillä tavoin, että evankeliumin vastaan ottaminen on makeaa kuin hunaja, mutta uskovaisen tielle tulee vaikeuksien tullen kilvoituksen päivinä voi oikea oppi jopa karvastella vatsassamme.
Sellaista kärvistelyä on uskome useinkin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Elena » 21 Joulu 2006, 21:20

Sinisielu kirjoitti:Weha, en minä ainakaan koe lakihenkiseksi tätä palstaa. Mietin vain, miksi jotkut kokevat tämän sellaisena. Onkohan täällä heistä liian tiukkapipoista? Tosin on täällä esim. vapaata keskustelua missä voi puhua ajallisistakin asioista... :roll:

Minusta täällä on rakkauden, eikä lain henki.
Elena
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Weha » 21 Joulu 2006, 21:36

Mietin vain, että minulla olisi olisi halu kuulua samaan "paikalliseurakuntaan" palstalaisten kanssa. :wink:

Niin ovat mieltä lämmittäviä kirjoituksia.
Weha

Re: Rakkaudesta keskustelua

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 21 Joulu 2006, 22:58

Kyllä se näin on, että lihavat lampaat ovat väärässä hengessä. Vähän on Herran henkeä ihmisissä, promillen promillen vajaa promille.
Tero A.A.
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Emka » 22 Joulu 2006, 00:36

Olisi mielen kiintoista tietää ketä Tero A A tarkoittaa täällä lihavilla lampailla?

Eiköhän Jumala ole meidän kaikkien sydänten tutkija ja tietää salaisintakin soppea myöten sydämemme tilan. En ole "lihavia" lampaita ainakaan täällä palstalla tunnistanut.

Jk. siellä L-L palstalla huomasin että olit arvioinut minua?? Kuitenkin vaikka monessa vajavainen olen,uskon että Jumalan armolapsena saan elää ja Jumalanseurakunnan keskellä vaeltaa. Kotisiioneissamme meidät kaikki parhaiten tunnetaan ja myös täällä palstalla olemme sydämeltä tuttuja monien kanssa ihan henkilökohtaisesti.

Toivotan sinulle rauhaisaa Vapahtajan syntymäjuhlaa, ja jos sinulla on jotain minua vastaan,niin voisit sen rehellisesti sanoa,eikä siten palstallasi vihjailla.
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Weha » 22 Joulu 2006, 00:44

Haluan mainitä tässäyhteydessä käsitykseni vielä siitä rakkaudesta, josta tässä kohden puhutaan: Joh.13:35. "Siitä pitää kaikkein tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte".

Joh.15:17. "Näitä minä käsken teille, että te toinen toistanne rakastaisitte.
18. Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkäät hänen ennen minua vihanneen kuin teitä.
19. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastais; mutta ette ole maailmasta, vaan minä valitsin teidät maailmasta, sentähden maailma vihaa teitä.
20. Muistakaat sitä sanaa, jonka minä teille sanoin: ei ole palvelia suurempi herraansa. Jos he minua vainosivat, niin he myös teitä vainoovat: jos he minun sanani kätkivät, niin he teidänkin sananne kätkevät".

Ei siis puhuta sekaoppien keskinäisestä rakkaudesta, vaan saman uskon ja opin tunnustavien rakkaudesta.

Apt.2:42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Weha

ViestiKirjoittaja Emka » 22 Joulu 2006, 00:54

Tätä minäkin tarkoitan, Jumalanlasten keskinäistä rakkautta, ja täällä palstalla ei taida juuri muita olla?

Itselle on Jumalanvaltakunta ja Jumalanlapset se rakas koti, ja sen hoidossa haluan vaeltaa.
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Weha » 22 Joulu 2006, 01:03

Emka, eikös se kaikki ookkin halusta kiinni? Olethan antanut tunnustuksen ja se riittää minulle, että olet minulle rakas sisar. Eihän Jumalan valtakunnasta ketään ulos heitetä.
Weha

Re: Rakkaudesta keskustelua

ViestiKirjoittaja Taavetti » 22 Joulu 2006, 05:20

Tero A.A. kirjoitti:Kyllä se näin on, että lihavat lampaat ovat väärässä hengessä. Vähän on Herran henkeä ihmisissä, promillen promillen vajaa promille.

Mistä Tero ne promillet laskee? Kun Jumala vuodattaa ihmisen sisimpään Pyhän Hengen lahjan, on se ihminen Pyhän Hengen ohjauksessa kokonaan. Tosin säilyy jopa voimistuu taistelu hyvän ja väärän välillä, sillä kaksiosaisina me teemme tätä maallista matkaa. Maallinen osa on maasta ja turmeltunut, mutta uusi osa on Jumalasta kotoisin ja sillä on halu täydellisyyteen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Jaakko » 22 Joulu 2006, 10:57

Sinisielu kirjoitti:Tuleekohan se lakihenkisyyden tunne esim. siitä, kun täällä kirjoitetaan paljon Raamatun lauseita?

Paljon olisi kirjoitettavaa, mutta pieni sananen, kun vilkaisin tänne. Olet sisar täysin oikeassa tässä asiassa. Toki tähän liittyy muutakin, mutta siitä en aio kirjoittaa mitään.

Teille saattaa olla tuttuja kommentit: "en kaipaa mitään raamatunlauseautomaattia", "selitä omin sanoin", "älä puhu kaanankieltä", "Biblia ei ole nykysuomea, ei se tuota tarkoita", "tulkitset Raamattua mielivaltaisesti", "sinulta puuttuu rakkaus, kun julistat tuota sanaasi", "et ymmärrä Jumalan armosta oikein mitään", "olet tuomiohenkinen", jne jne.

Nämä kaikki esimerkit olivat sellaista, jota olen itse henkilökohtaisesti saanut kokea nettipalstoilla. Varmaan ymmärrätte hyvin, jos sanon, että monet itkut ja ahdistukset ovat minut vallanneet ja voi kuinka nykyisin mietin niitä rakkaan, vanhan puhujaveljen neuvoja, että "jätä se palsta!". Jättää kaikkinainen anonyymi ja kasvoton keskustelu, jotta oma usko säilyisi ja saisi olla vapaana armolapsena omistamassa vanhurskautta, iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

Haluaisin tästä sanoa vain yhden asian. Jumalan valtakuntaa etsivä ihminen on aina uskon kautta ymmärtänyt, että Raamattu on elävän Jumalan sanaa, Pyhästä Hengestä vaikutettu. Raamattu on luovuttamaton asia elämässämme. Niin kuin entiset pyhät tutkivat alati Jumalan sanaa ja rukoilivat Jumalalta ymmärrystä, viisautta ja taitoa, näin on itsekin saanut kokea, kun Jumala on lapsen paikalla varjellut. Usein riisuen ja monella koettelemuksellakin ohjannut minua ja kirkastanut tahtoaan.

Ymmärrän siis hyvin monia niitä kommentteja, joita edellä jo luettelin, mutta niiden asiayhteys on ollut aina sellainen, että ei ole korvasyyhyyn vastannut ja siksi on otettu esiin sellaisia lyömäaseita, joihin on vaikea vastata mitään. Ja usein ei ole tarvettakaan, sillä jos me Jumalan sanalla vastaamme, se on silloin myös meidän tuki ja turvamme. Eihän meidän rakas Isämme ole valheen isä. Isämme rakastaa totuudessa, sillä Hän itse on oikeus ja rakkaus. Haluaisinkin rohkaista teitä rakkaita veljiäni ja sisariani rohkeasti seisomaan Jumalan sanan perustalla, Kristus kalliolla, joka ei murene tämän maailman viisauden, maailman rakkauden ja maailman myrskyjen keskellä. Kun hempeys puetaan rakkauden vaatteeseen ja Jumalan armosta tulee synnin luvallisuuden peite, silloin teitä salakavalla tavalla saatetaan horjuttaa. Jumalan sana sanoo, älkää silloin eksykö! Tarttukaa entistä tiukemmin niihin Jumalan sanan lupauksiin. Niitä lupauksia kirkastetaan yhteisissä kokoontumisissa, jossa on tultu Jumalan kasvojen eteen Jumalan sanan äärelle.

Paljon on puhuttu myös alhaalta päin lähestymisestä. On aivan oikein ja Raamatun neuvon mukaista julkisesti neuvoa tai jopa nuhdella sitä väsynyttä matkamiestä, joka rohkenee julkisesti harhaoppia levittää. Mutta monessa muussa asiassa, onko rakkaat tarpeellista tänne julkisuuteen tuoda näitä pahentumisia ja sellaista, joka on rakkautta rikkomassa välillämme? Suomi24:lla laajasti ilmenevä tapa tähän liittyen ei ole Jumalan sanan mukaista. Näin rohkenen sanoa.

Yksityisviestit ja ennen kaikkea kasvokkain kohtaamisen, jos mahdollista, olen ainakin omalla kohdallani kokenut sellaiseksi, että se lujittaa rakkautta. Voi kuinka rakkaaksi ne veljet ja sisaret ovatkaan tulleet, joiden kanssa on kasvokkain/kahden kesken (yksityisviestein, puhelimella) asioita korjattu ja sovittu. Kuinka usein me ymmärrämmekään toisiamme väärin, mutta on myös ilolla todettava, että paljon enemmän me jo puolesta sanasta tunnemme ja ymmärrämme toinen toistamme.

Vähäisin ja hatarin ajatuksin toivotan teille oikein hyvää ja rauhallista joulua! Saakoon Jumalan sana täyttää jokaisen kristityn joulun ja antakoon se meille sitä virvoitusta ja ravintoa, jota ei parhainkaan joulupöytä ja lahjat tarjoa.
Jaakko
Valvoja

ViestiKirjoittaja lukkari » 22 Joulu 2006, 13:56

Jt, Jaakko!
Pitkästä aikaa oli taas mukava lukea veljen kirjoitusta, Jumalan siunaamaa joulua teidän perheeseen.

Rakkaus on yksi Hengen hedelmistä, tai oikeastaan ensimmäinen.

22 Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.

Kun omaa itseämme Jumalan sanan valossa tutkimme, löydämme itsemme kovin syntisiksi. Sellaiseen halpaan sydämen seimeen se Jeesus kuitenkin tulee asumaan. Rakkaus on pitämisessä sitä hoidetaan Evankeliumilla.

Matt. 24
11 Ja monta väärää prophetaa nousevat ja viettelevät monta.
12 Ja että vääryys saa vallan, niin rakkaus monessa kylmenee.
13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se tulee autuaaksi.
14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, kaikille pakanoille todistukseksi; ja silloin tulee loppu.

Ei Rakkaus siedä vääryyttä eli valhetta. Nyt on niin, että päivittäin saamme lukea eri foorumeilta valhesaarnaa. Kristus kehoittaa pysymään meitä vahvoina loppuun asti. Hän meitä siionissa vahvistaa, Evakeliumin kautta.

Halusin liittää tämän Profeetta Jesajan 35 luvun kokonaan. Siinä on meille tuttu ja lohdullinen teksti

1 Korvet ja erämaat pitää iloitseman, ja autio sia pitää iloinen oleman, ja niinkuin kukkanen kukoistaman.
2 Hän on kasvain vihoittava ja seisova riemuisna kaikessa ilossa ja riemussa; sillä Libanonin kunnia annetaan hänelle, Karmelin ja Saronin kaunistus; ja he näkevät Herran kunnian ja meidän Jumalan kauneuden.
3 Vahvistakaat väsyneet kädet, ja tuetkaat nääntyneet polvet.
4 Sanokaat heikkomielisille: olkaat turvassa ja älkäät peljätkö; katso, teidän Jumalanne tulee kostamaan, Jumala, joka maksaa, hän tulee ja vapahtaa teidät.
5 Silloin avataan sokiain silmät, ja kuuroin korvat aukenevat.
6 Silloin rammat hyppäävät niinkuin peurat, ja mykkäin kieli pakahtuu kiitokseen; sillä korvessa pitää vedet vuotaman, ja virrat erämaassa.
7 Ja karkia paikka pitää järveksi tuleman, ja kuiva maa kuohuvaksi vedeksi; ja kuopassa, jossa kärme makasi, pitää heinän, ruovon ja kaislan oleman.
8 Siinä myös pitää matka ja tie oleman, joka pitää pyhäksi tieksi kutsuttaman, ettei kenkään saastainen sitä vaeltaisi, ja se pitää heidän edessänsä oleman; jota käydään, niin ettei tyhmäkään eksy.
9 Ei siellä jalopeura oleman pidä, eikä joku julma peto mene sitä myöten, eli sieltä löydetä; vaan lunastetut sitä vaeltavat.
10 Herran lunastetut palajavat ja tulevat sen kautta riemulla Zioniin, ja ijankaikkinen ilo on oleva heidän päänsä päällä. Ilon ja riemun he käsittävät, ja murhe ja huokaus pitää pakeneman.
lukkari
Valvoja

ViestiKirjoittaja hannu » 22 Joulu 2006, 14:41

Jaakon viestiin lyhyt kommentti:

Olen hyvin samalla tavalla kokenut asiat. En yhtään ihmettele että se vanhempi puhujaveli kehotti jättämään palstan. Itsekin olen jättänyt käynnit kaikilla muilla palstoilla paitsi tällä, kun täältä luetuissa teksteissä on Kristuksen rakkaus. Silti tosielämän kanssakäyminen on tärkeämpää!

Rakkaus on muuten hengen hedelmistä suurin, kuten taisi olla mainittunakin aiemmin. Rakkaus on uskoakin suurempi koska se säilyy kuoleman rajan toiselle puolelle. Mutta toisaalta ilman uskoa ei ole rakkautta. Rakkaudella tarkoitetaan Jumalan rakkautta, joka herättää meidät rakastamaan.

Rakkaus on niin monisyinen asia, ettemme sitä täällä koskaan käsitä täysin.

"Jeesukseni rakkautta kyllin en voi kertoa. Laulaisin nyt siitä, mutta kieleni on kankea." Aika monesti näin koen.

Siunattua Joulua kaikille!
hannu
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 22 Joulu 2006, 17:01

Hyvä että rakkaudesta keskustellaan, vielä parempi ja ehdottomasti tärkeämpi olisi, että sen rakkauden oikeasti omistaisimme sydämissämme. Sitä ei voi saada muuta kuin pyytämällä Hengen lahjana Jumalalta.

Minun palstallani keskustellaan ylpeydestä; se on helpompi aihe koska se on helpompi omaksua itselle; kukapa meistä ei vähän ylpeä olisi! :wink:
Tero A.A.
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Emka » 22 Joulu 2006, 18:59

Kun on paljon anteeksi saanut, myös paljon rakastaa, kuten syntinen nainen pestessään Jeesuksen jalkoja kyynelillään.

Sitä rakkauden Henkeä saamme rukoilla jokainen kohdallemme.
Kyllä sydämemme tila näkyy siinä miten kohtelemme toisiamme ja myös siinä minkä kuvan annamme heille joilta tämä Jumalanvaltakunta on vielä löytämättä.

Jumalan antama rakkaus peittää niitä virheitä mitä näemme sisarissa ja veljissämme.

Rakkaus ja totuus kulkee käsikädessä.

10 Siinä on rakkaus, ei että me rakastimme Jumalaa, vaan että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa sovinnoksi meidän synteimme edestä.
11 Te rakkahimmat, jos Jumala meitä niin rakasti, niin meidän pitää myös toinen toistamme rakastaman.
12 Ei ole yksikään Jumalaa koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on täydellinen meissä.
13 Siitä me tunnemme, että me pysymme hänessä ja hän meissä, ja että hän antoi meille Hengestänsä.
14 Ja me näimme ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.
15 Jokainen, joka tunnustaa Jesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä pysyy Jumala ja hän Jumalassa.
16 Ja me tunsimme ja uskoimme sen rakkauden, jolla Jumala meitä rakastaa. Jumala on rakkaus, ja joka rakkaudessa pysyy, hän pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä.
17 Siinä täytetään rakkaus meissä, että meillä olis turva tuomiopäivänä; sillä niinkuin hän on, niin olemme me myös tässä maailmassa.
18 Ei pelko ole rakkaudessa, vaan täydellinen rakkaus ajaa pois pelvon, sillä pelvolla on vaiva; mutta joka pelkää, ei hän ole täydellinen rakkaudessa.
19 Me rakastamme häntä; sillä hän rakasti meitä ensin.
20 Jos joku sanoo: minä rakastan Jumalaa, ja vihaa veljeänsä, se on valehtelia; sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän näkee, kuinka hän taitaa Jumalaa rakastaa, jota ei hän näe?
21 Ja tämä käsky on meillä häneltä: joka Jumalaa rakastaa, hänen pitää myös veljeänsä rakastaman.
Emka
Aurinkotuuli

Seuraava

Paluu Uskonvanhurskaus