timoteus kirjoitti:Edelleenkin toistan mitä aiemmin kerroin. Ihmisillä oli vähän lukutaitoa alkuseurakunnassa ja raamattu oli keskeneräinen. Käytännön syistä johtui ettei pyhää raamattua lukemalla voinut tulla uskoon.
Höpö höpö. Paavali kirjoittaa, että Jumalan lapset ovat Kristuksen lähetyskirjeitä, ei pläkillä (musteella) kirjoitettuja, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivisiin tauluihin, vaan lihallisiin sydämen tauluihin.
"Ja te olette ilmoitetut, että te Kristuksen lähetyskirja olette, meidän palveluksemme kautta valmistettu, ei pläkillä kirjoitettu, vaan elävän Jumalan hengellä, ei kivisiin tauluihin, vaan lihallisiin sydämen tauluihin" (2.Kor.3:3).
On huomattava, että Paavali toteaa heidät heidän palveluksensa kautta valmistetuiksi (ei kammioissa uskoontulleiksi).
Aivan samassa hengessä myös evankelista Johannes kirjoittaa kahdessa kirjeessään, miten hän antaa suulliselle sanalle erityisarvon Jumalan lasten uskonkilvoituksenkin vaalimisessa.
"Minulla olis paljon teille kirjoittamista, mutta en minä tahtonut paperilla ja läkillä; vaan minä toivon tulevani teidän tykönne, ja tahdon läsnä ollessani teidän kanssanne puhua, että meidän ilomme täydellinen olis" (2.Joh.1:12).
"13 Minulla olis paljo sinun tykös kirjoittamista, vaan en minä tahtonut läkillä ja kynällä kirjoittaa.
14 Mutta minä toivon sinun pian näkeväni, ja läsnä ollessani me saamme toinen toistamme puhutella." (3.Joh.1.)
On todella huomattava, ettei Johannes eikä Paavali suinkaan kirjoittaneet lukutaidottomille, mutta antoivat kuitenkin erityisen arvon suulliselle sanalle. Paavali toteaakin, että usko tulee kuulemisesta.
"Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta" (Room.10:17).
Muistutan kuitenkin että Jumala ilmestyi mm.paavalille ennen kuin tämä oli uskovaisten kanssa keskustellut.
Tuo on totta. Sen sijaan uskon lahjan ja Pyhän Hengen pantin sydämeensä Paavali sai vasta Ananiaan kätten päälle panemisen kautta hänen julistaessaan Paavalille evankeliumin Kristuksesta.
Ap.t.9:
"17 Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18 Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin."On todettava tässä yhteydessä, että Paavali sai takaisin paitsi luonnollisen näkönsä, myös hengellisen näkönsä, joka hänellä pienenä lapsena oli kerran ollut. Kaikki ihmisethän syntyvät uskovaisina. On myös huomattava, että Paavali ei voinut olla uskovainen ennen kuin hän sai Pyhän Hengen, sillä Raamatun sana on selvä: jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa.
"Mutta ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa" (Room.8:9).
Myös korneliukselle enkeli ilmestyi sillä Jumala oli kuullut hänen yksinäiset rukouksensa.
Jumala on luvannut kuulla särjetyn sydämen rukoukset.
Room.10:
"13 Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi."Kun luemme kohtaa eteenpäin, huomaamme, että Jumalan tapa kuulla heränneellä tunnolla olevan rukoukset on lähettää sanansaattajansa julistamaan rauhan evankeliumia, sillä usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta.
"14 Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15 Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16 Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta."31. ja sanoi: 'Kornelius, sinun rukouksesi on kuultu, ja sinun almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä.
Ja tämä kohta jatkuu:
"5 Ja nyt lähetä miehiä Joppeen, ja anna noutaa Simonin, jota Pietariksi kutsutaan.
6 Hän pitää majaa Simon parkkarilla, jonka huone on meren tykönä; hän sanoo sinulle, mitä sinun pitää tekemän."Kun Pietari tuli paikalle ja saarnasi evankeliumia Kristuksesta, saivat saarnan kuullet sanan vastaanottavaiset kuulijat Pyhän Hengen pantiksi sydämiinsä.
"43 Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.
44 Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat."Onneksi kornelius rukoili itsekseen vaikka olenkin kuullut ettei hyödytä Isä meidän rukoustakaan rukoilla itsekseen.
Tuollaista opetusta ei ole meillä. Opetus on, että jokaisen särjetyn sydämen hyödyttää rukoilla: anna meille meidän syntimme anteeksi. Kyllä Jumala sen rukouksen kuulee ja lähettää sanansaattajansa julistamaan Pyhän Hengen valtuuksilla evankeliumin.
En käy tarkemmin pureutumaan Isä meidän -rukouksen selitykseen, mutta on huomattava, että se
a) oli tarkoitettu uskovaisille,
b) sen rukoilemista ei ole kielletty epäuskoisiltakaan,
c) ennen kohtaa "anna meille meidän syntimme anteeksi" rukoillaan "lähestyköön sinun valtakuntasi" (ts. syntien anteeksiantamuksen julistajat),
d) siinä rukoillaan myös jokapäiväistä leipää, joka ei tule meille taivaasta satavana mannana, vaan monien vaiheiden jälkeen, josta voimme kysyä
e) miksi Jumala antaisi synnit "suorayhteytenä" anteeksi, kun hän ei jokapäiväistä leipääkään annan "suorayhteytenä"?
Ps.Kerropa minulle tyhmälle missä raamatussa on selkeä kohta missä kastetaan vauva?
Tiedät hyvin, että perhekunnissa on lapsia. Erityisen selvä on purppuranmyyjä Lyydian kastaminen.
Ap.t.16:
"14 Ja vaimo, Lydia nimeltä, purpurain myyjä Tyatiron kaupungista, Jumalaa palvelevainen, kuulteli: jonka sydämen Herra avasi ottamaan vaaria niistä, mitä Paavalilta sanottiin.
15 Ja kuin hän ja hänen huoneensa kastettu oli, rukoili hän meitä, sanoen: jos te minun Herralle uskollisena pidätte, niin tulkaat minun huoneeseeni ja olkaat siinä. Ja hän vaati heitä."Vaikka tämä ei olekaan varsinaisesti kastekeskustelu, lienee myös syytä todeta, että kastehan asetettiin vanhan liiton ympärileikkauksen tilalle. Vanhan liiton aikana ensin suoritettiin "sydämen ympärileikkaus" ja sitten sakramentti, lihallinen ympärileikkaus. Uuden liiton aikana ensin suoritetaan edelleen "sydämen ympärileikkaus" ja sitten sakramentti, kaste.
Kol.2:
"11 Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella,
12 Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on."Vanhan liiton ympärileikkaus kuului kaikille pienille lupaukseen uskoneille (poika)lapsille, kuten kastekin kuuluu kaikille pienille Kristuksen sovitukseen uskoville poika- ja tyttölapsille.
1.Moos.17:
"11 Ja teidän pitää ympärileikkaaman teidän esinahkanne lihan: sen pitää oleman liiton merkiksi minun ja teidän vaiheellanne.
12 Kahdeksan päiväinen poikalapsi pitää ympärileikattaman teidän seassanne, kaikki miehenpuoli teidän suvuissanne: kotona syntynyt, eli kaikkinaiselta muukalaiselta rahalla ostettu, joka ei ole sinun siemenestäs."