Uskonpuhdistus

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

ViestiKirjoittaja Weha » 23 Touko 2007, 14:21

timoteukselle pieni vastaus, sivuuttaen sitä mitä veljet ovatkin jo kirkastaneet. Luterilaisen kirkkomme virret ovat oikeita, sekä uskontunnustus ja kirjatut rukoukset. On niillä vissi ero karismaattisten uudestikastajien rukouksiin.

Lisäksi käyn lähinnä omissa Jumalanpalveluksissa, joissa siis on Vl-puhuja, syystä, että tilaisuuksia on kyllä riittämiin.

Uskonpuhdistaja myös kyllä opettaa, että sakramentti on oikea, vaikka sen jakaja olisikin jumalaton. Näin ajattelen itsekkin, että sen vuoksi, koska sakramentit, eivät toimituksena anna syntejä anteeksi.
Weha

ViestiKirjoittaja Nepheg » 23 Touko 2007, 17:17

timoteus kirjoitti:Vaikka osoitat viestisi Maarimille niin puuttuisin erääseen asiaan. Olen ymmärtänyt ettei sinua tai muita kiusaa esim.naispappi vaan voitte mennä naispapin jakamalle ehtoolliselle. Samassa tilaisuudessa myös rukoillaan. Joten tietääkseni kirkossa joutuu rukoilemaan ns."eri tavalla uskovien" kanssa. Joten käytännössä syyllistyt samaan kuin maarim. Miten weha sen ristiriidan selität?

Ei ole minulle osoitettu kysymys, mutta mielenkiintoista nähdä vastauksia.
Itse en voisi yhtyä esim. naispapin rukoukseen hyvällä omallatunnolla.
Samoin myös muiden hengellisyyksien kanssa.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja lukkari » 23 Touko 2007, 22:46

eiköhän tämä väittely riitä... eri mieltä olemme timpan kanssa se nyt on käynyt selväksi.
lukkari
Valvoja

ViestiKirjoittaja nuusku » 23 Touko 2007, 22:53

Keskusteluillassa uskovainen pappi sanoi, että se on jopa suositeltavaa ja kannustuksen paikka käydä sunnuntaiaamun jumalanpalveluksessa, vaikka saarnaajana olisikin epäuskoinen pappi. Ja että huonompi se on, jos ei koskaan käy kirkosa. Koska Jeesuskin kävi synagogassa "tapansa jälkeen", vaikka se ei ollut uskovaisten kokoontumispaikka. Ja jos esim. Lapin Maria ei olisi ollut kirkossa kuuntelemassa vielä epäuskoisen Lars Levi Laestadiuksen saarnaa, niin hän ei olisi saanut huomata, että Laestadiuksella oli sielunhätä, ja heillä ei olisi tapahtunut kohtaamista, jossa Laestadius käsitti parannuksen armon. Eikö se ole tosi kallis asia, jos kansankirkon penkeillä ja vaikka kirkkokahveillakin istuskelisi joku uskovainen, itse olen ajatellut että jos jaksaisin herätä aiemmin niin alkaisin myös joskus käydä sunnuntaikirkossa, kauniita laulujakin voisi laulaa.. itse olen kyllä epäonnistunut tässäkin asiassa eli kirkossa käymisessä.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 23 Touko 2007, 23:02

timoteus kirjoitti:Itseasiassa käymällä kansankirkon ehtoollisella tunnustat että Jumalan valtakunta on muuallakin kuin teillä.

Ei kai sakramentin toteuttaminen niin tee?

Sakramenttihan on voimassa kun se tehdään kuten Jumala on sen säätänyt vaikka epäuskoinen sen suorittaisi.
Itsekin olit yllä samaa mieltä, että se on oman uskon vahvistukseksi.
En kyllä itse menisi kuitenkaan naispapin järjestämälle ehtoolliselle...

No, hyvä se on että meikäläisiä on pappeina kirkossa ja saadaan käyttää kirkon tiloja.
Mutta tärkein, elävä Jumalan sana (uskovaisten pappien saarnatessa) kaikuu kirkoissa jumalattomien korviin.
Nepheg
Aurinkopilvi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Touko 2007, 03:40

nuusku kirjoitti:Keskusteluillassa uskovainen pappi sanoi, että se on jopa suositeltavaa ja kannustuksen paikka käydä sunnuntaiaamun jumalanpalveluksessa, vaikka saarnaajana olisikin epäuskoinen pappi. Ja että huonompi se on, jos ei koskaan käy kirkossa. Koska Jeesuskin kävi synagogassa "tapansa jälkeen", vaikka se ei ollut uskovaisten kokoontumispaikka. Ja jos esim. Lapin Maria ei olisi ollut kirkossa kuuntelemassa vielä epäuskoisen Lars Levi Laestadiuksen saarnaa, niin hän ei olisi saanut huomata, että Laestadiuksella oli sielunhätä, ja heillä ei olisi tapahtunut kohtaamista, jossa Laestadius käsitti parannuksen armon. Eikö se ole tosi kallis asia, jos kansankirkon penkeillä ja vaikka kirkkokahveillakin istuskelisi joku uskovainen, itse olen ajatellut että jos jaksaisin herätä aiemmin niin alkaisin myös joskus käydä sunnuntaikirkossa, kauniita laulujakin voisi laulaa.. itse olen kyllä epäonnistunut tässäkin asiassa eli kirkossa käymisessä.

Halusin korostaa noita tummentamiani lauseita nuuskun viestissä. Olin itse aikeissa muistuttaa, että Jeesus kävi aikanaan temppelissä ja synagogissa, vaikka niissä pääasiassa saarnasivat sen ajan fariseukset ja kirjanoppineet. Kuitenkin Jeesus sanoi heistä, että itse he eivät mene sisälle Jumalan valtakuntaan, eivätkä salli meneväistenkään mennä sisälle.

Samoin menettelivät apostolit, kun lähtivät viemään evankeliumin ilosanomaa kaikkien kansojen keskuuteen. Jos paikkakunnalla oli synagoga, sinne he ensiksi menivät ja käyttivät siellä puhumisen oikeuttaan. Tottakai he joutuivat kuulemaan myös väärien vanhurskaiden puheita, mutta siitä huolimatta he menivät.

Tässä on nyt selvästi erotettava kaksi erilaista kirkossa käynnin muotoa. Ei ole tarpeen etsiä hengen ravintoa uskomme ulkopuolisilta papeilta, sellainen olisi silkkaa sekaseuran rakentamista. On kuitenkin tarpeen ja usein hyödyllistäkin, että kunnioituksesta Jumalalle pyhitettyjä tiloja ja niissä suoritettavia pyhiksi tarkoitettuja toimituksia kohtaan, voimme niissä käydä. Joskus saattaa saada tilaisuuden jopa puhutella niitä epäuskoisia pappejakin ja ainakin näkevät, että olemme todellisia pyhien paikkojen ystäviä, vaikka kävisimme vain tavan vuoksi. Tavan vuoksi siellä Jeesuskin kävi.

Sellaisia tilaisuuksia sopii sen sijaan varoa ja karttaa, joita nykyisin järjestetään enemmänkin nuorison mukaan houkuttelemiseksi. Joku vanha on joskus sanonut niistä, että kun usko loppuu, niin konstit alkavat.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Tero A.A. » 24 Touko 2007, 13:33

timoteus kirjoitti: Harrastat sekaseuraisuutta. Itseasiassa käymällä kansankirkon ehtoollisella tunnustat että Jumalan valtakunta on muuallakin kuin teillä.

Eivät uskovaisen kädet ole sidotut mihinkään tapaan tai tottumukseen. Uskovainen menee kaikkialle, missä ihmiset tekevät työtä ja toimivat. Voihan uskovainen mennä vaikka helluntaiseurakunnan kokoukseenkin, mutta ei hän sinne menemällä tunnusta heitä Jumalan seurakunnaksi.
Tero A.A.
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Weha » 24 Touko 2007, 19:35

Tunnustuskirjat sanovat s.54: Kristus on sanonut: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset" jne. Sakramenteilla ja sanalla on Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden tehonsa, vaikka niitä jakaisivat jumalattomatkin. Seurakuntamme tuomitsevat donatalaiset ja muut samankaltaiset, jotka eivät hyväksyneet sitä, että kirkossa saa käyttää hyväksi jumalattomien pappien palveluksia, ja katsoivat niiden olevan hyödyttömiä ja turhia.
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 24 Touko 2007, 19:41

On hyvä ja oikein varmasti rukoilla ajallisia asioita myös yksinäisyydessä.
Yksi ja tärkein asia on varmaan tämä:

"Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on." (Jaak. 5:16)

" Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh 20:23)
Weha

ViestiKirjoittaja nuusku » 26 Touko 2007, 16:16

Piti vielä sanoa edellisen viestini ja siihen tulleen vastauksen kylkeen, kysymykseksi, että kun minä olen nyt miettinyt, että jos jaksaisin käydä jumalanpalveluksissa joskus, niin kuinka sitten sopii ajatella, kun siellä menisin tietysti myös ehtoolliselle, ja paikalla ei ole ketään muuta uskovaista, ja ei ole mahdollista pyytää siunausta keneltäkään. Niin voiko myös silloin mennä aivan hyvällä mielin ehtoolliselle? Olen huomannut muista ja aivan itsestänikin huomaan, että jos menen ehtoolliselle niin haluaisin ennen sitä kysyä syntejä anteeksi. Jos kyseessä on uskovaisten ehtoollistilaisuus, niin vaikka olisinkin yksinäni paikalla, niin voin kysyä ehtoollisen jakajalta evankeliumia. Mutta entä jos menen yksinäni sunnuntaiaamun jumalanpalvelukseen, jossa kaikki ovat epäuskoisia, niin onko se täysin "ookoo", että siinä ei pääse pyytämään siunausta silloin. Tätä kysyisin teiltä minua enemmän ymmärrystä saaneilta uskovaisilta.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 26 Touko 2007, 18:44

Mutta entä jos menen yksinäni sunnuntaiaamun jumalanpalvelukseen, jossa kaikki ovat epäuskoisia, niin onko se täysin "ookoo", että siinä ei pääse pyytämään siunausta silloin. Tätä kysyisin teiltä minua enemmän ymmärrystä saaneilta uskovaisilta.

Jos voit pyytää synninpäästöä jo ennakolta joltakin uskovaiselta, niin hyvä, mutta jos sellaista tilaisuutta ei jostakin syystä satu olemaan, saat siitä huolimatta uskoa niiden aikaisemmin saamiesi lupausten mukaisesti. Pyydät taas sitten henkilökohtaistakin synninpäästöä, kun saat siihen tilaisuuden.

Joskus voi käydä niinkin päin, että yleisen synninpäästön pyytämiseen voi saada voimaa paremmin ehtoollisen jälkeen.

Muutamia kiireessä jääneitä lyöntivirheitä korjasin. en muuta.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 26 Touko 2007, 21:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

Edellinen

Paluu Uskonvanhurskaus