Kirjoittaja Taavetti » 09 Tammi 2007, 08:42
Muistelin eilenaamulla kylällämme pidettyä Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen alueiden yhteistä uskovaisten keskustelutuilaisuutta. Siellä ei ollut nykyiseen tapaan varsinaista alustusta, vaan jokainen Rauhanyhdistys sai ehdottaa aiheita sen mukaan, kuin aiheelliseksi katsoivat. Niinpä keskusteltavaksi tuli useita aiheita, joissa sen ehdottaneen paikakunnan edustaja lyhyesti esitteli kysymyken ja sen perustelut. Se oli ensimmäinen tilaisuus minulle, jossa kristityt keskustelivat ajankohtaisista ja ehkä kipeistäkin asioista. Myöhemmin olen muutamiin sellaisiin päässyt mukaan itse, monesta aikaisemmin pidetystä olen saanut lukea.
En jaksanut eilen aamulla alottaa toisen keskusteltavan aiheen muistelua, en olisi sitä jaksanut kunnolla loppuun kirjoittaa. Koska asia kummittelee jatkuvasti monilla nettipalstoilla, voin yrittää lyhyesti muistella sitäkin. Oli tullut ajankohtaiseksi keskustella televisiosta kristityn elämässä ja kodissa. Ensimäiset kokemukset oli Suomessa siitä saatu, tv lähetykset olivat alkaneet jonkin verran aikaisemmin. Tietoa siis oli, oli saatu myös terveisiä Amerikan kristityiltä, siellä lähetyksiä oli ollut jo useita vuosia. Suomessa oli myös näköaloja elokuvista, niiden tasosta ja vaikutuksesta uskovaiselle uskon kannalta. Oli alettu esittää samoja, uskovaiselle sopimattomiksi todettuja elokuvia uudessa kotiteatterissa, televisiossa. Monipuolista kokemusta ja tietoa siis oli, ei kuitenkaan ollut aavistutakaan, mitä on tulossa.
Keskustelu kylämme uudessa hienossa urheilutalossa (täällä ei ole koskaan ollut Rauhanyhdistyksellä omaa taloa, kun sellainen vihdoin saatiin, se on lähempänä kirkonkylää) oli siis monipuolista ja kiihkotonta. Korostan näitä kahta asiaa, koska olen havainnut monia väiteitä, että kiihkon vallassa olisi päätöksiä tehty. Kiihkoilijat ovat olleet muita, kuin raittisti uskovia kristityitä. Joku muisteli keskustelussa aikaa, kun vastaava keskustelu käytiin radiosta, sekin oli siis muistissa, ei suinkaan unohduksissa. Eräässä puheenvuorossa muisteltiin vanhaa keskustelua, että kun oli todettu radion sopivan kristitylle, mutta on aiheellista itsekunkin valvoa, mitä sieltä kuuntelee. Siihen oli joku sanonut: Kun sieluvihollinen syöstiin alas taivaasta, se sieppasi radion kainaloonsa ja sanoi, tällä minä voitan monta ihmistä puolelleni.
Sen jatkoksi totesi tämä muistelija, varmaan vihamies sieppasi toiseen kainaloonsa television, että tällä voitan vielä useampia sieluja itselleni.
__ __ __
Tällä tavoin televisio asiaa käsiteltiin eri puolilla maatamme, kuitenkin haluttiin kuulla, miten siitä toiset uskovaiset ajattelevat ja ymmärtävät. Siksi sitä ei haluttukaan jättää paikallisten pohdintojen varaan, vaan lähetettiin kyselyjä keskusyhdistykellemme. Siellä sitä käsiteltiin kyselyjen pohjalta ja Jumalan sanasta viisautta etsien. Niin muotoutui ajatus kannanilmaisuksi, joka alistettiin SRKn yleisen kokouksen käsitteyyn, jossa se tuli hyväksytyksi. Niissä kokouksissa en ollut mukana, muistan kuitenkin suunnilleen sen sanamuodon, jolla kannan ilmaisu alkoi. Alussa oli jae Pietarin epistolasta eli kirjeestä: "minä neuvon teitä kuin outoja ja muukalaisia, välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan," Televisio ohjelmineen ei sovi kristittyyn kotiin. Raunyhdistysten johtokuntia kehotetaan valitsemaan sopivia henkiköitä hoitamaan tässä asiassa tuntonsa turmelleita jäseniään.
Sanamuodon muistan vajasti ja epätarkasti mutta tässä tuli olennaisin esille. Ei ollut siis hetken mielijohteesta, eikä valmistelemattomasta tai sanelupäätöksestä, vaan monipuolisesti, huolellisesti ja kiihkottomasti valmistellusta kannan ilmaisusta, jossa oli ja on Jumalan Pyhän Hengen ohjaus ja Raamatun sana tärkeimpänä ohjeena. Monet Raamatun kohdat olivat myös hoitamisien ohjeen perustana, ei sekään ihmisten keksintö ollut, eikä ole tänäänkään. Ei silloin voitu silloin edes aavistaa, miten tärkeästä ja vaikeasta asiasta oli lopulta kysymys. Kopioin tähän lopuun hiukan pidemmästi kannan ilmaisun alussa mainittua Pietarin kirjeen kohtaa.
1. Pietarin kirje 2
9 Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,
10 Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette.
11 Rakkaat veljet! minä neuvon teitä, niinkuin outoja ja muukalaisia: välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan,
12 Ja pitäkäät hyvä meno pakanain seassa, että ne, jotka teitä panettelevat niinkuin pahointekijöitä, näkisivät teidän hyvistä töistänne ja kiittäisivät Jumalaa etsikon päivänä.
13 Sentähden olkaat alamaiset kaikelle inhimilliselle säädylle Herran tähden, olisko se kuninkaalle, niinkuin ylimmäiselle,
14 Taikka päämiehille, niinkuin niille, jotka häneltä lähetetyt ovat pahointekiöille rangaistukseksi ja hurskaille kiitokseksi.
15 Sillä se on Jumalan tahto, että te hyvällä työllä tukitsette hulluin ja tyhmäin ihmisten suun,
Viimeksi muokannut
Taavetti päivämäärä 11 Tammi 2007, 20:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4