näre kirjoitti:Ne tavat, joilla noista hoitokokousvuosista on puhuttu, kylvävät vähän epäilystä siitä, että jotain aiheesta on jäänyt ääneen sanomatta ja ehkä myös korjaamatta.
Ne tavat, joilla hoitokokouksista netissä jauhetaan, kylvävät jatkuvasti minuun epäilystä, että jauhajilla on ketunhäntä kainalossa. Muutenkin jauhajat ovat antaneet itsestään hyvin ekumeenisen (SIC!
) vaikutelman.näre kirjoitti:Ekumeniaan liittyen oma kokemukseni on, ettei sitä tiedä mikä, kuka ja millaisilla asioilla uskonasioiden pohdintaan herättelee. Usein puhutaan siitä, miten uskovaiset puhuttelevat epäuskoisia elämällään ja käytöksellään. Minulle on käynyt toisinpäin, niin etten tiedä missä saattaisin nytkin olla, jos eräs toisella tapaa uskova ei olisi käytöksellään huomiotani herättänyt. Kun sain läheltä seurata hänen elämäänsä, en voinut välttyä ajatukselta, että hänellä on jotain sellaista mitä minulla, ikäni lestadiolaisuudessa olleena, ei ollut. Osaltaan tuo huomio johti etsimiseen ja lopulta onneksi sen löytämiseen, mitä minulta silloin puuttui.
Toki maailmankatsomusten välisestä vuoropuhelusta voi myös oppia asioita. Jos otan karkeistetun ääriesimerkin, niin varmasti tekonsa tehneellä ja sitä katuneella murhamiehellä on jotain sellaista näkemystä, joka sinulta ja minulta puuttuu.
näre kirjoitti:En päätynyt jakamaan tuon ihmisen kanssa samaa uskon käsitystä, enkä usko taivaaseen johtavan kuin yhden tien, mutta silti en voi vääräksi tuomita hänen uskoaan.
Et usko taivaaseen johtavan kuin yhden tien, mutta et halua tuomita toistakaan tietä? Itse pidän tärkeänä tuomita hengellisessä mielessä jyrkästi toiset tiet, mutta en niitä kulkevia ihmisiä, vaan haluan tarjota heillekin evankeliumia, jota olen yksin armosta, yksin uskon kautta, yksin Kristuksen ansion tähden päässyt omistamaan, kun arpa lankesi kohdalleni. Olen huomannut, että epäilemättä niissä toisia teitä kulkevissa on inhimillisesti paljon minua parempia ihmisiä, mutta Jumala ei katso ihmisen muotoa. Hänelle paraskin ihmisteko on niin kuin saastainen vaate.
(Toki voin tarvittaessa myös kertoa [ei: tuomita] käsitykseni, mikä on tuleva tuomio niille, jotka eivät usko tavallani. En usko, että se olisi sellaista tuomitsemista, jonka vuoksi joutuu itse tuomituksi. Jos niin on, niin erästä ateistia lainatakseni vastaan sitten Jumalalle viimeisellä tuomiolla, että "selvä, olin väärässä, mutta olin väärässä oikeista syistä.")
näre kirjoitti:Tältä pohjalta minusta ekumeniassa ei ole mitään vikaa, jos se ohjaa uskontojen vuoropuheluun, mutta jos siihen sisältyy vaatimus kaiken hyväksymisestä, sitä en pidä oikeana. Ihmisten kunnioittaminen ja näkeminen arvokkaina mielipiteistään ja vakaumuksestaan riippumatta on asia, jota joutuu kokoajan uudestaan ja uudestaan opettelemaan.
Aatteena ekumenia on aate muiden joukossa, sitä esiintyy yhteiskunnassa ja saa esiintyä. Ekumenian ongelma on siinä, että ekumeeniset kristinuskoiset helposti pitävät itseään ei-ekumeenisia kristinuskoisia suvaitsevaisempina ja saattavat alkaa lietsoa suvaitsemattomuutta "suvaitsemattomia kristinuskoisia" kohtaan. Hengellisesti on nähdäkseni täysin selvää, että ihminen ei voi palvella kahta Herraa, Kristusta ja ekumeniaa, vaan on valittava toinen.