O.M kirjoitti:Voittosen alustus vaikutti asialliselta, mutta luen sen mieluummin aikanaan Päivämiehestä.
Hynde kirjoitti:Ei kannata noin suoraan sanoa.
Kalleellaan väärään henkeen.
Hynde kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä, että Saaren eriseura jäi osin selvittämättä ja siksi kova meteli. Itse S olisi pitänyt.
O.M kirjoitti:3. Minusta vaikuttaa kuitenkin, että Mopin palstalaisten mielestä elävien kristittyjen joukko olisi mieluummin vain jonkinlaisen epämääräisen yhteyden yhdistämä eikä niinkään konkreettinen yhteisö, kuten Luther opetti mm. tunnustuskirjoihin lukeutuvassa Isossa katekismuksessa.
4. Samoin tulee vaikutelma, että heidän mielestään oikein uskovien joukossa voisi olla puolueita ja hajaannuksia, minkä taas Luther ajatuksena jyrkästi torjuu.
En halua näillä analyyseillani mitään palstasotaa, mutta mielenkiinnosta haluan tarkastella kiistattomia ajattelutapaeroja Mopin palstalaisten ja itseni välillä.
Aromi kirjoitti:Ison katekismuksen määrittely pienestä vain pyhistä koostuvasta joukosta liittyy uskontunnustuksen "pyhäin yhteyden" selitykseen. Luulen, että eri näkemys tässä ei kohdistu siihen, uskotaanko tällaisen pyhien yhteisön olemassoloon, vaan siihen, millä tavalla se tulee julki ja ilmi täällä maan päällä. Konkreettinen ei kai ole synonyymi näkyvälle?
Aromi kirjoitti:Samoin puolueet ja hajaannukset ovat kyllä näkyvän seurakunnan keskuudessa, näin minulle on vl-kristillisyydessä opetettu jo vuosikymmenet sitten, "Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman."
Aromi kirjoitti:Näkymätön seurakunta, jonka uskon sisältönä on Kristus, ei lähtökohtaisesti voikaan olla jakautunut puolueisiin. Siitähän Jeesuskin sanoo: "Jokainen valtakunta, joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, ja talot sortuvat toinen toisensa päälle."
Aromi kirjoitti:Luulen, että tunteita voisi herättää lähinnä tällainen: "verrataanpa nyt näitä kirjoituksia Jumalan valtakunnan raittiiseen näkemykseen".
Aromi kirjoitti:Mopin palsta - - ei siis ole pelkästään-samanmielisten keskustelupalsta, jonka keskusteluista voisi jotenkin tiivistää yhtenäisen moppilaisuuden linjan.
Jani_S kirjoitti:Hynde kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä, että Saaren eriseura jäi osin selvittämättä ja siksi kova meteli. Itse S olisi pitänyt.
Minkä "eriseuran" Saari teki?

Hynde kirjoitti:Jani_S kirjoitti:Hynde kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä, että Saaren eriseura jäi osin selvittämättä ja siksi kova meteli. Itse S olisi pitänyt.
Minkä "eriseuran" Saari teki?
-- Kristillisyyteemme tunkeutunut uudenheräksen ajattelutavan ja hengen vaikutus murtui marraskuussa 1979 keskeisen vaikuttajan saatua parannuksen armon.
PMS 7.1.2009
Tuossa ei tosin ollut nimeä mainittu.
Myös Talosen kirkkopäivien ( joskus vuosi-kaksi v. sitten) alustuksen PMS referoinnista oli poistettu viittaus nimeen ja osin koko asiaan. Minusta kyseinen julkisuuden nimi voisi mainita ja käsitellä tämän henkivallan tapahtumia enemmänkin.
Taavetti kirjoitti:Olen itse ollut kuulemassa, kun Saari korjasi asiaansa,
saaraleena kirjoitti:Taavetti kirjoitti:Olen itse ollut kuulemassa, kun Saari korjasi asiaansa,
Saari ei käynyt "kantamassa syntivuodettaan" Joensuussa eikä muillakaan paikkakunnilla, joissa hän oli toiminut hoitokokouksissa pääasiantuntijana. Miksei käynyt? Koska hänelle sanottiin, että "sinä pysyt Ylivieskassa".
Taavetti kirjoitti:saaraleena kirjoitti:Taavetti kirjoitti:Olen itse ollut kuulemassa, kun Saari korjasi asiaansa,
Saari ei käynyt "kantamassa syntivuodettaan" Joensuussa eikä muillakaan paikkakunnilla, joissa hän oli toiminut hoitokokouksissa pääasiantuntijana. Miksei käynyt? Koska hänelle sanottiin, että "sinä pysyt Ylivieskassa".
En tiedä odottiko saaraleena Heikkiä uudelle puhujamatkalle, tai muuten perumaan paikallisten seurakuntien sitomisia, siltä se nyt kuitenkin vaikuttaa.
Heille jotka eivät tiedä mainitsemaani vanhaa, apostoli Paavalin ohjeesta periytyvää ohjetta, kerrottakoon että sen kaltaisten harhailujen jälkeen on aina pidetty puhujaa jonkin aikaa istumassa.
saaraleena kirjoitti:Sotku mikä sotku!
Weha kirjoitti:Eihän Saaraleenan tullut parannusta tehdä tuosta, Vaan puhuja sen teki ja tunnusti yleisesti. Näin sen ymmärsin Taavetin kirjoituksesta.
Taavetti kirjoitti:Vaikuttaa saaraleena olevan niin syvällä uudenheräyksen kaltaisessa käsityksessä, Tässä päätelmässä toivon olevani todella väärässä.
saaraleena kirjoitti:Taavetti kirjoitti:Vaikuttaa saaraleena olevan niin syvällä uudenheräyksen kaltaisessa käsityksessä, Tässä päätelmässä toivon olevani todella väärässä.
Siis minä "syvällä uudenheräyksen kaltaisessa käsityksessä"? Siksikö kun en nöyrtynyt "uudenheräyksen kaltaisen hengen" edessä?
Johan sinä Taavetti sekavia puhut!
saaraleena kirjoitti:Siis minä "syvällä uudenheräyksen kaltaisessa käsityksessä"?
O.M kirjoitti:saaraleena kirjoitti:Siis minä "syvällä uudenheräyksen kaltaisessa käsityksessä"?
En täysin tyrmäisi Taavetin käsitystä. Tehdäänpä testi.
1. Onko mielestäsi lähes koko vl-liike vaipunut jonkinlaiseen "uneen" 1970-luvulla "harhautumisen" seurauksena?
2. Jos vastaus ensimmäiseen kysymykseen on kyllä, niin tulisiko mielestäsi vl:ten "herätä" "harhautumisesta" johtuvasta "uneliaisuudestaan"?
3. Löytyykö mielestäsi eläviä kristittyjä monista keskenään erimielisistä joukoista?
4. Onko mielestäsi välttämätöntä, että vl:t tekevät julkista pakkorippiä siitä, että sitoivat mielestäsi väärin perustein 70-luvulla ihmisiä?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa