Taavetti kirjoitti:Muistan edesmenneen kylämme vanhan puhujan eräässä keskustelussa sanoneen, että hengellisissä taisteluissa ja eksytyksissä on aina ollut ja tulee aina olemaan sekä eksyttäjiä, että eksytettyjä. Tämä vanha rakas veli kertoi havaintona, että eksytetyt oikein opastettuina löytävät takaisin Isän kotiin, eli Jumalan valtakuntaan ja saavat parannuksen armon eksytyksestä, mutta eksyttäjille se on vaikeaa, apostoli Paavalin sanojen mukaan kenties mahdotonta. Samalla toivon kaikille eksytetyille palaamisen armoa, mutta myös eksytyksen levittäjille, ettei eksyttäminen olisi niin vahvaa otetta saanut, että Isän kodin ovi olisi lopullisesti sulkeutunut.
Minä olen ollut 20-vuotias silloin 70-luvulla. Asuin Helsingissä ja olin uskovainen hoitokokousten aikaan ja myös kotipaikkakunnallani kävin seuroissa niihin aikoihin. Läheisiä sukulaisiani joutui eriseuraan yksi heistä oli puhuja. He kaikki saivat palata takaisin Jumalan valtakuntaan. Heistä yhtä lukkuunottamatta kaikki muut on päässyt ajasta iäsyyteen. Muistan kuinka heillä yhdellä jonka kanssa eniten keskustelin oli kova katkeruus ja ei ymmärtänyt ollenkaan mistä oli kysymys. Kun Jumala sai hänelle kirkastaa oman sielunsa tilan ja sai parannuksen armon katkeruus hävisi. Hän sai uskomisen vapauden takaisin.
Löysin raamatusta muutamia kohtia jotka haluan kirjoittaa tänne.
Paavalin 2 epistola Timoteukselle
2. luku
15. Pyydä itses Jumalalle osoittaa toimelliseksi ja jakamattomaksi työntekijäksi joka oikein totuuden sanaa jakaa.
19. Mutta Jumalan vahva perustus kuitenkin pysyy, joka täällä kiinnitetty on: Herra tuntee omansa. Ja lakatkaa jokainen vääryydestä joka Kristuksen nimeä mainitsee.
20. Mutta suuressa huoneessa eivät ole ainoastaan kultaiset ja hopeaiset astiat, vaan myös puiset ja saviset, ja muutamat tosin kunniaksi, mutta muutamat häpiäksi.
3.luku
3. Sillä tulee aika, jona he ei voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät.
4. Ja kääntävät korvansa pois totuudesta, ja turhiin juttuihin poikkevat.