Siansaparo kirjoitti:Lapin kansan artikkelin mukaan koko vl pf-tutkimus on lähtenyt liikkeelle Lapin yliopistossa jo vuosituhannen vaihteessa. Sosiaalityön professori M.Laitisen tutkittua uhreja, osa heistä oli kertonut hänelle pahojen tekojen jo sovitetun tekijän kanssa "Jeesuksen nimessä ja veressä".
Itselleni tuo em. asia on yllätys. Kun aina sanotaan, ettei pedofiili kadu tekojaan, niin olen ajatellut ettei niin ole tapahtunut liikkeemme parissakaan tehdyissä hyväksikäyttötapauksissa.
Siansaparo kirjoitti:Mutta nyt kun on niin, että pedofilia on eri asia kuin insesti -kuten olen aiemmin monta kertaa sanonutkin-, joten juttua pitää myös käsitellä eri tavalla mitä pedofiliaa.
Siansaparo kirjoitti:insestistä kärsivät, ovat naimisissaolevia aikuisia (enimmäkseen miehiä) ja joilla on todistettavasti kiinnostusta myös vaimoonsa, koska lapsia on, joita hän käyttää hyväkseen. Ja tässä yhteydessä asiantuntijat puhuvatkin perheen toimintahäiriöstä.
Siansaparo kirjoitti:Niin no, siltapaa ymmärränkin OM sua, että onhan ittellenikin ollut järkytys havaita sellainen ihminen hyväksikäyttäjäksi, joka on aina nauttinut laajaa luottamusta kaikkialla missä on kulkenut. Helpompi olisi tosissaan hyväksyä se, että joku epämiellyttävämpi ja muutoinkin epäluotettava paljastuu sellaisesta.
Siansaparo kirjoitti:Mutta näinhän ei todellakaan ole pf-asioissa, eikä insestissäkään. Eräs asiantuntija sanoi minulle, että hyvin usein näihin asioihin syyllistyvät, ovat yhteiskunnallisesti hyvin järjestäytyneitä ihmisiä.
Siansaparo kirjoitti:Minun on esim. hirveän vaikea käsittää sitä, että SRK:n henkilöt ovat paljastuneet pikkuhiljaa kaikkea muuta kuin kovin luotattaviksi henkilöiksi. Joskus luulin, etteivät he sorru syntiin ensinkään.
Siansaparo kirjoitti:Janis, sinä sanot sen olevan väärää tietoa. Jos se olisi oikeasti väärää tietoa, niin tokihan SRK:lta käsin oikaistaisiin julkisuudessa se. Sitä paitsi SRK on tiedonannossaan myöntänyt syytökset, missä siis mättää? Ovatko he vesittäneet jossakin myöntämisensä?
Hei muutes kaikki. Asia on todella vakava. Olen ymmärtävinäs niin, että Janis ja Taavi antavat hyväksikäyttäjän itsensä kontolle sen, ilmoittautuuko hän poliisille vai ei. Olenko oikeassa? Ja jos hän ei ilmoittaudu, niin kukaan asiasta tietävä muu ei voi rippisalaisuutta rikkoa, onko näin? Jos te ajattelette niin ja joskus joudutte hyväksikäyttötodistajiksi jossakin ominaisuudessa, rippi-isänä tai muuna, saatatte joutua vastuuseen rikollisen suojelemisesta.
vl2003 kirjoitti:viestissäsi tulee esiin ajatustapa jonka mukaan uskovainen ihminen olisi "lihan ja veren" puolelta muita ihmisiä parempi. Mielestäni tällainen ajatustapa ei ole aivan oikein.
KRP käynnisti oma-aloitteisesti selvityksen, HUOM. ei siis tutki mitään (rikokseksi epäiltyäkään) vaan tekee selvitystä. KRP:n ylikomisario Tero Haapalaa haastateltiin Kalevassa. Hän kertoi, että KRP:n aloitteesta tehtävän selvityksen käynnistäjä on yksistään SRK:n julkistamat tiedot.Jani_S kirjoitti: Keskusrikospoliisi ei ole ryhtynyt omaehtoisesti mihinkään tutkimustyöhön, mutta sen lienee ollut pakko, koska sille on esitetty tutkintapyyntö.
Viiru kirjoitti:Janille korjaus.KRP käynnisti oma-aloitteisesti selvityksen, HUOM. ei siis tutki mitään (rikokseksi epäiltyäkään) vaan tekee selvitystä. KRP:n ylikomisario Tero Haapalaa haastateltiin Kalevassa. Hän kertoi, että KRP:n aloitteesta tehtävän selvityksen käynnistäjä on yksistään SRK:n julkistamat tiedot.Jani_S kirjoitti: Keskusrikospoliisi ei ole ryhtynyt omaehtoisesti mihinkään tutkimustyöhön, mutta sen lienee ollut pakko, koska sille on esitetty tutkintapyyntö.
Samaa mieltä, että on hyvä että tutkitaan. Sitä vartenhan johtokunta on olemassa että se valvoo laillisuutta ja kantaa vastuun. Siitä on ollut puhetta että tutkinnan takia saisi olla jatkossa eri henkilöt remmissä. Kyse ei ole siitä että nykyiset johtokunnan jäsenet olisivat syyllisiä mihinkään vaan että ei ole hyvä asia että tutkinnan alaiset henkilöt on hoitamassa yhdistyksen asioita.
j-prevert kirjoitti:Lyhyesti SRK:n roolista. Minun käsittääkseni SRK:ta ja varsinkin johtokuntaa kohtaan esitetty kritiikki liittyy lähinnä siihen, että on oltu pahoillaan siitä, että SRK on reagoinut melko hitaasti tietoonsa tulleisiin pedofilia- ja insestitapauksiin. Asiahan on ollut tiedossa ainakin parisen vuotta. Lienee osittain myös näkökulmakysymys, onko reagointi ollut hidasta vai riittävän nopeaa.
Toinen epäluuloja herättävä asia, ja juuri se, jota KRP käsittääkseni selvittää, liittyy siihen onko SRK joko tahallaan tai taitamattomuuttaan jättänyt puuttumatta selllaisiin tietoonsa tulleisiin pedofiliaan tai insestiin liittyviin asioihin, joihin sen olisi pitänyt puuttua. Ja joihin puuttumatta jättäminen olisi ollut moitittavaa ja pahimmillaan rikollista.
Näistä selvityksistähän ei ole ollut julkisuudessa mitään pitävää todellista näyttöä. Ja voi olla, ettei sitä koskaan julkisuuteen tulekaan. Siksi(kin) mielestäni on hyvä, että KRP tutkii asian. Jos edes "syytä epäillä" kynnys ei ylity, ei näyttöä liene juurikaan. Seuraavaksihan asia etenee sitten syyttäjälle, joka arvioi näytön. Ja lopulta syyllisyydestä päättää oikeuslaitos näyttöä arvioituaan. Se että viranomaiset asiaa tutkivat on asian vakavuuden takia hyvä. Ja hyvä se on myös SRK:n luottamushenkilöiden oikeusturvan vuoksi, sillä kyllähän heidän päälleen on heitetty nyt pitkä epäilyksen varjo.
Kokonaan toinen asia on, että nauttiiko johtokunta SRK:n jäsenten luottamusta. Sen päättää vuosikokous, eikä se tietenkään ole mitenkään sidottu odottamaan mitään poliisitutkinnan tuloksia. Luottamus joko on tai sitä ei ole. Jos jäsenkunta haluaa antaa johtokunnalle luottamuslauseen, se sen antaa. Ellei se halua sitä antaa, on sillä siihen helpot yhdistyslain ja yhdistyksen sääntöjen antamat keinot. Meistä melko harva taitaa olla äänioikeutettu tuossa kokouksessa, joten taitaa olla parasta vain jäädä odottamaan kokouksen tuloksia. Toki on hyvä, että kukin tahollaan keskustelee ja lobbaa oikeaksi katsomansa päätöksen puolesta.
Mutta tuntuu ikävältä, jos tämä päätöksenteko hengellistetään - uskovainen voi nähdäkseni esillä olevan evidenssin valossa hyvin omintunnoin äänestää johtokunnan luottamuksen puolesta tai sitä vastaan.
j-prevert kirjoitti:En osaa sanoa kuinka laajaa kannatusta johtokunnan erovaatimuksilla on, mutta oletan, että vähemmistö sen takana lienee kokousedustajista. Itse asiassa odotan, ettei asiasta edes keskustella saati äänestetä, vaan että luottamuslause napsahtaa esityslistan mukaisesti ilman puheenvuoroja.
Itse olen törmännyt näihin erovaatimuksiin kyllä myös hyvin "perinteisten" vl:ien parissa. Tosin eiväthän he/me näistä kovasti huutele, kun ei sellainen kriittisyys ole kuulunut hyviin meikäläistapoihin.
Se on hyvä muistaa, että kyseessä on maallisen organisaation johtokunnalle myönnettävä vastuuvapaus, jonka vuosikokous joko myöntää tai on myöntämättä. Tähän asti (siis aikaisempia vuosikokouksia ennen) vuosikokoukselle ei ole esitetty näistä asioista oikeastaan mitään, mihin voisi tarttua. Nyt on julkisuuden, poliisin ja myös SRK:n toimesta esitetty jo melko paljon asioita. Oma toivomukseni on, että vuosikokous kävisi tästä syvällisen keskustelun ja äänestäisi luottamuksesta, vaikka äänestystuloksena sitten luottamuslause annettaisiinkin. Asian vakavuuden vuoksi sitä ei ole syytä ohittaa kokouksessa läpihuutojuttuna.
O.M kirjoitti:Lainaus Helsingin Sanomista 17.4.2011:
"Mistä huomasit, että hyväksikäytöllä voisi olla yhteys liikkeen oppiin?
"Osallistuin keväällä 2009 tilaisuuteen, jossa puhui SRK:n työntekijä. Hän viittasi ilmi tulleeseen insestitapaukseen sanomalla, että vaikka me olemme kauhuissamme siitä, että uskovainen perheenisä on syyllistynyt omien lastensa hyväksikäyttöön, se ei ole sen pahempi synti, mihin me jokainen olemme omassa sydämessämme valmiita."
"Minusta sellainen puhe on vaarallista väkivallan normalisointia. Kirjoitin siitä SRK:lle ja kysyin, miksi tällaista opetetaan.""
ua, että sitä voidaan pitää jo opillisena. Jos sen perusteella on tehty oikeustoimi esim. ilmiannon muodossa, on kyseessä väärä ilmianto, joka on kohtuullisen raskas rikos.Joka tapauksessa on varmaa, että pedofiliakohua on ollut nostattamassa...
O.M kirjoitti:Olin itse paikalla ko. tilaisuudessa. SRK:n työntekijä sanoi jotain tuon tapaista eivätkä sanavalinnat olleet mielestäni kaikkein onnistuneimpia, koska kommentti särähti korvaani jo silloin. Tarkkaan ottaen kommentti taisi mennä niin, että "se ei ole enempää, mihin jokainen olemme oman sydämemme mustassa pisteessä valmiita".
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa