Jemima-Ankka kirjoitti:Kysyt, että onko miulla synnintuntoa. Et oo tainnu lukee miun viestejä, kun tommottii kysyt. Tosin tuota samaa voisin kysyä eräältä tai en kysy, vaan ajattelen et eräällä tän palstan kirjoittajalle ei liene synnintuntoa, niin rumasti käyttäytyy lähimmäisiään kohtaan, eikä itte huomaa sitä ollenkaan ja vaikka siit sanotaan, ei auta mitään.
Voitko yksilöidä suoraan, tarkoitatko minua vai Jania? Useita kölin alta uittamisia kokenut "herkkä egoni" ei pidä vihjailuista.
Jemima-Ankka kirjoitti:Nyt sitten faktoja pöytään pojat.
Mielestäni aikuisten miesten pojittelu on mielestäni vähän ruma ja ylimielinen tapa. Pojitteleva "setä" tai "täti" pyrkii ikään kuin asettamaan itsensä "poikien" yläpuolelle. Sama pätee tietynlaiseen tytöttelyyn. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni. Mielipiteensä suoraan ilmaisun vapaus koskenee minuakin.
Jemima-Ankka kirjoitti:Milloin olen puhunut pahoja kristityistä? Etsikää ne viestit. Jos kritisoin meikäläisyydessä tapahtuneita asioita tai käsityksiä, se ei ole pahan puhumista kenestäkään. Jos kuitenkin olen jostain ihmisestä tempperamenttiuksissani puhunut sopimattomasti, haluan pyytää sitä anteeksi. Eli jos joku viestini on tässä mielessä jäänyt kaivelemaan, osoittakaa se.
Osa viesteistäsi menee varmasti temperamentin piikkiin, mutta eivät kaikki. Jatkuvasti kirjoitat ja annat ymmärtää vlfoorumilaisten olevan liian tiukkoja, jos edellytämme ulkona olevilta parannusta. Kun Weha aikoinaan kielsi uskonsa, olin pettynyt, kun sinä ja Clemensdotter (yhdessä ulkona vl-seurakunnan olevien Maarimin, Timoteuksen ja Kehakukkasen kanssa) kävitte kommentoimassa siihen sellaiseen sävyyn, jossa annoitte ikään kuin tukea Wehan ratkaisulle ja moititte vlfoorumilaisia ankaruudesta. Weha ei lumoutunut Teidän tarjoamastanne "antakaa kaikkien kukkien (paitsi vlfoorumilaistyyppisten) kukkia" -"rakkaudesta" (hempeydestä), koska ei missään vaiheessa löytänyt tietään keskuuteenne. Weha otettiin tänne rakkaudella takaisin, kun Jumalan tuli oli polttanut kaiken oman pois ja hän halusi palata. Taitamattomuuksia on varmasti häneenkin suhtautumisessa ollut.
En ole puuttunut Mopin palstan huumoriosaston viesteihisi, mutta kun Admata joskus otti asian esille, rohkenen sanoa sanaseni niistä. Mielestäni harrastat huumorin varjolla nälvimistä ja ilkkumista. Olen vain harvoin ollut Admatan kanssa asioista samaa mieltä, mutta tässä asiassa yhdyn hänen arvioonsa. Otin asian esille, koska uskon sinun aidosti arvostavan Admataa ja hänen SRK-kritiikkiään. Arvelen siksi, että Admatan sana asiassa painaa enemmän kuin minun sanani. Mielestäni huumoripalstan viestisi on ainakin tulkittavissa nälvinnäksi ja v.....luksi tämän palstan kirjoittajia kohtaan. Jos kyse ei ole sellaisesta, voisi huumoria muuttaa vähemmän tulkinnanvaraa jättäväksi. Monitulkintaisessa kirjoitustavassa on se ikävä mahdollisuus, että voi tarvittaessa laittaa tekopyhän sädekehän päänsä päälle "joka leikistä suuttuu" -lurituksia hyräillen. Ei ikään kuin tarvitsekaan seistä viimeiseen asti sanojensa takana.
Ylipäätään jos vl:ia tai vl-liikettä arvostellaan, olet nähdäkseni yhdessä rintamassa vl-kriittisten yleishengellisten, entisten vl:ten ja lestafoobikkojen kanssa arvostelemassa. Tietenkään et mielestäsi parjaa vl:ia, vaan mielestäsi kritisoit "aiheellisesti" liikkeen "vääriä opetuksia" ja "aiheellisesti" vlfoorumilaisten "rakkaudettomuutta" (=todellisuudessa hempeyden puutetta).
Mm. Suomi24:n yksityisviesteissä yritin selvittää opillisia kantojasi. Ymmärsin, että mielestäsi kristittyjen on oltava samaa mieltä vain kolmesta asiasta ja kaikesta muusta kristityt voisivat olla eri mieltä. (Nähdäkseni et suvaitse käsitystä, jonka mukaan elävien kristittyjen on oltava samaa mieltä monista muistakin opilllisista asioista.) Ymmärsin, että esim. käsitys, jonka mukaan uskoon tullaan vain seurakunnan (tosiuskovat) saarnaaman suullisen sanan kautta, ei mielestäsi kuuluisi niihin. Tiedän kokemuksesta, että tässä vaiheessa väistät ja vetäännyt välttääksesi vastaamasta kysymykseen, mutta kysynpä silti: voiko ihminen tulla mielestäsi elävään uskoon muulla tavoin kuin uskovaisen ihmisen saarnaamasta suullisesta sanasta?
Jemima-Ankka kirjoitti:Taavi, kaikella rakkaudella. Ei tulis ihan heti mieleeni lähestyä tän palstan aktiivista kirjoittelijaporukkaa kipeitten asioitten kanssa. Moniin en voi edes luottaa, aiemmin tapahtuneitten asioitten takia.
Jos synnit haluaa anteeksi, minua voi lähestyä vapaasti. Jos synnille haluaa lupaa, olen väärä osoite. Minusta et muuten kirjoittanut tuota "kaikella rakkaudella", vaan ihan inhimillisellä lihan käsivarrella. Pätee varmaan toisinpäinkin: harva tämän palstan kirjoittaja uskoisi sinulle rippisalaisuuksiaan. Et varmaan ylläty siitä tiedosta, että jos minulla olisi tarvetta salarippiin, en uskoutuisi sinulle. Kyse ei tosin ole mistään kummoisesta epäluottamuslauseesta.
Jemima-Ankka kirjoitti:He tietävät itse, joista näin ajattelen. Jos haluaa vaikka ripittäytyä, sitä etsii sellaisen henkilön, johon voi luottaa, ettei se puhu asioista eteenpäin ja jonka hedelmät ovat kritityn ihmisen hedelmiä. Ja mitäs ne hedelmät sitten olikaan...evankeliumin julistaminen...ilo, rakkaus, rauha, pitkämielisyys jne. Kyllä miulla on tällaisia ihmisiä läheisyydessäni.
Noita hedelmiä voin nähdä monissa vlfoorumilaisissa, vaikkakaan en itsessäni. Mistäköhän johtuu, että näen noita hedelmiä sellaisissa Vl-foorumin vakiokalustoon kuuluvissa nimimerkeissä, joissa sinä et ilmeisesti niitä näe? Mistä johtuu, että en näe iloa, rakkautta, rauhaa ja pitkämielisyyttä suhtautumistavassasi vlfoorumilaisiin, mutta näen noita piirteitä suhtautumistavassasi moniin muihin? Minun mielestäni yrität saada vlfoorumilaisia muuttumaan, mutta ekumeenikoille annat viestiä, että heidän on sellaisenaan hyvä olla. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni viesteistäsi.
Jemima-Ankka kirjoitti:Keksityistä synneistä. Niin.
Onko pahennus mielestäsi "keksitty synti" vai "raamatunmukainen synti"?
Jemima-Ankka kirjoitti:Jos nuhtelee, pitää tietää mistä synnistä nuhtelee. Eihän miulle oo käyny selväksi, mihin nuo poijjat ovat nähneet miun langenneen. Eikä miulla oo mitään sellaista ittellä tiedossa, siis oman kokovikaisen syntisyyteni lisäksi.
Sinullako ei todella ole mitään syntiäsi tiedossa kokovikaisuutesi lisäksi? Olet aika onnistuneen kuuloinen tyyppi. Sellaisia olen havainnut olevan paljon vl-arvostelijoissa. Minä nuhtelen sinua etupäässä mm. maailman pisteiden keräilystä kristillisyyttä arvostellen, yhdessä rintamassa maailman kanssa tapahtuvasta elävän kristillisyyden arvostelusta, ekumeenisuudesta, vapaakirkollisesta seurakuntakäsityksestä ja väärästä opista. Elävien kristittyjen on saletti oltava useammasta kuin kolmesta asiasta samaa mieltä. Jos joudun tästä todistuksestani helvettiin, niin minä menen helvettiin pää pystyssä ja sanon Jumalalle, että olin väärässä, mutta olin väärässä oikeista syistä. Sinä et eikä kukaan muukaan pakota minua hyväksymään itseään uskovaiseksi. Pidän uskovaisina ketkä uskovaisiksi ymmärrän ja joku toinen näkee toisin. Uskonnonvapaus on sitä, että jokaisella on oikeus olla omaa mieltään ja oikeus ryhmittyä samanmielisten kanssa.
Miksi yrität kerjätä meitä kaivelemaan sinun henkilökohtaisen elämäsi syntejä? Yritätkö tarkoituksella saada meistä kaivelijoita, jotta pääsisit taas jeesustelemaan ja olemaan suuren lestafoobisen "yleisön" sankari? Minä arvioin ja arvostelen sinua ja kirjoituksiasi vain sen perusteella, mitä olet itse kirjoittanut. Kirjoituksistasi ei ole välittynyt kuvaa ihmisestä, jonka minä ymmärtäisin raittiisti uskomassa olevaksi. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni, mutta kaipa minulla on vapaassa maassa vapaus sanoa mielipiteeni.
Sitten sinulle ja muille kaikkia 1970-luvun hoitokokouksia arvosteleville tuli vielä mieleeni yksi juttu. Minua jotenkin sieppaa se kaksinaismoralistinen käsittelytapa, jota te harrastatte. Toisaalta katsotte, että sidottuja häpäistiin jotenkin epäinhimillisellä tavalla, jos he joutuivat tekemään parannusta seurakunnan edessä. Samaan aikaan pyritte itse häpäisemään vl:t ja erityisesti paljon parjatut "hoitomiehet" suuren yleisön eli suomalaisen yhteiskunnan edessä. On todella kaksinaismoralistista arvostella häpäisyä epäinhimilliseksi, jos itse pyrkii kerjäämään jotain anteeksipyyntöä, uskovaiseksi tunnustamista tms. häpäisemällä itse häpäisystä syyttämänsä tahon.
Korostan edelleen, että Ankkaa vastaan ihmisenä ja persoonana minulla ei edelleenkään ole mitään. Kritisoin vain joitakin Ankan toimintatapoja ja uskonnollisia käsityksiä, jotka minun perspektiivistäni katsoen aiheuttavat välillemme ylitsepääsemättömän hengellisen kuilun, jos jompikumpi taho ei muutu näkemyksissään.