Tässä yhteydessä voi olla tarpeen tarkastella myös sitomiskieltoa, jota epäuskoiset mielellään tarjoilevat uskovaisille.
Harha 1: Maan päällä ketään ei saa sitoa.
Harha 2: Vain se, jota on loukattu, saa Kristuksen kirkkolain 3-vaiheisen käsittelyn jälkeen pitää häntä vastaan rikkonutta pakanana.
Harha 3: Seurakunta voi 3-vaiheisen käsittelyn jälkeen pitää rikkojaa pakanana, mutta sitominen voidaan tehdä vain asioista, joissa on selvästi tehty rikkomus jotain toista vastaan.
Väitteitä on syytä tarkastella Raamatun valossa. Harha 1:ssä vedotaan usein ohdakevertaukseen, Matt.13:
"24 Toisen vertauksen pani hän heidän eteensä, sanoen: taivaan valtakunta on ihmisen vertainen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
25 Mutta ihmisten maatessa tuli hänen vihollisensa ja kylvi ohdakkeita nisuin sekaan, ja meni pois.
26 Mutta kuin oras rupesi kasvamaan ja hedelmän kantoi, silloin näkyivät myös ohdakkeet.
27 Mutta perheen isännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: Herra, etkös hyvää siementä kylvänyt peltoos? kusta siis sillä on ohdakkeet?
28 Niin sanoi hän heille: vihamies sen teki. Mutta palveliat sanoivat hänelle: tahdotkos, että me menemme ja kokoomme ne?
29 Mutta hän sanoi: en, ettette ohdakkeita kootessanne myös tempaisi ynnä heidän kanssansa nisuja pois.
30 Sallikaat molemmat kasvaa elon-aikaan asti; ja elon-ajalla sanon minä elomiehille: kootkaat ensin ohdakkeet, ja sitokaat heitä lyhteisiin poltettaa, mutta nisut kootkaat minun aittaani."Ko. ohdakevertauksella halutaan todistella, että katumattomiakaan syntisiä ei saisi sitoa missään tapauksessa. Ko. ajattelutavan virhe on kuitenkin siinä, että ajatellaan pellon olevan Jumalan valtakunta. Pelto ei kuitenkaan ole Jumalan valtakunta, vaan Jeesus selittää vertauksen myöhemmin:
"36 Silloin laski Jesus kansan menemään, ja tuli kotia. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä, sanoen: selitä meille sen vertaus pellon ohdakkeista.
37 Niin hän vastasi ja sanoi heille: joka kylvää hyvän siemenen, se on Ihmisen Poika.
38 Mutta pelto on maailma; vaan hyvä siemen, ne ovat valtakunnan lapset; mutta ohdakkeet ovat pahan lapset.
39 Vihollinen, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu; mutta elomiehet ovat enkelit.
40 Niinkuin siis ohdakkeet haetaan kokoon ja tulella poltetaan, niin pitää myös tämän maailman lopulla oleman.
41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja heidän pitää kokooman hänen valtakunnastansa kaikki pahennukset, ja ne jotka vääryyttä tekevät,
42 Ja heittävät heidät tuliseen pätsiin: siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys.
43 Silloin pitää vanhurskaat kiiltämän niinkuin aurinko isänsä valtakunnassa. Jolla on korvat kuulla, se kuulkaan!"Onhan selvää, ettei uskovaisten tehtävä ole kitkeä epäuskoisia pois maailmasta, vaan heidän tulee antaa olla kunkin omaan hetkeensä asti. Toki kohtaa voidaan käyttää myös laajemmassa merkityksessä eli että Jumalan valtakunnan pellostakaan ei kitkettäisi kovin innokkaasti rikkaviljaa pois, vaan oltaisiin Raattamaan sanoin "hitaat sitomaan, nopeat päästämään."
Harha 2 on johdettu Kristuksen kirkkolaiksi kutsutusta raamatunkohdasta, joka kuuluu vanhan käännöksen mukaan näin, Matt.18:
"15 Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vstaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
16 Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17 Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa."Ko. väitteessä kuitenkin unohdetaan jae 18:
"18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa."Harha 3 saattaa äkkiseltään vaikuttaa perustelluimmalta, mutta tässä yhteydessä on hyödyllistä käyttää useita käännöksiä rinnakkain. Olen saanut kuulla väitteitä, että me vl:t hirttäytyisimme yhteen käännökseen, 1776 Bibliaan, mutta ainakin henkilökohtaisesti pidän uutta käännöstä tässä kohdassa parempana. "Kirkkolaki" kuuluu uuden käännöksen mukaan näin:
"15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
18 Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu."Jos tarkkaan mietimme, niin eikö se, että minä menisin ryyppäämään ja kännäämään baareihin, ole samalla myös epäsuora rikkomus uskovaista lähimmäistäni kohtaan? Näyttäisinhän hänelle huonoa esimerkkiä ja samalla pahentaisin hänet. Näin ajatellen uuden ja vanhan käännöksen välillä ei ole mitään suoranaista ristiriitaa.
Se, että sitominen voidaan tehdä myös synneistä, jotka eivät suoranaisesti kohdistu lähimmäistä vastaan, tulee esiin Paavalin kirjeistä.
1.Kor.5:
"11 Mutta nyt minä olen kirjoittanut, ettei teidän pidä heihin sekaantuman, jos joku, joka veljeksi kutsutaan, olis huorintekiä, taikka ahne, eli epäjumalain palvelia, taikka pilkkaaja, eli juomari, taikka raatelia; älkäät senkaltaisen kanssa syökö;
12 Sillä mitä minun tulee tuomita niitä, jotka ulkona ovat? Ettekö te niitä tuomitse, jotka sisällä ovat?
13 Mutta Jumala ne tuomitsee, jotka ulkona ovat. Ajakaat itsekin paha pois tyköänne."Eihän esim. juoppous ole
suoranainen rikkomus lähimmäistä kohtaan, mutta Paavalin mukaan siitäkin voidaan jättää saatanan haltuun. Paavali mainitseekin jättäneensä saatanan haltuun lihan kuritukseksi sukurutsaukseen syyllistyneitä ja nimeltä ainakin Hymeneuksen ja Aleksanderin.
1.Kor.5:
"1 Täydellisesti kuuluu teidän seassanne huoruus, ja senkaltainen huoruus, josta ei pakanatkaan sanoa tiedä, niin että joku isänsä emäntää pitää.
2 Ja te olette paisuneet, ja miksi ette enemmin murehtineet, että se, joka senkaltaisen työn tehnyt on, teidän seastanne otettaisiin pois.
3 Mutta minä tosin, joka niinkuin ruumiin puolesta poissa ollen, kuitenkin hengessä tykönä ollen, olen jo niinkuin tykönä oleva sen tuominnut, että hän, joka sen niin tehnyt on,
4 Meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimeen, teidän kokoontulemisessanne, ynnä minun henkeni kanssa, meidän Herran Jesuksen Kristuksen voimalla,
5 Annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki autuaaksi tulis Herran Jesuksen päivänä."1.Tim.1:
"19 Ja pitäisit uskon ja hyvän omantunnon, jonka muutamat ovat hyljänneet ja ovat uskon puolesta haaksirikkoon tulleet,
20 Joista on Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen saatanan haltuun antanut, että he tulisivat kuritetuksi enempi pilkkaamasta."Voidaan siis todeta Raamatun sanan valossa (seurakunnan) sitomiskielto ja sen eri variaatiot harhaopiksi. Koska kyse on Raamatun sanaan perustumattomasta kiellosta, on sitä pidettävä perinnäissääntönä, oli se sitten isiltä periytyvä tai vasta uuden sukupolven keksimä.
Se on totta, että yksilöllä ei ole valtaa sitoa toista uskovaista ehdonvallan asioissa. Päinvastoin, veljeen/sisareen tulisi suhtautua ymmärtävästi ja rakkaudella. Siinä vaaditaan juuri sitä fariseuksen tappamista hengen miekalla omasta sisimmästä. Jokaisen tulisi tuomita vain niin, että Jumalan terveellisen armon opettamana ei pahenna heikompaansa eikä tuomitse vahvempaansa. Lopputuloksena Hengen vaikutuksesta vahvemmat lopettavat tekemästä sellaista, mikä pahentaa heikompia, ja heikommat eivät tuomitse vahvempia.

1.Kor.4:
"3 Mutta vähän minä sitä tottelen, että minä teiltä tuomitaan eli inhimilliseltä päivältä: ja en minä itsekään tuomitse minuani;
4 Sillä en minä tiedä mitään kanssani; mutta en minä sentähden vanhurskautettu ole, vaan Herra on se, joka minun tuomitsee.
5 Sentähden älkäät tuomitko ennen aikaa, siihenasti kuin Herra tulee, joka nekin valkeuteen saattaa, mitkä pimeydessä peitetyt ovat, ja ilmoittaa sydänten aivoitukset: ja silloin kukin saa kunnian Jumalalta."Room.14:
"10 Mutta miksi sinä veljes tuomitset? Eli miksi sinä veljes katsot ylön? sillä me asetetaan kaikki Kristuksen tuomio-istuimen eteen.
11 Sillä kirjoitettu on: niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minua pitää kaikki polvet kumartaman, ja kaikki kielet pitää Jumalaa tunnustaman.
12 Sentähden jokaisen meistä pitää edestänsä Jumalalle luvun tekemän.
13 Älkäämme siis tästedes toinen toistamme tuomitko, vaan tuomitkaat paremmin niin, ettei yksikään veljensä eteen pane loukkausta eli pahennusta."Myöskään salassa tehdyistä synneistä ei voi olettamusten perusteella sitoa. Jumala on tuomari "kaikkien ylitse".
"Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkein seassa pidettämän ja aviovuode saastatoinna; mutta huorintekiät ja salavuoteiset Jumala tuomitsee" (Hepr.13:4).
"Sentähden älkäät tuomitko ennen aikaa, siihenasti kuin Herra tulee, joka nekin valkeuteen saattaa, mitkä pimeydessä peitetyt ovat, ja ilmoittaa sydänten aivoitukset: ja silloin kukin saa kunnian Jumalalta" (1.Kor.4:5).
Näin on mielestäni Raamatun opetus tuomitsemisesta täysin johdonmukainen. Äkkiseltään se saattaa näyttää sekavalta, kun toisessa paikkaa kielletään tuomitsemasta ja toisessa kehotetaan tuomitsemaan. On tärkeää lukea Raamattua periaatteella kuka sanoi, missä, milloin ja kenelle.