kehakukkanen kirjoitti:Yritän muotoilla kysymykseni uudelleen: Jos on tilanne, että paimen tietää jonkun ehtoolliselle tulijan elävän julkisynnissä (vaikkapa äärimmäisenä esimerkkinä avoliitto tai homoseksuaalinen suhde) eikä tämä ihminen halua tehdä parannusta ts. myöntää elävänsä synnissä tai joku henkilö julkisesti opettaa, että Kristus oli vain ihminen eikä näe siinä mitään väärää (oletan, että paimen tietää kys.ihmisen ja on puhunut asiasta tämän ihmisen kanssa ennen jumalanpalvelusta), niin eikö silloin ole rakkaudellista tätä ihmistä kohtaan, ettei anna hänen nauttia ehtoollista tuomiokseen vaan koittaa tälläkin tavoin hänelle kertoa, että hän on väärällä tiellä?
Edelleen raamatussa oli Jeesus jakamassa myös Juudaalle ehtoollista.
Markuksen evankeliumia:
18. Ja kuin he istuivat pöydän tykönä ja söivät, sanoi Jesus: totisesti sanon minä teille: yksi teistä, joka syö minun kanssani, on minun pettävä.
19. Mutta he rupesivat murehtimaan ja yksi toisen jälkeen sanomaan: ollenko minä se? ja toinen ollenko minä se?
20. Hän vastasi ja sanoi heille:
yksi kahdestatoistakymmenestä, joka minun kanssani vatiin rupee. 21. Ihmisen Poika tosin menee, niinkuin hänestä on kirjoitettu; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika petetään! se olis hänelle parempi, jos ei se ihminen olis syntynyt.
22. Ja heidän syödessänsä otti Jesus leivän, kiitti, mursi ja antoi heille, ja sanoi: ottakaat, syökäät: tämä on minun ruumiini.
23. Ja hän otti kalkin, kiitti ja antoi heille. Ja he joivat siitä
kaikki .
Se ottiko Juudas ehtoollisen eli ei, on raamatun mukaan selvää, otti.
Juudas oli ennen pääsiäistä sopinut kavalluksensa pappien kanssa ja tästä syystä hänelle tuli kiire pian poistua, mutta on aivan luonnollista, että jos hän ei olisi ollut mukana aterialla olisi siitä ollut varmasti maininta raamatussa.
Luukkaan evankeliumissa Kristus sanoi aterialla näin:
21. Kuitenkin, katso, minun pettäjäni käsi on minun kanssani pöydällä.Johanneksen evankeliumi:
( Huom! Nämä Jumalan Poika sanoi
ehtoollisen jälkeen . )
18. En minä kaikista teistä puhu: minä tiedän ne, jotka minä valitsin: mutta että Raamattu täytettäisiin:
joka syö leipää minun kanssani, hän tallasi minun jalallansa. 19. Nyt minä sanon teille ennenkuin se tapahtuu, että sittekuin se tapahtunut on, te uskoisitte minun siksi.
20. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka korjaa sen, jonka minä lähetän, hän korjaa minun; mutta joka minun korjaa, hän korjaa sen, joka minun lähetti.
21. Kuin Jesus nämät oli sanonut, tuli hän murheelliseksi hengessä, ja todisti ja sanoi: totisesti, totisesti sanon minä teille: yksi on teistä minun pettävä.
Koska raamattu on niinkuin se on kirjoitettu, niin Juudas siis oli käsittääkseni ehtoollisella.