Uudenvuoden raketit

Sana on vapaa.

Uudenvuoden raketit

ViestiKirjoittaja Ulpu » 28 Joulu 2012, 21:37

Minua sitten raivostuttaa uudenvuoden raketit ja paukut, on ihmisillä ylimääräistä rahaa paukutella taivaan tuuliin.
Toinen seikka miksi sellainen pitäisi lailla kieltää on luonnon häiritseminen, miten suhtautuu eläimet luonnossa moiseen. Arat linnut nukkuvat ja varmaan ovat aivan sekaisin se yön.

Meillä kissat pelkää suunnattomasti, varsin yksi niistä.
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Emka » 28 Joulu 2012, 22:30

Mun puolesta saisi lailla kieltää raketit. Niiden takia tulee silmä, käsi ym vahinkoja, ja koirat, kissat luonnoneläimet pelkäävät. Linnut ovat yleensä jo yöpulla siihen aikaan ja pelkäävät henkensä edestä sitä sähinää ja pauketta. vanhukset laitoksissa luulevat sodan syttyneen ja ihan pienet lapset, vauvat ym saavat traumoja.
Mulla oli ennen koira joka alkoi jo joulusta asti pelkäämään, kun se osasi yhdistää joulun ja sitten tulevan paukkuajan. Sille piti eläinlääkäriltä saada rauhoittavaa ja silti se vapisi ja sydän hakkasi, että pelkäsin sen saavan sydärin.
Kuinka moni on menettänyt silmästään näön tai molemmista? ja kuinka paljon on käsivammaisia kun on räjähtänyt käsiin?

Sitten siellä kiinassa missä niitä tehdään, on satoja kuollut kun on tulipalo sytyttänyt tehtaan ja ihmiset lukkojen takana eikä pääse karkuun. Pannaan julistetaan voiset tuhon aiheuttajat :eek: :(
Emka
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Ulpu » 29 Joulu 2012, 00:19

Sain aattoillaksi kutsun illanviettoon sukulaisiin, mutta en taatusti jätä kissoja yksin kotiin.

-

Emka sinulla oli viisas koira kun muisti mitä rytinää joulun jälkeen tulee. Koiria kun pitää ulkoiluttaa uudenvuodenaattonakin niin monet kai antavat rauhoittavaa lääkettä.

En ole koskaan välittänyt ilotulitukisista, inhonnut olen.
Sekin raha mikä taivaalle posautetaan annettaisiin vaikka niille joilla ei vesi ole puhdasta ja sitä ei aina joka hetkeen ole saatavilla.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja juruulanko » 29 Joulu 2012, 15:55

Minä pidän raketeista ja muista uudenvuoden tulitteista. Maltillisesti niitä itsekin ostan. Mielestäni on hyvä että paukutteluaika on rajoitettu yhteen päivään, tällöin kaikki lemmikkieläimien kanssa elävät tietävät olla varuillaan. Minusta on mukavaa, että on asioita, joista tulee iloinen mieli. Toiset tykkää toisista jutuista, toiset toisista. Rahaa menee ilotulitteiden myötä taivaan tuuliin, se on aivan totta. Ei myöskään kissan tai koiran pito ole imaista: harrastukset yleensä maksavat. Loukkaantumiset on ikäviä juttuja, toivottavasti tänä vuonna kukaan ei loukkaannu. Ohjeiden mukainen paukuttelu on aivan turvallista. Mukavaa vuoden vaihdetta ja ensi vuotta kaikille!
Anna vaattees aina valkiat olla, ja älä puututa voidetta pääs päältä. (Saarn. 9:8)
juruulanko
puuhakas

ViestiKirjoittaja kesis » 29 Joulu 2012, 17:35

joo ja ennenhä niitä sai paukutella aamuyöhön asti nyt rajattu 02 mikä iha hyvin, ja kyllä osa ihmisistäki pelkää raketteja jotku lapset esim. iteki nuorempana pelkäsin, mut täs mun asuinalueella aika lailla vähän ammuttu, tosi viime yönä ei ollu lunta ja tänä vuonna luvattu vesisadetta.

ite en oo koskaa ostanu enkä aiokaa ostaa mut vois käydä kattoo niitä ketkä on päättäny rahansa tuhlata niihin
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
kesis
Valvoja

ViestiKirjoittaja Rebekka » 29 Joulu 2012, 19:38

Te onnelliset siella kun on vain uudenvuoden rakettipaukuttelut. Asuinymparistossani on tapana laskea ainakin 20 rakettisarja jokaisessa talossa missa lapsi on onnistunut koulujen paatostutkinnassa. Kun on haat ja kun joku urheiluseura voittaa. Tai kun terroristit onnistuu tihutoissaan ja viimeksi kun pari ohjusta tuli Jerusalemin lahelle Gazan sodan aikana. Koiria ei juuri arabipuolella olekaan, mutta linnut lentaa aivan vauhkona kun lahempana milloin pamahtaa. Puhumattakaan meikalaisesta, joka kaikessa rauhassa kotonaan istuu vaikkapa tietsikan edessa; kylla siina sydan alkaa pompottaa enempi ja saikahtaa joskus todella yllatyspaukkuja.
Rebekka
pirteä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 30 Joulu 2012, 00:47

Lapsuudesta parhaita muistoja kun seurakunnassa oli uudenvuodenvastaantto, syötiin 'rakkausateria' eli ihan ruoka, hengellinen anti ja kun vuosi vaihtui oltiin polvirukouksissa kiittäen menneestä ja pyydettiin siunausta tulevalle.

Miten ajat ovat muuttuneetkaan. :´(
Ulpu
tosi pirteä

Uuden vuoden 2013 toivotukset

ViestiKirjoittaja Brita Kajsa » 30 Joulu 2012, 17:32

Lueskelin noita kirjoituksianne raketeista. Toiset saavat niistä mielihyvää, toiset eivät. Itse olen viimeiset 20 vuotta nukkunut vuoden vaihtuessa. Olen vain tuumannut, että kyllä se vuosi vaihtuu minun sitä vahtimattakin. Lasten ollessa pieniä, vannotin miestäni vahtimaan tarkasti, että musikat eivät loukkaa itseään niiden rakettien kanssa. Nyt he ovat jo aikuisia, edelleen poksauttelevat. Ja hyvä niin. Jokainen olkoon vapaa tässä asiassa. Toivon teille kaikille rakkautta ja eheyttä tulevalle vuodelle 2013!

Siunaten

Brita
"And Jesus, moved with compassion, put out His hand and touched him, and said to him, "I am willing: be cleansed."

Mark 2:41(New King James Version)
Brita Kajsa
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Ulpu » 30 Joulu 2012, 21:45

Itselläni vahva mielipide raketin paukutteluun sivuaa vahvaa suhtautumista luontoon ja eläimiin, sisälläni asuu iso kettutyttö.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Joulu 2012, 22:28

Suhtaudun raketteihin periaatteessa neutraalisti, eli katselen mielelläni hyvin toteutettua ilotulitusta, jotakin sen kaltaista. kuin oli Helsingin juhlavuonna talvella 1962. Monet, varsinkin nuorten, paukuttelut ylittävät usein hyvän maun rajan. Yhden kerran olen itse raketteja ostanut, kun paikallisen Rauhanyhdistyksen jäsenet tulivat meille ottamaan vastaan uutta vuotta, silloin kävin rakettikaupassa ostoksilla, lisäksi muutamat nuoret toivat rakettejaan, joita sitten takapihallamme ammuskelimme järven ja oman peltomme suuntiin.

Uudenvuodenpäivänä keräsin ammutut jätteet pelloiltamme ja asetin ne kasaan toisesta päästä avoimeen peltitynnyriin. Asetin tynnyrin pihamme laitaan likakaivon kannelle, resuiset lahjapaperit panin tynnyriin ja sytytin palamaan. Siinä sinkosi muutama pimeällä suutariksi jäänyt raketti ja näin uuden vähemmän hienon tulituksen harvahkoon lentävistä raketeista. Tarkkailin tilannetta 50 metrin päässä tupamme nurkalla valmiina vetäytymään, jos joku ammus harhautuu minua kohti lähtemään. Ison tynnyrin rautareunat ohjasivat ammukset suoraan ilmaan, kolmantena päivänä tyhjensin tynnyrin turvalliseen paikkaan lasten ulottumattomiin.

Joka vuosi olen seurannut naapurien raketteja, omasta pihasta katsominen on minulle halvinta ja turvallisinta. Huomisen iltana täällä taitaa olla tavallista komeampi tulitus, kun alkaa kuntamme 150 juhlavuosi. :motes: :monon: :mora: (< :mowo:
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Ulpu » 01 Tammi 2013, 11:28

No niin, sitten taas ihmiset ovat saaneet mitä ovat tilanneet.
Räjähteitä pamahtanut kasvoille ja silmille.
Ulpu
tosi pirteä

ViestiKirjoittaja Tertzi » 08 Tammi 2013, 02:58

Minulle on tähän asti riittänyt kunnan tai palokunnan järjestämä ilotulitus. En ole koskaan omia raketteja ostanut. Ymmärrän kuitenkin jos joku syrjäkylällä asuva sellaisia hankkii perheensä iloksi jos ei muuten pääse julkisia ilotulituksia katsomaan. Sen sijaan en koskaan ole ymmärtänyt sitä että tuodaan omia raketteja paikalle jossa on järjestetty valmis ilotulitus, onneksi kiinanpommeja ei enää pahemmin posautella, niistä ei ollut kuin harmia, ilmeisesti lapsilla, silloin kun alaikäisille niitä myytiin, ei ollut varaa ostaa isompia raketteja ja sitten räjäyteltiin noita mitkä ei tainnut kovin turvallisia olla. Eikös ilotulitteissa ole nykyisin ikärajat ja suojalaseja suositellaan joten parempaan suuntaan tuo on mennyt.
Tertzi
tutustunut

Paluu Vapaata Keskustelua