Keskustelusta

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

Keskustelusta

ViestiKirjoittaja vl2003 » 01 Helmi 2007, 16:35

Mielestäni Mopin aloittama aihe poistettiin liian hätäisesti. Ei anna hyvää kuvaa keskustelusta, jos omaan itseen kohdistuva vilpittömällä mielellä kirjoitettu kritiikki poistetaan. Se on omiaan karkottamaan keskustelijoita.

Voidaan tietysti todeta, että jokaisella keskustelupalstalla on omat sääntönsä ja elleivät tämän palstan säännöt kelpaa, voi pysytellä pois. Näinhän se tietysti onkin. Kanssakeskustelijoiden arvostamista olisi kuitenkin jonkinlainen johdonmukaisuus, kohtuus, reiluus ja oikeudenmukaisuus tässä(kin) asiassa.

Itse aiheeseen en taida nyt palata kuin erittäin lyhyesti. Olin vähän hahmotellut aiheesta (internet-keskusteluista) hieman laajemminkin ajatuksia. Viime aikoina olen havainnut mielestäni sekä huolestuttavia että hyviä asioita. Mopin palstana tunnetulla foorumilla mennään mielestäni ajoittain hyvän maun alarajoja hipoen (vaikka on toki sielläkin ollut aivan raittiitakin puheenvuoroja). Tällä palstalla on mielestäni ollut viime aikoina oikein mukavasti esillä hyviä aiheita, helmenä kaiken muun internet-roskan keskellä olen nähnyt mm. Taavetin kirjoitukset. Hakomaja-palstalla annetaan mielestäni hyvin tilaa myös uskovaisten näkemyksille - kunpa vain olisi mahdollisuutta kirjoittaa mietittyjä puheenvuoroja sinne. Suomi24-palstaa en ole viitsinyt lukea otsikoita pidemmälle. En siis myöskään osaa ottaa kantaa Mopin poistetussa viestissään esittämään huolenaiheeseen.

Ainakin minulla on nettikeskustelussa sellainen ongelma, että huomaan usein kirjoittaneeni niin, että kirjoitukseni voi lukea tavalla, jota en itse ole tarkoittanut. Tämän takia olen pyrkinyt vähentämään kirjoitteluani kaiken kaikkiaan, varsinkin kun en ehdi kunnolla vastailemaan kommentteihin. Paljon täällä aikaansa viettävällä on myöskin riski addiktoitua. Voisiko myöskin ottaa mallia monista Raamatun esimerkeistä, joissa Jeesus ei suinkaan lähtenyt rienaajien ja väärällä mielellä kysyvien kanssa kinaamaan. Joistakin tilanteista Jeesus vain lähti pois. Voisiko tämä olla hyvä neuvo meillekin?

Kristillisyydessä on aina pidetty hyvänä sitä, että uskotaan suu auki. Sen takia en haluaisi olla kieltämässä tämän löydetyn aarteen esillä pitämistä. Onhan myös olemassa ohje saarnata parannusta sopivalla ja sopimattomalla ajalla. Silläkin uhalla, että Sana voi myös pahentaa. Toisaalta kuitenkin on todettu, että vasta kääntyneen olisi hyvä olla kuulijan paikalla. Miten tämä pitäisi ymmärtää? Olisiko tässä hyvä keskustelunaihe palstalle?

Entä mitä tarkoittaa se, että "armo tulee ennen totuutta"? Tarkoittaako se, että emme saa sanoa asioista niin kuin ajattelemme? Entäpä mitä tarkoittaa "nöyryydellä ja pelvolla" puhutteleminen? Olisiko tässä toinen keskustelunaihe?
vl2003
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja lukkari » 01 Helmi 2007, 17:06

Erittäin hyviä näkökulmia. Toisaalta pidän sitä oikeana ratkaisuna, että mopin avaus siirrettiin "syrjemmälle", koska siinä mentiin henkilökohtaiselle tasolle. Arvaappa onko s24 palstan aktiivit ei-vanhoilliset tyytyväisiä, kun he näkevät onnistuneensa siinä, että rakkaus uskovaisten välillä kylmenee. Se on myös sielunvihollisen päämäärä. Moppi sanoi, että uskovaisista saa riitaisen kuvan, miksi näin on? Katsottuani tarkemmin huomasin, että minä en ainakaan pystyisi niin asiallisesti kirjoittamaan, kiten ko. nimimerkki. Siksi yritänkin olla kirjoittamatta sinne :?
lukkari
Valvoja

ViestiKirjoittaja Weha » 01 Helmi 2007, 22:29

Ilman muuta teksti meni henkilökohtaisuuksiin ja oli hyvä poistaa se monista pyynnöistä johtuen pois näkyvistä.

Kuinka kauan on vastakääntynyt? Jos oon ollut tun.luterilainen melkein ikäni ja nyt yli kolmevuotta uskomassa. Kuinka pitkä ikä on vastakääntynyt? Entäs sitten kun on ollut ikänsä uskomassa, eikä ole koskaan perehtynyt, eikä ole ollut tarvekkaan uskovien parissa, ollut perehtyä opin kysymyksiin?
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 01 Helmi 2007, 22:35

Vielä yksi kysymys tai oikeastaan ajatus. Mitä jos teen samanlaisen henkilökohtaisen aloituksen "VL-opesta" tai joku muu jostain?

Luulempa, että se ei ole kovin hyvä ajatus keskustelulle.
Weha

ViestiKirjoittaja vl2003 » 01 Helmi 2007, 23:43

Taisin minäkin vähän provosoitua. Päivällä töiden lomassa kävin lukemassa Mopin aloitusviestin ja niin kuin sanoin, niin päivän aikana tuli monenlaisia ajatuksia mieleen laajemminkin tästä aihepiiristä. Kun sitten ajattelin niitä laittaa tänne vastaukseksi, huomasin viestin hävinneen ja vähän kiukustuin.

Mopin aloitus ei ehkä ollut kovin taidollisesti tehty. Siitä saattoi havaita, että usko omaan ymmärrykseen oli voimakas, jopa niin voimakas että oli varaa vähän sivaltaa. Varmaankin tahatonta komiikkaa, koska samasta asiastahan hän sinua moitiskeli;-). Huolen aiheellisuuteen en pysty ottamaan kantaa. Mopin tuntien (vaikkakin vain nimimerkkinä) uskoisin kuitenkin, että hänen huolensa oli vilpitön. Siksi minusta olisi ollut hyvä, että aiheesta olisi edes vähän keskusteltu.

Ns. hengellistä kasvamista muita suuremmaksi ja käsityksissään muita varmemmaksi on meidän kaikkien syytä varoa. Mahdollisimman suuri tiukkuus ja viimeisen sanan sanominen eivät pitäisi olla itseisarvoja. Joskus voi olla paikallaan vaieta, vaikka keskustelussa ei vielä olekaan totuutta sanottu. Kun siemen osuu hedelmälliseen maaperään, se saa kyllä kasvun.

Tällaista tämä uskovaisten talostelu on. Välillä joudutaan hakemaan yhteistä säveltä. Keskustelu jatkukoon!
vl2003
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Weha » 02 Helmi 2007, 00:02

VL-2003, Tämä sana on varma ja tiedän keneltä sen olen oppinut. On niin hyvät lähtökohdat, kun on Raamattu ja ennenmuuta myös Jumalan seurakunta, joka on antanut asioihin ymmärrystä. Olen lukenut, monien muiden Jumalan lasten tavoin kristillisä opetuksia ja seuroissa n. kolmasti viikossa, jossa selitetään Raamattua ja monasti Raamatun kysymykset jatkuvat kahvipöydässä.

Kyllä siis kantani on tämä, että uskon siskoilta ja veljiltä kyselen uskon asioita ja saatan sanoa "olisiko niin?", joku uskonkysymys. Olen monasti tärkeitä opetuksia saanutkin. Siksi ihmettelen, kun tuolla törkypalstalla, väitettään yleiseti, ettei VL:ät osaa tai ole lukeneet Raamattua itse. Sitten katsoo esim. seurakunnan järjestämiä Raamattuluokkia ja rippikouluja, niin ei voi kun ihmetellä ja olenkin päätynyt siihen, että nuo valehtelevat siellä suomi 24:ssä.

Epäuskoiselle taas tulee kertoa kuinka asia on. Siksi sellaiset palstat, joissa epäillään ja pähkäillään ja kyseenalaistetaan seurakunnan opetuksia, jopa ihan tahallaankin vaan, ovat vaarallisia. Niistähän se eriseura syntyy. Moni väittää olevansa VL:ä, mutta haukkuvat seurakuntaa ja pistävät uusiksi sen opetuksia, tehden eriseuraa voimakkaasti.
Weha

ViestiKirjoittaja vl2003 » 02 Helmi 2007, 00:06

Unohdin vielä laittaa tuohon loppuun, että minua et Weha ole kirjoituksillasi pahentanut.

Toivon sydämeni pohjasta, että en olisi loukannut ketään keskustelussa mainitsemaani henkilöä (tai nimimerkkiä!). Hyvää jatkoa kaikille tutuille ja tuntemattomille nimimerkeille!
vl2003
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja vl2003 » 02 Helmi 2007, 00:11

Weha kirjoitti:Siksi ihmettelen, kun tuolla törkypalstalla, väitettään yleiseti, ettei VL:ät osaa tai ole lukeneet Raamattua itse. Sitten katsoo esim. seurakunnan järjestämiä Raamattuluokkia ja rippikouluja, niin ei voi kun ihmetellä ja olenkin päätynyt siihen, että nuo valehtelevat siellä suomi 24:ssä.

Tämänkin takia olen itse kokonaan lopettanut suomi24:lle kirjoittamisen. Suoranaisa törkyä tulee palstalle sellaista tahtia, että asialliset oikaisut jäävät näkymättömiin.
vl2003
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Emka » 02 Helmi 2007, 16:40

Sinäpä sen sanoiksi virkoit. Ei tee mieli siellä kirjoitella:( eikä paljon lukeakaan.
Emka
Aurinkotuuli

Paluu Uskonvanhurskaus