Maarimi kirjoitti:Olen ihmetellyt useasti kun vl:t kieltävät uskonsa, ja tekevät sitten jonkin aikaa sellaista mitä vl:t eivät saisi. Sitten palaavat kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Joillakin taas omatunto on järjettömän ankara, ja pelkäävät jatkuvasti syntiä tai Jumalan hylkäystä.
Useimmissa kristinuskon suunnissa tällaista ristiriitaa ei ole, kun ihminen hyväksytään sellaisena kuin on, syntisenä, mutta silti arvokkaana.
On väärin, jos ihminen joutuu keplottelemaan uskon yhteisössä. Tällaista tapahtuu mm. ehkäisyn ja seurusteluasioiden kohdalla, ja se johtaa kaksinaismoraalismiin.
weha
"Just tuo Maarimin ajatus mua kenkuttaakin noissa monissa helpoissa uskoissa, joissa voi elää niinkuin maailma elää. Ei näy Raamatun mukaista elämistä esim. kilvoittelusta. Ei nuhdella synnistä, eikä oo edes avaintenvaltaa käytössä niinkuin pitäisi Raamatun mukaan olla... toisellainen opetus/väärähengellisyys ei ole ollenkaan syntiä, vaan voi kyläillä jokapuolella tilaisuuksissa, opetettiin mitä vaan, Jeesuksen nimessä."
Maarimi kirjoitti:Joillakin taas omatunto on järjettömän ankara, ja pelkäävät jatkuvasti syntiä tai Jumalan hylkäystä.
Maarimi kirjoitti:Ehkä olen huono ilmaisemaan itseäni, mutta tuntuu että aina täällä ymmärretään väärin, mitä yritän sanoa.
Siis, halusin tuoda esiin ristiriidan, mikä tietysti muidenkin kuin vl:en parissa ilmenee.
Oletetaan vaikka, että on sellainen vl, joka pelkää jopa tv -ohjelman vahingossa näkemistä. Toinen vl taas käy jatkuvasti epäuskoisessa naapurissa katsomassa tv:tä, eikä koe sitä synniksi, koska ei omista tv:tä.
Tällainen vl, jolla omatunto on ylikorostunut, on jatkuvasti ahdistunut, eikä kykene iloitsemaan uskostaan. Hän pelkää menettävänsä uskon, jos vahingossakin poikkeaa.
Tämä huoleton puolestaan hakee vain synninpäästön kerran viikossa, eikä mieti sen kummemmin uskonsa tilaa, ja voi jopa välillä kieltää uskonsa, koska ei pelkää pääseekö takaisin.
Minusta tällainen avainten käyttö-/rippikäytäntö on lähellä katolista rippiä. Siinä hyvät ja huonot puolensa. Hyvää on se, että joskus on helpottavaa avautua, ja kertoa mieltä painavat asiansa, mutta sen pitää olla vapaaehtoista. Huonoa on se, jos kokee jatkuvasti pakkoa kertoa syntejään, kun pelkää uskon menettämistä.
timoteus kirjoitti:Ennen kuin huolehtii muiden synti elämästä, täytyy oman elämän olla tasapainossa. Laskelmoidut synnit ovat mielestäni erittäin pahoja syntejä. Ei niitä voi saada anteeksi. Parannuksen täytyy olla todellinen eikä teeskennelty. Tekopyhyys ja ulkokultaisuus eivät sovi jumalan lapselle. Seurakuntaa voi huijata mutta ei Jumalaa.
Tämä koko homma lähenee farssia ja olen todella surullinen tästä.
Maarimi kirjoitti:Mielestäni jokaisen oma asia elääkö avo- vai avioliitossa.
vl ei tietenkään voi niin tehdä.
Muista suunnista en tiedä
timoteus kirjoitti:weha
"Just tuo Maarimin ajatus mua kenkuttaakin noissa monissa helpoissa uskoissa, joissa voi elää niinkuin maailma elää. Ei näy Raamatun mukaista elämistä esim. kilvoittelusta. Ei nuhdella synnistä, eikä oo edes avaintenvaltaa käytössä niinkuin pitäisi Raamatun mukaan olla... toisellainen opetus/väärähengellisyys ei ole ollenkaan syntiä, vaan voi kyläillä jokapuolella tilaisuuksissa, opetettiin mitä vaan, Jeesuksen nimessä."
Oli pakko kommentoida, sillä sen verran paksuja syytöksiä weha esittää muita seurakuntia ja toisin uskovia kohtaan. Wehana en syyttelisi muita helposta uskosta enkä kilvottelusta. Ne syytökset eivät kestä päivänvaloa. Ennen kuin huolehtii muiden synti elämästä, täytyy oman elämän olla tasapainossa. Laskelmoidut synnit ovat mielestäni erittäin pahoja syntejä. Ei niitä voi saada anteeksi. Parannuksen täytyy olla todellinen eikä teeskennelty. Tekopyhyys ja ulkokultaisuus eivät sovi jumalan lapselle. Seurakuntaa voi huijata mutta ei Jumalaa.
Tämä koko homma lähenee farssia ja olen todella surullinen tästä.
Emka kirjoitti:Maarimi kirjoitti:Mielestäni jokaisen oma asia elääkö avo- vai avioliitossa.
Tuo lause oli kyllä täydellinen riman alitus itseään uskovaisena pitävän sanomaksi.
??:
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa