Jemima kirjoitti:Siis kyllä miustakin voi toivottaa siunausta, mutta kun meikäläisyydessä ihan varmasti on opetettu, ettei niin saa toivottaa ns. epäuskoiselle, niin ihmettelen todella, ettei Taavin korviin ole tällainen rakkaudenneuvo kulkeutunut. Toisaalta on kyllä hieman epävarmaa toivotella siunausta sellaiselle, joka ei ehken siitä tykkäisi (esim. ateisti). Tiijjä häntä puhumattakaan päästä sitten.
pakkula kirjoitti:Taitaa olla sitten ero meikäläisuudella ja "meikäläisuudellä." En tosiaan tiedä, mitä teikäläisyydessä on opetettu, mutta niissä rauhanyhdistyksen tilaisuuksissa eri paikkakunnilla, samoin kahden opiston, Jämsän ja Reisjärven, kursseilla ja kolmen SRK.n leirikeskuksen leireillä eri opettajien, pappien ja maallikoiden toimiessa opettajina, on ymmärrys ja mieli ollut aina sellainen, että kaikille sopii siunausta toivoa ja toivottaa. Erilaisin ilmaisuin olen sitä myös toivottanut mitä erilaisimmissa tilanteissa oleville ihmisille. Kukaan ei ole minua siitä koskaan moittinut, eikä ole mieleeni edes juolahtanut, että jotakin moisesta nuhteleisin.
Toki hiljaa mielessäni mietin siunauksen sisältöä, toki huokaan ja rukoilen, että paras taivaallinen siunaus saisi kohdata heitä, jotka ovat siitä vielä osattomia. Uskonystäville toivon, että he säilyisivät sen taivaallisen aarteen omistajina päiviensä loppuun asti. Harvemmin sitä toivomusta olen saanut tilaisuuden ääneen sanoa, useimmin uskon siunauksen kohteen sen ainakin aavistavan Muutamia miellyttäviä terveisiä olen vuotten myötä kuullut, että joku toivotuksen taannoinen kohde, on jossakin elämänsä vaiheessa saanut omistaa sen tärkeimmän, iankaikkisen siunauksen.
Tämän vastauksen kirjoitin mopin palstalla runsaana rönsyävään keskusteluun. Koska aihe on tärkeä ja mielenkiintoinen, toin vastaukseni arvioitavaksi ja mahdollisen keskustelun pohjaksi. Siunauksen toivotuksiahan on useita erilaisia, niitä toivotetaan eri tilaisuuksissa ja eri paikoissa. On erikseen siunauksen toivotus ihmisen elämän käännekohdissa, voiko sellaista toivottaa Jumalan siunauksena epäuskoiselle?
Sitten on se tärkein siunaus, kun syntejään katuvalle ja anteeksi antoa anovalle, julistetaan Kristuksen käskyn mukaan kaikki synnit anteeksi. Sitäkin sanotaan siunaamiseksi tai siunaukseksi. Mitä mieltä näistä olette?

Näin ajattelen miekin.
. Ja jos se on mielestänne väärin, niin saisitte melkosen isolle porukalle käydä pitämässä puhuttelut asian tiimoilta.
.