Joh. 20:31

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

Joh. 20:31

ViestiKirjoittaja Kiivipäärynä » 02 Elo 2008, 20:17

Bibliassa lukee näin:

"31. Mutta nämät ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että te saisitte elämän uskon kautta hänen nimeensä." (Joh. 20:31)

Eikö tuo kuulosta siltä, että uskon voisi saada lukemalla ja uskomalla? Voisiko joku laittaa tänne kohtia, joissa puhuttaisiin siitä, että usko tulee kuulemisesta? Ja sanotaanko jossain, että nimenomaan vain ja ainoastaan kuulemisesta, että lukeminen ei kelpaa?

Ihan vain kyselisin. :)
Kiivipäärynä

ViestiKirjoittaja Emka » 02 Elo 2008, 22:50

Tässä muutama raamatun paikka missä kerrotaan ettei ihminen tule autuaaksi lukemalla.

13 Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14 Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15 Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16 Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
18 Mutta minä sanon: eikö he sitä ole kuulleet? Heidän äänensä tosin on lähtenyt kaikkeen maailmaan ja heidän sanansa maailman ääriin.

21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18]
22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." [Matt. 16:19+]

31 Ja sanoi: Kornelius, rukoukses on kuultu ja almus ovat Jumalan edessä muistetut.
32 Niin lähetä Joppeen ja kutsuta Simonin, joka Pietariksi kutsutaan; hän pitää majaa Simon Parkkarin huoneessa, meren tykönä: se puhuttelee sinua, kuin hän tulee.
33 Niin minä lähetin kohta sinun tykös, ja sinä teit hyvin, ettäs tulit. Ja me olemme siis kaikki nyt Jumalan edessä, kuulemassa kaikkia, mitä sinulle on Jumalalta käsketty.
34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: nyt minä todeksi löydän, ettei Jumala katso ihmisen muotoa:
35 Vaan kaikissa kansoissa, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, se on Jumalalle otollinen.
36 Sen sanan, jonka Jumala Israelin lapsille lähetti ja julisti rauhan Jesuksen Kristuksen kautta, joka kaikkein Herra on,
37 Te tiedätte sen sanan, joka on tapahtunut ympäri kaiken Juudean, ensin alkain Galileasta, sen kasteen jälkeen, josta Johannes saarnasi:
38 Kuinka Jumala oli voidellut Jesuksen Nasaretista Pyhällä Hengellä ja voimalla, joka vaelsi ympäri, teki hyvää ja paransi kaikki, jotka perkeleeltä vaivattiin; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
39 Ja me olemme kaikkien niiden todistajat, mitkä hän Juudean maakunnassa ja Jerusalemissa teki, jonka he tappoivat ja ripustivat puuhun:
40 Sen Jumala herätti kolmantena päivänä, ja ilmoitti hänen,
41 Ei kaikelle kansalle, vaan meille, jotka Jumala oli ennen todistajiksi valinnut, me jotka söimme ja joimme hänen kanssansa, sittenkuin hän nousi kuolleista.
42 Ja hän käski meitä kansalle saarnaamaan ja todistamaan, että hän on se, joka Jumalalta on säätty elävien ja kuolleiden tuomariksi.
43 Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.
44 Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.

27 Niin hän nousi ja meni. Ja katso, yksi Etiopian mies, Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan,
28 Ja palasi sieltä, istuen vaunuissansa, ja luki Jesaias prophetaa.
29 Niin Henki sanoi Philippukselle: käy ja mene lähemmä tätä vaunua.
30 Niin Philippus juoksi lähemmä, ja kuuli hänen lukevan Jesaias prophetaa, ja sanoi: ymmärrätkös, mitäs luet?
31 Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa.
32 Mutta se, mitä hän Raamatusta luki, oli tämä: hän on niinkuin lammas teuraaksi talutettu: ja niinkuin karitsa keritsiänsä edessä on ääneti, niin ei hänkään avannut suutansa,
33 Hänen nöyryydessänsä on hänen tuomionsa otettu pois, mutta kuka taitaa sanoa ulos hänen elämänsä pituuden? sillä hänen elämänsä otetaan pois maasta.
34 Niin kamaripalvelija vastasi Philippusta: minä rukoilen sinua, sanos: kenestä propheta näitä puhuu? itsestäänkö eli jostakin toisesta?
35 Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta.
36 Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?
37 Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
38 Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.
39 Mutta kuin he vedestä astuivat ylös, tempasi Herran Henki Philippuksen, ja ei kamaripalvelia häntä enään nähnyt, vaan meni iloiten tietänsä myöten.
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja nuusku » 03 Elo 2008, 02:06

Onpa mielenkiintoinen kysymys. Saa nähdä, tuleeko siihen vielä Emkan löytämien hyvien lainausten lisäksi lisää vastauksia. Itse huomasin, että nettiraamatussa (1992 käännös) ko. kohdassa on viite 1. Joh. kirjeeseen, luku 5 jae 13, jossa taas sanotaan näin:

Biblia: Näitä minä teille kirjoitin, jotka Jumalan Pojan nimen päälle uskotte: että te tietäisitte teillänne ijankaikkisen elämän olevan, ja että te uskoisitte Jumalan Pojan nimen päälle.

1992 käänn.: Tämän kaiken olen kirjoittanut teille, Jumalan Poikaan uskoville, jotta tietäisitte, että teillä on iankaikkinen elämä.

Ilmeisesti ainakin tuo Johanneksen kirjeen kohta on kirjoitettu niille, jotka jo ennestään ovat uskomassa. Mutta en toki osaa sanoa, miten se liittyy tuohon kysyttyyn evankeliumikohtaan. Ehkäpä joku vielä kommentoi asiaan, saa nähdä.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Elo 2008, 08:08

Lainatussa jakeessaa apsostoli viittaa kaikkeen kirjoittamaansa, uskon hänen tarkoittaneen enemmän tietoon, miten ja mistä uskon saa, kuin siihen että sen voisi saada vaikka tuon yhden jakeen lukemalla. Vie liikaa tilaa lainata tähän koko Johanneksen evankeliumia, saati kaikkia Raamatunkirjoituksia, joihin Johannes varmaan myös haluaa viitata, lainaan niiden sijasta vain sen asiayhteyden, johon tuo jae on kirjoitettu. Kyseessähän on Johanneksen evankeliumin viimeinen jae.

18 Maria Magdalena tuli ja ilmoitti opetuslapsille, että hän oli nähnyt Herran, ja että hän näitä hänelle sanoi.
19 Kuin siis sen sabbatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat Juudalaisten pelvon tähden, tuli Jesus ja seisoi heidän keskellänsä ja sanoi heille: rauha olkoon teille!
20 Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

24 Mutta Toomas, yksi kahdestatoistakymmenestä, joka kaksoiseksi kutsutaan, ei ollut heidän kanssansa, kuin Jesus tuli.
25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: me näimme Herran. Mutta hän sanoi heille: ellen minä näe hänen käsissänsä naulan reikää, ja pistä sormeani naulain siaan, ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko.
26 Ja kahdeksan päivän perästä olivat opetuslapset taas sisällä, ja Toomas heidän kanssansa. Niin Jesus tuli, kuin ovet suljetut olivat, ja seisoi heidän keskellänsä, ja sanoi: rauha olkoon teille!
27 Sitte sanoi hän Toomaalle: pistä sormes tänne, ja katso minun käsiäni, ja ojenna tänne kätes, ja pistä minun kylkeeni, ja älä ole epäuskoinen, vaan uskovainen.
28 Toomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!

29 Jesus sanoi hänelle: ettäs näit minun, Toomas, niin sinä uskoit: autuaat ovat ne, jotka ei näe, ja kuitenkin uskovat.
30 Niin teki myös Jesus monta muuta merkkiä opetuslastensa nähden, jotka ei tässä kirjassa ole kirjoitetut.
31 Mutta nämät ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että te saisitte elämän uskon kautta hänen nimeensä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Kiivipäärynä » 03 Elo 2008, 14:45

Kiitos jakeista ja vastauksista! :) Mietinkin, että kyllä niitä Raamatusta aivan varmasti löytyy, mutta tuli vain epäilys, mistä sitten. Kiitos. :-D
Kiivipäärynä

ViestiKirjoittaja theshadow » 04 Elo 2008, 20:59

"Eikö tuo kuulosta siltä, että uskon voisi saada lukemalla ja uskomalla? Voisiko joku laittaa tänne kohtia, joissa puhuttaisiin siitä, että usko tulee kuulemisesta? Ja sanotaanko jossain, että nimenomaan vain ja ainoastaan kuulemisesta, että lukeminen ei kelpaa? "

En tunnusta vanhoillislestadiolaista Raamatun tulkintaa, koska Raamatusta ei ole löytynyt kohtaa, jossa pelastuksen ehdoksi sanottaisiin toisen ihmisen antama synninpäästö? Lukemattomat paikat puhuvat pelastavan uskon puolesta.
theshadow

ViestiKirjoittaja theshadow » 04 Elo 2008, 21:02

Perustuuko koko vanhoillislestadiolainen oppi Joh. 20:21-23 jakeeseen? vai lisätäänkö siihen jotain muuta?

En halua käännyttää ketään omaan näkemykseeni, kun itsekin olen kiinnostunut vain omasatani.. mutta on mielenkiintoista tietää vähän teologisesta pohjasta. Miten kyseinen Raamatunkohta saadaan pelastuksen ehdoksi?
theshadow

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Elo 2008, 21:50

theshadow kirjoitti:Perustuuko koko vanhoillislestadiolainen oppi Joh. 20:21-23 jakeeseen? vai lisätäänkö siihen jotain muuta?

En halua käännyttää ketään omaan näkemykseeni, kun itsekin olen kiinnostunut vain omasatani.. mutta on mielenkiintoista tietää vähän teologisesta pohjasta. Miten kyseinen Raamatunkohta saadaan pelastuksen ehdoksi?

Oppimme, opetuksemme ja ennen muuta uskomme perustuu Raamatun kokonaiseen ilmoitukseen, joka tarjotaan jokaisen syntinsä tuntevan eteen Jumalan valtakunnan evankeliumissa uskottavaksi. Kaikki Raamatun kohdat ovat yhtä arvokkaita ja yhtä tärkeitä, ne kirkastavat samaa uskoa erilaisin vertauksin ja eri kaltaisten ihmisten suunnista, mutta kaikessa on saman Kristuksen kirkastaminen tavoitteena.

Yhdessäkään Raamatun kohdassa ei kerrota uskon tulleen ihmiselle lukemalla, päinvastoin muutamat lukutaitoisetkin, joiden uskon alkamisesta Raamattu kertoo, tarvitsivat ennen uskoneen avaamaan kirjoituksia ja uskon tielle johtavaa ahdasta porttia. Jumala on niin rikas Isä ja asioita ennalta tietävä, että jos Hän olisi tarkoittanut uskon synnyttäjäksi luetun sanan, olisi Hänellä ollut varaa edes yksi esimerkki sellaisesta Raamattuun sijoittaa. Kun sellaisia ei löydy sen enempää esimerkkeinä kuin opetuksenakaan, ei meillä ole varaa opettaa eikä luvata sellaista, mitä Raamatusta ei löydy.
Martti Luther kirjoitti aikanaan, että joka opettaa ja elää toisin, kuin Jumalan sana opettaa, hän häpäisee meidän keskuudessamme Jumalan nimen. Sen jälkeen Luther jatkoi rukouksella: siitä varjele meitä rakas taivaallinen Isä.
Taavetti
Aurinkotuuli

Re: Joh. 20:31

ViestiKirjoittaja O.M » 04 Elo 2008, 23:03

Kiivipäärynä kirjoitti:Bibliassa lukee näin:

"31. Mutta nämät ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että te saisitte elämän uskon kautta hänen nimeensä." (Joh. 20:31)

Eikö tuo kuulosta siltä, että uskon voisi saada lukemalla ja uskomalla?

Asiayhteydestään irrotettuna kyllä, mutta asiayhteydessään siinä lukee näin:

Joh. 20:
"Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen
19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" [20:19-31: Matt. 28:16-20; Mark. 16:14-20; Luuk. 24:36-53; Ap. t. 1:1-14 : Matt. 18:20+ | 1. Kor. 15:5]
20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.
21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18]
22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut.
Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." [Matt. 16:19+]
24 Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli.
25 Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: "Me näimme Herran." Mutta Tuomas sanoi: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko."
26 Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!" [Ap. t. 1:3]
28 Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"
29 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe." [2. Kor. 5:7; 1. Piet. 1:8]
30 Monia muitakin tunnustekoja Jeesus teki opetuslastensa nähden, mutta niistä ei ole kerrottu tässä kirjassa. [Joh. 21:25]
31 Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden. [1. Joh. 5:13]"

--> Ts. virka antaa syntejä anteeksi on kirjoitettu siksi, että ihmiset uskoisivat Pyhän Hengen viran kautta Jeesuksen olevan luvattu Messias ja saisivat uskon kautta ikuisen elämän.

Kiivipäärynä kirjoitti:Voisiko joku laittaa tänne kohtia, joissa puhuttaisiin siitä, että usko tulee kuulemisesta?

Hyviä kohtia löytyy esim. Emkan viestistä. Room. 10:17 "usko tulee kuulemisesta" on saksan- ja ruotsinkielisissä Raamatuissa muodossa "usko tulee saarnasta". Välillä näet on käyty keskustelua, tarkoittaako kohdan kuuleminen konkreettista kuulemista vai vain kuvaannollista "kuulemista". Usein niin väittävät ovat sitä mieltä, että ihminen voi "kuulla" yhtä lailla lukemalla. Saarnaamista ei kuitenkaan tapahdu muutoin kuin luonnollisella, elävällä äänellä (kuuroille tietysti viittomakielellä). Muutoinkin asiayhteys osoittaa, että siinä tarkoitetaan, että on kuultava nimenomaan Jumalan valtakunnan evankeliumia Kristuksesta saarnaavia saarnamiehiä - ei ketä tahansa.

Room. 10:
"13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." [Joel 3:5; Ap. t. 2:21]
14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? [Ap. t. 8:31]
15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!" [Jes. 52:7; Nah. 2:1]
16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?" [Jes. 53:1; Joh. 12:38]
17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
18 Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat: -- Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti. [Ps. 19:4,5; Jes. 49:6]"

Jae 17 ruotsiksi:
"17 Alltså kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord."

Sama Lutherin saksannoksessa vuodelta 1545:
"17 So kommt der Glaube aus der Predigt, das Predigen aber durch das Wort Gottes."

Saarnaamisesta uskon synnyttäjänä löytyy mm. seuraavista raamatunkohdista:

Luuk. 24:
"46 Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, [Ap. t. 17:3]
47 ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. [Ap. t. 2:38, 3:19, 10:43, 13:38,39, 22:16]"

1. Kor. 1:
"17 Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi."

Room. 1:
"15 Sentähden niin paljo kuin minussa on, olen minä teillekin, jotka Roomissa olette, valmis evankeliumia saarnaamaan.
16 Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.
17 Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta."

--> Saarnatussa evankeliumissa ilmoitetaan Jumalan edessä kelpaava vanhurskaus. Siksi evankeliumin saarnaaminen on ainutlaatuinen Jumalan valtakunnan työmuoto, vaikka toki kirjoituksiakin lukemalla voi tulla synnintuntoon ja vahvistua jo uskossaan. Usko kuitenkin syntyy vain evankeliumin saarnan kautta. On huomionarvoista, että evankeliumi on elävää silloin, kun se julistetaan sellaisen ihmisen kautta, jota kohtaan armo on ensin tapahtunut. "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2. Kor. 4:1).

Kiivipäärynä kirjoitti:Ja sanotaanko jossain, että nimenomaan vain ja ainoastaan kuulemisesta, että lukeminen ei kelpaa?

Paavalin mukaan kirjain kuolettaa, kun taas Henki tekee eläväksi, Uuden testamentin viran kautta, joka antaa Hengen sanan vastaanottajalle.

2. Kor. 3:
"5 Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,
6 Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
7 Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:
8 Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?"

Paavali toteaa meillä olevan virka saarnata sovinnosta:

2. Kor. 5:
"17 Sentähden jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet.
18 Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20 Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte."

Myös Pietari toteaa nimenomaan uskovaisten tehtävän olevan julistaa Kristuksen evankeliumin voimaa:

1. Piet. 2:
"9 Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,
10 Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette."

--> Martti Luther onkin osuvasti todennut, että evankeliumi ei voi olla ilman Jumalan kansaa.

Myös Johannes toteaa, ettei pidä kirjoitettua sanaa puhutun veroisena:

2. Joh. 1:
"12 Minulla olisi teille paljonkin kirjoitettavaa, mutta en tahdo esittää sitä näin paperilla ja musteella. Toivon näet pääseväni tulemaan teidän luoksenne, että saisin puhua kanssanne kasvotusten. Silloin ilomme on täydellinen. [3. Joh. 13 | Joh. 15:11; 1. Joh. 1:4]"

3. Joh. 1:
"13 Minulla olisi sinulle paljonkin kirjoitettavaa, mutta en tahdo esittää sitä näin kynällä ja musteella. [2. Joh. 12]"

Aloitapa Raamatun lukeminen Apostolien teoista. Huomaat, että aina uskoontuloa edeltää tilanne, jossa uskovainen ihminen julistaa evankeliumia.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja theshadow » 05 Elo 2008, 14:30

Kiitos vastauksesta.
Varmasti kaikki Kristityt yhteisöt opettavat, että synnin päästö on Jeesuksen Kristuksen työn tähden pätevä.
Opinne perusta on siis Apostolien teot ja sitä kautta eroaa muista?..toisilla perustana evankeliumit? Eli kysymys on tilanteesta, jossa Paavali Apostolien teoissa tapasi Efesossa tapasi erilaisia uskoja. Eli opissanne syntien julistamisen lisäksi uskoon tuloon liittyy toisen uskovan läsnäolo kätten päälle panemisen ja Pyhän Hengen vastaanottamisen kautta?

... Evankeliumeihin pohjaavassa opetuksessa pelastava usko on Jeesuksen tunnustamista ja Hänen ristin työnsä pelastavaan voimaan uskomista henkilökohtaisesti. Evankeliumeista minulle mieleen esimerkiksi sellainen kohta, jossa nainen koskettaa Jeesuksen viitan tupsua ja saa vastaanottaa parantumisen ja pelastuksen.

Luukas 8:
43 Ja siellä oli nainen, joka kaksitoista vuotta oli sairastanut verenjuoksua ja lääkäreille kuluttanut kaiken omaisuutensa, eikä kukaan ollut voinut häntä parantaa.
44 Tämä lähestyi takaapäin ja kosketti hänen vaippansa tupsua, ja heti hänen verenjuoksunsa asettui.
45 Ja Jeesus sanoi: "Kuka minuun koski?" Mutta kun kaikki kielsivät, sanoi Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssaan: "Mestari, väentungos ahdistaa ja pusertaa sinua".
46 Mutta Jeesus sanoi: "Joku minuun koski; sillä minä tunsin, että voimaa lähti minusta".
47 Kun nainen näki, ettei hän pysynyt salassa, tuli hän vavisten, lankesi hänen eteensä ja ilmoitti kaiken kansan kuullen, mistä syystä hän oli koskenut häneen ja kuinka hän oli kohta tullut terveeksi.
48 Niin hän sanoi hänelle: "Tyttäreni, uskosi on sinut pelastanut; mene rauhaan".

Jos oppinne perustuu siis Jumalan Sanaan kokonaisuutena, haluan siunata teidän evankeliumin työtänne. Jos evankeliumin vastaanottamiseksi olisi ehtoja, niin silloinhan ne ehdot syrjäyttävät sanoman esim. lukutaito. Mitä tarkoitit tuolla Lutherin kohdalla? Onko Lutherin opetus nostettu Sanan tasolle tai sitä ohjaavaksi? Eli siis jos opettaa ja elää eri tavoin kuin opettaa, niin häpäisee evankeliumin. Hyvin sanottu Lutherilta.
theshadow

ViestiKirjoittaja theshadow » 05 Elo 2008, 14:48

"Saarnaamista ei kuitenkaan tapahdu muutoin kuin luonnollisella, elävällä äänellä (kuuroille tietysti viittomakielellä). Muutoinkin asiayhteys osoittaa, että siinä tarkoitetaan, että on kuultava nimenomaan Jumalan valtakunnan evankeliumia Kristuksesta saarnaavia saarnamiehiä - ei ketä tahansa."

Käytetäänkö tilaisuuksissanne erilaisia medioita esim. erilaisia nauhoituksia ja videointeja. Voisi olla tehokas tapa viedä sanomaa eteenpäin ainakin ulkomailla.

Omalla kohdallani en voi ymmärtää, miksi lukemattomat paikat puhuvat pelastavan uskon puolesta...
Joh. 3:16, Joh. 3:18, Joh. 11:26 , 1. Joh. 4:15, 1. Joh. 5:10, Matt. 10:32, Ap. t. 2:21, Ap. t. 10:43, Roomalaiskirje 10:10-11
theshadow

ViestiKirjoittaja Maarimi » 05 Elo 2008, 17:18

Room. 10:10

sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Voiko tuota selvemmin kertoa!

Room.8 on myös hyvin lohdullinen, kun/jos on epäilyksiä...
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja nuusku » 05 Elo 2008, 17:55

Olen kuullut, että kannattaisi ottaa huomioon, kenelle jokin kohta on kirjoitettu ja missä asiayhteydessä se on. Samoin tuntuu, että tässä menee (tahallisesti) sekaisin se, että usko se on se, mikä pelastaa, mutta on toinen kysymys, kuinka siihen (pelastavaan) uskoon pääsee osalliseksi. Theshadow ansiokkaasti luetteli kohtia, joissa kerrotaan uskomisen keskeisistä asioista, mutta ei antanut vastausta siihen, kuinka sitä uskoa pääsee omistamaan.

Korjatkaa ihmeessä, jos tietoni eivät pidä paikkaansa, mutta ymmärtääkseni Apostolien teot ja sen jälkeiset teokset eivät ole sen enemmän tai vähemmän tärkeitä kuin muut Raamatun kirjat, mutta ne ovat sikäli selventäviä, että niissä kerrotaan samasta pelastushistoriallisesta ajanjaksosta, jota mekin nyt elämme, eli ajasta, jolloin Jeesus on noussut ylös taivaaseen (sitä ennen vahvistanut opetuslapsilleen viran antaa syntejä anteeksi) ja helluntaina näkyvällä tavalla vahvistanut Pyhän Hengen voimaksi, oppaaksi ja lohdutukseksi Jumalan seurakunnalle. Eli nuo jälkimmäiset kirjat kertovat uuden liiton alkuseurakunnan vaiheista, jolloin samalla tavalla kuin nykyaikana ohjasi Pyhä Henki seurakuntaa ja uskovaisia, kun Jeesus ei enää ruumiillisessa muodossa toiminut seurakunnan johtajana, vaan Jumalan kolmas persoona otti erityisellä tavalla 'ohjat käsiinsä'. Näin niissä kirjoissa voi ehkä keskimääräistä enemmän olla kertomuksia tästä nykypäivän tilanteesta ja nykymuotoisen Jumalan seurakunnan elämästä.

Nythän ei voi enää fyysisesti kosketella Jeesuksen hameenhelmoja verenvuototaudin korjaamiseksi, mutta Jumalan seurakunnassa voi näkymättömällä tavalla tulla osalliseksi tuosta Jeesuksen kaiken puhdistavasta voimasta, ottamalla vastaan köyhien evankeliumin. Kun sen haluaa ottaa vastaan, Jeesus sen taivaassakin huomaa, kun joku tarttuu uskon käsivarrella hänen helmoihinsa, ammentamalla valtakunnan evankeliumia omalle kohdalleen Jumalan palvelijoiden kautta. Noin olen asiaa hahmottanut.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja theshadow » 06 Elo 2008, 07:43

Mukavasti valaisi Nuuskun kirjoitus. Olen myös samaa mieltä, että yhtään jaetta ei saa irrottaa kokonaisuudesta. Eihän Raamattua alunperin edes oltu jettu, vaan oli kertomuksia.

Aivan yksinkertaisesta asiasta Raamattu puhuu. Toiset kirkot uskovat, että usko Jeesukseen pelastaa. Hepr. 11:1

"helluntaina näkyvällä tavalla vahvistanut Pyhän Hengen voimaksi, oppaaksi ja lohdutukseksi Jumalan seurakunnalle."

Toimivatko armolahjat keskuudessanne? Nehän ovat tuntomerkkeinä elävästä Raamatun mukaisesta uskosta?
theshadow

ViestiKirjoittaja theshadow » 06 Elo 2008, 07:44

Ihminen haluaa tehdä pelastuksestaan vaikean. Koska Jumalan lahjan vastaanottaminen ja ymmärtäminen on vaikeaa.
theshadow

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Elo 2008, 07:57

theshadow kirjoitti:Ihminen haluaa tehdä pelastuksestaan vaikean. Koska Jumalan lahjan vastaanottaminen ja ymmärtäminen on vaikeaa.

Toimivatko armolahjat keskuudessanne? Nehän ovat tuntomerkkeinä elävästä Raamatun mukaisesta uskosta?

Meillä on erialiset käsitykset armolahjoista, eli Jumalan lapsilleen antamista lahjoista, kuin mitä esimerkiksi ns vapaat suunnat kertovat keskuudessaan olevan. Yksi esimerkki tässä: Monia ns karismaattisia saarnaajia on mainostettu, että he kaatavat ihmisiä, jotka heidän luokseen tulevat.

Meillä on vastaavassa tilanteessa käytössä lahja, jonka voi ilmaista vaikkapa sanoilla: Minä nostan, Minä kannan, Minä pelastan. Yritän löytää tuon kohdan Raamatusta oikeassa yhteydessään, siksi ajaksi lähetän tämän viestin palstalle, mutta jatkan vielä muokaten. En pikaisella etsimisellä muistanut oikeita hakusanoja, löytyi sentään nämä:

1. Korinttolaiskirje 12
1 Mutta hengellisistä lahjoista, rakkaat veljet, en minä tahdo teiltä salata.
2 Te tiedätte, että te olette pakanat olleet ja käyneet mykkäin epäjumalain tykö, niinkuin te viedyt olitte.
3 Sen tähden teen minä teille tiettäväksi, ettei yksikään, joka Jumalan Hengen kautta puhuu, Jesusta kiroile: ja ei yksikään taida Jesusta kutsua Herraksi, vaan Pyhän Hengen kautta.
4 Lahjat ovat moninaiset, mutta yksi on Henki;
5 Ja virat ovat moninaiset, mutta yksi on Herra.
6 Ja voimat ovat moninaiset, mutta yksi on Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa.
7 Mutta jokaiselle annetaan Hengen ilmoitus hyödytykseksi.
8 Sillä yhdelle annetaan Hengen kautta puhua viisaudesta, toiselle puhua tiedosta, sen yhden Hengen kautta:
9 Mutta toiselle usko siitä yhdestä Hengestä: toiselle lahjat terveeksi tehdä siinä yhdessä Hengessä:

Nämä erilliset jakeet kertovat hiukan toisin sanoin samasta asiasta:
Löytyi 5 jaetta Biblia 1776 tekstistä.

Matt. 10:5
Nämät kaksitoistakymmentä lähetti Jesus, joille hän oli käskenyt, sanoen: älkäät menkö pakanain teille, ja Samarialaisten kaupunkiin älkäät sisälle menkö;

Matt. 24:26
Jos he siis teille sanovat: katso, hän on korvessa! niin älkäät menkö ulos; katso, hän on kammiossa! älkäät uskoko.

Mark. 13:15
Ja joka katon päällä on, älköön astuko alas huoneeseen, ja älköön menkö sisälle jotakin ottamaan huoneestansa.

Luuk. 17:23
Ja he sanovat teille: katso tässä, katso siellä: älkäät menkö ulos, älkäät myös seuratko.

Luuk. 21:21
Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkaan vuorille, ja jotka hänen keskellänsä ovat, ne lähtekään sieltä ulos, ja jotka maalla ovat, älkään häneen menkö sisälle.

Varmaan veljet löytävät lisää, jos se on tarpeellista.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 06 Elo 2008, 08:44, muokattu yhteensä 2 kertaa
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja theshadow » 06 Elo 2008, 08:29

Haha mitähän oon taas mennyt kirjoittamaan.. :D
Tarkoitin, että Pelastuksen vastaanottaminen on erittäin helppoa ja yksinkertaista Raamatun pohjalta, ei uskomisesta mieleestäni tarvitse tehdä kovin vaikeaa. Uskossa vaeltaminen taas voi olla usein hyvinkin vaikeaa. Mutta ei Jumala salli sen suurempia taakkoja, mitä jaksamme kantaa.
Viimeksi muokannut theshadow päivämäärä 06 Elo 2008, 23:11, muokattu yhteensä 1 kerran
theshadow

ViestiKirjoittaja theshadow » 06 Elo 2008, 08:39

Se on kyllä väärin, jos kaatumisilla mainostetaan puhujaa. Taitaa olla verrattavissa liikutuksiin ja muihin hengellisiin kokemuksiin, jota uskova voi kokea kohdatessaan Jumalansa. Ette siis korosta myöskään Pyhän Hengen kastetta?

En tarkoittanut niinkään ulkoista toimintaa, joka usein sekoitetaan armolahjoihin. Pelastus niistä varmasti suurin on. Tarkoitan Apostolien teoissa ja sen jälkeen uskovien keskuudessa esiintyviä kristityn ja seurakunnan rakentumiseksi ilmeneviä lahjoja. Esiintyykö teillä paljon ja hyväksyttekö niitä?
theshadow

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Elo 2008, 08:57

Kaikkein tunnetuimpia niin sanottuja karismaattisia saarnaajia on mainostettu, että he kaatavat ihmisiä, eikä silloin ole kyse armon kokemisesta tai sellaisen tunteesta, vaan aivan muusta.

theshadow kirjoitti:
Ihminen haluaa tehdä pelastuksestaan vaikean. Koska Jumalan lahjan vastaanottaminen ja ymmärtäminen on vaikeaa.

Ihmisen luonnolle sopii mieluummin vaikea, kuin helppo tie pelastukseen. Siitä syystä ihminen etsii tietä, että voisi edes osan suorittaa itse, etsii myös tietä, jota ulkoisilla ihmeillä osoitettaisiin oikeaksi. Sellaista kuitenkaan aikamme epäuskoisille ja väärille vanhurskaille ei ole luvassa. Ei sellaisia luvannut Jeesuskaan aikansa fariseuksille ja kirjanoppineille, päinvastoin Jeesus sanoi heille: Tämä nurja ja huorintekijä sukupolvi etsii merkkiä, muuta merkkiä sille ei kuitenkaan anneta, kuin Joona profeetan merkki. Niin kuin Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin pitää ihmisen Pojankin oleman.

a
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja O.M » 06 Elo 2008, 15:37

theshadow kirjoitti:Opinne perusta on siis Apostolien teot ja sitä kautta eroaa muista?..toisilla perustana evankeliumit?

En sanoisi noin. Apostolien teot on mielestäni sen vuoksi selkeä raamattu, että siinä on lukuisampana uskoontulotapahtumia kuin muissa raamatuissa. Apostolien teot on täysin samassa linjassa muiden raamattujen, myös evankeliumien kanssa. Kehotuksia saarnata evankeliumia kaikille luoduille löytyy runsaasti nimenomaan evankeliumeista. Jos Jeesus olisi tarkoittanut, että uskoon voi tulla lukemalla, hän varmasti olisi kehottanut vain painamaan (tai siihen aikaan jäljentämään) runsaasti Raamattuja ja lähettämään niitä eri kansoille. Kuitenkin todetaan, että loppu tulee, kun evankeliumi on saarnattu kaikissa kansoissa. Jos se evankeliumin saarnaaminen ei olisi välttämätöntä, Raamattu varmasti esittelisi sille vaihtoehtoiset tavatkin.

theshadow kirjoitti:Eli opissanne syntien julistamisen lisäksi uskoon tuloon liittyy toisen uskovan läsnäolo kätten päälle panemisen ja Pyhän Hengen vastaanottamisen kautta?

Jotakuinkin noin, tosin kätten päälle paneminen ei ole välttämätön osa parannusta. Kyllä radiosaarnastakin voi uskoa ja saada Pyhän Hengen, minun ymmärtääkseni.

theshadow kirjoitti:... Evankeliumeihin pohjaavassa opetuksessa pelastava usko on Jeesuksen tunnustamista ja Hänen ristin työnsä pelastavaan voimaan uskomista henkilökohtaisesti. Evankeliumeista minulle mieleen esimerkiksi sellainen kohta, jossa nainen koskettaa Jeesuksen viitan tupsua ja saa vastaanottaa parantumisen ja pelastuksen.

Luukas 8:
43 Ja siellä oli nainen, joka kaksitoista vuotta oli sairastanut verenjuoksua ja lääkäreille kuluttanut kaiken omaisuutensa, eikä kukaan ollut voinut häntä parantaa.
44 Tämä lähestyi takaapäin ja kosketti hänen vaippansa tupsua, ja heti hänen verenjuoksunsa asettui.
45 Ja Jeesus sanoi: "Kuka minuun koski?" Mutta kun kaikki kielsivät, sanoi Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssaan: "Mestari, väentungos ahdistaa ja pusertaa sinua".
46 Mutta Jeesus sanoi: "Joku minuun koski; sillä minä tunsin, että voimaa lähti minusta".
47 Kun nainen näki, ettei hän pysynyt salassa, tuli hän vavisten, lankesi hänen eteensä ja ilmoitti kaiken kansan kuullen, mistä syystä hän oli koskenut häneen ja kuinka hän oli kohta tullut terveeksi.
48 Niin hän sanoi hänelle: "Tyttäreni, uskosi on sinut pelastanut; mene rauhaan".

Ymmärtääkseni tuossakin on Jeesuksen suullinen sana edeltänyt uskoontuloa. Kohtaa on vl-kristillisyydessä käytetty selittämään, että yleisestäkin saarnasta voi ja saa uskoa, jos se on Pyhän Hengen voimasta saarnattu.
O.M
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Uskonvanhurskaus