Nyt olen itseni kanssa tänään päässyt sellaiseen sovintoon, että en ketään nimittele epäuskoiseksi. Vaan sellaisen asian kiusatessa, tutkiskelen ensin omaa sydämentilaani, mikä taasen oletettavasti johtaa synnintuntoon ja jonkinmoiseen nöyryyden tilaan, mikä on terveellistä kun alkaa luulemaan itsestään liikoja :wink: .
Heikkoina ja lankeavaisinakin meidän velvollisuutemme ja sisäinen halumme on nuhdella synnistä ja kehottaa parannukseen, jotta mahdollisimman moni sielu kerran kotikunniaan kostuisi. Jos jätät varoittamatta helluntailaista siksi, ettet halua häntä nimitellä (vai nimittää?) epäuskoiseksi, hänen verensä vaaditaan hempeyden tähden sinun kädestäsi.
"Kuin minä sanon jumalattomalle: sinun pitää totisesti kuoleman, ja et sinä varaa häntä etkä sano hänelle sitä, että jumalatoin lakkais jumalattomasta menostansa ja sais elää, niin pitää sen jumalattoman kuoleman synteinsä tähden; mutta hänen verensä tahdon minä vaatia sinun kädestäs" (Hes.3:18).
Kuitenkaan varoittaminen ei ole keino ansaita autuutta, vaan se on uskon hedelmä, jonka uskovainen haluaa lähimmäisenrakkaudesta tehdä. "Niin kuin toivotte ihmisten teille tekevän, se heille tehkää." Toki jos lähimmäiseni näkisi minun olevan matkalla helvettiin, toivoisin hänen varoittavan minua vaarasta. Siksi haluan itsekin varoittaa huonoilla teillä olevia lähimmäisiäni vaarasta, joka heitä uhkaa synnin tähden.
On kuitenkin tehtävä ero, jonka on nuhtelematta jättämisen luvallisuudella ja toisaalta nuhtelemisarkuuden välillä. Ei se, että ei ole voimia nuhdella synnistä, varoittaa kadotuksesta ja kehottaa parannukseen, vielä ihmistä kadota. Oman huonouden Jumalan sanan siemenen kylvömiehenä saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Paljon on anteeksiuskottavaa itselläkin tässä asiassa. Mutta se, että antaa itselleen luvan olla varoittamatta, nuhtelematta ja kehottamatta parannukseen, se on synnin luvallisuutta, hempeydessä elämistä.
Kun varoitamme synnistä ja kehotamme parannukseen, meidän ei tarvitse emmekä saa antaa mitään lopullista tuomiota tai edes ennakkopäätöstä. Voi vain todeta, että sen ymmärryksen mukaan, mikä minulla on, väärähengellisestä ihmisestä ei jää todistusta maan päälle, jos hän kuolee nykyisessä sieluntilassaan. Viime kädessä voimme todeta, ettemme me varmastikaan osaisi olla oikeamielisiä tuomareita. Sen sijaan kaikki ihmiset menemme kerran oikeamielisen tuomarin eteen, jossa kaikki tuomitaan tekojensa mukaan. Toisten synnit on meidän uhrikaritsamme Kristuksen verellä puhdistettu ja autuas on se ihminen, jolle Jumala ei syntiä lue.

saa.